Ro
door Roos Bervoets Feb 26, 2017 om 13:59
Geldzaken & recht

Mijn moeder is opgenomen in een verpleeghuis en dat is blijvend.

Mijn zus en ik dragen zorg voor de afwikkeling van o.a. het huurhuis.
Mijn moeder heeft 64 jaar in dat huis gewoond en er zijn, uiteraard, ook aanpassingen en  verbouwingen verricht, door mijn overleden vader.
Ook wij moeten nu een inspectie laten doen dor de bouwvereniging en ik ben bezorgd over de herstelkosten die zij ons zouden kunnen berekenen.
Omdat mijn moeder niet is overleden, vraag ik me af of wij wel verantwoordelijk zijn voor de onkosten.

Vriendelijke groet,

Roos

7717 9 Rapporteer

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Feb 26, 2017 om 14:03
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uw moeder is financieel verantwoordelijk.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Ro
door Roos Bervoets Feb 26, 2017 om 16:13
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie.
Mijn moeder heeft geen spaargeld; heeft al die jaren van een AOW geleefd.
Wat als zij het niet kan betalen?

uwjurist
door uwjurist Feb 26, 2017 om 16:34
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dan begint verhuurder mogelijk een procedure tegen haar en kan eventueel beslaglegging en/of faillietverklaring volgen.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

getty
door getty Feb 26, 2017 om 18:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tref dan een betalingsregeling vam een paar tientjes per maand.

uwjurist
door uwjurist Feb 26, 2017 om 18:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat valt altijd te proberen. Maar een betalingsregeling is een gunst van de verhuurder.

getty
door getty Feb 26, 2017 om 19:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar wel het eerste advies wat je mensen in deze situatie meegeeft ....

uwjurist
door uwjurist Feb 26, 2017 om 21:37
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de vraag beantwoord. En niet aangeven dat je een regeling niet afkunt dwingen ...... Maar ja, de beste stuurlui ...

Ro
door Roos Bervoets Feb 27, 2017 om 10:48
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw advies mevrouw Mr. Doomernik.

Roos Bervoets.

uwjurist
door uwjurist Feb 27, 2017 om 10:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan.

Wi
door Wil_H - Feb 26, 2017 om 14:12
270 Antwoorden / Vragen

Jouw moeder is de laatste huurder dus die is voor de woningbouwvereniging de verantwoordelijke persoon als er herstelkosten in rekening worden gebracht.
Laat een inspectie uitvoeren door de woningbouwvereniging zodat je weet wat de kosten gaan worden. Doe dit bijtijds. Ik heb als huurder een geval gehad dat een woningbouwvereniging mij 500 Euro wilde laten betalen voor het verwijderen van een stuk vloerbedekking van 2 bij 3 meter. Omdat ik een inspectie had gevraagd voor ik de huur op had gezegd heb ik zelf maar dat stuk vloerbedekking opgerold en naar de stort gebracht.  En zo waren er meer dingen die mij veel geld hadden gekost voor de meest minieme karweitjes zoals het plamuren van wat gaatjes in de muur waar ik wat had opgehangen.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2017 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou uw moeder daar niet verantwoordelijk voor zijn?

getty
door getty - Feb 26, 2017 om 14:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon een lijst vragen met wat er hersteld moet worden en dit zoveel mogelijk zelf doen of laten doen. Als de Wbv dit zelf gaat doen, kost dit vele malen duurder.  En uw moeder is aansprakelijk. Komt er toch een hoge nota uit, dan namens haar een betalingsregeling treffen als ze het niet kan betalen.

getty
door getty - Feb 26, 2017 om 14:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Overigens moet u wel door u moeder gemachtigd zijn om bv de huur op te zeggen en haar zaken te regelen. U kunt dit in pincipe niet maar zo namens haar doen.

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2017 om 15:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als het goed is krijg je van de verhuurder na inspectie een lijstje met de noodzakelijke zaken die gedaan moeten worden. Daarbij staat dan ook een bedrag per handeling vermeld wat er betaald moet worden als de woningbouw dit moet regelen. Je kunt dus zelf zien wat je eventueel zelf kunt (laten) doen.
En nee, jullie zijn als kinderen niet verantwoordelijk voor de kosten. Dat moet gewoon door moeder betaald worden.

panter22
door panter22 - Feb 26, 2017 om 17:04
6599 Antwoorden / Vragen

Als aanpassingen en verbouwingen verricht zijn op grond van de WMO en met toestemming van de verhuurder, hoeven niet altijd verwijderd te worden. Daar zal uw moeder, of de verhuurder nog gegevens van moeten hebben
Uw moeder heeft het huis gehuurd voor 1 augustus 2003. Hierop is het oude huurrecht van toepassing.
Kijk op:
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging

marita5
door marita5 - Feb 26, 2017 om 18:58
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

pi
door pieterwolters - Feb 26, 2017 om 22:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En aanvullend: de verhuurder hoeft echt de woning niet in de staat zoals het 64 jaar geleden was. Bij zo'n inspectie gaat het meestal om zaken die een volgende huurder meestal niet wil hebben. Denk aan schrootjes op de wanden en plafonds, of steenstrips. Dat soort dingen. Maar als de woning gewoon neutraal is afgewerkt zullen er geen grote problemen ontstaan qua herstelkosten.