ha
door hans51 Jan 22, 2017 om 12:21
Geldzaken & recht

Mag ik mijn beste vriend in huis nemen.

Onze beste vriend heeft zijn huis verkocht omdat hij het niet meer op kan brengen na 13 jaar.
Nu heeft hij geen woonruimte meer, wij hebben om toestemming gevraagd bij de woningstichting en die heeft het afgewezen en als we hem toch een slaapplaats geven dat ze dan juridische stappen gaan ondernemen.

Wij verhuren niet wij willen die jongen alleen maar helpen onze vraag is mag dat????
Het is toch te gek voor woorden dat dat afgewezen wordt.

35391 19 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2017 om 12:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kunt het nu wel 'te gek voor woorden' vinden, maar de wbv bepaalt de regels. Je kunt nu wel zeggen dat je geen huur in rekening gaat brengen, maar hoe zou een wbv dit kunnen controleren? Dus om onderverhuur te voorkomen, gaat een wbv daar niet mee akkoord.

wi
door wilhelmina59 - Jan 22, 2017 om 12:30
519 Antwoorden / 0 Vragen

Er worden ook apartementen of studio's verhuurd(kosten idd wat).
Maar om aan een reguliere woning te geraken moet iemand toch wel de juiste (lange)weg bewandelen.
Voorts laat het financiele plaatje nalopen en indien nodig Gemeente benaderen voor (schuld)hulp.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2017 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw beste vriend moet dan ook op uw adres bij de gemeente ingeschreven staan,als hij permanent bij u komt wonen.

Persoonlijk begrijp ik eigenlijk niet waarom u toestemming hebt gevraagd bij de woningstichting, hij kan toch ook gewoon bij u logeren? Daar heeft een woningstichting niets mee van doen.

Tegen een ménage á trois heeft een wbv ook niets in te brengen.

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2017 om 12:59
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Begrijp ik ook niet waarom u toestemming aan de woningbouw vraagt. Had de vraag maar eerst hier gesteld, was er een diversiteit aan antwoorden gekomen. Nu heeft de WBV al negatief gereageerd, dus....

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2017 om 13:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: logeren mag ook maar voor een bepaalde tijd. Genoeg buren die op een gegeven moment wel even de wbv bellen daarover. En inschrijven op dat adres is dan ook niet mogelijk. En een ménage a trois? Sorry hoor, er wordt er meer dan genoeg gesjoemeld door huurders van sociale woningbouw.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2017 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

De Ts schrijft toch nergens dat die inwoning voor nou en nogeens is?
Misschien moet die vriend even recupereren, voordat hij er weer alleen tegen aan kan. Die vriend bouwt daarmee helemaal geen rechten op.

Ménage á trois was natuurlijk een grapje.

Maar slechts als voorbeeld: Hoe vaak lees je tegenwoordig niet dat als een stel gaat scheiden, man of vrouw weer even bij de respectievelijke ouders intrekt? Dat ga je toch niet melden bij een wbv of daar toestemming voor vragen? Ik zie daar het sjoemelen niet van in.

Of als bijvoorbeeld een alleenstaande gaat samenwonen met een vriend of vriendin, dat meld je toch ook niet of vraagt daar toestemming voor?

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 13:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als iemand gaat samenwonen, zal de partner ook in het GBA ingeschreven moeten worden en dat kan tegenwoordig niet meer zonder verklaring wbv. En als het er om gaat iemand TIJDELIJK even op adem te laten komen, dan kan zij/hij komen logeren, maar dan is inschrijving als medebewoner vanzelfsprekend niet mogelijk. Nergens lees ik dat het om een tijdelijke (kortdurende) oplossing gaat.

tenormin
door tenormin Jan 22, 2017 om 14:08
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Louter uit curiositeit heb ik zoiets aan de complexbeheerder gevraagd: of mijn partner dan bij mij zou mogen wonen. Wat geen enkel probleem zou zijn, ook niet met inschrijving Gemeente. Wel zou ik dan weer belast worden als een meerpersoons huishouden. Maar de TS schrijft "wij", dus dat is al een meerpersoons huishouden. En de rest: zoals AOW e.d. Is niet im frage, was dus alleen nieuwsgierig.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Maar u vraagt toch ook geen toestemming voor uw logé uit Amerika?

