ever0009
door ever0009 Sep 12, 2019 om 16:52
Geldzaken & recht

Mag Sanoma mijn jaarabonnement die ik vergeten was op te zeggen voor half jaar verlengen?

Wij zijn al jaren lid van de Veronica gids, en krijgen al jaren een jaarabonnement  voor €45,00,nu ben ik te laat geweest om tijdig op te zeggen en heeft Sanoma stilzwijgend het abonnement voor een half jaar verlengd en €53,50 van onze rekening af geschreven zonder dat wij  daar toestemming  voor hebben gegeven,ik had gebeld voor dat ik zag dat het geld afgeschreven was,en  ik zei dat ze hadden moeten waarschuwen ,maar dat hoefde niet volgens hun en dat ze automatisch het abonnement voor een half jaar mochten verlengen,de man die ik aan de lijn had zei dat hij het om kon zetten naar jaarabonnement voor €60,00 daar ben ik met tegenzin mee akkoord gegaan ,omdat het beter is dan €106 per jaar ,maar ik vraag mij af mag dit zomaar,heb ook die €53,50 weer terug geboekt.

4965 14 Rapporteer

pe
door peentjes - Sep 12, 2019 om 16:55
421 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft het zelf al: 'Vergeten om tijdig op te zeggen'. Bijna alle algemen voorwaarden voor abonnmenten geven aan dat het dan stilzwijgend wordt voortgezet - en betaald.

Ja dat mag ongetwijfeld-als de voorwaarden dat aangeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 12, 2019 om 17:30
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@PEENTJES, helaas onjuist, zie de navolgende uitgebreide reacties.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 12, 2019 om 17:05
11533 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ever0009 ,

Nou , dacht het niet :

Duur en opzegging van het abonnement

4.1 Een abonnement wordt aangegaan voor de opgegeven periode en wordt daarna – behoudens opzegging - automatisch verlengd, tenzij anders wordt vermeld in de aanbieding. Binnen de eerste abonnementstermijn kan het abonnement alleen per einde van de overeengekomen abonnementstermijn worden beëindigd, waarbij de abonnee uiterlijk een maand voor (het verschijnen van het eerste nummer van) de nieuwe abonnementstermijn Sanoma over deze opzegging moet berichten. Dit kan telefonisch via 088-5500250, schriftelijk of via E-mail formulier .

4.2 Bij automatische verlenging wordt het abonnement omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Opzegging van het abonnement na automatische verlenging kan met inachtneming van een opzegtermijn van een maand. Wanneer een abonnementstermijn niet geheel wordt afgenomen zal Sanoma de daarmee gemoeide administratie- en verwerkingskosten (van € 3,50) in rekening brengen. Deze worden verrekend met het teveel betaalde abonnementsgeld. Opzeggen kan telefonisch via 088-5500250, schriftelijk of via E-mail formulier.

4.3 De e-mail nieuwsbrief die onderdeel uitmaakt van het tijdschrift abonnement kan te allen tijde worden opgezegd. Dit kan via de afmeldlink onderin de nieuwsbrief, of door een verzoek hiertoe te sturen aan privacy.nl@sanoma.com . Opzegging van de e-mail nieuwsbrief heeft niet de beëindiging van het abonnement tot gevolg.

4.4 Bij beëindiging van het tijdschrift abonnement stopt ook de nieuwsbrief. Ontvangst van alleen de e-mail nieuwsbrief kan in dat geval – op verzoek – wel worden voortgezet.

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2019 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat hadden ze dus niet mogen doen. Maar ze hoeven natuurlijk niet te waarschuwen. U had nu simpel een opzegtermijn van een maand.  Maar u bent nu al akkoord gegaan met de verlenging van een jaar en daar kunt u niet op terugkomen.

Zeg nu alvast die gids op per de opzegdatum, anders vergeet u het weer. Zorg ook datu een vevestiging krijgt, en bewaar die goed.

Zomaar storneren is niet verstandig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 12, 2019 om 17:34
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reacties maar helaas heeft u dan nu wel een klein probleem: U bent akkoord gegaan met wijziging naar een jaarabonnement, het is derhalve nu een kwestie van duidelijk aangeven dat de reactie van de Sanome medewerker misleidend is geweest. Kijk ook eens bij  https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/abonnement-opzeggen  u heeft m.i. nu voldoende informatie om indien men nu moeilijk gaat doen m.b.t. uw stornering daarop te reageren. Doe dat dan wel per brief, aangetekend met bevstiging van ontvangst verzenden.

