roliemoppy
door roliemoppy Jun 9, 2012 om 02:49
Geldzaken & recht

Mocht mijzelf niet verdedigen bij Raad van State

Van een week terug ben ik en mijn jurist verschenen voor de enkelvoudige kamer bestuursrechtspraak Raad van State, Kneuterdijk 22, Den Haag. Bij de opening van de hoorzitting gaf de voorzitter expliciet aan dat de afgevaardigde alleen het woord mag voeren. De nadere stukken waren te laat ontvangen en zijn teruggestuurd. Mijn verdediger gaf aan dat het de 16e mei aangetekend waren verzonden en via tracktrace op 18e mei de stukken door TNT postbedrijf afgeleverd in de postbus 20019 van Raad van State Den Haag en kon het weerleggen aan de voorzitter. De griffier zei dat hun het had ontvangen op de 21e mei en dat is 8 volle dagen voor de zitting. De fax met nadere stukken die op 18e mei waren ontvangen werd wel bij de procedure gevoegd en de nadere stukken die in de postbus lagen 12 dagen vóór de hoorzitting niet. (De jurist had de verzending van 16 mei ook moeten faxen dan hadden wij dat probleem dus niet gehad.) De wet 8:58 Awb is duidelijk. Ingevolge het eerste lid van dit artikel kunnen tot uiterlijk tien dagen voor de zitting nadere stukken worden ingediend. In de uitnodiging voor de zitting staat dat ook vermeld. De stukken waren ruimschoots binnen de tiendagentermijn dat in wet is gesteld in de postbus afgeleverd. Deze wet vermeldt geen 10 werkdagen vóór de zitting. Deze wet sluit geen weekenddagen uit. Deze wet sluit geen feest of gesloten op werkdagen uit. Wij mogen ervan uitgaan dat zo’n groot bestuursorgaan een bode heeft die ten alle tijden ervoor zorgt dat de post elke dag wordt opgehaald van de postbus behoudens de zondag , en de post dezelfde dag wordt afgestempeld voor ontvangst. De vrijdag 18e mei was geen nationale feestdag. De pleitnota die mijn verdediger voorlas, werd hij twee malen geïnterrumpeerd door de voorzitter en kon het betoog niet volledig naar voren brengen. Op vragen van vergelijkbaarheid van de percelen wist mijn verdediger zo gauw geen antwoord op en reageerde ik erop, werd ik door de voorzitter direct gestopt om te antwoorden. Dat is herhaaldelijk door de voorzitter gebeurd. Ik mocht mijzelf niet verdedigen op het moment mijn verdediger de vragen niet kon beantwoorden. De vragen die de voorzitter stelde over bestemmingsplan en planologische bestemming wist ik precies. De vragen aan verweerder mocht ik ook niet op reageren. Dezelfde vragen werden ons niet gesteld. Er was geen hoor en wederhoor. Op het nadere ingediende stuk per telefax RvS binnen gekomen is inhoudelijk door de voorzitter geen vraag gesteld en vermoeden wij dat inclusief de aanschrijvingbrief aan de wethouder buiten beschouwing zijn gelaten. Direct na de zitting heb ik mijn jurist direct te kennen gegeven dat ik dit nooit heb meegemaakt bij de RvS. In de meervoudige kamer liet de voorzitter dat wel toe. Ik heb de jurist direct te kennen gegeven dat de voorzitter volgens mijn gevoelens de schijn heeft gewekt dat zij partijdig en vooringenomen is in deze procedure. Dit ook naar aanleiding van het nadere stuk dat de verweerder (de gemeente) op eind april heeft ingediend, dat op het bestemmingsplan “Buitengebied 2009” de RvS eerder uitspraak heeft gedaan op het perceel en het hele perceel agrarisch is, verzocht geen zitting te houden en rechtstreeks uitspraak te doen, de voorzitter ook ons de uitspraak van het nieuwe bestemmingsplan voorhield. Die uitspraak was alleen bezwaar op het nieuwe bestemmingsplan en hadden wij de voorzitter van voorgaande zaak gevraagd om die twee zaken samen te voegen in een zaak. Dat is toen afgewezen om reden er te veel vertraging die dit voor de afhandeling van de beroepen tegen het nieuwe bestemmingsplan “Buitengebied 2009”. Op het ouwe bestemmingsplan “Buitengebied ‘85” dat op datum van herzieningsverzoek nog vigerend was diende deze procedure. De uitspraak over deze procedure is binnen zes weken. Nu ben ik van plan een wrakingsverzoek in te dienen. De jurist probeert mij daar van te weerhouden. Ik snapt het wel waarom. Hij was niet goed voorbereid op de uitgefilterde vragen van de voorzitter. Ik mocht nergens op antwoorden. Het laatste woord kon ik dus ook geen gebruik van maken omdat in het begin van de hoorzitting alleen mijn afgevaardigde het woord mocht voeren. De jurist heeft er geen gebruik van gemaakt. Ik zou graag uwe bedenkingen en wijsheid hierover willen weten wat ik eigenlijk moet ondernemen.

