La
door LarsH Apr 4, 2016 om 00:43
Geldzaken & recht

Motorrijles via Groupon

Ik heb op 5 december 2015 via Groupon een pakket voor een aantal motorrijlessen gekocht voor een rijschool in Amsterdam West. Om een lang verhaal kort te maken is de ervaring met de rijschool bijzonder slecht bevallen. Eerst veel moeite moeten doen om een eerste afspraak te maken. Deze afspraak is meerdere malen verzet (met sprongen van 3 weken), waardoor ik uiteindelijk pas 10 januari de eerste les zou hebben. Hierna ben ik meerdere malen door de instructeur naar huis gestuurd omdat ik verkeerde kleding aan zou hebben (dit terwijl er bij de voorwaarden stond dat alle kleding inbegrepen was), en heeft de instructeur ook een afpraak verzet zonder mij hiervan in te lichten (halfuur eerder, dus was ineens een halfuur 'te laat').

Na dit laatste incident redelijk heftige woordenwisseling gehad met de beste man, en zijn wij uit elkaar gegaan zonder een nieuwe afspraak te maken, waarbij hij zelf zei 'je moet maar een andere rijschool zoeken'. Hierbij heb ik nog gezegd dat ik mijn geld terug wilde, waarom hij antwoorde dat ik hem niks betaald had, en dat het niet zijn probleem was.

Hierop heb ik contact opgenomen met de klantenservice van Groupon om mijn geld terug te vragen. Echter moest ik eerst veel moeite doen om uberhaubt contact te krijgen. Na een week wachten waarbij de klacht doorgezet zou zijn naar interne controle kreeg ik de melding dat ik een schriftelijke bevestiging zou moeten gaan vragen bij de rijschool met hoeveel lessen ik heb gehad. (1 les, waarbij we maar een halfuur gereden hebben, in 3 maanden tijd). Ik heb toen gereageerd dat ik geen goede relatie had met de rijschool, en dat het hun verantwoordelijkheid was om dit op te lossen (ik heb immers met hun een verkoopovereenkomst afgesloten).

Na een week niks gehoord te hebben heb ik weer opnieuw contact opgezogd, en toen begreep ik dat er verder niks mee gedaan was, en met veel gedoe werd die kwestie opnieuw doorgezet naar de interne controle (omdat ik zou weigeren mee te werken). Ik ben ook een beetje boos geworden op de mevrouw van de klantenservice en heb geeist dat ze binnen een week met een oplossing zouden komen. Een week later (inmiddels een paar dagen terug) krijg ik een email van Groupon dat ze contact hebben gehad met de rijschool, en omdat ik al aan de lessen begonnen was en ik buiten de 14 dagen heroepingstermijn ben dat ze niks kunnen doen. Verder zouden ze mij adviseren om alsnog gebruik te maken van de deal.

Ik ben vrij boos, want volgens mij hebben ze gewoon de hele klacht en situatie niet bekeken. Wat kan ik hiermee doen? Wat zijn mijn rechten, en op welke manier kan ik het beste reageren?

4267 4 Rapporteer

getty
door getty - Apr 4, 2016 om 08:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zet de klacht eens op klachtenkompas of klacht.nl.

La
door LarsH Apr 4, 2016 om 19:15
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip. Inmiddels gedaan (klachtenkompas), we gaan zien wat daar uit komt. Ik zat even verder te kijken, maar lijkt er niet op dat daar veel mensen echt tevreden zijn met de oplossing die Groupon via de site bied...

marita5
door marita5 - Apr 4, 2016 om 08:22
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Larsh ,

Lees deze informatie eens door van consuwijzer , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/rijscholen/ontevreden-over-rijschool

Meld hier uw klacht over Groupon ,

http://www.klachtenkompas.nl/grouponnl

La
door LarsH Apr 4, 2016 om 19:18
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip. Klacht inmiddels gemeld bij klachtenkompas, we gaan zien wat daar uit komt. Het is lastig omdat de klacht eigenlijk twee kanten heeft. Ik benontevreden over de rijschool. Omdat die mij niet verder helpt ben ik naar Groupon gegaan (ik heb immers aan hun mijn geld 'gegeven' en dus de overeenkomst afgesloten), maar zij helpen mij ook slecht tot niet.

renehk
door renehk - Apr 4, 2016 om 12:23
21 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb bij een andere klacht hier al geschreven dat alles wat je via Groupon koopt een onzekere afloop heeft. Groupon zet leveranciers namelijk zwaar onder druk, en als ze meer Groupon klanten krijgen dan ze verwachten, kunnen ze meestal hun Groupon verplichtingen niet nakomen. De leverancier is dan het slachtoffer van de agressieve verkooppraktijken van Groupon geworden. Het heeft geen zin hem in een faillissement te jagen.
Neem je verlies en doe nooit meer zaken via Groupon.

dokun
door dokun Apr 4, 2016 om 14:20
152 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is grotendeels onzin! Geen enkel bedrijf hoeft mee te doen aan een Groupon actie. Dat gebeurt allemaal vrijwillig, dat ze dan zelf het e.e.a. niet goed ingeschat hebben daar kan Groupon niets aan doen. Maar er gaan geen mensen van Groupon langs bedrijven met een pistool in hun handen om die bedrijven zo te dwingen met Groupon in zee te gaan.

Bedrijven doen gewoon op vrijwillige basis mee met Groupon. Als ze niet tevreden zijn over het gedane bod van Groupon moeten ze er gewoon niet aan mee doen en het aanbod van Groupon dus gewoon afslaan. Maar dat doen ze niet omdat ze ineens kans zien om veel geld binnen te halen. Daarbij vergeten die bedrijven weleens hun eigen capaciteit. Een bedrijf kan zelf gewoon een maximum aantal aangeven zodat ze geen problemen krijgen.  Die bedrijven krijgen hun geld ook pas nadat ze de daadwerkelijke voucher hebben ontvangen. Ze krijgen geen cent voor vouchers die wel gekocht zijn maar niet worden gebruikt, dat geld blijft gewoon bij Groupon.

U heeft schijnbaar een slechte ervaring met Groupon, want u blijft hetzelfde bericht verspreiden. Maar uw bericht is erg gekleurd en klopt dus niet!

La
door LarsH Apr 4, 2016 om 19:20
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat er in beide antwoorden wel een waarheid zit, echter betwijfel ik of ik hen in het failliessement zal jagen door te proberen mijn geld terug te halen. Zaken zal ik nooit meer doen met Groupon, maar ik ben niet van plan het erbij te laten zitten, want het gaan voor mij om best een hoop geld, en ik denk dat ik het recht heb om dit terug te krijgen.

costnix
door costnix - Apr 4, 2016 om 19:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon niets meer via Groupon boeken! Ik noem het zelf GroupOff!

La
door LarsH Apr 4, 2016 om 19:14
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, zover was ik inmiddels zelf ook al :) Ik hoorde hier en daar wel slechte ervaringen bij Groupon, maar dacht omdat vaak de klagers de meest vocale groep zijn (de tevreden mensen hoor je natuurlijk verder niet) dat het wel mee viel. Verder had een vriend van me een goede ervaring gehad voor een totaal ongerelateerde deal. Dus vandaar dat ik het risico genomen heb en toch in zee ben gegaan met ze.

Echter heb ik daar verder nu weinig aan met deze kwestie....