Be
door Bentley2016 Jul 6, 2023 om 16:56
Geldzaken & recht

Melding: ING digipass kastje plotseling met gedeeltelijk Engelse tekst.

Bij het  betalen van een rekening met het kastje van ING, voor klanten die niet via telefoon bankieren, zag ik plotseling een gedeelte van de tekst in het Engels staan. Ik vind het vreemd dat dit zomaar gebeurt dus stel mijn vraag aan de service desk, blijkt het probleem bekent waarom wordt dit niet gemeld? Ik bankier speciaal niet via telefoon omdat ik dit niet veilig vind, telefoon worden gestolen, gehackt, verloren dus vind ik een kastje dat veilig bij mij thuis ligt waar je ook nog een extra code in moet voeren veiliger. Nu blijkt dit kastje zomaar vanbuitenaf veranderd te kunnen worden. Op mijn vraag of dit kastje gehackt kan worden mocht de servicemedewerker geen uitspraak doen. Waarom het probleem niet bij de klant gemeld wordt kwam ook geen antwoord op. Zal wel bij elke bank hetzelfde zijn maar anders ging ik over. Bij deze, ING meld het niet maar het kastje van ING is plots half Nederlands en half Engels.

3909 8 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Jul 6, 2023 om 17:06
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Is dit nieuw, gedeeltelijk Engelse tekst? Ik heb het nog niet meegemaakt. Maak ook alles over met de scanner. Maar u schrijft: nu blijkt dat het kastje zomaar van buitenaf veranderd kan worden. Ik mag hopen dat alleen ING dit kan?

Thecla58
door Thecla58 Jul 6, 2023 om 17:09
856 Antwoorden / 3 Vragen

@Sira

ik denk dat het te maken heeft met een update, dat kan TS misschien wel bedoelen van buitenaf... of er worden wat Engelse termen gebruikt.

Maarre wat is die scanner dan voor iets? Nog helemaal niets van gehoord. ;-))

tenormin
door tenormin Jul 6, 2023 om 17:17
16835 Antwoorden / 108 Vragen

@thcla58, ik heet tenormin hoor, never mind. De scanner is voor mensen die met P.C. willen bankieren (ikzelf om ik, zoals je weet geen mobiele telefoon, wil hebben). Het gaat als volgt: naar de ING, druk op inloggen en dan doe je de scanner aan, richt het beeld op het ding wat je te zien krijgt: ook daar heb je dan een speciale code, zelf, ingevuld. Dan krijg je dus, telkens weer een nieuwe code: overnemen en je bent binnen bij je bank. Natuurlijkmeer werk dan een app of telefoon maar ik heb toch niets te doen. ;-))

Thecla58
door Thecla58 Jul 6, 2023 om 17:52
856 Antwoorden / 3 Vragen

Excuus... dat ik de verkeede naam gebruikte.

Die scanner werkt dus op pc of laptop. Of betaal je daarmee ook in een fysiek winkel? Verder lijkt het me een prima alternatief voor de telefoon.

tenormin
door tenormin Jul 6, 2023 om 17:58
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Niet in stenen winkel. Wel online: heb ik iets gekocht, kies ik mijn bank uit, dan verschijnt de q code weer, of hoe dat heer, scanner gebruiken, dan ga ik, na betaling, weer terug naar de site, nu als zijnde afsluiten want het is betaald.

sira
door sira Jul 6, 2023 om 18:35
2344 Antwoorden / 24 Vragen

De vraagsteller bedoelt de scanner die iedere bank had, met dat verschil dat je bij de ING scanner je pasje niet nodig hebt. Je kunt er ook alleen via de pc mee betalen.

De scanner op zich kan niet ge-update worden, maar ik kan mij voorstellen dat er updates in het programma zitten die in werking worden gesteld via de kleurcode in je scherm en die je moet scannen.

Het kan ook nog zijn dat de vraagsteller nieuwe batterijen in de scanner moet doen.

Thecla58
door Thecla58 Jul 6, 2023 om 18:40
856 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zit al ruim 50 jaren bij ing of haar voorganger maar nog nooit zo'n scanner gehad. Wel tancodes

Es
door Esther1953 Jul 7, 2023 om 12:02
2 Antwoorden / Vragen

Dit kastje/ scanner is de "opvolger" van de tan codes. De laatste kan je dacht ik niet meer gebruiken.

Thecla58
door Thecla58 - Jul 6, 2023 om 17:07
856 Antwoorden / 3 Vragen

Uhm, heb je er stil bijgestaan dat ook dat kastje van je regelmatig een software update krijgt? Dat gebeurt zelfs als jij er niet bij in de buurt bent en ja alles wat via wifi of 4g/5g werkt kan gehackt dus ook dat kastje van je.

