tobico
door tobico Jul 20, 2012 om 23:27
Geldzaken & recht

Mag een winkel voor 1 okt 2012 al 21% btw berekenen?

Beste,
2 weken geleden heb ik een spaarlamp gekocht bij de Praxis
á euro 5,99.
Bij thuiskomst blijk het niet de juiste te zijn en ben 1 week later terug gegaan om deze weer te retourneren. Bij de servicebalie gaf de kassa aan dat ik euro 6,19 terug kreeg!!
Verklaring van de medewerker was dat het kwam omdat het btw tarief van dit product in de afgelopen week was verhoogd van 19% naar 21%. Volgens mij mag dit pas vanaf 1 okt 2012. Nee hoor zei ze alle praxis filialen zijn al aan het omprijzen. De bon werd aangepast zodat ik euro 5,99 retour kreeg. Kan iemand mij vertellen of winkeliers nu al 21% btw in rekening mogen brengen?
Dank voor uw reacties
Gr Bianca

14368 50 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2012 om 23:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteraard mag dat niet, kan ook niet. Dus is dan gewoon een verkapte prijsverhoging, ze hoeven tenslotte maar 19% af te dragen op dit moment.

su
door susannef - Jul 20, 2012 om 23:58
303 Antwoorden / 9 Vragen

Dat is inderdaad ten strengste verboden!
In december 2008 heb ik het omgekeerde meegemaakt in Engeland; daar was het BTW-tarief per x december 2008 (weet niet op de dag welke datum precies) omlaag gegaan en moest ik voor producten die men nog niet had kunnen omprijzen zelfs minder betalen dan op de prijskaartjes stond.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 21, 2012 om 00:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat zal helemaal absurd voor iets wat nog niet eens 100% zeker is om daar al rekening mee te houden.

stacey
door stacey - Jul 21, 2012 om 00:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Dat wordt dan GEEN Praxis tot oktober.............
hoewel, in oktober voeren ze het wellicht nog een keer officieel in
dus ik rij wel ff om naar een andere bouwmarkt dan voortaan ;-).

brainless
door brainless - Jul 22, 2012 om 00:14
324 Antwoorden / 0 Vragen

5,99 bruto (19%) = 5,033 netto
6,19 bruto (21%) = 5,116 netto
Het is wel een prijsverhoging, maar niet de BTWverhoging.
Daarnaast is het "raar" te noemen dat je meer terug krijgt dan dat je betaald hebt.
Normaal krijg je je geld terug nav het bedrag op de kassabon (bij aankoop).

jobiejoba
door jobiejoba - Jul 22, 2012 om 09:07
134 Antwoorden / 1 Vragen

De prijzen gaan dus nu al omhoog vanwege de aanstaande btw verhoging?

zoekster
door zoekster - Jul 22, 2012 om 09:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat die medewerker maar wat kletste. Er was een prijsverhoging en hij verzon ter plekke dat het door de BTW verhoging kwam. Zul je zien, per 1 oktober is die spaarlamp weer duurder.

jobiejoba
door jobiejoba - Jul 22, 2012 om 09:20
134 Antwoorden / 1 Vragen

Voordat de euro kwam gingen de prijzen ook omhoog, zou mij niets verbazen als winkels al vooruitlopen op 1 oktober. Daarbij komen de meest spaarlampen uit China en worden geimporteerde producten duurder door de zwakkere euro.

