im
door imah Oct 12, 2004 om 20:10
Geldzaken & recht

Mag je bestaand geld weigeren

Bij de Super de Boer Heine in Eerbeek worden de 1 en 2 cent stukken geweigerd. Mag dit? Dat er afgerond wordt is prima, alhoewel, maar nu mag ik in deze winkel ook niet meer de 5 cent volmaken met 2x 2 cent en 1x 1 cent. Het zijn toch wettelijke betaalmiddelen. Ook gebeurt dit bij Blokker en bij sommige filialen van Action.

Graag uw antwoord hierop.

m.v.r. gr.

Alma Schotpoort

1784 6 Rapporteer

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Oct 13, 2004 om 10:42
763 Antwoorden / 1 Vragen

Ook al is het een wettig betaalmiddel wil dat nog niet zeggen dat het geaccepteerd moet worden als betaalmiddel,

Een winkelier mag zelf weten wat hij of zij accepteert, hierbij komt nog dat den haag het heeft goedgekeurd dat met ingang van begin september bedragen afgerond worden op 5 cent, een aantal winkels accepteren nog wel 1 en 2 cent munten maar dit zullen er steeds minder worden totdat geeneen winkel deze muntjes meer aanneemt,
Wil je hier niet aan meedoen dan kan je natuurlijk nog altijd pinnen of chippen dan worden de bedragen niet afgerond op 5 cent

groeten tuinfreak

bo
door boollie - Oct 13, 2004 om 11:12
8 Antwoorden / 2 Vragen

volgens mij zijn ze wel verplicht dit bij de kassa's in ieder geval te vermelden dat je niet met 1 en 2 centen mag betalen. het is in ieder geval nog steeds een wettig betaalmiddel, dat ze er niet blij mee zijn dat is jammer dan maar ze moeten het nog wel accepteren of het moet zeer duidelijk bij de kassa of ingang zijn aangegeven.

mk
door mk1969 - Oct 13, 2004 om 13:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hier het antwoord wat ik van internet heb geplukt van het platform detailhandel, de organisatie die voor de invoering van de landelijke afronding heeft gezorgd:

Mogen consumenten betalen met munten van 1- en 2-eurocent?

Doordat deze munten een wettig betaalmiddel blijven, mogen consumenten het afgeronde bedrag ermee betalen. Bijvoorbeeld, een bedrag van:

§ € 10,05 mag betaald worden met een bankbiljet van 10 euro en 5 munten van

1-eurocent; en

§ € 21,10 mag betaald worden met een biljet van 20 euro, 1-euromunt en 5 munten van 2-eurocent.

De winkelier geeft de munten van 1- en 2-eurocent niet meer terug als wisselgeld.

Op den duur zal er steeds minder met munten van 1- en 2-eurocent betaald worden, omdat consumenten deze in Nederland niet meer terug krijgen als wisselgeld.

Of kijk op: http://www.platformdetailhandel.nl/

no
door nora - Oct 17, 2004 om 14:42
66 Antwoorden / 52 Vragen

Volgens mij is zijn deze munten nog een wettig betaalmiddel en als er niet bij binnenkomst van de winkel duidelijk wordt aangegeven dat deze munten worden geweigerd, mag de winkelier ze niet weigeren.

ro
door robbin_1 - Nov 6, 2004 om 20:29
16 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt me duidelijk wat mk van internet laat zien. Wettelijke betaalmiddelen  kan volgens mij niemand weigeren.Afrondingen zijn afspraken die bepaalde winkelbranche`s maken voor de teruggave van muntstukken van 1,2,5 eurocenten. Wanneer u gepast kunt betalen met dergelijke muntstukken kunnen ze volgens mij dit niet weigeren, al staat het met grote letters op de kassa van desbetreffende winkel.

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Nov 6, 2004 om 21:00
763 Antwoorden / 1 Vragen

@ Robin, een wettelijk betaalmiddel kan wel worden geweigerd,

Een wettig betaalmiddel is een betaalmiddel waarmee men wettig aan zijn betaalplicht kan voldoen,

Er is geen wettelijke acceptatieplicht,

het staat partijen vrij voor een betaling bepaalde munten/biljetten te weigeren dit moet echter wel van tevoren duidelijk worden aangegeven. (door middel van een bord of sticker)

groet tuinfreak