el
door elisa_2 Nov 13, 2005 om 14:50
Geldzaken & recht

Makelaarskosten

Onze zoon en zijn partner waren recent op zoek naar een koophuis. Ze hadden een makelaar gebeld voor informatie over een huis dat ze op internet hadden gezien. Ze zijn bij de man "op gesprek" geweest en ze kregen een folder mee met voorwaarden. De makelaar is met hun meegeweest om het betreffende huis te bekijken en hij maakte voor zichzelf aantekeningen, maar mijn zoon en zijn partner hebben er geen rapport van gezien. Ze zijn een 1/2 uur in het huis geweest. Ze hebben toen wat advies gekregen en ze hebben een bod op het huis uitgebracht. Het bod kregen ze echter retour, want het was te laag. In de folder stond dat de eventuele kosten 1% van de koopsom zouden zijn. Het is verder niets geworden. Ze hebben van deze makelaar niets meer gehoord. Ze hebben intussen een ander huis bij een andere makelaar gekocht. Nu krijgen ze een rekening van rond de 450 euro van de eerste makelaar. Ze hebben niets getekend en er zijn ook geen duidelijke afspraken hieromtrent vooraf gemaakt. Moeten zij deze rekening nu toch betalen?

523 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 13, 2005 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Was dat huis bij de makelaar "in de aanbieding" ofwel was het de makelaar van de verkoper ?. In dat geval zijn ze de makelaar niets schuldig.

Als ze naar een willekeurige makelaar gegaan zijn met het verzoek mee te gaan naar een woning die ze wel zagen zitten en voor hen te onderhandelen (een bod uitbrengen) kan dit gezien worden als een overeenkomst met een aankoopmakelaar. Een mindelinge weliswaar maar die is ook rechtsgeldig. Voor je een makelaar inschakeld moet je eerst vragen wat hij in rekening brengt voor zijn diensten.

Kijk eens op de site van vereniging eigen huis www.veh.nl.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2005 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een makelaar een opdracht geeft of een dienst vraagt moet je voor die dienst betalen. Als de makelaar een aanbieding doet ( de actie komt dus nu van zijn kant) kost hij niets. Ik ben bang dat je zoon de rekening zal moeten betalen.

ve
door verwijderd - Nov 17, 2005 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het hier niet mee eens. Als een makelaar geen uitspraak doet over het aangaan van een overeenkomst, danwel uw zoon niet laat weten dat hij de kosten voor de bezichtiging in rekening zal brengen, dan kan uw zoon volharden in het standpunt dat er een dienst om niet is geleverd.

Als er sprake is van een overeenkomst, dient er een samenspel te zijn van vraag en aanbod tegen vooraf kenbaar gemaakte afspraken. De makelaar heeft niets aangeboden, dus is er geen overeenkomst.

En als de makelaar de verkopend makelaar is van het pand dat ze zijn wezen bezichtigen (en dat vermoed ik ook), kan je hem helemaal een rotschop verkopen. De kosten voor de tijd en bezichtiging zijn nl. voor rekening van de verkoper.