ri
door ria1956 Jul 27, 2021 om 11:14
Geldzaken & recht

Mijn moefer is overleden en ik wil de bankrekening opzeggen de rabobank doet moe

Ik heb ze het overlijdings bericht gestuurd en nu willen ze van alle erfgenamen een id bewijs en handtekening ze zijn allemaal al overleden op mijn broer na en daar hebben we al 20 jaar geen contact meer mee dus weet ik ook niet waar hij is .Volgens mij doen ze het alleen maar om zo lang mogelijk de rekening aan te houden zodat je elke maand de bankkosten kan betalen. Kunt U mij helpen .mvg ria aukes

16073 11 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 27, 2021 om 11:20
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder.

In deze link staat beschreven wat er van de nabestaanden verwacht wordt.

https://www.rabobank.nl/particulieren/overlijden/als-een-dierbare-overlijdt

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 27, 2021 om 11:24
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Okok allereerst gecondoleerd en zie ook deze: https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankrekening-en-overlijden  en deze hoewel voor u minder van toepassing https://verklaringvanerfrechtservice.nl/heb-ik-altijd-een-verklaring-van-erfrecht-nodig-voor-de-bank/ De bank zal hoe dan ook willen weten of u voldoende bevoegd bent om de rekening op te heffen resp. of er mogelijk geen andere erfgenamen zijn  (dan dan soms moeilijk kunnen doen).

Dat betekent hoe dan ook dat uw broer als erfgenaam ook moet instemmen met het opheffen van de rekening. De vraag is dan ook aan de orde: hoe wordt de nalatenschap afgewikkeld? (De bankrekening is daar een onderdeel van.)

Aanvullend: uw broer is als erfgenaam ook aansprakelijk voor de kosten die de bank nu nog in rekening brengt. Als uw broer en u de enigen zijn dan voor ieder 50% (tenzij er in een testament iets anders is geregeld maar dan is hij wel wettelijk erfgenaam).

ju
door juliomariner - Jul 27, 2021 om 11:26
1328 Antwoorden / 2 Vragen

inderdaad gecondoleerd. De bank doet echt niet bewust moeilijk om maandelijkse kosten te kunnen berekenen.
ze zijn u echt liever kwijt dan rijk aangezien ze aan zo'n lopende rekening weinig tot niets verdienen

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 27, 2021 om 11:33
16858 Antwoorden / 202 Vragen

De broer dient in te stemmen. De bank zal hoe dan ook willen voorkomen dat er onnodige kosten ontstaan indien er onenigheid zou ontstaan m.b.t. de afikkeling van de nalatenschap c.q. opheffen van de bankrekening. Handelen door de bank zonder toestemming kan bijv. leiden tot een klacht bij het KiFiD.

ju
door juliomariner Jul 27, 2021 om 11:39
1328 Antwoorden / 2 Vragen

precies. Er wordt echter altijd snel gezegd dat een bank dit doet om er nog even aan te verdienen.
Tegenwoordig heeft een bank nog heel weinig belang bij een lopende rekening of spaarrekening van een particuliere klant

ma
door malty - Jul 27, 2021 om 11:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U zult naar een notaris moeten voor een verklaring van erfrecht.
Niet alleen uw broer is mede erfgenaam maar ook de eventuele kinderen van uw overleden broers en/of zusters.
Dus niet alleen u en uw broer moeten toestemming geven, maar alle erfgenamen.
De notaris probeert alle erfgenamen op te sporen,afhankelijk hoeveel tijd het kost, kan dit aardig wat geld kosten.
Als u niets met de erfenis te maken wilt hebben kunt u die ook verwerpen, kost u wel griffierechten en de bank zoekt het dan maar uit wat ze met de rekening doen.
De rekening van de begrafenis kunt u via de nabestaandendesk van de bank indienen, daar hoeft u geen verklaring van erfrecht voor te hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 27, 2021 om 12:13
16858 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY, niet altijd, ook niet bij de RABO en zie dan o.a. deze tekst in de verwijzing die @SHOPPY al gaf.
Uit de vraag van Ts is op te maken dat allen zij en haar broer erfgenamen zijn.