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2012 om 09:36
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Helemaal geen Praxis meer vanwege te vroeg verhogen BTW tarief. We worden al genoeg uitgeperst.

jobiejoba
door jobiejoba - Jul 22, 2012 om 09:40
134 Antwoorden / 1 Vragen

Karwei is ook duur geworden, als je ziet wat een set boortjes kosten dan schrik je je rot. Vond gelukkig nog een nieuw setje in de kast (made in Germany nog wel).

zw
door zwaardvis - Jul 22, 2012 om 10:23
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Consumentenprijzen zijn altijd inclusief BTW. En je denkt toch niet dat winkels op 1-10-2012 van de ene op de andere dag alle prijzen met een factor 121/119 kunnen verhogen. Daar hebben ze geen tijd voor. Dus dat verhogen doen ze in de weken en maanden van te voren. En pas per 1-10-2012 mag de kassa 21% aangeven en hoeven ze pas 21% af te dragen. Dat is automatisering en dat kunnen ze wel met een druk op de knop omzetten. Tot die tijd is het gewoon extra winst. En ja dat mag. Iedere winkel mag voor zijn producten vragen wat hij wil. Al vraagt een winkel 1000 euro voor een lamp, dat mag. Je hoeft het per slot van rekening niet te kopen. En dat er 21% op een kassabon staat, dat is een foutje. Het hoeft er zelfs helemaal niet op te staan.

diumenge
door diumenge - Jul 22, 2012 om 10:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat BTW er niet op hoeft te staan wil nog niet zeggen dat als het er wel op staat je het verkeerde percentage mag vermelden. Dat is dus wel wat ze hier bij de Praxis doen volgens TS (hoewel het mij sterk lijkt dat er al 21% BTW op de kassabon staat). Zoals hierboven al aangegeven/nagerekend kan de prijsstijging niet veroorzaakt zijn door (2%) verhoging van de BTW, dus kletst de medewerker maar wat.

Ben het verder met je eens dat de winkelier zelf zijn prijs mag bepalen en het BTW verhaal daarom nauwelijks relevant is, neemt niet weg dat als je het als 'excuus' voor een prijsverhoging gebruikt het wel moet kloppen.

su
door susannef - Jul 22, 2012 om 13:04
303 Antwoorden / 9 Vragen

@zwaardvis: Is wel een creatieve oplossing voor te bedenken, bijvoorbeeld op meerdere plaatsen in een winkel bordjes plaatsen dat vanwege de BTW-verhoging de prijzen kunnen wijzigen ivm de BTW-verhoging.

tobico
door tobico - Jul 22, 2012 om 13:17
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=brainless schreef op zondag 22 jul 2012, 00:14]5,99 bruto (19%) = 5,033 netto
6,19 bruto (21%) = 5,116 netto
Het is wel een prijsverhoging, maar niet de BTWverhoging.
Daarnaast is het "raar" te noemen dat je meer terug krijgt dan dat je betaald hebt.
Normaal krijg je je geld terug nav het bedrag op de kassabon (bij aankoop).

Beste Brainless,
Op de retour kassa kwam een bedrag van euro 6,19, maar zoals ik reeds vermelde werd dit aangepast zodat ik de euro 5,99 die ik betaald had retour kreeg. Ik kreeg dus niet meer geld terug dan dat ik betaald had, dat zou mooi zijn, dat zou dan de eerste wijziging zijn waar we tot 1 okt voordeel mee konden halen ;-)

tobico
door tobico - Jul 22, 2012 om 13:26
9 Antwoorden / 2 Vragen

De medewerker was niet de enige die aangaf dat het prijsverschil door de btw verhoging kwam, want haar meerdere kwam naar de balie om uit te leggen hoe ze de bon voor teruggave moest aanpassen.

Ik weet ook dat het bedrag van Euro 5,99 naar euro 6,19 niet de 2% btw verhoging alleen is er moet ook een prijsverhoging bij in zitten.
Excl Btw is euro 5,03
incl 19% btw euro 5,99
incl 21 % btw euro 6,09

dus worden we weer beet genomen met een verkapte prijsverhoging!

Ik heb verder niets meer gekocht dus kan ook niet zeggen of er op de bon van de reeds gewijzigde producten 21% staat aangegeven op de kassabon.
Niet alle producten waren op dat moment al aangepast, ze waren er druk mee bezig zoals mij verteld is.

brainless
door brainless - Jul 22, 2012 om 15:51
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zondag 22 jul 2012, 10:23]Consumentenprijzen zijn altijd inclusief BTW. En je denkt toch niet dat winkels op 1-10-2012 van de ene op de andere dag alle prijzen met een factor 121/119 kunnen verhogen. Daar hebben ze geen tijd voor. .
Dat is binnen 5 minuten te veranderen in de computer.....
Prijzen staan altijd bruto in de computer. Dus het is een kwestie om onder het "knopje" BTW: 21 te zetten ipv 19.