1740 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 9, 2012 om 02:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervolg van bovenstaand. Dat is toen afgewezen om reden er te veel vertraging die dit voor de afhandeling van de beroepen tegen het nieuwe bestemmingsplan “Buitengebied 2009”. Op het ouwe bestemmingsplan “Buitengebied ‘85” dat op datum van herzieningsverzoek nog vigerend was diende deze procedure. De uitspraak over deze procedure is binnen zes weken. Nu ben ik van plan een wrakingsverzoek in te dienen. De jurist probeert mij daar van te weerhouden. Ik snapt het wel waarom. Hij was niet goed voorbereid op de uitgefilterde vragen van de voorzitter. Ik mocht nergens op antwoorden. Het laatste woord kon ik dus ook geen gebruik van maken omdat in het begin van de hoorzitting alleen mijn afgevaardigde het woord mocht voeren. De jurist heeft er geen gebruik van gemaakt. Ik zou graag uwe bedenkingen en wijsheid hierover willen weten wat ik eigenlijk moet ondernemen.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2012 om 04:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De standaardprocedure die ik zo wat dagelijks, professioneel, voer bij de Raad van State (RvS), of de Centrale Raad van Beroep, is: 1. faxen naar 070 3651380 en 2. het met een aangetekende zending middels PostNL verzenden gelijktijdig. Daarbij zorg ik wel dat het aangetekende zendingnummer al op de brief wordt geplakt bij het geadresseerde gedeelte.

Uw jurist heeft er blijkbaar, in uw ogen, er een potje van gemaakt tijdens de zitting op de Kneuterdijk, Den Haag. Jammer voor u, dat hij niet terzake doende was ter zitting.

De Raad van State werkt heel formeel en strikt. In beginsel wordt er spreekrecht (30 minuten) toegekend. De RvS gaat eerst zelf vragen stellen waarna de 'gemachtigde(n)', appellant(en)/eiser((e)s) hierop kunnen antwoorden en zonodig kunnen toelichten.

U kunt een 'herzieningsverzoek' (laten) indienen bij de RvS na de uitspraak. Ovderigens kan de RvS besluiten om de termijn van de uitspraak - complexezaak - met zes weken te verlengen.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2012 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft dat uw raadsman 2x aanvullende stukken heeft ingediend, per fax en per post. Ik weet natuurlijk de reden niet waarom het in 2x gebeurd, maar kan het zijn dat er nieuwe beroepsgronden zijn aangevoerd? De rechter kan in dat geval de aanvullende/ nadere stukken weigeren (los nog van de 10-dagen termijn).

ve
door verwijderd - Jun 9, 2012 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ preciesoptijd,
Er zijn geen nieuwe beroepsgronden aangevoerd. Het vreemde is dat het laatste wel is bij het proces gevoegd en het eerste van 16 mei verzonden aangetekend niet omdat zo zei de griffier het te laat was ontvangen. TNT post heeft het op 18 mei afgeleverd in de postbus van de RvS. Het probleem zit in dat de RvS op 18 mei gesloten was. Maar volgens de wet is het binnen de tiendagentermijn. De stukken zijn niet ingezien maar zijn direct retour gezonden.

@korenwolf,
De verzendmethode zo u het uitleg heb ik de jurist herhaaldelijk op gewezen zo het uit te voeren.
De methode herzieningsverzoek na de uitspraak lijkt me vreemd. De uitspraak staat dan als vast.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2012 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lastig, lijkt bijna een welles-nietes-verhaal aangaande de datum waarop de stukken zijn ontvangen.

Een (onherroepelijke) uitspraak kan, zoals korenwolf aangeeft, ingevolge artikel 8:88 Awb overigens wel herzien worden. Of het in uw geval ook mogelijk is, weet ik natuurlijk niet.

Ik kan mij voorstellen dat het u niet lekker zit. Ik zou als ik u was ook zeker nadere informatie inwinnen bij een andere advocaat die gespecialiseerd is in bestuursrecht wat voor u de mogelijkheden zijn.