ma
door malty Jul 27, 2021 om 12:41
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft
Ik kan me voorstellen dat als uit het trouwboekje blijkt dat de TS en de broer de enige kinderen zijn, de Rabobank het voldoende vindt als ze de handtekening van beide hebben.
Wat ik begrijp is dat alle broers en/of zusters van de TS zijn overleden behalve de broer. Er wordt niets gezegd over eventuele kinderen van die overledenen. Dus best mogelijk dat die er wel zijn.

rj
door rjw Jul 27, 2021 om 16:59
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Het is aan de notaris om te bepalen wie de erfgenamen zijn. Misschien is de broer van TS ook al overleden (TS heeft al 20 jaar geen contact en weet niet waar hij woont) en moet de notaris zijn eventuele erfgenamen opsporen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 27, 2021 om 11:55
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ria,

Gecondoleerd.

Uw vraag is hier al eens eerder gesteld.

Lees even de link https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/rekening-opheffen-na-overlijden

panter22
door panter22 - Jul 27, 2021 om 16:13
6599 Antwoorden / Vragen

Gecondoleerd.
Malty schreef het al. de kinderen van de overleden erfgenamen, erven ipv hun ouders.
Lees het nog eens na:
https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/erfenis/erfgenamen/
Maak een afspraak met een notaris in je woonplaats. Die kan je alle informatie verstrekken die je nodig hebt.
Daar kun je op bezoek komen. Kies je een online notaris, dan moet je alles schriftelijk afhandelen.

Th
door Theawaalen - Jul 27, 2021 om 18:18
113 Antwoorden / 5 Vragen

Als er niet veel op de rekening staat dan kunnen ze hem zo ook opheffen. Is bij mijn schoonmoeder ook gebeurd.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 27, 2021 om 20:40
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Gecondoleerd.

Maar je Broer?

Wat heeft die gedaan in die tijd.
Leeft hij nog of  heeft hij  een relatie gehad met kinderen die nu erfgenaam zijn?

Reeds overleden personen met kinderen  tellen ook nog mee.
Het zoeken van  spoorloze personen  is veel werk  en  daar  kan een Bank ook advies over geven.

Met naam en geboortedatum naar de laatste bekende gemeente  waar hij woonde gaan en je zou hem moeten vinden....
Of je kreeg een datum overleiden en  ben je daarmee ook de enige overlevende....

jo
door joline14 - Jul 28, 2021 om 13:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

9 jaar geleden wilde ik ook de bankrekening van mijn vader opzeggen.
Ik had een en/of rekening en deed aan internet bankieren.  Ik heb de bank gebeld en zij gaven aan dat ik naar de notaris moest omdat zij zeker wilden weten of er naast mijn broers geen andere erfgenamen rondliepen.  De kosten van de notaris waren toen €450,00 en het zou maanden duren voor ze uitgezocht hadden of er nog erfgenamen waren. Nu mijn broers en ik vonden het belachelijk en we hebben de bankrekening 2 jaar laten staan. Daarna heb ik hem via internet bankieren opgezegd.

1paul
door 1paul - Jul 28, 2021 om 14:44
3152 Antwoorden / 0 Vragen

kinderen van de reeds overleden erfgenamen komen in lijn voor wat betreft de erfopvolging, u zult dus hun toestemming nodig hebben om de rekening op te zeggen, ga naar een notaris, vaak is intakegesprek gratis, en vraag daar hoe verder te handelen en of zij dit willen doen tegen welk kosten.

staat er op papier dat u testament mag afhandelen? ook dat voorleggen aan de notaris, zeker als u dit nergens zwart op wit heeft!!!!

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Jul 28, 2021 om 16:49
30 Antwoorden / Vragen

Heb je toegang tot de rekening? IF so, book op € 0,05 na alles over op je eigen rekening en laat de bank stikken.
Groet, Karel

Ag
door Agamemnon Jul 28, 2021 om 20:25
82 Antwoorden / 7 Vragen

Zodra een bank bericht krijgt dat de rekeninghouder is overleden (dat is hier) wordt de rekening geblokkeerd en kun je er niet meer bij met de inloggegevens van de overledene.
Maar misschien is het een en/of rekening, bijv. met de ook overleden vader, dan kun je er nog wel bij, maar met de inloggegevens van die andere.