fa
door fastdonald Aug 10, 2005 om 22:07
Geldzaken & recht

Makelaars courtage

Goedendag

Ik heb  namens de erven een huis verkocht.

Als gevolmachtige heb ik opdracht gegeven aan de makelaar.

De opbrengst is negatief en wordt overgeboekt naar de boedel notaris die schulden moet gaan betalen.

De makelaarscourtage is niet verrekend bij de notaris,de notaris is dit niet verplicht,en mocht dit in deze situatie ook niet.

De makelaar stelt mij nu aansprakelijk voor de courtage terwijl hij dit via de boedel notaris tezijnertijd gaat ontvangen,alleen waarschijnlijk niet het gehele bedrag,hij gaat hiervoor een advocaat inschakelen en mij in gebreke stellen.

De erfenis is beneficiair aanvaard,in de opdracht verkoopbemiddeling staat ook dat het object als zodanig is aanvaard,er staat maakt deel uit van een beneficiair aanvaarde boedel.

Wat kan ik hier aan doen,ik handel toch namens de erven?

Vr.Gr.

FD

1754 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 12, 2005 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst een vraag : hoe kan een opbrengst van een huis negatief zijn ? Er moet dan wel veel gif in de grond zitten.
Mogelijk bedoelt u het resultaat na het aflossen van een hypotheek ?

Er zijn experts op deze site die precies weten hoe dit soort zaken in elkaar zitten, het is echt specialistenwerk. Maar, heeft u de makelaar niet op de hoogte gesteld van de situatie ? Dan wist deze toch dat hij zijn courtage op een of andere manier moest veiligstellen ?

Het is naar mijn mening zo dat wanneer u de opdracht heeft gegeven u ook voor de betaling verantwoordelijk bent. Hoe is de verkoopovereenkomst ondertekend ? (uw naam, of namens de erven)

ve
door verwijderd - Aug 12, 2005 om 09:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zat behoorlijk veel schuld op het huis en het heeft meer dan een jaar te koop gestaan tot dat de hypotheekbank het niet meer pikte en ik binnen twee weken moest verkopen anders een veiling,vandaar de lage prijs en opbrengst.

In de opdrachtbemiddelling van de makelaar die ik heb getekend als gevolmachtige staat wel vermeld dat het object deel uit maakt van een beneficiair aanvaarde boedel.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2005 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een makelaar opdacht geeft of dat nou aankoop, verkoop of wat dan ook is ben je verantwoordelijk voor de betaling. In dit geval ( moeilijk verkoopbaar, veel kijkers etc.) heeft de makelaar zelfs vermoedelijk meer moeite gedaan dan normaal. Hij is niet verantwoordelijk voor de prijs van het pand, noch voor de uiteindelijke prijs. Ik hoop voor je dat iemand anders iets beters voor je weet

ve
door verwijderd - Aug 12, 2005 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag FD, Als de verhoudingen binnen de erven(familie) goed  zijn?, lijkt mij dat ieder zijn deel van de kosten op zich neemt, als de opbrengst positief was geweest had (men) toch ook meegeparticipeerd.fred

ve
door verwijderd - Aug 12, 2005 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

de makelaar krijgt zijn tegoed uit de opbrengst van de boedel notaris,hij is alleen verontwaardigt dat dit langer gaat duren,en waarschijnlijk niet alles krijgt.Daarom stelt hij mij aansprakelijk.

Vermoedelijk krijgt hij 80%

ve
door verwijderd - Aug 12, 2005 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

de makelaar krijgt zijn tegoed uit de opbrengst van de boedel notaris,hij is alleen verontwaardigt dat dit langer gaat duren,en waarschijnlijk niet alles krijgt.Daarom stelt hij mij aansprakelijk.

Vermoedelijk krijgt hij 80%

ve
door verwijderd - Aug 12, 2005 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

FD,Beneficair aanvaarden lijkt ons geen optie, omdat we het idee hebben dat we dan ook de complete afwikkeling van het bedrijf naar ons toe halen.Dus nog even voor alle duidellijkheid.Er is een WIJ situatie!.Dit stukje tekst komt uit een ongeveer vergelijkbare situatie.U hebt met elkaar  voor de andere optie gekozen (Beneficair) dus dan ook met elkaar deze kwestie afmaken.Ik denk dat u van de Notaris een zelfde voorstel krijgt.succes Fred

ve
door verwijderd - Aug 12, 2005 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik proef een beetje gespannen toestand tussen jou en de makelaar. Hoe moeilijk het ook zeker financieel zal zij', toch ook even aandacht voor die makelaar. Hij verdient een percentage van de verkoopsom. Een jaar lang probeert hij het pand verkocht te krijgen voor een redelijke prijs zodat hij, maar ook jullie ivm. de hypotheek er redelijk uitspringen. Plotseling ligt de bank dwars (ook wel een beetje terecht) en moet het pand op stel en sprong voor een stuk lagere prijs worden verkocht. Iedereen de pineut; jullie, en de makelaar die z'n inkomen ziet dalen. Daar is hij niet blij mee. Ik ben zeker niet voor makelaars, maar ik begrijp het wel een beetje. Ik hoop dat jullie er samen redelijk uitkomen. Succes.