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2012 om 17:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Waarom hier weer een hele discussie voeren terwijl het antwoord simpelweg NEE is, zoals al in het 1e antwoord aangegeven.

zw
door zwaardvis - Jul 22, 2012 om 17:45
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=brainless schreef op zondag 22 jul 2012, 15:51][quote=zwaardvis schreef op zondag 22 jul 2012, 10:23]Consumentenprijzen zijn altijd inclusief BTW. En je denkt toch niet dat winkels op 1-10-2012 van de ene op de andere dag alle prijzen met een factor 121/119 kunnen verhogen. Daar hebben ze geen tijd voor. .
Dat is binnen 5 minuten te veranderen in de computer.....
Prijzen staan altijd bruto in de computer. Dus het is een kwestie om onder het "knopje" BTW: 21 te zetten ipv 19.
Ik bedoel natuurlijk op de schappen. Als je duizenden artikelen hebt, met duizenden prijskaartjes op de schappen en op de losse producten zelf ben je weken bezig om die van een nieuw stickertje te voorzien. Daar begint men dus nu al mee.

zw
door zwaardvis - Jul 22, 2012 om 17:48
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 22 jul 2012, 17:31]@@@,

Waarom hier weer een hele discussie voeren terwijl het antwoord simpelweg NEE is, zoals al in het 1e antwoord aangegeven.

En JA het mag dus wel. Als je maar niet zegt dat het door de BTW komt. Winkels hanteren bruto prijzen dus de consument hoeft in principe niets van BTW af te weten en ziet alleen dat het p een gegeven moment duurder is geworden. DAT MAG DUS.

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2012 om 17:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zwaardvis,

.....En JA het mag dus wel......

Dan moet je eerst de vraag eens beter lezen:
Kan iemand mij vertellen of winkeliers nu al 21% btw in rekening mogen brengen? .

Het antwoord is dus simpelweg: Nee!

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2012 om 18:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het eerder invoeren van 21 % btw leidt m.i.
tot verhoging van de inkomsten van in dit geval de Praxis als deze 2 % btw niet afgedragen wordt.

Verhoging btw-tarief naar 21%
Het algemene btw-tarief van 19% wordt in oktober 2012 met 2 procentpunt verhoogd. Dit leidt tot extra belastinginkomsten van € 1 miljard in 2012 en € 4,1 miljard in 2013.

De btw verhoging is dus bedoeld om de staatskas te spekken, niet de kas van in dit geval Praxis ( m.i. uiteraard) .

=zwaardvis schreef op zondag 22 jul 2012,

[/quote: En JA het mag dus wel. Als je maar niet zegt dat het door de BTW komt. Winkels hanteren bruto prijzen dus de consument hoeft in principe niets van BTW af te weten en ziet alleen dat het p een gegeven moment duurder is geworden. DAT MAG DUS.

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2012 om 19:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tdehond,

Ook jij geeft geen antwoord op de vraag!
En doet dus mee aan een onnodige 'discussie'.
.....Het eerder invoeren van 21 % btw leidt m.i. ........

De vraag was - nogmaals - mag die 21% BTW eerder ingevoerd worden.
Het antwoord is en blijft: Nee

Prijsverhogingen - zoals zwaardvis kennelijk bedoelt - mag een winkelier wél doorvoeren.

tobico
door tobico - Jul 22, 2012 om 19:50
9 Antwoorden / 2 Vragen

Alle forum deelnemers bedankt voor de antwoorden.
Er zal de komende maanden duidelijk weer geprofiteerd gaan worden van de consument, dat is mij wel duidelijk!

