propkuh
door propkuh May 31, 2004 om 01:30
Geldzaken & recht

Naamswijziging

Ik heb de volgende vraag: Wie weet hoe ik de achternaam van de kinderen van mijn vriendin kan veranderen in mijn achternaam. De kinderen dragen de achternaam van de biologische vader. De kinderen willen echter mijn achternaam hebben, want ze willen niet meer de naam van hun vader dragen. Zij hebben nog wel contact met de vader maar eigenlijk niet van harte. De kinderen zijn 9 en 14 jaar oud. Ik zorg al 3 jaar voor de kinderen en krijgen nu pas wat ze heel die andere jaren hebben moeten missen. De kinderen geven ook steeds aan dat ik meer vader voor hun ben als de biologische vader. Welke juridische stappen moet ik ondernemen en kan ik dit ook wel uberhaupt. Welke mogelijkheden zijn er? De biologische vader betaalt wel allimentatie maar ook liever niet dan wel. Als de kinderen bij hem zijn wordt er niets mee gedaan want dat kost geld. Hij vind de allimentatie al voldoende. Ik kan je zeggen dat dat ook niet veel is.Wie kan mij hierbij helpen, want ik wil de kinderen dit niet langer aandoen. Want ze schamen zich diep voor hun vader ivm zijn gok verslaving. Ik ben zelfs bereid om de kinderen te erkennen. Help mij al is het alleen maar voor de kids!

545 4 Rapporteer

sc
door scorpion71 - May 31, 2004 om 11:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Op de volgende link kun je wat info vinden en staan links naarde site van het ministerie van justitie. Hou in ieder geval rekening met een langdurige en ingewikkelde procedure, gesprekken met de raad vd kinderbescherming, etc.etc. In ieder geval wens ik u veel succes

http://home.wanadoo.nl/scheiding.omgang/kinderen/naamswijziging_f.html

dutchstef
door dutchstef - May 31, 2004 om 22:32
18 Antwoorden / 0 Vragen

Je kind van 14 jaar heeft hiervoor zelf de keus e kan haar naam laten veranderen hiervoor is enkel de toestemming van de moeder en van de toekomstige vader (99% zeker).

De andere twee vallen onder de verandwaarding van beide ouders deze nemen ook nog geen deel aan de Nederlandse wet, hiervoor moet de vader uit de ouderlijke macht onzet worden of zijn, of de vader moet dan vrijwillig afstand doen van de kinderen.

Houd wel rekening voor de wet is hij dus de verandwoordelijke en de biologische vader heeft dus voor jou en hem geen enkele aansprakelijkheid.

Als hij afstand doet of de Biologische ouder niet meer erkend is door de nieuwe wettelijke ouder, vervalt ook de betaling van de kinder-allimentatie.

Als dit niet gaat os je deze info met de juiste bevestiging wilt hebben, raad ik je aan een advokatenbureau te bellen, deze geven vaak gratis advies en soms zelfs een gratis consult.

Ik hoop je hiermee voeldoende te hebben kunnen helpen, anders kun je me berijken op helkens_6@hotmail.com.

ju
door juramax - Oct 5, 2004 om 17:18
24 Antwoorden / 1 Vragen

Belt u even gratis naar postbus 51 (0800-8051) en vraag daar een brochure op over naamswijziging. Daarin staan de voorwaarden waaronder de naamswijziging wordt verleend en de daarmee gemoeide kosten.

annet1234
door annet1234 - Jan 28, 2013 om 13:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil maar 1 opmerking hierover maken.
Het is een schande dat in een stikkend rijk land als Nederland dit gebeurt.