tenormin
door tenormin Jan 22, 2017 om 15:18
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, natuurlijk vraag ik geen toestemming. En de mede-flat bewoners zijn echt niet van het allooi om me dan te verlinken als de logé lang hier verblijft. Dat interesseert de WBV überhaupt niet. Heb wel eens 6 maanden een logé gehad, zonder problemen.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 16:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maar Mr. Amerika blijft ook maar 2-3 maanden, dat is voor de meeste wbv's geen probleem. En een complexbeheerder heeft natuurlijk niets te maken met de regels die te maken hebben met wel/niet mogen samenwonen met een partner. Daarover gaat de verhuurafdeling.

hansje klein
door hansje klein - Jan 22, 2017 om 13:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Deze vraag en een antwoord op het internet gevonden:

Hoe lang men van logeren spreekt? Officieel niet langer dan vier weken.
Dit adres geldt daarna als de woon- of verblijfplaats.

Laat u iemand voor langer dan vier weken bij u logeren, dan spreekt men van inwoning. Zelfs als de logerende persoon een eigen adres heeft waar men kan wonen en slapen, het komt alleen een jaartje niet uit om daar te slapen, valt dit niet meer onder logeren maar verblijven.
De inwonende krijgt met het volgende te maken:
Iedereen die in Nederland op een bepaald adres verblijft, is verplicht zich te laten inschrijven bij de gemeente op dat adres. Men kan zich dan niet laten uitschrijven bij een gemeente die men verlaat, men kan zich alleen inschrijven bij de gemeente waar men gaat wonen. De gemeente die men verlaat, zorgt voor de uitschrijving.
Hoofdregel is dat men niet mag staan ingeschreven op een adres waar men niet woont. Een briefadres wordt enkel verleend aan personen die geen vaste verblijfplaats hebben. Dat is bij deze vraag dus niet aan de orde.

Hoe wordt bepaald wat het woonadres van een persoon is?
art. 1.1 van de wet basisregistratie
(vervanger van de wet Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA))
het woonadres:
1° het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
2° het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder 1, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derde van de tijd zal overnachten;
Als de inwonende een eigen woning bezit of huurt moet deze zich toch in laten schrijven op het adres waar hij het meest verblijft. Inschrijven op meerdere adressen is niet mogelijk in de Basisregistratie Personen (BRP).

Toegevoegd na 16 minuten:
Voor procedures (uitbrengen dagvaardingen etc. geldt uw BRP-adres als woonadres. Ook voor aanschrijvingen van de overheid & ontvangst stemkaart. Voor de AOW en bijstandswet, eventuele studiefinanciering geldt dat men daadwerkelijk moet wonen waar u ingeschreven staat.
U hoeft niet aan te geven in welk kader u de vraag stelt. Uit bovenstaand antwoord kunt u zelf de (eventuele financiële gevolgen) consequenties trekken

ma
door mario47 Jan 23, 2017 om 19:14
56 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn buurman verhuurt vakantie woningen tot wel 3 jaar of langer.niemand heeft daar een woonadres.Dit met medeweten/medewerking van de gemeente Dus bovenstaande klopt niet

ma
door manwijf Jan 24, 2017 om 17:10
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zelf mn flat ooit verhuurd aan een wanbetaler (bleek later). Hij is gelukkig weg nu, maar ik vind op internet nu nog steeds inschrijvingen op al zn oude adressen, ook op de mijne. Zo probeert hij uit handen van nieuwe schuldeisers te blijven. De sociale dienst, de schuldhulpverlening, de politie, de advocaat, de gerechtsdeurwaarder iedereen wist het indertijd of had het kunnen weten, maar het maakte echt niet uit.
Recht is in NL totale willekeur. Als ze willen. achtervolgen ze je tot in de sterren, maar als een sociale juffrouw aan jouw kant staat (for no reason) kun je alles flikken. U had beter niets kunnen zeggen en de vermoorde onschuld moeten spelen als ze al komen. Er zijn talloze adressen waar illegalen verblijven bij hun familie of vrienden. Dat bleek maar al te zeer bij de Bijlmerramp. Maar u bent een Nederlander en dan mag het zeker niet.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2017 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar goed, je zult maar familie of vrienden in een ver buitenland hebben en die komen voor zeg vier maanden naar Nederland en die logeren in die tijd bij jou.