Geniet nog even van deze mooie dag en morgen gezond weer op!

Mvrgr Bianca

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2012 om 20:42
4744 Antwoorden / 9 Vragen

quote=edrick3 schreef op zondag 22 jul 2012,
De vraag was - nogmaals - mag die 21% BTW eerder ingevoerd worden.
Het antwoord is en blijft: Nee

O ja?

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2012 om 20:42
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 22 jul 2012, 19:04]@tdehond,

Ook jij geeft geen antwoord op de vraag!
En doet dus mee aan een onnodige 'discussie'.
.....Het eerder invoeren van 21 % btw leidt m.i. ........

De vraag was - nogmaals - mag die 21% BTW eerder ingevoerd worden.
Het antwoord is en blijft: Nee

Prijsverhogingen - zoals zwaardvis kennelijk bedoelt - mag een winkelier wél doorvoeren.

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2012 om 20:44
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Oops

Er ging wat fout.

user123
door user123 - Jul 23, 2012 om 00:29
1346 Antwoorden / 3 Vragen

De vraag of ze 19 of 21 procent btw berekenen is niet zo relevant.

Consumentenprijzen zijn inclusief btw dus dat maakt niets uit.

tdehond
door tdehond - Jul 23, 2012 om 07:18
4744 Antwoorden / 9 Vragen

M.i. maakt het wel uit. De btw verhoging is niet bedoeld als extra bonus voor in dit geval de praxis. Het is een bezuinigingsmaatregel van de regering onder het plukze beleid.

=user123 schreef op maandag 23 jul 2012, 00:29: De vraag of ze 19 of 21 procent btw berekenen is niet zo relevant.

Consumentenprijzen zijn inclusief btw dus dat maakt niets uit.

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 23, 2012 om 09:21
252 Antwoorden / 68 Vragen

nee het kan en het mag niet, is nog geen wet, niet in de 2 en ook niet de 1ste kamer!

ja
door jannigje_1 - Jul 23, 2012 om 13:30
17 Antwoorden / 5 Vragen

hoef je niet te nemen dat mag niet 1 okt pas hun willen nu al winst maken geen goede reclame voor praxis

tr
door treinreiziger - Jul 23, 2012 om 13:42
9 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb op 18.07.12 bij de Praxis op de Finse Golf 10a in Woerden een artikel gekocht, maar op de bon stond gewoon 19%.

karelstromph
door karelstromph - Jul 23, 2012 om 13:45
95 Antwoorden / 5 Vragen

@tobico,

neen dat mag niet, de heersende BTW moet altijd berekend worden in beide gevallen. Maar je hebt dus een voordeel gehad: € 5,99 betaald en € 6,19 teruggekeregen.

@user123
natuurlijk is de BTW heel erg relevant, in dit geval de kern van het verhaal, tobico is immers gezegd, dat het verschil aan het BTW-percentrage ligt,

maar het klopt niet:
€ 5,03 + € 0,96 (19%) =€ 5,99
€ 5,03 + € 1,06 (21%) =€ 6,06
dus de prijs is, incl.BTW met € 0,10 verhoogd.

Groet, Karel

an
door annie van es - Jul 23, 2012 om 13:47
53 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tobico schreef op vrijdag 20 jul 2012, 23:27]Beste,
2 weken geleden heb ik een spaarlamp gekocht bij de Praxis
á euro 5,99.
Bij thuiskomst blijk het niet de juiste te zijn en ben 1 week later terug gegaan om deze weer te retourneren. Bij de servicebalie gaf de kassa aan dat ik euro 6,19 terug kreeg!!
Verklaring van de medewerker was dat het kwam omdat het btw tarief van dit product in de afgelopen week was verhoogd van 19% naar 21%. Volgens mij mag dit pas vanaf 1 okt 2012. Nee hoor zei ze alle praxis filialen zijn al aan het omprijzen. De bon werd aangepast zodat ik euro 5,99 retour kreeg. Kan iemand mij vertellen of winkeliers nu al 21% btw in rekening mogen brengen?
Dank voor uw reacties
Gr Bianca
Ik kom voor mijn werk bij Praxis en toen we in 2001 de Euro kregen waren de prijzen bij Praxis in september daarvoor plotseling verhoogd. Op mijn vraag hoe het kwam dat alles omhoog was kreeg ik te horen dat het i.v.m. de Euro was. Het is dus voor Praxis de "normaalste" zaak dat ze dit doen blijbaar. Volgens mij mag dit helemaal niet. Nu doen ze het dus weer, boycotten die zaak !!

