s.
door s.kabout Oct 29, 2009 om 21:59
Geldzaken & recht

Rekening opheffen na overlijden

Hallo,
mijn vader is een aantal jaren geleden overleden en nu is mijn moeder ook overleden. Mijn oudste zuster was gemachtigd om geld op te nemen of betalingen te doen met haar rekening.
Nu mijn moeder is overleden moet de rekening gesloten worden. Via een folder van de ING kwamen wij er achter dat er een verklaring van erfrecht moet worden gegeven via een notaris die samenwerkt met de ING bank. Dat kost 316 euro en verklaringen van aanvaarding van mijn zuster en mijzelf. kosten nog eens 36 euro per persoon. Dat kost dan 3x 36 euro. Er staat haast geen geld meer op die rekening en zij heeft ook geen spaarrekening. Dus als wij doen wat de ING voorschrijft zijn wij 424 euro kwijt.
Mijn zuster dacht gehoord te hebben dat er een ander soort verklaring was die maar 10 euro kost. Weten jullie hoe wij dit op kunnen lossen zonder zoveel geld kwijt te zijn?
Bj voorbaat alvast mijn dank.

Mvg

S. Kabout

[edit redactie]

27963 7 Rapporteer

poltol
door poltol - Oct 30, 2009 om 00:15
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Geachte heer,

Ga eerst eens naar een ING kantoor. De folders zijn algemeen gesteld. Soms is de bank zeer formeel, maar mogelijk kunt u in een gesprek duidelijk maken dat de kosten niet opwegen tegen de "baten".

Succes, poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 30, 2009 om 01:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Kabout,

Allereerst gecondoleerd met het recente overlijden van jullie moeder.

Wanneer er niet al te veel geld op de rekening staat, dan mag je alle rekeningen welke te maken hebben met het overlijden en de overledene zelf vanaf die rekening nog betalen. Wanneer dan het bgeld op is heb je helemaal geen verklaring van erfrecht nodig.

Wanneer de rekening na het betalen van die rekeningen nog niet leeg is, dan is de verklaring van erfrecht wel nodig. Doch die kan iedere notaris afgeven. En de notaris tarieven zijn vrij dus je mag de goedkoopste uitzoeken.
Wat ING bedoeld met die verklaring van aanvaarding begrijp ik niet goed. Daar had ik nooit mee te maken. Het lijkt me een vergoeding voor de administratieve afhandeling on de rekening leeg te maken. Doch dat is exact bij ING na te vragen.

Met het afhandelen van een nalatenschap moet je wel oppassen als er nog schulden lopen. Door het afhandelen van de zaken van een overledene acteer je als ervende. Je geeft dan door dat afhandelen te kennen dat je de erfenis aanvaard. Dat is met lusten en lasten. Wanneer er meer schulden dan baten zijn, kun je je er beter niet mee bemoeien, want je erft dan ook de schulden. Daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten.

Succes.
Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Oct 30, 2009 om 08:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hardware heeft gelijk op het punt dat iedere notaris een verklaring van erfrecht kan afgegeven en dat de tarieven vrij zijn. Pas wel goed op bij het vergelijken van offertes. Er zijn notarissen die de btw niet in het bedrag zetten maar ergens vermelden dat dat er nog bijkomt. Dat mag wel, maar vind ik niet netjes. Ook bijkomende werkzaamheden zijn niet altijd duidelijk. Hoofdregel: de goedkoopste, heeft de meeste meerwerkposten. Op zich een bedrag van € 316,-- klinkt mij als vrij redelijk in de oren. Zit je laag in de € 200,-- dan zul je merken dat voor het vragen van informatie bij het Centraal Testamentenregister zomaar ineens € 50,-- gerekend wordt. En zo kun je nog wel doorgaan.

De verklaring van aanvaarding is niet nodig als je een verklaring van erfrecht heb. In die verklaring van erfrecht zal dan ook opgenomen zijn hoe je de nalatenschap aanvaardt hebt of deze verworpen hebt. Als je namelijk bij de bank staat en de nalatenschap verworpen hebt, dan ben je geen erfgenaam en mag de bank dus geen geld meegeven. Kun je aantonen dat je de nalatenschap aanvaardt hebt, zuiver of beneficiair, dan ben je wel erfgenaam en heb je dus recht op het geld.

Die verklaring van zo'n € 10,-- zegt mij ook niets. Hooguit zou het kunnen gaan om een verklaring van overlijden (bij de gemeente te krijgen) en een uittreksel van het Centraal TestamentRegister. Uit dat uittreksel van het CTR blijkt dat of er een testament was. Was dat er niet, dan zijn de kinderen, mits ze hebben aanvaard, eigenaar van de rekening. Die mits is dus heel belangrijk.

Overigens kun je de verklaring van erfrecht voor meer zaken nodig hebben. Bijvoorbeeld andere rekeningen, belastingdienst, levensverzekeringen etc.

edrick3
door edrick3 - Oct 30, 2009 om 13:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,

Als de oudste dochter gemachtigd is kan die toch gewoon de rekening leeg halen? Of denk ik nu te simpel?

Met vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2009 om 17:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Edrick3,
De volmacht vervalt door het overlijden van de volmachtgever. Als volmachtgever ben je namelijk nog steeds bevoegd om zelf ook handelingen te verrichten. De gevolmachtigde hoort met de volmachtgever te overleggen voordat de gevolmachtigde een zelfde handeling verricht. Een gevolmachtigde mag dus niet op eigen houtje opereren en bij misbruik van de volmacht kan is het mogelijk dat de volmachtgever die handeling terugdraait. Na overlijden is dat niet meer mogelijk. Vandaar dat de wetgever heeft bepaald dat in beginsel een volmacht vervalt o.m. door overlijden.

edrick3
door edrick3 - Nov 3, 2009 om 13:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marcel75,

Je hebt helemaal gelijk; was inderdaad tekort door de bocht (maar je had zo wel de rekening leeg kunnen halen!).

Uit 'een' bankreglement:
Artikel 1 Tenaamstelling/ verschijningsvorm/ volmacht
1. De Spaarrekening kan op naam van één of meer rekeninghouders worden gesteld.
2. Een Rekeninghouder kan aan een derde schriftelijk volmacht verlenen om over een tegoed op de rekening te beschikken. Een
volmacht eindigt:
a. door herroeping door de Rekeninghouder die de volmacht (mede) heeft verleend;
b. door opzegging door de gevolmachtigde;
c. bij overlijden, onder curatele stelling of faillissement van de Rekeninghouder en/of van de gevolmachtigde.

Met vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Nov 3, 2009 om 13:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Edrick,
Maar als dat leeghalen gebeurt na het overlijden, dan had je een probleem gehad. Op dat moment onttrek je namelijk goederen aan de nalatenschap en kan zelfs, in het extreme, er toe leiden dat je niets meer erft.