Gaat er dan werkelijk iemand toestemming vragen aan zijn wbv of dat mag? Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.

Iemand woont in Groningen en volgt voor een halfjaar een cursus in Maastricht, kan daar bij een tante, oma,  beste vrienden of what ever terecht. Toestemming vragen? Dacht het niet.

We hoeven ook niet roomser te zijn dan de paus.

tenormin
door tenormin Jan 22, 2017 om 14:11
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Helemaal met je eens @tijger1. Men denkt toch niet dat Mr. Amerika hier maar 4 weekjes komt? Dat ik daar maar 90 dagen mag blijven heeft met de wet te maken. Kan wel langer maar dan moet je getrouwd zijn. Kijk wel uit. ;-)

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 14:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: ik ben zeker niet roomser dan de paus, maar ik heb wel even bij de verhuurder geïnformeerd, toen een neefje van me idd voor studie voor plm. 6 maanden bij me kwam logeren. Als je, zoals ik, een verschrikkelijke hekel hebt aan gesjoemel, lijkt het me niet meer dan normaal dat ik zelf ook niet sjoemel. Ik kreeg trouwens toestemming. Maar ik ken genoeg mensen die idd zonder inschrijving GBA of wbv bij hun partner intrekken, maar ondertussen wel huurtoeslag scoren op 1 inkomen. Er wordt er genoeg gegraaid in die toeslagenpot.

tenormin
door tenormin Jan 22, 2017 om 15:29
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, die dingen krijg ik niet, toeslagen o.i.d. Dus wat sjoemelen betreft: dat woord ken ik niet. Bij wijze van spreken dan. Hier is gesjoemel schering en inslag maar, daar kan ik niets aan doen. En iemand verlinken, nou, nee. Hoewel, heb het 1 keer gedaan, (samen met andere bewoners een petitie) maar dat was ook echt nodig.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 15:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het gaat toch helemaal niet over sjoemelen? De Ts vraagt of zij iemand bij zich mag laten wonen, terwijl de wbv dat verbiedt. We weten helemaal niets over de financiele situatie van de Ts.  En er schijnt ineens een regel te zijn dat langer dan een maand ergens zijn, geen logeren meer is. En dat je een logé zou moeten melden.
Lijkt oude oude Rusland wel. Als je daar bij familie verbleef, dus logeerde, moest je je elke dag bij het politiebureau melden.

Off topic. @tenormin. Maar u hebt het toch regelmatig over zorgtoeslag gehad? Niet dat dat ergens voor van belang is.

tenormin
door tenormin Jan 22, 2017 om 16:01
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ook O.T. Krijg ik niet meer. Was fout berekend en nu "betaal ik af" aan de belasting door niets meer aan Zorgtoerslag te ontvangen. Doet er inderdaad niet toe.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 16:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: oorzaak en gevolg, weet je wel? En omdat dus steeds meer wordt gesjoemeld door huurders van soc. huurwoningen vind ik het steeds verder aanscherpen van de regels logisch en een prima zaak.

ro
door ronny530 - Jan 22, 2017 om 14:26
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als uw beste vriend bij u in komt wonen en zich daarvoor ook op uw woonadres in laat schrijven dan veranderd de huursituatie en dient u ook toestemming te vragen aan de woningstichting. Veel woningstichtingen wijzen de inwoning af want er is geen verwantschap met de inwonende zoals een vader, moeder of kind relatie. Het is wel zo dat u loge's mag onderbrengen want dat is u keuze maar de loge's mogen zich niet op uw adres in laten schrijven.