Enne je kastje is dus net zo (on)veilig als het betalen met je telefoon... maar de keuze is aan jou. De makkelijkste oplossing is contant betalen. Oh nee, want je portemonnee kan natuurlijk ook gestolen worden.

tenormin
door tenormin Jul 6, 2023 om 17:47
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Zou gestolen kunnen worden, mijn portemonnee, alleen, ik ben niet meer buiten. En, daar heb je mij weer, ik weet niet van een update van wat jij een kastje noemt. Voor mij heeft het de kleine vorm van nijn eerste mobieltje, toen nog zonder toeters of bellen. Dus: trés petit.

Thecla58
door Thecla58 Jul 6, 2023 om 17:53
856 Antwoorden / 3 Vragen

Oké, ik snap het.

sira
door sira Jul 6, 2023 om 18:36
2344 Antwoorden / 24 Vragen

De vraagsteller bedoelt de scanner die iedere bank had, met dat verschil dat je bij de ING scanner je pasje niet nodig hebt. Je kunt er ook alleen via de pc mee betalen.

De scanner op zich kan niet ge-update worden, maar ik kan mij voorstellen dat er updates in het programma zitten die in werking worden gesteld via de kleurcode in je scherm en die je moet scannen.

Het kan ook nog zijn dat de vraagsteller nieuwe batterijen in de scanner moet doen.

Be
door Bentley2016 Jul 6, 2023 om 18:56
8 Antwoorden / 3 Vragen

Zou wel toevallig zijn als zowel ik alsook mijn man nieuwe batterijen nodig hebben tegelijkertijd in twee kastjes.;-) Bovendien is ING op de hoogte van het verschijnsel maar meld dit niet aan de klant.

sira
door sira Jul 6, 2023 om 19:00
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Dat kastje heet een scanner. Onder een kastje versta ik een geheel ander object.

@Thecla58
Dit is de scanner
De ING Scanner - ING

Thecla58
door Thecla58 Jul 6, 2023 om 19:20
856 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb dat ding nooit gehad
 Maar ik bankier met mijn telefoon en op mijn laptop

sira
door sira Jul 6, 2023 om 20:25
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Het is bij de ING of/of, je kunt niet de app èn de scanner gebruiken.

Ik heb gekozen voor de scanner omdat ik niet alles op de telefoon wil doen, mailen en bankieren doe ik thuis.

tenormin
door tenormin Jul 7, 2023 om 00:45
16835 Antwoorden / 108 Vragen

@bentley2016, zou niet zo toevallig zijn als jullie beiden de scanner hebben ontvangen, bijna tegelijkertijd en er nieuwe batterijen in moeten. Eigenlijk net zoals lampen; die gaan ook, meestal, tegelijkertijd de geest geven.

sira
door sira Jul 7, 2023 om 10:21
2344 Antwoorden / 24 Vragen

@Tenormin
Klopt wat je zegt. Ik heb jaren geleden 2 keukenklokken op batterijen gekocht en de batterijen zijn nagenoeg altijd op hetzelfde moment leeg, er kan soms een dag verschil in zitten.
Waarom beiden een eigen scanner hebben, snap ik ook niet. Je kunt gewoon met je eigen wachtwoord een andermans scanner gebruiken. Dat geldt overigens voor alle scanners van iedere bank.

Ag
door Agamemnon Jul 7, 2023 om 12:12
82 Antwoorden / 7 Vragen

@Sira. dat geldt voor ABN en Rabo maar niet voor ING die is persoonsgebonden (gebonden aan de inloggegevens). Ook bij SNS hebben partners een eigen scanner maar daar kun je misschien wel die van de partner gebruiken maar niet van zo maar iemand anders zoals dus bij ABN en RABO wel kan. Bij gemeld overlijden van de partner wordt die trouwens bij SNS en ING geblokkeerd en ben je bij een en/of rekening op je eigen apparaat aangewezen.

sira
door sira - Jul 6, 2023 om 18:35
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u al geprobeerd of het verschijnsel zich ook voordoet als u er nieuwe batterijen in doet?

Batterijen die leeg raken, kunnen gekke dingen doen. Mijn weegschaal gaf op een gegeven moment 64 kg aan. Ik aan een dieet, bleek het aan de batterij te liggen. Dit is niet grappig bedoeld, maar echt gebeurd.

rj
door rjw - Jul 6, 2023 om 21:01
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Bankieren mbv een smartphone is veiliger dan via een PC. Als je telefoon wordt gestolen heeft de dief er niets aan want je hebt een beveiliging op je telefoon zitten (pincode, gezichtsherkenning, vingerafdruk).en daarna nog de pincode voor de bankierapp. Verder zijn bankierapps beperkt qua maximale dagelijkse transacties. Wil je meer doen dan heb je alsnog een extra authenticatie nodig. De kans dat een PC wordt gecompromitteerd is heel erg veel groter dan dat dat bij een smartphone gebruikt.

Geen antwoord op je vraag maar wel goed om eens over na te denken.