Magnum007
door Magnum007 - Sep 12, 2019 om 18:20
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ever,

Sanoma had de prijsverhoging moeten doorgeven.

Het was niet erg slim om weer een jaarabonnement af te sluiten.

Je moet inderdaad 1 maand van te voren je abonnement opzeggen,behalve dus bij een prijsverhoging.

panter22
door panter22 - Sep 12, 2019 om 18:33
6599 Antwoorden / Vragen

Had je een proefabonnement? Dan maar even contact openemen met de klantenservice van Veronica.

Proefabonnementen op bladen en tijdschriften

Bij proefabonnementen op bladen of tijdschriften is stilzwijgende verlenging niet toegestaan. Na de afgesproken proefperiode stopt het abonnement vanzelf. U hoeft een proefabonnement dus niet op te zeggen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/mogen-abonnementen-stilzwijgend-verlengd-worden

marita5
door marita5 Sep 12, 2019 om 19:21
11533 Antwoorden / 15 Vragen

@Panter22 ,  en krijgen al jaren een jaarabonnement  voor €45,00   een proefabonnement van jaren ?

panter22
door panter22 Sep 13, 2019 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Elk jaar weer opzeggen en opnieuw gebruik maken van een aanbieding voor een jaar. Nu weer een goedkoper jaarabonnement. Ts gaat hiermee akkoord en bedenkt zich later. Binnen de bedenktijd van 14 dagen misschien? Misschien zijn er geen jaarabonnementen meer voor €45.

gerbera
door gerbera - Sep 13, 2019 om 11:04
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Bij stilzwijgende verlenging had u, volgens mij, de mogelijkheid uw abo alsnog per maand op te zeggen. U heeft echter gekozen voor opnieuw een jaar abonnement en daar zit u dus helaas aan vast. U heeft zich dus laten overoelen door hen.

mo
door mof - Sep 13, 2019 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

uw abo is met een half jaar verlengd. Dit kon omgezet worden naar een jaar abo. Daarmee bent u akkoord gegaan. Vanaf dat moment heeft u ee nieuwe overeenkomst gesloten. U zit een jaar vast aan het abo.

mo
door mof - Sep 13, 2019 om 12:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen
Dave lubeck
door Dave lubeck - Sep 13, 2019 om 14:25
88 Antwoorden / 2 Vragen

nooit geen abbonnement afsluiten . Zonde van je geld .  Alle programma's kan je bekijken via je afstand bediening ;-)

ever0009
door ever0009 - Sep 13, 2019 om 14:40
10 Antwoorden / 7 Vragen

Ik was overdonderd aan de telefoon,toen die man zei dat het abonnement verlengd was voor €106,en dat ik daar niet onderuit kon,en dat het verlengd was half jaar voor €53,hij kon dan wel een jaar abonnement voor € 60 afsluiten,dus ik heb dat maar gedaan omdat hij vol bleef houden dat ik niet met 1 maand kon opzeggen,maar tot mijn verbijstering zag ik dat ze€53 hadden ingehouden zonder mijn toestemming,heb altijd met accept giro betaald aan Sanoma voor de Veronicagids,daarom heb ik het terug gestort ze mogen dat volgens mij helemaal niet doen.

marita5
door marita5 - Sep 13, 2019 om 14:49
11533 Antwoorden / 15 Vragen

@ever0009 ,

U heeft zich laten overbluffen , het mag niet .

Maar wat schets mijn verbazing , in 2006 had u hetzelfde probleem .
Waarom heeft u v.a toen niet de voorwaarden doorgelezen ?

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/afschrijven-jaarabonnement?id=199444

ever0009
door ever0009 - Sep 13, 2019 om 15:01
10 Antwoorden / 7 Vragen

Naar aanleiding van de reactie die ik hier heb gekregen heb ik Veronica weer gebeld ,en sorry sorry,is mijn abonnement per 24 september beeindigt, dus hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.

marita5
door marita5 Sep 13, 2019 om 16:31
11533 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn om te horen dat het opgelost is , bedankt voor het terugmelden

audb
door audb - Sep 13, 2019 om 16:13
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zeg een abonnement direct op na de bedenktijd dan vergeet u deze nooit meer af te melden.

Maar zodra u een abonnement af sluit moet het duidelijk zijn dat na de verlooptijd deze automatisch verlengd wordt en staat dat er niet bij dan moet u kosteloos de abonnement kunnen opzeggen.