nw
door nwpm Nov 28, 2008 om 11:32
Geldzaken & recht

Nachtdienst en ploegentoeslag

Mijn vriend werkt bij een bedrijf waar het nogal eens wisselt met twee of drie ploegendienst. Nu heeft hij een contract waarin staat dat hij daarin flexibel moet zijn. Dat is ook geen probleem. Maar voorheen ging hij van 22% naar 27% ploegentoeslag als hij weer naar drie-ploegendienst dus nachtdienst moest. In deze perioden werd er ook altijd overgewerkt op zaterdag. Nu begint het weer drukker te worden en ze hebben een nieuwe ploegbaas. Deze heeft nu bedacht om weer de nacht in te gaan maar dan een uur later te beginnen zodat men nog iets aan zijn avond heeft. Dus beginnen om 23.15 uur en dan gewoon voor 22% toeslag. Maar er word ook nog niet overgewerkt. Dat wil deze baas ook niet want bij overwerk moet hij ook overwerkuren betalen. Dus deze baas probeert meer uren te draaien zonder dat hij de werknemers extra uitbetaald.

Kan dit wettelijk?

6691 4 Rapporteer

ba
door bas1st - Mar 1, 2009 om 22:27
7 Antwoorden / 0 Vragen

Toeslagen voor ploegentoeslagen, overwerk e.d. zijn over het algemeen in een CAO geregeld. Ik zou die er eerst goed op naslaan. Deze website kan helpen: http://www.salarisinfostartpagina.nl/caoalfabet.htm

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 1, 2009 om 22:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag nwpm,

De urenregeling moet in de CAO te vinden zijn. Dit is op te vragen bij de Ondernemings Raad. Ieder bedrijf met 50 werknemers of meer moet een OR hebben.

Komt hij daar niet verder mee, overleg dan met de vakbond over de situatie. Met zo'n inventieve ploegbaas is hij vast wel lid van een vakbond.

De lokale bestuurders van de vakbond kennen de pappenheimers in hun werkgebied wel en kunnen de situatie goed inschatten. Ze kennen de CAO ook op hun duimpje, omdat ze die zelf uit-onderhandelen en afsluiten.

Hardware ERror MAN.

nw
door nwpm - Mar 3, 2009 om 16:39
17 Antwoorden / 26 Vragen

bedankt voor de site. ik zal dit en de cao eens door gaan nemen.

bedankt voor uw reactie, nathalie

nw
door nwpm - Mar 3, 2009 om 16:40
17 Antwoorden / 26 Vragen

ja de or geeft hier nog geen antwoord op maar ik zal alvast eens in de cao gaan kijken.

bednkt voor uw reactie, nathalie