Ag
door Agamemnon - Jul 6, 2023 om 23:01
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ja ik heb ook zo'n kastje van ING. En Ja die van mij toont sinds enkele weken ook de engelse tekst bij het Inloggen "Are you about to login at ING?" alle andere teksten zoals bij overschrijvingen, zijn voor zover ik kan zien Nederlands gebleven.
Het kastje is net zo min met internet verbonden als een pak hagelslag, dus daar kan niemand op inbreken of software veranderen. Software updates bestaan dus ook niet. De enige invoer die mogelijk is is met het scannen van de gekleurde bolletjes op het scherm van de website en de pincode die je op de toetsjes moet intypen. Die bolletjes bevatten informatie over de overschrijving die je gaat doen, bedrag en rekeningnummer en zo.

In theorie kunnen die bolletjes, met name bij het inloggen ook software code bevatten, maar dan niet in één keer maar met meerdere scans achter elkaar waarbij die partjes opgeslagen moeten worden tot deze een geheel aan programma code vormen. Maar dat geloof ik niet.
Wat wel waarschijnlijk is dat de Engelse tekst bij het inloggen in gecodeerde vorm wordt meegestuurd met de bolletjes code net als het bedrag en rekeningnummer bij overschrijven wordt meegestuurd.

Aangezien enkele jaren geleden de Tan-codes werden afgeschaft moest toen iedereen overschakelen op werken m.b.v. de smartphone of m.b.v. de internetloze Digipass. Velen zullen toen ongeveer gelijkertijd zijn overgestapt op de Digipass en omstreeks deze tijd beginnen de meegeleverde batterijen leeg te raken. Ik kreeg een melding over bijna lege batterijen op het schermpje te staan en die heb ik een maand lang of zo genegeerd en toen verscheen op een gegeven moment de Engelse tekst. Een paar dagen geleden heb ik de batterijen vervangen maar engels bleef engels.
In theorie kan het ook zijn dat een chipje/condensatortje onder spanning moest blijven staan om zijn Nederlandse tekst te onthouden en bij te lage of geen spanning dat de chip gereset werd naar de engelstalige default tekst.

Dus 2 mogelijkheden: Of de tekst die meegestuurd wordt met de bolletjes is veranderd door de websiteprogrammeurs of een chip in de digipass is door te weinig batterijspanning gereset. Maar bij dat laatste zou je verwachten dat meerdere teksten engels zijn geworden en niet alleen bij het inloggen. En als het de eerste optie blijkt te zijn dan is het gewoon toeval dat dit verschijnsel samenvalt met de lege batterijen.

ro
door ronny530 - Jul 7, 2023 om 13:04
2783 Antwoorden / 41 Vragen

De scanner maakt geen gebruik van internet of het mobiele netwerk en kan dus ook niet gehackt of geupdate worden. Om een overschrijving te bevestigen komt er een QR code op het scherm die dient vervolgens gescand te worden en daarna verschijnt op de scanner een code die handmatig ingevoerd dient te worden zoals vraagsteller al aangaf. Het zou inderdaad een bijna lege batterij kunnen zijn waardoor de scanner de oorspronkelijke taal instellingen niet meer onthoud.

zoekster
door zoekster - Jul 7, 2023 om 18:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Uw taalinstellng is gewijzigd op de scanner. Dat gebeurt als je de oranjeknop te lang ingedrukt houdt als je hem opstart. Ik heb dat ook gehad. Ik heb toen met de helpdesk gebeld en ze konden me heel eenvoudig uitleggen hoe ik weer bij de Nederlandse instellingen kwam. De klantenservice zou u gewoon moeten kunnen helpen. Ik weet helaas niet meer wat de oplossing was. Ik geloof dat je weer langer op de oranje knop moet drukken en dan kom je in het taalinstelling menu. Ik ga het zelf niet meer uitproberen, want straks gaat het weer verkeerd. Maar bel nog een keer met de klantenservice, iemand daar weet wel wat te doen. Houd er wel rekening mee dat ze je meteen allerlei verzekeringen proberen aan te smeren. Loei-irritant.

Ag
door Agamemnon Jul 7, 2023 om 19:06
82 Antwoorden / 7 Vragen

Die kende ik nog niet. Bedankt voor de tip.
Er verschijnt inderdaad een instellingen en info menu als je de aan-knop 4 seconden ingedrukt houdt. Kun je gerust proberen als je maar niets per ongeluk wijzigt.  Maar ondanks de Engelse tekst bij het inloggen, de taalinstelling staat gewoon op Nederlands. Ik hou het op een foutje in de website programmatuur waarbij de meegestuurde tekst per ongeluk Engels is geworden. Waarschijnlijk een paar goedkope Indiase programmeurs op gezet....

do
door doris_dordt - Jul 7, 2023 om 23:39
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb inderdaad dezelfde ervaring. Ik heb de taal opnieuw ingesteld op Nederlands, maar dat hielp niet. Verder stoort het me niet, maar het is wel opvallend.