am
door amvrij May 11, 2020 om 15:19
Geldzaken & recht

Mijn kapper brengt vanaf vandaag €2 hygienetoeslag in rekening. Mag dat?

OP de facebooksite van mijn kapper stond dat ze vanaf vandaag €2 hygienetoeslag in rekening brengen. Een mevrouw die daarop reageerde door te zeggen dat ze dat raar vond en zeker niet klantvriendelijk, kreeg het volgende antwoord: "jammer om te horen. Wanneer je je eventuele afspraak wil annuleren dan hebben we daar begrip voor. Helaas zijn de kosten die gemaakt moeten worden om open te gaan zo hoog dat we niet anders kunnen.
Het gaat mij zeker niet om die €2, maar ik vraag me af of dat zomaar ineens mag.

2538 17 Rapporteer

Donuts
door Donuts - May 11, 2020 om 15:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dat mag zomaar. € 4,- of € 10,- duurder mag 'zomaar' ook.

ge
door gerardvantol - May 11, 2020 om 15:26
57 Antwoorden / 2 Vragen

Al deze beroepen hebben dit. Dit komt omdat ze extra moeten uitgeven voor desinfectie middelen. Bepaalde beroepen zoals bijvoorbeeld pedicures hebben ook nog eens te maken met geldbeluste ondernemers die prijzen van mondkapjes tot wel 500% verhoogt hebben. De enige die hier iets aan kan doen in de regering, maar die roepn snel dat is de vrije markt en denken intussen mijn aandelen gaan lekker omhoog evenals de dividenten.

diumenge
door diumenge - May 11, 2020 om 15:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jahoor, dat mag. Dus nu maar fijn naar de kapper.

Gi
door Gijster - May 11, 2020 om 15:34
2 Antwoorden / Vragen

We leven in een land met een 'vrije markt economie'. Bedrijven mogen zelf bepalen welk bedrag ze vragen voor een dienst en u mag zelf weten of u dat wilt betalen. Als genoeg mensen deze kapper links laten liggen, verdwijnt de 'hygiënetoeslag' vanzelf. Maar ik denk niet dat dat snel gebeurt.

Overigens voeren kappers al jaren een 'lang-haar-toeslag', een 'klein-beetje-gel-in-je-haar-toeslag' en 'je-had-het-zelf-al-gewassen-maar-kennelijk-moet-het-nog-een-keer-toeslag'. Niks nieuws dit.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2020 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al zouden ze € 10,00 extra willen rekenen, dan mag dat nog.

Tarieven van kappers zijn helemaal vrij. Niemand verplicht u om naar de kapper te gaan. Laat het groeien en doe het in een staart.

U hebt al twee maanden uitgespaard.

Ka
door Kassagebruiker - May 11, 2020 om 15:56
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dan maar niet meer naar de kapper, als die 2 euro het u niet waard is. Wees blij dat ze aan uw en hun gezondheid denken. Ik knip voor de halve prijs als uw kapper, één model: Coupe bloempot.

tenormin
door tenormin - May 11, 2020 om 15:57
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Een verhoging, ben nog niet geweest, had ik sowieso verwacht (en maak de borst maar nat @amvrijssen met de rest van email adres): er zullen nog veel meer zaken in prijs omhoog gaan. Van mij mogen kappers dat doen; ze moeten immers meer uitgeven, om minder te verdienen, want de salon zit natuurlijk niet vol.

Donuts
door Donuts May 11, 2020 om 17:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U gaat toch niet naar de kapper? U meldt in bijna ieder topic dat u niet meer naar buiten kunt.

tenormin
door tenormin May 11, 2020 om 18:45
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@graspollen, ga wel degelijk naar de kapper, hoor. Halen en brengen als service, wordt als een mankepoot uitstekend begeleid. Echt, doe ik dat in bijna ieder topic? Zal het niet meer doen hoor, tenminste, als het niet ter sprake behoeft te komen. Hoop dat u zo wel tevreden bent? Fijne avond gewenst. ☼

ne
door neodutchio - May 11, 2020 om 16:00
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Heel netjes dat uw kapper de prijs niet verhoogd heeft. De meeste hebben de prijzen verhoogd om de verliezen van de laatste weken te compenseren.

Een mondkapje kost rond de euro. Na elke klant moet alles schoongemaakt worden. Elke keer nieuw doekje en desinfectiemiddel. Waarom zou de kapper dit van haar marge moeten afhalen?