mo
door motorman - Jul 23, 2012 om 13:55
18 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag tussentijds de prijzen aanpassen zo hebben per 1 juni veel bedrijven hun prijzen verhoogd ook i.v.m de BTW verhoging dit mag echter niet op de kassabon vermeld staan.
De prijs aanpassing per 1 juni heeft grotendeels te maken dat veel bedrijven te maken hebben met inkopen en maken van artikelen in het buitenland en daar door de crisis de euro steeds minder waard is geworden worden de prijzen dan ook verhoogd, hiet zit in veel gevallen ook de 21%BTW verhoging al in verwerkt.
Ga er maar van uit dat je het per 1 Oktober dus niet zal merken bij de meeste winkels in de prijs er zal alleen 21% BTW op staan i.p.v. 19% zoals nu, maar je betaald het nu al wel
En dit is niet strafbaar

brainless
door brainless - Jul 23, 2012 om 13:57
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zondag 22 jul 2012, 17:45]
Ik bedoel natuurlijk op de schappen. Als je duizenden artikelen hebt, met duizenden prijskaartjes op de schappen en op de losse producten zelf ben je weken bezig om die van een nieuw stickertje te voorzien. Daar begint men dus nu al mee.
De kaartjes voor de schappen is 1 avond met al het personeel zo gedaan.
Tegenwoordig staan er op de meeste artikelen geen prijzen meer, en op de kleine artikelen (schroefjes/spijkers) staat een letter, en daar is een prijs aan gekoppeld (staat op een bord bij het betreffende vak).

avangestel
door avangestel - Jul 23, 2012 om 14:00
23 Antwoorden / 2 Vragen

Wat jammer dat we geen reclame mogen maken, wij hebben in Tilburg een hele grote Duitse Bouwmarkt die ook in andere plaatsen van Nederland actief zijn, waar ik de ervaring heb dat daar alles gemiddeld 30% goedkoper is dan bij de Nederlandse bouwmarkten, waar deskundig personeel rondloopt en ook de service nog eens optimaal is, (nee, ik werk daar niet en heb er ook geen familie die daar werken) dan is 'n paar procent niet zo belangrijk alhoewel ik het toch fout vind. Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat als U niet tevreden bent over Uw bouwmarkt dan is er een grote keuze, gewoon naar een andere gaan, ik heb de mijne gevonden.

az
door azzkickr002 - Jul 23, 2012 om 14:17
9 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een B** shit allemaal...

Dollar vorig jaar op € 1.40
Dollar nu op € 1.21

Iemand nog wat te zeuren als er prijzen verhoogd worden...? Wake up people we zitten in een economische crisis, dan gebeurt dit nou eenmaal.

En dan (waarschijnlijk, want dat gat gaan ze dus echt niet vullen met een andere maatregel) de BTW verhoging er nog overheen....
Prijsverhogingen,leuk vind ik het niet, maar begrijpen doe ik het wel..

tonnieeus
door tonnieeus - Jul 23, 2012 om 14:30
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tobico schreef op zondag 22 jul 2012, 13:26]De medewerker was niet de enige die aangaf dat het prijsverschil door de btw verhoging kwam, want haar meerdere kwam naar de balie om uit te leggen hoe ze de bon voor teruggave moest aanpassen.

