el
door elhenk Nov 4, 2016 om 18:21
Geldzaken & recht

Nabestaanden pensioen

Ben een man van 62 jaar en wil met 63 of 64 met vervroegd pensioen gaan.
Nu heb ik een klein nabestaanden pensioen van mijn overleden vrouw en is mijn vraag of ik dat behoud als ik met pensioen ga.
Want doordat ik eerder met pensioen wil is de totale uitkering die ik dan krijg een stuk minder dan als ik met 67 jaaar met pensioen ga
Dus als ik het nabestaanden pensioen behoud kan ik eerder met pensioen gaan..

1028 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 4, 2016 om 18:27
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb geen idee van wetten heden ten dage, maar nabestaanden pensioen blijft, volgens mij dan, gewoon doorlopen. Heb er een 3 van mijn eerst overleden echtgenoot en een van mijn tweede echtgenoot. En neen, beide echtgenoten overleden zelf. Flauwe opmerking, ik weet het.

ja
door jackyh Nov 4, 2016 om 19:41
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat soort dingen wil ik niet weten tenormin.

tenormin
door tenormin Nov 4, 2016 om 20:02
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Edit..

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2016 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het nabestaandenpensioen van uw overleden vrouw heeft in principe niets van doen met uw eigen oudedagspensioen. Ik ga er tenminste van uit dat dat nabestaandenpensioen niet van het ABP is en dat uw eigen pensioen niet bij het ABP loopt. Dan kan het een (een beetje) met het ander verbonden zijn.

U zult over dat nabestaandenpensioen ook een opgave ontvangen hebben tot hoe lang dat loopt en/of en bij een bepaalde leeftijd van u eventueel een wijziging in de hoogte van de uitkering plaatsvindt.

Stuur ze simpel een mailtje met uw vragen, dan kunt u een weloverwogen beslissing nemen.

Vraag ook eens na of uw eigen pensioen niet verhoogd kan worden, omdat er geen dekking voor een nabestaandenpensioen meer nodig is.

Houd er ook rekening mee, dat u eventueel voor een (hogere) toeslag in aanmerking kan komen.

ja
door jackyh - Nov 4, 2016 om 19:44
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het recht op het nabestaanden pensioen blijft bestaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2016 om 12:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Kort antwoord: Ja! U behoudt dat (waarom zou u dat niet behouden?)

el
door elhenk - Nov 7, 2016 om 12:03
9 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.

Groeten Elhenk.

ka
door kaakje - Nov 7, 2016 om 12:11
109 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt iets anders dan bovenstaande reacties. Er zitten nog wat haken en ogen aan.

 http://www.pensioenkijker.nl/home/ik-bouw-pensioen-op/veranderingen-in-uw-privesituatie/overlijden