Se
door Sergio Gonzalez Aug 28, 2022 om 12:10
Geldzaken & recht
Mag een muntenautomaat geen geld retour geven?

Bij een Nederlandse voetbalclub hangt een automaat waar je munten kunt kopen om je eten en drinken mee te kopen. Bij zo'n automaat moet je verplicht gepast betalen, deze wisselt niet.

Is het wettelijk toegestaan dat zo'n automaat geen geld retour geeft?

4875 13 Rapporteer

ne
door neodutchio - Aug 28, 2022 om 12:38
5159 Antwoorden / 12 Vragen

We hebben een hoop leuke en rare wetten in Nederland. Maar gelukkig is er geen wet die bepaald dat een automaat wisselgeld moet terug geven. Toen u vroeger bij de snoepautomaat stond in de supermarkt moest daar ook een kwartje in, daar kon u ook geen 2 dubbetjes en en stuiver in doen.
Op de automaat staat netjes opschreven wat er in moet om wat er uit te krijgen. Juridisch geen spelt tussen te krijgen.

va
door vanlotjegetikt Aug 28, 2022 om 13:06
809 Antwoorden / Vragen

Spelt is lekker..................;-)

tenormin
door tenormin Aug 28, 2022 om 15:16
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@een typy foutje kan leuk zijn in dit geval, @vanlotje. ;-)

mi
door miennaamishaaz - Aug 28, 2022 om 12:46
725 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang het DUIDELIJK wordt vermeld, is dit helaas toegestaan.

rj
door rjw Aug 28, 2022 om 21:21
3271 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad helaas. Het zou natuurlijk veel beter zijn dat we rondom dit soort apparaten heel veel wetgeving gaan maken en een organisatie optuigen die het allemaal gaat controleren en handhaven.

mahadma
door mahadma - Aug 28, 2022 om 12:49
11556 Antwoorden / 51 Vragen

MITS overduidelijk aangegeven mag dit, volstrekt logisch. Op deze automaat is het m.i. ZEER duidelijk aangeven.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 28, 2022 om 12:57
7200 Antwoorden / 3 Vragen

Bij evenementorganisaties is het gebruikelijk dat er met gepast geld betaald wordt bij een muntautomaat.
Dat staat er veelal bij maar zo niet is het toch wel duidelijk voor de bezoeker.
De ongebruikte munten kunnen bewaard worden en zonodig bij opzegging inleveren.

va
door vanlotjegetikt - Aug 28, 2022 om 13:06
809 Antwoorden / Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2022 om 14:17
16878 Antwoorden / 202 Vragen

Ja. Als al gezegd staat het er duidelijk op en gepast betekent dat u beginsel er op een zodanige wijze muntgeld en papiergeld in kunt doen als dat u voor het aantal munten nodig heeft. En eventueel overgebleven munten behouden hun waarde bij degene die ze uitgeeft en zoal ook al gezegd, niet benutte munten kunnen ook normaliter worden ingeleverd. Dat betekent dan wel even navragen bij de penningmeester van die club.

Ps. En indien u hier vragen over heeft dan is het toch ook een kwestie van het stellen van die vragen aan de penningmeester c.q. het bestuur van die club.

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2022 om 15:20
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Moet ineens aan vroeger denken, sigarettenautomaten. Weet niet eens of deze nog bestaan. Maar vroeger kon je in zo'n automaat een pakje sigaretten (van 10 stuks) kopen en daar zaten 2 dubbeltjes bij het reour. Waar je een gulden in moest doen om het pakje te te kopen.

JanF42
door JanF42 Aug 28, 2022 om 22:49
31 Antwoorden / Vragen

@TENORMIN Ik herinner me die ook, maar het was niet de automaat die wisselgeld terug gaf, maar er waren 2 dubbeltjes met plakband op het pakje vast gezet.

tenormin
door tenormin Aug 28, 2022 om 22:55
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat bedoelde ik ook hoor, geen idee dat ik plakband etc. precies zou moeten benoemen. De benoemde dubbeltjes zaten inderdaad bij het retour pakje, Maar of dit nu zo belangrijk is om plakband extra te benoemen?

panter22
door panter22 - Aug 28, 2022 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Het is een eenvoudige automaat. Maar wel effectief. Geen kassa achteraf en je kunt snel eten en drinken krijgen.

Je moet alleen met gepast geld betalen. Maar je mag er best wat extra geld in stoppen en als je het even niet gepast hebt.
Gelukkig geen wetgeving. Want dan is het hele effect van de automaat weg.

Het is aan jou om de automaat te gebruiken. Je kunt ook een pakje brood mee van huis nemen.

me
door mein33 - Aug 28, 2022 om 19:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Oeps, foutje door te dikke vingers. ;-))

me
door mein33 - Aug 28, 2022 om 19:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het staat er met grote koeienletters op, geen wetgeving die anders bepaald
De automaat is een stuk goedkoper dan een automaat die wel wisselgeld terug geeft, het scheelt een hele hoop heen en weer gesjouw met muntgeld en de kans dat de automaat gekraakt wordt is vele malen kleiner omdat de consumptiemunten geen waarde hebben buiten het stadion. ;-))

justmeagain
door justmeagain Aug 29, 2022 om 01:07
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar beste Mein kraken is nog steeds zinvol. Immers gooit iedereen er cash geld in om er munten uit te krijgen. Dus ook zonder wisselgeld zit er best wat cash in .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 28, 2022 om 20:58
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sergio,

Het antwoord op uw vraag is simpel: ja (het mag).

Is het misschien ook mogelijk om consumptie munten aan het loket te kopen?

ma
door marleenvanh - Aug 29, 2022 om 15:00
452 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik zou niet weten waarom niet. Het staat erop, jij mag kiezen of je munten koopt of niet. Wat ik wel vreemd vind is dat je niet (ook) modern met een kaart kan betalen. Dan heb je dat gedonder van alleen met (ouderwets) 'gepaste centjes' niet.

eb
door ebeau - Aug 31, 2022 om 08:52
3 Antwoorden / 2 Vragen

Waar hang deze automaten? nooit eerder gezien hier in Culemborg.