ge
door geralda de meijer-winters Apr 9, 2017 om 16:48
Geldzaken & recht

Mag een zorgverzekering premiebetalingen gebruiken voor betalingen aan eigen risico

Ik heb mijn premiebetalingen netjes gedaan maar volgens de verzekering niet ik denk dat ze die hebben verrekend met eigen risico ze zeggen dat ik vier manden of langer niet heb betaald zodat ik weer problemen heb mag dat zomaar wie kan mij helpen

1487 8 Rapporteer

fa
door familyman - Apr 9, 2017 om 16:56
888 Antwoorden / 1 Vragen

De verzekering zegt dus dat u 4 maanden (of meer) niet betaald heeft, u heeft wel de maandpremie overgemaakt/laten incasseren. Maar u heeft op geen enkele wijze via de email/mijn zorgverzekering/post ooit iets ontvangen? Heeft u zorgkosten gemaakt in het verleden die binnen het eigen risico vallen? Zeg dat u € 125 per maand premie betaald en het eigen risico is € 385, dus met 3 maanden zou het eigen risico vrijwel € 0 moeten zijn.

ge
door geralda de meijer-winters Apr 9, 2017 om 17:07
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik heb wel zorgkosten gemaakt dit jaar ivm ziekenhuis maar dan nog vind ik het vreemd dat ze voor 225 euro eigen risico mijn zorgpremie gebruiken zonder dat ik daar eerder bericht van heb gehad want nu ben ik wanbetaler en kom terecht bij het cjb

fa
door familyman Apr 9, 2017 om 17:12
888 Antwoorden / 1 Vragen

Stuur ze een email, bellen mag maar is geen bewijs, en vraag waarom ze je nooit een bericht/rekening hebben gestuurd.
Ze zijn verplicht je een rekening te sturen, bij niet betalen een herinnering en bij weer niet betalen een aanmaning. Pas daarna mogen ze tot een incassoburo/deurwaarder wenden. Bent u misschien verhuisd zonder uw nieuwe adres door te geven?

ge
door geralda de meijer-winters Apr 9, 2017 om 17:23
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 1 rekening gehad van 225 euro eigen bijdrage die heb ik nog niet kunnen betalen wao uitkering en daarna niks meer enzo krijg ik ineens bericht van de cjb dat het via hun gaat nu omdat ik geen premie heb betaald volgens hun

fa
door familyman Apr 9, 2017 om 17:29
888 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u ook gecommuniceerd over die rekening van 225 euro? Zo nee, dan heeft u gewoon niet betaald en bent u nu dus wanbetaler met alle gevolgen van dien. Zo ja, wat is er gezegd/geschreven? Advies? Laat het eigenrisico over het lopende jaar meteen inhouden dmv gespreide betaling als u weet dat u in de problemen kunt komen.

Topantwoord

ja
door janf43 - Apr 9, 2017 om 17:08
733 Antwoorden / 0 Vragen

Vast weer een half verhaal. Zet alle premiebetalingen en facturen voor uw eigen risico eens af tegen de betalingen die u gedaan heeft.

diumenge
door diumenge - Apr 9, 2017 om 17:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

U denkt dat ze het verrekend hebben met het eigen risico. Hebt u daar ook enig bewijs van?

Hoe moet u de premie betalen en hoe doet u dat in de praktijk?

ge
door geralda de meijer-winters Apr 9, 2017 om 17:13
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat denk ik want ik kan aantonen met de bankgegevens dat ik elke maand heb betaald behalve een bedrag van eigen risico van 225 euro dmv het ziekenhuis waar ik heb gelopen ik heb een WAO uitkering

diumenge
door diumenge Apr 9, 2017 om 17:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

U geeft geen antwoord op de vraag. Dat u hebt betaald is geen bewijs dat het is verrekend met het eigen risico.

Ook geeft u geen antwoord op de vraag hoe u de premie moet betalen en hoe u dat in de praktijk doet.

Mijn vermoeden is dat u via incasso of acceptgiro moet betalen, maar dat u elke maand de verschuldigde premie zelf overmaakt. Is dat een juist vermoeden of zit het anders?

ge
door geralda de meijer-winters Apr 9, 2017 om 17:25
Antwoorden / 1 Vragen

Ik betaal zelf elke maand de premie via acceptgiro

ha
door halex - Apr 9, 2017 om 17:12
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe hebt u betaald? Via automatische incasso of met eigen betaalopdrachten? Misschien is het daar fout gegaan en hebt u per ongeluk naar een verkeerd nummer overgemaakt. Stuur alle betaalbewijzen naar uw verzekeraar en vraag of ze nogmaals uw betalingsgedrag na willen kijken. Betalingen voor premie worden niet 'zomaar' verrekend met uw eigen risico. Als dat al is gebeurd, dan vergeet u hier een deel van de context te vermelden.

ge
door geralda de meijer-winters Apr 9, 2017 om 17:32
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb betaald met acceptgiro en kijk alles altijd 2 keer na ik heb dit jaar een eigen risico van 225 euro nog niet kunnen betalen heb er vorig jaar ook mee te maken gehad precies hetzelfde en heb toen netjes via cjib  betaald en nu gebeurt het weer

fa
door familyman Apr 9, 2017 om 17:48
888 Antwoorden / 1 Vragen

heb er vorig jaar ook mee te maken gehad precies hetzelfde en heb toen netjes via cjib  betaald

