le
door letssaymarr Jun 12, 2017 om 20:11
Geldzaken & recht

Mag een verhuurder geld rekenen voor gebruik wasmachine?

Het gaat hier om een zelfstandige woning (eigen badkamer, eigen keuken), waar GEEN wasmachine aansluiting is en "de elektra-aansluitingen in de woningen zijn hier helaas niet op bekerekend", indien je toch een eigen wasmachine zou willen.

Nu vragen ze 3,50 per wasbeurt, en 2,50 per droogbeurt.

Mijns inziens is het wassen van je kleren toch wel een eerste levensbehoefte. Dus: mag dit, of kan ik naar de huurcommissie stappen?

NB: Het is ook tijdelijke verhuur ± 10 jaar als ik het me goed herinner.

12165 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2017 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En was u dan uw kleren in zijn wasmachine?

"De elektra aansluitingen zijn hier helaas niet op berekend". Wat is dat voor gekkigheid. Ik mag toch aannemen dat u /220230 Volt in de woning hebt en daar hebt u hooguit een zekering voor nodig van 9 Amp. In een woning zitten normaal gesproken zekeringen van 16 Amp. dus er kan helemaal geen probleem zijn om zelf een wasmachine te plaatsen.

De huisbaas is niet verplicht een wasmachine aansluiting aan te leggen of een kraan en afvoer. Dat moet u zelf regelen. En daar hoeft u niet voor naar de huurcommissie te stappen.

ha
door halex Jun 12, 2017 om 21:02
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Zal met de veiligheid van het containercomplex te maken hebben. 't Zijn geen gewone woningen.

le
door letssaymarr - Jun 12, 2017 om 20:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik huur niet particulier, wel gewoon via een woningcoorporatie. Ze hebben een "gemeenschappelijk washok".

Van de details waarom de elektriciteit er niet op berekend is, heb ik helaas weinig weet, alleen wat zij hebben doorgegeven. Maar wellicht dat het te maken heeft met het feit dat het in principe containerwoningen zijn. Zoiets als dit:
https://www.trouw.nl/home/hoe-is-dat-wonen-in-een-zeecontainer-~a3db817c/

Alleen heeft mijn woonproject geen balkon.

getty
door getty Jun 12, 2017 om 20:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Staat dit deel mbt het niet kunnen/ mogen wassen en het gebruik van het washok in uw huurcontract?

Ge
door Genee - Jun 12, 2017 om 20:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou hij dat niet mogen, de aanschaf van wasmachine en droger hebben hem geld gekost en stroomkosten en water als u wast.
De vraag is wat moet het kosten.
Geen idee wat het in een wasserette kost.

ne
door neodutchio - Jun 12, 2017 om 21:08
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ook al zou wassen eerste levensbehoefte zijn, wie zegt dat het met een machine moet? U kunt ook met de hand wassen. U maakt gebruik van een machine van een ander, deze kost geld en heeft water en stroom nodig. U kunt ook naar een wasserette gaan, hetzelfde principe.

ha
door harmsen Jun 14, 2017 om 13:38
22 Antwoorden / 9 Vragen

" U kunt ook met de hand wassen". Tuurlijk, lakens, handdoeken, theedoeken, vaatdoeken en schoonmaakdoekjes kunje prima met de hand wassen volgens u. Misschien voor de lakens een tobbe aanschaffen met wasbord. Deden de vrouwen voor WOll ook en dan op de bleek leggen, als u tenminste nog weet wat dat is. Kom nou, we leven anno 2017! Tegenwoordig hebben we wasmachines en drogers daarvoor. Scheelt een hoop tijd.

simon55
door simon55 Jun 14, 2017 om 14:16
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Juist.......en tijd is geld !!!!!!!!!!!!!

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2017 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@harmsen. Die wastobbe was met plank en borstel overigens nog ruim na de 2e WO in gebruik hoor.

hammond
door hammond Jun 15, 2017 om 21:10
122 Antwoorden / 15 Vragen

Met de hand wassen? We leven in 2017 volgens mij.

ne
door neodutchio Jun 15, 2017 om 21:30
5152 Antwoorden / 12 Vragen

precies, de vooruitgang geeft machines, en die zullen betaald moeten worden.

