go
door gordina Jul 17, 2020 om 18:06
Geldzaken & recht

Mishandeling en afwikkeling

Ik ben op 25 juni 2019 mishandeld door mijn buurman.

Hij mepte mij op mijn linkeroog, zonder enige aanleiding.

Hij stond met zijn vrouw voor de deur, en ik deed open.

"Wat heb je tegen mijn vrouw", zei hij en hij sloeg keihard op mjin linderoog.

Er is aangifte gedaan, politie is geweest, hij heeft toegegeven dat hij mij mishandeld heeft.

De aanleiding was dat ik de woonsituatie beu was, en buiten riep "ik bel de politie".

Veel geluidsoverlast, stankoverlast etc. van de buren.

Hij heeft dat gehoord want was buiten en belde meteen bij ons aan.

Nu, is hij door OM gesommeerd om schadevergoeding te betalen.

Ik kreeg een brief van OM waarin stond dat de zaak is opgelost en de buurman (deels) heeft betaalt.

Buurman heeft niks betaalt, in tegendeel hij heeft meineed gepleegd tegenover OM.

Hierop heb ik bezwaar ingediend en aangegeven dat buurman niks heeft betaalt.

Ik negeer hem compleet al sinds het voorval is gebeurd.

De schadevergoeding is vastgesteld door slachtofferhulp.

Mijn vraag is:

Weet iemand hoe dit nu verder wordt afgehandeld, want OM heeft geen hoor en wederhoor toegepast en is louter op zijn bewering afgegaan.

Ik heb zowel OM als Slachtofferhulp op de hoogte gebracht en in kennis gesteld dat buurman gewoon liegt.

1453 5 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jul 17, 2020 om 19:00
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Gordina,

Wat ik mis in jouw verhaal is een uitspraak van de rechter.

Ben je bij de rechter geweest?

Alleen met een uitspraak van de rechter kun je een schadeclaim vorderen van de dader.

Ik neem aan,dat je een contactpersoon hebt bij Slachtofferhulp : neem contact op met die persoon.

sw
door swat1500 - Jul 18, 2020 om 03:33
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Als het om een verdachte een verplichting tot het betalen van een schadevergoeding oplegd dan wordt deze schadevergoeding geïnd door het cjib te Leeuwarden.
Het cjib stort het geïnde bedrag op uw rekening, mits deze bij hen bekend is.
Het is niet gebruikelijk dat de schadevergoeding rechtstreeks door de verdachte aan het slachtoffer wordt overgemaakt.
Een verdachte kan geen meineed plegen aangezien deze nooit onder ede wordt gehoord.

Bel het betreffende parket voor meer informatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 18, 2020 om 10:13
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Start een art. 12 procedure tegen het besluit van het OM met daarin uw reden. (Adviseert men dat ook niet bij Slachtofferhulp) https://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel12  maar vraag advies bij een  www.juridischloket.nl of een strafrechtadvocaat die een eerste gesprek gratis doet omdat hiet wel is vervolgd maar er sprake is van nieuwe vervolgbare feiten. Dexze rechgtsregel geeft u meer dan voldoendoe houvast m.i. https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel207 en bij deze vindt u ook nog enige jurisprudentie: http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/207.html (Het beste is dat het dus nu voorkomt bij een strafrechter)

ro
door ron503 - Jul 18, 2020 om 12:00
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees dat het OM een schikkingsvoorstel heeft gedaan en daar is de buurman mee akkoord gegaan. Bij het opmaken van het procesverbaal bent u en de buurman door de politie gehoord en de ernst van het gepleegde delict bepaald of een zaak door de rechter behandeld wordt of met een schikking afgedaan kan worden. Als er een boete en een schadevergoeding wordt opgelegt dan wordt die inderdaad door het CJIB ge'int waarbij het boetebedrag voor de schadevergoeding uitloopt. Tegenwoordig bied het CJIB ook termijn betaling aan en als de buurman daar gebruik van heeft gemaakt dan duurt het nog een tijd voordat u de schadevergoeding gaat ontvangen.

aurora1
door aurora1 - Jul 18, 2020 om 18:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor zulke vragen kunt u beter terecht bij het OM  en bij Slachtofferhulp. Die zijn immers ook inhoudelijk op de hoogte. U zit nu op een forum van vrijwilligers die bovendien inhoudelijk niets van deze zaak weten en dus ook niets over het gelijk of ongelijk van partijen weten. Ik begrijp niet dat u hier vragen stelt terwijl u contact heeft met de instanties die daarover gaan.