Ik weet ook dat het bedrag van Euro 5,99 naar euro 6,19 niet de 2% btw verhoging alleen is er moet ook een prijsverhoging bij in zitten.
Excl Btw is euro 5,03
incl 19% btw euro 5,99
incl 21 % btw euro 6,09

dus worden we weer beet genomen met een verkapte prijsverhoging!

Ik heb verder niets meer gekocht dus kan ook niet zeggen of er op de bon van de reeds gewijzigde producten 21% staat aangegeven op de kassabon.
Niet alle producten waren op dat moment al aangepast, ze waren er druk mee bezig zoals mij verteld is.
[quote=tobico schreef op vrijdag 20 jul 2012, 23:27]Beste,
2 weken geleden heb ik een spaarlamp gekocht bij de Praxis
á euro 5,99.
Bij thuiskomst blijk het niet de juiste te zijn en ben 1 week later terug gegaan om deze weer te retourneren. Bij de servicebalie gaf de kassa aan dat ik euro 6,19 terug kreeg!!
Verklaring van de medewerker was dat het kwam omdat het btw tarief van dit product in de afgelopen week was verhoogd van 19% naar 21%. Volgens mij mag dit pas vanaf 1 okt 2012. Nee hoor zei ze alle praxis filialen zijn al aan het omprijzen. De bon werd aangepast zodat ik euro 5,99 retour kreeg. Kan iemand mij vertellen of winkeliers nu al 21% btw in rekening mogen brengen?
Dank voor uw reacties
Gr Bianca
Gewoon weer een lamp kopen en zien of er 21%btw op staat en dan weer retour brengen.

tonnieeus
door tonnieeus - Jul 23, 2012 om 14:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon weer een lamp kopen en kijken of er 21% btw op staat en vervolgens weer terug brengen.

tobico
door tobico - Jul 23, 2012 om 15:00
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=karelstromph schreef op maandag 23 jul 2012, 13:45]@tobico,

neen dat mag niet, de heersende BTW moet altijd berekend worden in beide gevallen. Maar je hebt dus een voordeel gehad: € 5,99 betaald en € 6,19 teruggekeregen.

@user123
natuurlijk is de BTW heel erg relevant, in dit geval de kern van het verhaal, tobico is immers gezegd, dat het verschil aan het BTW-percentrage ligt,

maar het klopt niet:
€ 5,03 + € 0,96 (19%) =€ 5,99
€ 5,03 + € 1,06 (21%) =€ 6,06
dus de prijs is, incl.BTW met € 0,10 verhoogd.

Groet, Karel

Hallo Karel, Nou denk dat maar niet euro 6,19 terug gekregen! Ik heb ook vermeld dat het retourbedrag werd aangepast zodat ik gewoon euro 5,99 terug kreeg.
Je bent de 2de waar ik dit corrigeer. anders gaat iedereen nu voor veel geld artikelen bij praxis kopen om ze met winst te retourneren ;-)
Gr Bianca

ma
door mailman - Jul 23, 2012 om 15:43
84 Antwoorden / 9 Vragen

Als die medewerkster aangeeft dat Praxis vooruitloopt op de BTW-verhoging, dan zit ze dus inderdaad helemaal fout.

Als de keten dat inderdaad doet, is het zelfs een economisch delict.

Helaas doen veel zaken dit: alvast vooruitlopen op prijsverhogingen, om dan bij de echte ingangsdatum de consument wijs te maken dat bij HUN keten de oude prijzen voorlopig nog even gehandhaafd blijven.

Niets is echter minder waar: het hele proces om de artikelen om te prijzen in de kassa en op de schappen, kost uiteraard geld, en dat probeert men op deze manier terug te verdienen. En wel op voorhand.

