shadowman
door shadowman Oct 5, 2016 om 18:49
Geldzaken & recht

Mailbox openstellen voor anderen

Hallo,

Bij ons op kantoor is meegedeeld dat we de mailbox (outlook) dienen open te zetten zodat collega's mijn mails kunnen lezen als je verlof, vakantie of ziek bent. Ik geloof dat er toch ook nog zo iets bestaat als privacy, want er komen niet alleen mails binnen die werk gerelateerd zijn. Kan de werkgever je hier toe verplichten om de mailbox in zijn geheel open te stellen voor anderen.

Groetjes Shadowman

3812 11 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 5, 2016 om 19:02
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een nieuw e-mail adres aanmaakt kunt u dat voor dit doel gebruiken.

ha
door hamburger - Oct 5, 2016 om 19:08
84 Antwoorden / Vragen

Als u op uw zakelijke email account alleen zakelijke email krijgt, zie ik het probleem niet, laat u er ook privé op binnenkomen, tja, dan is dat niet slim, dus open een privé emailbox (gmail oid) en voila, probleem opgelost.

ha
door halex - Oct 5, 2016 om 19:22
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat bedoelt u met privacy? Wilt u in het geheim werken? Dat is dan erg lastig voor uw baas om te controleren of u wel uw best doet.
Het gaat om zakelijke mail, dus het is geen inbreuk in uw privédomein. Daarnaast heeft uw werkgever ook een objectief belang in deze (dat tijdens uw vakantie uw werkzaamheden voortgezet kunnen worden). En het is ook niet buitenproportioneel (er staat niet continu een camera op u gericht die u in de gaten houdt).
Als uw werkgever het netjes wil regelen, laat hij de afdeling hrm hier beleid voor maken. Waarin staat wie in uw zakelijke mail kan en wat die anderen dan mogen doen. En of het gebruikt kan worden om uw prestaties mee te controleren en vast te leggen.

Cookies
door Cookies - Oct 5, 2016 om 19:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je zakelijke mailbox is ook helemaal niet bedoeld om privéberichten te versturen. Dat je dat wel doet, is je eigen keuze.

Dus ja, dat mag je werkgever eisen. Zo werken ze bij ons al jaren. Het is ook nodig dat anderen inzage hebben in je mailbox tijdens vakantie en/of ziekte.

jo
door jorisw - Oct 5, 2016 om 19:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ook zakelijke mail bevat privacy gevoelige informatie. Het is immers niet zo heel raar om via mail met je manager/HR/salarisadministratie e.d. te communiceren. En die mails gaan je collega's helemaal niets aan.

De werkgever / IT afdeling moet toch echt met een betere oplossing komen als bepaalde communicatie voor iedereen beschikbaar moet zijn.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 5, 2016 om 20:20
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Shadowman ,

Naar verwachting zullen steeds meer werkgevers ook om zakelijke motieven toegang wensen tot mails van individuele medewerkers. Het mailverkeer heeft de zakelijke post voor een groot gedeelte overgenomen. Dit heeft tot gevolg dat bij afwezigheid van een medewerker, bijvoorbeeld wegens ziekte of vakantie, het soms noodzakelijk zal zijn om de mailbox van een medewerker te openen. In dergelijke gevallen zal een procedure vastgesteld moeten worden om aan de wensen van de werkgever tegemoet te komen.

Voor verdere informatie klik op de rode regel .

https://www.sprengersadvocaten.nl/publicaties/wanneer-mag-een-werkgever-zich-toegang-verschaffen-tot-de-mailbox-van-een-medewerker/

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2016 om 01:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar de privézaken verwijderen en de mailbox alleen daarvoor gebruiken waarvoor hij bestemd was, nl de zakelijke mails.

jo
door jorisw Oct 7, 2016 om 15:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vind jij mails over functioneringsgesprekken en salaris/HR zakelijk of prive? En indien prive, vind je het dan normaal dat je aan je werkgever je prive emailadres voor dat soort dingen moet geven? Ik zie de klachten al voor me als een werkgever prive email adressen gaat vragen voor bedrijfscommunicatie....

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2016 om 15:52
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, werkgevers mogen dat en er is zelfs al enige jurisprudentie m.b.t. een ontslagkwestie omdat de e-mail van een werkgever (te veel) privé werd gebruikt.
Let op: de e-mail voorzinening die u noemt en benut is van de werkgever en die kan en mag dat dus geheel rechtens meedelen/verlangen en dus ook naleving verwachten. Zoals ik het lees is openstelling voor zomaar anderen niet aan de orde. Het gaat om andere collega's en de bedoeling zal ook zijn dat er tijdens afwezigheid van u geen mogelijke belangrijke zaken 'blijven liggen'.

shadowman
door shadowman Oct 11, 2016 om 15:50
3 Antwoorden / 8 Vragen

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties en weet nu wat ik wel en niet moet doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2016 om 16:40
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie mijn eerdere reactie niet.
Uw werkgever is (meer dan) volledig gerechtigd om te stellen dat de mailbox toegankelijk moet zijn voor collega's. De e-mail voorzining is eigendom van uw werkgever en is in principe NIET bedoeld voor privé zaken. De mailbox is bestemd voor zakelijke berichten en het is feitelijk meer dan logisch dat een werkgever steld dat tijdens ziekte en of vakantie e.e. collega's moeten kunnen zien of er op uw e-mailbox belangrijke zaken zijn binnengekomen die opvolging behoeven voordat u zelf teru bent.
En let op, over dit soort zaken is al de nodige jurisprudentie, zelfs in die zin dat ontslag gerechtvaardigd werd geacht bij niet naleven van regels ten aanzien van privé gebruik en/of niet naleven van een regel als door u genoemd.

Remedie: uw e-mail box niet benutten voor privé doeleinden. Dan loopt u ook geen risico.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2016 om 16:41
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Raar maar waar, nu zie ik mijn eerdere reactie wel.

er
door eruantalisse - Oct 11, 2016 om 21:00
8 Antwoorden / 0 Vragen

Afgezien van de vraag of je jouw werkmailadres voor privézaken moet gebruiken (als het bedrijfsbeleid dat toestaat, is dat geen probleem), bestaat er inderdaad ook nog zoiets als privacy, zowel die van jou als die van de afzender. Als het bedrijfsbeleid het toestaat, mag de werkgever ook niet zomaar in jouw als 'persoonlijk' gemarkeerde map neuzen.

Werk met aparte mappen waar je rechten op zet en Outlook-regels, of stel een functionele mailbox voor van waar iedereen voortaan de werkmails stuurt. Dan is alles voor iedereen zichtbaar en blijft jouw mailbox van jou. Want hoewel email (nog) niet onder briefgeheim valt, is elektronische mail vaak wel rechtsgeldig als het gaat om het bevestigen van afspraken en overeenkomsten.

En ja, je werkgever mag van jou als werkgever verlangen dat je toegang geeft tot alle werkgerelateerde emails.