Heel simpel, extra kosten voor het schoonmaken en schoonhouden en minder klanten per dag kunnen helpen. Dan is die €2,00 nog weinig te noemen.

lo
door lovewinnie - May 11, 2020 om 16:05
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Nou nou. Erg hoor. Wat denk je dat extra maatregelen kosten om überhaupt te kunne knippen  Ze mogen vragen wat ze willen. Mijn kapper vraagt 1 euro pp corona toeslag ( ja zo noemen ze het echt). Krijg daarvoor wegwerp mondkapje  . Ook moet er tussen elke klant in alles grondig gereinigd worden. Kost tijd en extra schoonmaak middel. Wasbak, stoelen,scharen, kamen, föhn etc alles wordt gedesinfecteerd na elke klant

Je betaald of je gaat opzoek naar andere kapper. Voor jou 3000 andere die echt niet te flauw zijn om 1/2 euro extra te betalen.

edrick3
door edrick3 - May 11, 2020 om 17:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En waarom zou dat niet mogen?
Het staat de klant vrij om al dan niet naar die kapper te gaan en het staat de kapper (en elke andere ondernemer) vrij om de prijs te vragen die men wil.

pe
door pebk May 11, 2020 om 18:03
583 Antwoorden / 0 Vragen

Niet helemaal waar. Sommige ondernemers, zoals tandartsen zijn gebonden aan voorgeschreven tarieven. Voor kappers geldt dat inderdaad niet.

aurora1
door aurora1 - May 11, 2020 om 17:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, dat mag, en zelfs "zomaar", maar het is natuurlijk niet "zomaar". Ze mogen zelfs het dubbele vragen.
Het is een vrij beroep waarbij alle kosten zelf betaald moeten worden in geval van eigen bedrijf. Van haarspelden tot en met de stoelen, wasbakken en de deurkruk.... Die 2 euro vallen mij enorm mee. U bent niet verplicht naar "uw" kapper te gaan natuurlijk.

newmikey
door newmikey - May 11, 2020 om 18:05
830 Antwoorden / 0 Vragen

Eerlijk gezegd bekroop mij een gevoel van plaatsvervangende schaamte toen ik dit las en ik weet eigenlijk nog niet goed wat ik hier nu van moet vinden. Hoe kòm u op zo'n vraag? Is al het nieuws van de afgelopen weken over aanpassingen, verminderde capaciteit en hoge kosten dan helemaal aan u voorbij gegaan?

Ja, het mag natuurlijk!!! Ook zonder het een "toeslag" te noemen mogen bedrijven hun prijzen aanpassen wanneer het hun uitkomt.

rj
door rjw May 11, 2020 om 20:42
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat veel mensen gewoon geen enkel benul (of inzicht) hebben in wat bedrijfsvoering kost. Die denken wellicht dat als je 25 euro betaalt aan de kapper dat het 25 euro winst is.

Tr
door Trostomaat May 11, 2020 om 22:19
239 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat veel mensen als ze iets tegen komen wat hen niet bevalt zo geconditioneerd zijn in 'ons' systeem, dat ze oprecht denken: dit zal toch wel niet mogen/hier zal toch wel een wet tegen bestaan/de overheid zal toch wel geregeld hebben dat ik beschermd bent tegen dit soort praktijken.

panter22
door panter22 - May 11, 2020 om 18:21
6599 Antwoorden / Vragen

Het is toch fijn dat de kapper de kammen reinigt als je geknipt wordt en handschoenen aan heeft of de handen wast,
Ik vond het altijd al een vieze bedoening. Met dezelfde kam in ieders haar. Valt de kam op de grond, dan gaan we gewoon weer verder, Een mondkapje is niet verplicht.Jammer.
Ik heb  graag een paar euro over voor hygienisch werken.

tenormin
door tenormin May 11, 2020 om 18:47
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dat mondkapje had ik inderdaad ook wel verwacht. Was ietwat verbaasd het niet te zien in het nieuws.

rj
door rjw - May 11, 2020 om 20:40
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Gelukkig wel. De marges zijn al niet geweldig voor kappers (ik las vanmiddag dat de meeste kappers 2 tot 3 jaar nodig hebben om de misgelopen inkomsten van de afgelopen 2 maanden op te vangen), dus het is maar goed dat ze nu in ieder geval de mogelijkheid hebben om de extra kosten door te berekenen. Anders zou die 2-3 jaar nog veel langer worden.

pe
door peentjes - May 11, 2020 om 21:12
421 Antwoorden / 0 Vragen

Vanmiddag was ik bij de kapper. Na afloop vroeg ik waarom ze niet een paar euro extra rekenen voor al hun maatregelen. Ik had het ze graag betaald.

Tr
door Trostomaat - May 11, 2020 om 22:14
239 Antwoorden / Vragen

Gelukkig mag dat. Niet onbegrijpelijk dat extra kosten worden doorberekend. Wie moet het anders betalen?

gerbera
door gerbera - May 11, 2020 om 22:20
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat mij zeker niet om die €2, maar ik vraag me af of dat zomaar ineens mag.

Van mij wel, als mijn haar dan maar goed zit☺