Let op: het 6-procentstarief wordt niet gewijzigd, maar ik durf te wedden dat ook de eerste levensbehoeften opgeprijsd zullen worden.

door 10nussie - Jul 23, 2012 om 17:29
8 Antwoorden / 2 Vragen

Laatst wasbenzine gekocht. Hier in Ede heb je 3 bouwmarkten bij elkaar...bij allemaal kosten de literflessen, op een paar centen na, rond de €4,20. Schets mijn verbazing dat je een zelfde fles wasbenzine kan kopen in de supermarkt voor maar € 1,20!!!! Hier mag de NMA wel eens nakijken...lijkt mij een behoorlijke onderlinge prijsafspraken binnen deze bouwmarkten.
Enfin, fles teruggebracht, geld gekregen en de goedkope bij de supermarkt gekocht! :)

jo
door jorisw - Jul 23, 2012 om 19:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=avangestel schreef op maandag 23 jul 2012, 14:00]Wat jammer dat we geen reclame mogen maken, wij hebben in Tilburg een hele grote Duitse Bouwmarkt die ook in andere plaatsen van Nederland actief zijn, waar ik de ervaring heb dat daar alles gemiddeld 30% goedkoper is dan bij de Nederlandse bouwmarkten, waar deskundig personeel rondloopt en ook de service nog eens optimaal is, (nee, ik werk daar niet en heb er ook geen familie die daar werken) dan is 'n paar procent niet zo belangrijk alhoewel ik het toch fout vind. Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat als U niet tevreden bent over Uw bouwmarkt dan is er een grote keuze, gewoon naar een andere gaan, ik heb de mijne gevonden.

Grappig: in Alblasserdam hebben we ook een filiaal van die grote Duitse bouwmarkt, en iedere keer dat ik daar heen ga kom ik teleurgesteld naar buiten omdat de prijzen toch weer tegenvielen en ik uiteindelijk beter bij Gamma of Praxis kan gaan kopen. En als de producten dat een keer goedkoper zijn is de kwaliteit er ook naar. Van die verf waarvan je na opdrogen niet ziet of je die muur nu al gedaan had of niet....

jo
door josty - Jul 23, 2012 om 19:17
26 Antwoorden / 3 Vragen

Wat daar gebeurt klopt dus voor geen meter. Ik zou het ook aanhangig maken bij Praxis zelf, misschien zijn werknemers aan het sjoemelen of misschien de franchisenemer.

zoekster
door zoekster - Jul 23, 2012 om 19:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Zit niet zo ingewikkeld te doen, gaat het over Hornbach? Praxis wordt toch ook bij naam genoemd. Overigens heeft het niets met het onderwerp te maken. Of is er bij Hornbach ook een medewerker die beweert dat de prijsverhogingen door de btw verhoging van 1 oktober komen?

ma
door manwijf - Jul 25, 2012 om 10:43
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ondernemers betalen bij de Praxis dus 21% en kunnen slechts 19% van de belasting terug vragen.

viejo
door viejo - Jul 25, 2012 om 14:29
63 Antwoorden / 4 Vragen

Vlak voordat de Euro werd ingevoerd werden er ook veel prijzen 'aangepast', lees verhoogd. Eén van de argumenten was dat er zo bij invoering weer mooie afgeronde prijzen op de artikelen stonden (e.g. X.99 Euro)

tdehond
door tdehond - Jul 25, 2012 om 15:05
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De praxis berekent 21 % btw aan de klant en draagt 19 % af aan de belastingdienst. En steekt zo dus een paar procent in eigen zak.

=manwijf schreef op woensdag 25 jul 2012, 10:43: Ondernemers betalen bij de Praxis dus 21% en kunnen slechts 19% van de belasting terug vragen.

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2012 om 17:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tdehond,

.....De praxis berekent 21 % btw aan de klant en draagt 19 % af aan de belastingdienst. En steekt zo dus een paar procent in eigen zak. .....
Wat een onzin!
Zoals al eerder opgemerkt: 21% BTW mag er nog niet berekend worden.
Prijsverhoging is een andere zaak.

bo
door bouwdewijn - Jul 26, 2012 om 23:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

de bouwmarkten en een aantal supermarkten hebben hun prijzen al met 20 - 30 % verhoogd een aantal maanden geleden. dan kunnen ze nu wel een korting van 20 % geven toch en daarom kloppen die prijzen al niet meer.