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2017 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koop bijvoorbeeld zoiets.

https://www.obelink.nl/mestic-wasmachine-centrifuge-mwd-380.html?gclid=CL-g7faFudQCFQMcGwod2PIJEw

Het wattage is 220, dan kan zelfs het geringste stroomnet aan. En die kunt u even op het aanrecht zetten. En dan kunt u bijvoorbeeld één keer in de zoveel tijd het beddegoed in dat gemeenschappelijke washok wassen.

hammond
door hammond Jun 15, 2017 om 21:03
122 Antwoorden / 15 Vragen

Kleine correctie. 220 is geen Wattage maar Volt. Een eenvoudige wasmachine trekt 1000 Watt

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2017 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, hij is 250 watt.

edrick3
door edrick3 - Jun 14, 2017 om 13:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mag een verhuurder geld rekenen voor gebruik wasmachine?

Ja. (afschrijving, stroomverbruik, water)

Paola Castor
door Paola Castor Jun 15, 2017 om 21:07
66 Antwoorden / 1 Vragen

Moest dat zo schreeuwerig vet en met grotere lettertype geplaatst worden?

edrick3
door edrick3 Jun 15, 2017 om 21:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee hoor, maar kwam door copy and past van de vraag.

ag
door agapon - Jun 14, 2017 om 16:39
115 Antwoorden / 0 Vragen

Dat U in de woning bent gekomen wist U dat er geen aansluitingen waren, waarom er dan gaan wonen???
Dit had U van tevoren kenbaar moeten maken dat er eerst in voorzien moest worden.
U heeft de woning met gebreken geaccepteerd en daar een passende huur voor betaald.
Indien U gebruik maakt van "andermans" apparaten is het billijk hier een vergoeding voor te geven.
Indien U er geen gebruik van wenst te maken zult U dat op een ouderwetse manier moeten oplossen b.v. met in de week zetten van de was met waspoeders die daarbij oko werkzaam zijn. Denk aan de waspoeders voor kampeerders als voorbeeld.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2017 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat er geen aansluitingen voor een wasmachine zijn, zijn geen gebreken.

Pi
door PimJoris - Jun 14, 2017 om 23:03
78 Antwoorden / Vragen

Of dat mag? Wat dacht u dan: u gebruikt de machines van de verhuurder. Die slijten ook. U gebruikt zijn stroom en water én hij betaalt eventuele reparaties. U kunt wasmachine en droger dan wel een eerste levensbehoefte vinden, maar dat is het niet. Schone kleren wel, maar dat kunt u ook op een andere manier bereiken.
De verhuurder wil u ter wille zijn en biedt u een betaalbaar alternatief voor de veel duurdere wasserette of de ouderwetse handwas. De prijzen lijken mij wel aan de hoge kant. Een bijdrage voor kosten, afschrijving en reparatie is reeel, maar winst maken hoeft niet. Misschien kunt u daarover in gesprek en tot een compromis komen. De websites van het Nibud en milieucentraal rekenen u de kosten voor.
En overweeg een wasrek ipv de droger. Dat heeft u er zo uit, is beter voor het milieu én uw wasgoed slijt minder snel.
De huurcommissie houdt zich hier niet mee bezig. De naam zegt het al: die gaat over huren die onder de huurwet vallen,  niet over allerlei extra's die de verhuurder u kan maar niet hoeft aan te bieden, en die u als huurder kan maar niet hoeft af te nemen.

hammond
door hammond - Jun 15, 2017 om 20:56
122 Antwoorden / 15 Vragen

Als de elektra niet eens geschikt is om een 220V wasmachine te laten draaien is het misschien de hoogste tijd om de elektra leidingen te laten controleren of het allemaal nog veilig is,want ik krijg de indruk dat deze zwaar verouderd zijn en bij kortsluiting brand kunnen veroorzaken.Er zijn niet veel huizen meer die geen wasmachine aansluiting hebben. Ik vermoed dat er ook geen cv aanwezig is want water verwarmen trekt ook redelijk veel stroom.

Paola Castor
door Paola Castor Jun 15, 2017 om 21:06
66 Antwoorden / 1 Vragen

220 V is al jaar (sinds 1985 afgesproken) en dag 230 V in de woning

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2017 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat besluit om te normaliseren naar 230 volt is pas in 1989 genomen en pas sind 1993 kan alle apparatuur 230 volt aan.