Toen had u dus ook problemen en waarschijnlijk ook niet gereageerd op de correcte wijze.

ha
door halex Apr 9, 2017 om 17:51
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt 'netjes' via het CJIB betaald? Als u via het CJIB betaalt, staat u te boek als wanbetaler. Het heeft er toch alle schijn van dat uw betalingen niet goed zijn gegaan. Nogmaals, stuur de bewijzen op naar uw verzekeraar. En vraag om een automatische incasso. Vraag tevens om een betalingsregeling in termijnen voor uw eigen risico. Als u het niet te bont hebt gemaakt, werkt de verzekeraar daar graag aan mee. Scheelt hen veel gedoe en u bespaart uzelf een volgende aantekening als wanbetaler.

edrick3
door edrick3 - Apr 9, 2017 om 17:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

zodat ik weer problemen heb.
Blijkbaar is er dus al eerder iets 'fout' gegaan.
Als ze zeggen dat je al 4 maanden niet hebt betaald en je kunt aantonen dat je dat wél hebt gedaan middels je afschriften dan moet er iets aan de hand zijn.
Zou dan toch maar eens bij je verzekeraar aan de bel trekken en om uitleg vragen.
Die € 225 eigen risico van het ziekenhuis waar je het over had zullen toch ook betaald moeten worden.
Had je soms nog andere rekeningen 'open' staan?

marita5
door marita5 - Apr 9, 2017 om 18:53
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Geralda De Meijer-Winters ,

ze zeggen dat ik vier maanden of langer niet heb betaald

Vreemd verhaal wat u hier beschrijft , u krijgt geen herinneringen en aanmaningen , sorry maar daar geloof ik dus niks van .

Betalingsachterstand eigen risico

Je kunt niet als wanbetaler worden aangemeld bij een betalingsachterstand van het eigen risico. Wel zal de zorgverzekeraar aanmaningen sturen en als ook daar geen gehoor aan gegeven wordt, zal de verzekeraar overgaan tot het inschakelen van het CJIB.

Bij veel verzekeraars is het mogelijk om het eigen risico (vooraf) gespreid te betalen.

Voor verdere informatie klik op de rode regel .

http://www.zorgwijzer.nl/faq/regeling-wanbetalers

DOOR GERALDA DE MEIJER-WINTERS 9 APR. 2017 OM 17:13
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ja dat denk ik want ik kan aantonen met de bankgegevens dat ik elke maand heb betaald behalve een bedrag van eigen risico van 225 euro dmv het ziekenhuis waar ik heb gelopen ik heb een WAO uitkering

ja
door janf43 Apr 9, 2017 om 22:51
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dat bedrag van €225 zult u ook moeten betalen. Steek uw kop niet langer in het zand en neem contact op met uw zorgverzekeraar om te kijken of een betalingsregeling mogelijk is als u het bedrag niet in één keer kunt betalen. Uitstellen levert alleen maar meer problemen op en niet betalen is ook wanbetaling...Dat u in de WAO zit is geen wettelijk excuus.

aurora1
door aurora1 - Apr 9, 2017 om 23:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Betaalt u die maandelijkse premie soms steeds zo laat dat de 1e van de volgende maand al voorbij is?
De premie moet vóór de 1e op de rekening van de ontvanger staan want die moet vooruitbetaald worden.
Dat u een WAO uitkering heeft is irrelevante informatie. Iedereen moet zijn rekeningen betalen.

wi
door wilhelmina59 - Apr 10, 2017 om 09:47
519 Antwoorden / 0 Vragen

Verzekeringspremie hoort onder de vaste lasten, naast de energie huur en mediarekeningen.
Gezien uw opmerking  weer problemen ben ik bang dat er meer speelt.
Ga eerst eens  alle inkomsten en uitgaven naast elkaar zetten, want deze post zal niet de enige zijn.
Of iemand u kan helpen. Wij niet want u geeft aan de ene kant heel veel info maar niet wat relevant is mbt de premies voor uw Zorgverzekering en het Eigen Risico.
Premie en/of eigen risico door elkaar halen gaat vanzelf als men niet regelmatig met de juiste betalingskenmerken betaald
Een opdracht automatische incasso is voor zowel verzekeraar als verzekerde een goede manier om de betalingen vlekkeloos te laten verlopen
De opmerking WAO is niet relevant. Bij mij thuis is het de tering naar de nering.
Voor er iemand gaat roepen dat ik makkelijk kan praten
Men mag mijn inkomen wel eens een maand of drie overnemen.

marita5
door marita5 Apr 10, 2017 om 10:55
11534 Antwoorden / 15 Vragen

De laatste regels zijn niet relevant voor Ts , of je nu Wao hebt / of een ander inkomen betalen moet iedereen .

wi
door wilhelmina59 Apr 10, 2017 om 12:05
519 Antwoorden / 0 Vragen

Nope, maar vaak wordt dit als reden gebruikt om.
Maar is niet relevant