do
door dorethe1 Feb 25, 2016 om 16:45
Geldzaken & recht

Mijn man is 68 en krijgt dus AOW ik ben 63 stel: mijn man overlijd nu wat krijg

Mijn man is 68 en krijgt dus AOW en 'n klein pensioentje omdat hij weinig heeft opgebouwd vanwege destijds een eigen zaak hebbende.
Dus konden we verder geen pensioen opbouwen. Het was een eenmanszaak.
Ik ben 63  stel: mijn man overlijd nu...wat krijg ik dan?

Ik kom hier nergens iets over aan de weet.

4176 15 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 25, 2016 om 16:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan zul je bij de gemeente bijstand moeten aanvragen. Recht op ANW (nabestaanden uitkering) heb je alleen als je a) een kind onder de 18 jaar hebt of b) voor meer dan 45% arbeidsongeschikt bent.

Van www.svb.nl:

U krijgt een nabestaandenuitkering Anw als:

  • uw partner in Nederland woonde of werkte, én u nog niet de AOW-leeftijd heeft, én u aan één van de volgende voorwaarden voldoet:
  • - u zorgt voor een kind dat jonger is dan 18 jaar
    - u bent voor meer dan 45% arbeidsongeschikt

ekiem
door ekiem - Feb 25, 2016 om 17:06
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Veel vrouwen zitten in eenzelfde situatie maar het hangt er net vanaf hoe de persoonlijke omstandigheden zijn. Heeft u een baan ? U krijgt AOW wanneer u , denkelijk 67 wordt, tenzij er hier verandering in komt. Heeft u een eigen huis? Of spaargeld ?
Allemaal individuele omstandigheden waar u mischien geen invloed op heeft. U zou eens kunnen informeren bij uw Gemeente of bij de SVB en h.e.e.a uitleggen zodat u een inschatting kunt maken over uw financiën als er iets met uw man zou gebeuren.
Maar er kan ook u iets overkomen? Misschien maakt u zich zorgen voor een situatie in de toekomst waar u nooit mee te maken zult krijgen.

Ekiem

Cookies
door Cookies - Feb 25, 2016 om 17:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@ekiem: Informeren bij de SVB is nergens voor nodig. Alle info staat op hun site (en in mijn reactie hier boven). En dat TS geen baan heeft, is wel duidelijk.

Dat veel vrouwen in dezelfde situatie zitten als TS komt omdat zij dan niet eerder hebben bedacht gewoon aan het werk te gaan.

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2016 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe krijgt u dan helemaal niets en zult u op bijstand aangewezen zijn.

ekiem
door ekiem - Feb 25, 2016 om 20:25
676 Antwoorden / 100 Vragen

Of alsnog oriënteren op een baan, al is het maar voor een paar uur. Het zal moeilijk zijn om wat te vinden, maar alle beetjes helpen. Het zou een leuk spaarpotje kunnen zijn .

Maar ik denk dat het inderdaad bijstand zal worden.

Jammer dat u hier niet eerder aan heeft gedacht . Informatie over het weg vallen van het partner pensioen is alweer een hele poos in de media geweest.

Ekiem

emcede
door emcede - Feb 25, 2016 om 20:39
960 Antwoorden / 4 Vragen

Toch wel een wat vreemde vraag: "Wat krijg ik dan?" Waarom zou u wat moeten 'krijgen'? U bent nog niet pensioengerechtigd en u kunt dus werken om in uw levensonderhoud te voorzien. U hoeft dus niets te 'krijgen'.

Gelukkig is het een hypothetische vraag en ik hoop dat het geen werkelijkheid voor u wordt.

ekiem
door ekiem - Feb 25, 2016 om 20:57
676 Antwoorden / 100 Vragen

Inderdaad een hypothetische vraag, gelukkig maar. En wat let u om , als u ongerust bent m.b.t de toekomst, maatregelen te treffen. Bedenk wel dat u eventueel niet zomaar bijstand  " krijgt ", daar staan ook plichten tegenover. In eigen levens onderhoud voorzien is toch altijd prettiger, voelt beter en onafhanklijker.

Ekiem

zoekster1
door zoekster1 - Feb 25, 2016 om 21:57
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Doe niet zo suf met dat opgeheven vingertje. Een vrouw van 63 komt nergens meer aan de bak. 50 plussers is al een probleem.

tenormin
door tenormin Feb 25, 2016 om 22:09
16847 Antwoorden / 108 Vragen

En veel nog jongere mensen ook, toch?

zoekster1
door zoekster1 Feb 25, 2016 om 22:14
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Die hebben veel meer kans. Die kunnen nog omscholen en/of wat zwaarder werk aan.

emcede
door emcede Feb 25, 2016 om 23:34
960 Antwoorden / 4 Vragen

Tuurlijk niet, dat snappen we allemaal. Maar om dan maar enkel je hand op te houden en te vragen 'wat krijg ik' is een ander uiterste!