Ma
door Mat Matheij - Jan 22, 2017 om 21:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat mag uiteraard wel. Het moet dan gaan om een welwillende stap waaraan geen kosten verbonden zijn voor uw vriend. Mogelijk is inschrijving op uw adres helaas evenmin mogelijk. Dwz. dat uw vriend als ´dakloos´zou geregistreerd staan. Als ´Postadres´ is  uw adres wel mogelijk. Deze gevallen zijn schrijnend en onwerkelijk maar zo werkt de hedendaagse maatschappij. Hij moet zich inschrijven wanneer er niet sprake zou zijn van een dienstverband bij de gemeente.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2017 om 21:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Dienstverband bij de gemeente"?

fa
door familyman - Jan 22, 2017 om 21:32
888 Antwoorden / 1 Vragen

Denk wel, dat hoe goed de 'relatie' nu is, wat de gevolgen (kunnen) zijn. Iemand IN je huis halen, hoe dan ook, is eenvoudig, maar ERUIT krijgen is geen vers 2 maar vaak vers 3 of 4. Ook als diegene die u in huis haalt financiële problemen (of andere)  heeft, dat betekent dat ook dat u die erbij gratis kado krijgt. Dat kan weer gevolgen hebben voor u op een later (en totaal op een fout) moment. Ik zou me drie keer bedenken voor ik dit zou willen en doen.

ficus
door ficus - Jan 22, 2017 om 22:54
147 Antwoorden / 2 Vragen

De verhuurder geeft geen toestemming.
Antwoord lijkt mij duidelijk
NEE

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 22, 2017 om 23:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik weet niet of u nu een vrouw heeft waarmee u gelukkig samenwoont of een man, dat mag natuurlijk ook.  Maar dit gaat geheid een behoorlijke druk op uw relatie leggen. Denk hier heel goed over na.

ma
door marleenvanh - Jan 23, 2017 om 12:14
453 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, want de verhuurder stelt in dit geval de regels waar u destijds mee accoord gegaan bent. Maar er mag ongetwijfeld wel iemand bij u LOGEREN. Dat is voor een korte tijd. (Denk aan maximaal een maand). In die tijd kan er dan gezocht worden naar een andere -tijdelijke of permanente- oplossing. Wellicht andere vrienden waar hij wel kan verblijven voor enkele weken of langer? Niet ideaal maar ik neem aan dat het toch wel de bedoeling is dat de persoon in kwestie weer een EIGEN onderkomen vindt, wat ie WEL kan bekostigen......

ja
door jacques904 - Jan 23, 2017 om 13:13
26 Antwoorden / 3 Vragen

Ho ho, het is niet UW woning en de algemene woonstichting handelt naar behoren.
Advies: koop zelf een huis en neem je beste vriend in huis, wel goedkeuring vragen aan je hypotheekbank.

audb
door audb - Jan 23, 2017 om 15:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is bedoeld om "over bewooning" te voorkomen.

Misschien heeft u maar één slaapkamer en dan is het niet toegestaan heeft u echter een slaapkamer over dan is de weigering van de verhuurder in strijd met de bewoonbaarheid en dan mag u de weigering naast u neer leggen.

Onder "onder verhuur" wordt verstaan dat u zelf ergens anders verblijft en uw woning aan derden verhuurd zonder toestemming van de verhuurder dit mag namelijk alleen als u voor b.v. uw werk tijdelijk in het buitenland verblijft dan wel meer dan 3 uur perdag reizen per auto van uw woning werkt.

marita5
door marita5 - Jan 23, 2017 om 21:24
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hans51 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/kan-ik-huis-worden-gezet-ik-iemand-laat-inwonen

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2017 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Perfect gevonden Marita5. Chapeau.

marita5
door marita5 Jan 24, 2017 om 20:14
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Dank u .

ha
door harryromijn - Feb 1, 2017 om 10:19
272 Antwoorden / 0 Vragen

Het hele verhaal draait natuurlijk om één juridisch problem: Wat als de officiele huurder vertrekt - om welke reden dan ook -  en de "logé" er niet uit wil ?