sa
door sabien Apr 29, 2006 om 20:02
Geldzaken & recht

Mondelinge afspraak van prijs woning bindend?

Wij willen een huis van iemand kopen, zonder makelaar. We hebben een mondelinge prijsafspraak gemaakt. En afgesproken dat we 2 maanden de tijd hebben om een financiering en vergunning om een dak er op te zetten te regelen bij de gemeente.

Nu is de eigenaar toch naar een makelaar gegaan en deze vraagt 70.000 euro meer en het gaat nu in een stroomversnelling want er komt een bord in de tuin en een advertentie in de krant.

Wij vragen ons af zijn onze mondelinge afspraken toch ook bindend?

En mag dit zo maar?

Graag een spoedige reaktie uwerzijds.

Met vriendelijke groet,

Sabien

2097 5 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 29, 2006 om 20:12
10352 Antwoorden / 12 Vragen

'Mondelinge afspraak is afspraak, maar…'
Gepubliceerd op donderdag 10 maart 2005
Wie afspraken niet schriftelijk vastlegt, trekt aan het kortste eind bij onenigheid.
Dit artikel is geleverd door Xs2Justice.nl.

Je kunt ook zelf online een juridische vraag stellen door het reactieformulier van Xs2Justice in te vullen.

hutch
door hutch - Apr 29, 2006 om 21:49
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Sabien,

zoals Stacey het eigenlijk ook al (indirect) aangeeft, gaat het om bewijs. Als u het "zwart op wit" had gehad, was het allemaal een stuk makkelijker geweest.

U heeft helemaal gelijk, als u zegt, dat een mondelinge afspraak (ook) bindend is. Echter als u er een (recht)zaak van maakt, zult u wel met bewijs moeten komen. Dit zou een of meerdere getuigen kunnen zijn.

U spreekt over "wij", ik neem aan dat uw partner hierbij aanwezig was? Hopelijk voor u hebben nog meer personen die afspraak gehoord/meegekregen, anders staat u niet echt sterk.

Het is dan aan de rechter, wie hij/zij gelooft en tevens hoeveel waarde hij/zij stelt aan de getuigenis van uw partner.

Of u er een zaak van wilt maken, moet u uiteraard zelf weten, maar vergeet niet: wie eist, bewijst....  Ga voor alle zekerheid eens langs bij een Bureau voor Rechtshulp of een advocatenbureau. Meestal is het eerste gesprek gratis.

Laat het in ieder geval een leer zijn voor de volgende keer: alles "zwart op wit" zetten en/of onafhankelijke getuigen meenemen.

Succes, gr. Hutch

user123
door user123 - Apr 29, 2006 om 21:59
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Copy/paste :

Een eventuele keerzijde van de medaille is dat, nu een mondelinge overeenkomst niet meer geldig is, de verkopende partij ook niet aan een mondelinge afspraak is gebonden. Als de verkoper toezegt te verkopen voor 250.000 euro, maar hij krijgt voordat de zaak op schrift staat een beter aanbod, is er niets dat hem tegenhoudt met de hogere bieder in zee te gaan. Daarom kan het voor de koper geen kwaad zaken snel schriftelijk vast te leggen.

Bron : http://www.degoedkoopstenotaris.nl/?pagina=nieuws.html?nieuws_id=2217

Een mondelinge overeenkomst is in dit geval dus niet bindend aangezien een koopovereenkomst van onroerend goed alleen schriftelijk tot stand kan komen.

eltjored
door eltjored - Apr 29, 2006 om 23:41
35 Antwoorden / 3 Vragen

De verkopende partij heeft het huis te koop staan via een makelaar, maar het huis is natuurlijk momenteel nog zo snel niet verkocht

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 30, 2006 om 00:49
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het prijsverschil tussen uw aanbod of mondelinge overeenkomst en de huidige vraagprijs is veelzeggend in dit verhaal en de verkoper zal op dat relatief grote verschil zijn geattendeerd door de makelaar naar ik aanneem. Op afstand kan ik niet beoordelen of de vraagprijs te hoog of redelijk is, maar misschien zou u er verstandiger aan hebben gedaan om vooraf een taxatie te laten verrichten zodat de verkoper en koper beiden een goed gevoel hadden overgehouden van de deal. Uiteraard is ook vandaag de dag 70.000 euro veel geld. Er zijn altijd twee kanten aan een zaak. Uiteraard kunt u alsnog de woning kopen en een bod neerleggen bij de makelaar.