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2016 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De uitkering voor nabestaanden is mijns inziens al zo'n jaar of 20 geleden sterk gewijzigd. Jammer dat u geen voorzieningen hebt getroffen in die jaren.

zw
door zwaardvis - Feb 26, 2016 om 10:00
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Een van de voorwaarden voor een ANW uitkering is - u bent voor meer dan 45% arbeidsongeschikt.
U hoeft niet per se een arbeidsongeschiktheidsuitkering te hebben.
SVB zal bepalen of u arbeidsongeschikt bent door zelf daar onderzoek naar te (laten) verrichten.
Dikke kans dat iemand van 63 arbeidsongeschikt wordt geacht, geen garantie, maar dikke kans.....

Cookies
door Cookies Feb 26, 2016 om 10:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Regelrechte onzin!

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2016 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het lijkt me juist tamelijk onwaarschijnlijk dat in de huidige tijd er een "dikke kans" is dat iemand voor meer dan 45% arbeidsongeschikt wordt verklaard.

Cookies
door Cookies Feb 26, 2016 om 10:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wist je nog niet dan dat iedereen boven de 60 een dikke kans heeft om a.o. te worden verklaard??

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2016 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwaardvis

Als een vrouw nog gewoon haar huishouden kan doen, vindt elke instantie dat ze nog gewoon in de thuiszorg kan gaan werken.

Dus vergeet die ANW ivm arbeidsongeschiktheid maar.

besseldekker
door besseldekker - Feb 26, 2016 om 14:55
123 Antwoorden / 0 Vragen

Het is erg moeilijk precieze antwoorden te geven. Die hangen sterk van uw privésituatie af, en sommige vragen zouden nogal gevoelig kunnen liggen. Toch een paar aandachtspunten:

(1) Arbeidsongeschiktheid is inderdaad niet aan de orde. Daarvoor moet je ziek of gehandicapt zijn; er is geen rechtstreeks verband met leeftijd.
(2) U kunt zelf nagaan wanneer u precies AOW gaat ontvangen; in uw geval zal dat enkele maanden vóór uw 67e zijn, denk ik. Vult u op deze pagina: http://tinyurl.com/j6epfjj eens uw geboortedatum in, dan krijgt u duidelijkheid.
(3) Uw man heeft een klein pensioentje. Is daarin nabestaandenpensioen/partnerpensioen voorzien? Wat is er destijds afgesproken met de pensioenverstrekker, toen uw man het pensioentje ging ontvangen?
(4) Kunt u niet nagaan of dat extra pensioentje niet nu al kan worden gespaard voor eventuele rampen? Dit bedoel ik als suggestie, en ik besef dat ik me op geen enkele manier met uw financiële omstandigheden kan bemoeien. Wil ik ook niet. Het is ook geenszins mijn bedoeling dat u hierop antwoord geeft; wel kunt u geheel privé de afweging maken. Als u dat wilt tenminste!
(5) Een andere zeer gevoelige zaak: hoe groot is de kans eigenlijk dat uw man binnen 4 à 5 jaar overlijdt? U begrijpt, ook hierop wil ik geen antwoord! Maar als hij gezond is, dan kunt u misschien overwegen hierover niet al te veel te piekeren. Angst voor de toekomst heeft iedereen weleens (ik tenminste wel!), maar die moet niet je leven en/of je gezondheid vergallen. Ik hoop dat u dit punt niet ongepast vindt.
(6) Een baan zoeken zal op uw (en mijn) leeftijd erg moeilijk zijn. Wel zijn er soms mogelijkheden tot bijverdienste, bijvoorbeeld als postbezorger. Ik ken mensen die daaraan nog na hun 65e zijn begonnen. Ook hier weer is de overweging natuurlijk aan uzelf: het is maar een ideetje.

Veel succes gewenst!

ge
door gerardvantol - Feb 26, 2016 om 15:26
57 Antwoorden / 2 Vragen

Als u geluk heeft komt er een vriendelijk brief van het UWV, waarin staat dat u verplicht bent om te solliciteren. Bij pech krijgt u niks meer en wachten ze tot uzelf bij de gemeente aanklopt.

lo
door lolbroek - Feb 26, 2016 om 17:43
7 Antwoorden / 0 Vragen

Dan krijgt u ca. 735,-- netto plus eventuele ( nog wel ) aanvulling minus de helft van uw opgebouwd pensioen, bovendien uw zorgverzekering en eventuele woontoeslag. U kunt in ieder geval rekenen op een krappe 1000,-- per maand en eventueel de voedselbank,een en ander na te lezen op Mijn overheid.nl. Bedenk dat aanvulling afgeroomd kan worden indien er sprake is van spaartegoeden. Ter vergelijking een straks Statushoudende vluchteling met gezinshereniging en kinderen, wel of niet de hunne kunnen rekenen op ca 2200,-- netto, Prettige dag nog.