la
door ladycreative Jun 23, 2012 om 16:21
Geldzaken & recht

Nationaal waarborgfonds wonen

Wij wilden in 2009 een huis kopen. De rechter vebood mij te verhuizen na een aankacht van de vader. Ik mocht niet verhuizen zonder schriftelijke toestemming van de vader. Echter staat deze regel nergens beschreven. Nu moet ik 10 % betalen van de aankoopsom van het huis. Dit is echter 24.500.- Euro.

Wie heeft er ervaring met deze instantie? Ze berekenen klakkeloos een rente welke totaal niet gerekend mag worden ( € 180.- over een bedrag van € 400.- !!!! ) en sturen post nu zonder aankondiging naar mijn schoonouders. Terwijl ik daar helemaal niet woon. D afgelopen maanden hebben ze de post wel gewoon naar mijn huisadres gestuurd. Ook op internet kom ik geen info verder tegen over mensen welke hetzelfde hebben meegemaakt als wij en ik denk niet dat ik de enige ben met zo'n vage schuld. Ik heb sterk mijn twijfels over deze instantie welke zoveel geld opeist. Wie maakt er zoveel schulden dat er 10% van een aankoopsom gerekend moet worden? Wie kan mij helpen??

1088 5 Rapporteer

xv
door xvisx - Jun 23, 2012 om 16:43
55 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat ik wel ongeveer begrijp wat hier gebeurt zal zijn.
Maar zonder een duidelijker omschrijving / uitleg kan ik er niks zinnigs over zeggen zonder dat het speculatie wordt.

Zet eens op een rijtje wat er precies wanneer gebeurt is en waar je nu precies een reactie op wilt, wellicht dat er dan meer mensen zijn die het wel willen proberen.

la
door ladycreative - Jun 23, 2012 om 16:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

In 2009 wilden wij een huis kopen. Mijn ex was het hier niet mee eens en klaagde mij aan wegens kindermishandeling. Hiervoor ben ik onschuldig verklaard na een jaar van onderzoeken. De rechter verbood mij om te verhuizen omdat de vader schriftelijke toestemming moest geven terwijl ik het mondeling besproken had en hij dat toen wel goed vond.

Er was een voorlopig koopcontract getekend zonder dat de bank de officiele papieren gezien had. ( achteraf vraag ik me af hoe je als bank goedkeuring kunt geven....??!!) Daarna kwam er een rechtzitting waarbij de rechter, op verzoek van de vader mijn verhuizing lopende het onderzoek verbood en mede omdat de vader geen schriftelijke verklaring had gegeven. Nu kon de koop van het huis niet doorgaan, want de kinderen konden niet mee verhuizen en dat is lastig als je moeder bent. Hierdoor werd er een bedrag van 10 % aankoopsom in rekening gebracht. Echter dat is wel €24.500.= euro wat opgehoest moet worden. Nu stuurt deze instantie mij een brief waarin ik over 600 euro nu 180 euro aan rente moet betalen. Terwijl er in nederland een vastgestelde rente is met een maximum per jaar. Ook sturen ze sinds deze maand ineens de post naar mijn schoonouders in plaats van ons. Ik vind dit erg rare praktijken voor zo'n instantie en kan op internet verder geen informatie vinden van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en dat maakt het misschien wel nog duisterder.. Ook vraag ik me af waar die 10% op gebaseerd is en wie er zoveel lasten maakt door het niet doorgaan van een koop. Wie heeft dit ook meegemaakt en kan ik hier verder iets mee? Ik vraag me af of dit gerechtelijk wel goed in elkaar zit, maar door de enorme schulden kunnen we ook niet veel meer.

xv
door xvisx - Jun 23, 2012 om 17:18
55 Antwoorden / 1 Vragen

Meestal is het bij de aankoop van een huis zo dat dit gebeurt onder de ontbindende voorwaarde van het rond komen van de financiering (het zogenaamde voorbehoud van financiering). In de veel koopcontracten staat ook een boeteclausule die inhoudt dat als de koopovereenkomst na het sluiten toch nog geannuleerd wordt er 10% van de aankoopsom in rekening gebracht zal worden. Dit om te voorkomen dat kopers zich te vrijblijvend opstellen bij de aankoop van een huis.

Vanzelfsprekend heb ik uw koopcontract niet kunnen inzien, maar ik vermoed dat het voorgaande ook voor u geldt. Het probleem dat u dan heeft is dat u geen beroep kunt doen op het voorbehoud van financiering omdat dit niet aan de orde is. Daarentegen kan de verkoper wel een beroep doen op de boeteclausule.

In beginsel heeft u dus pech en valt u een beetje tussen de wal en het schip.
Ik kan niet beoordelen in hoeverre u dit had kunnen zien aankomen en er rekening mee had moeten houden dat uw ex partner het u nog moeilijk zou gaan maken dus daar zal ik me verder niet over uitlaten.
Feit blijft dat dit wel een bijzondere situatie is en daarvoor kunnen (soms) uitzonderingen gelden op de hoofdregel dat het contract gewoon moet worden nagekomen. Ik denk aan twee zaken die u (wellicht) kunnen helpen.

1) Een beroep op onvoorziene omstandigheden (art 6:258 BW). Als vast komt te staan dat u het rechterlijke verbod op geen enkele manier had kunnen en hoeven voorzien zou een beroep op onvoorziene omstandigheden kunnen slagen.
2) Een beroep op de redelijkheid en billijkheid van art 6:248 BW. Ik kan me voorstellen dat een rechter hier zou oordelen dat onder de gegeven omstandigheden een beroep op de boeteclausule in strijd is met de redelijkheid en billijkheid en derhalve achterwege moet blijven. De aanvullende werking van ditzelfde artikel zou ook kunnen leiden tot een beperkt beroep op de boeteclausule waardoor het boetebedrag lager uit zou kunnen pakken.

Ik zeg er met nadruk bij dat beide voorgaande opties erg afhangen van de concrete omstandigheden van het geval en daar kan ik nooit met zekerheid iets over zeggen omdat ik niet alle details ken.

Tot slot wat betreft de verdere stappen snap ik dat u daar de financiele middelen niet (meer) voor heeft. Het juridisch loket of een rechtswinkel zijn in dat geval een goede plek om kosteloos verdere informatie te kunnen inwinnen. In het geval dat u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u die natuurlijk ook inschakelen.

Wat betreft de rente die in rekening is gebracht. Daar heb ik niet veel verstand van. Wellicht kan iemand anders op het forum daar zijn of haar licht over laten schijnen.

la
door ladycreative - Jun 24, 2012 om 13:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor je reactie. Kunt u ook iets meer vertellen over de waarborgfonds? Er wordt nu een bedrag van €180.- berekend over een bedrag van € 600.- terwijl er een wettelijk vastgestelde rente is met een maximum per jaar en deze zou 4% bedragen ??!! Omdat ik de afgelopen maanden niet heb kunnen betalen door een ontslag wordt ik niet schriftelijk op de hoogte gehouden maar wordt de post zonder pardon naar mijn schoonouders gestuurd. Daarom heb ik zeer de twijfels bij de correctheid van deze instantie.

xv
door xvisx - Jun 24, 2012 om 21:39
55 Antwoorden / 1 Vragen

Over het waarborgfonds als instantie kan ik je niet veel vertellen. Over de rente kan ik wel wat zeggen.

Het percentage van 4% dat jij noemt betreft de zogenaamde 'wettelijke rente'.
Dat is het wettelijk vastgestelde percentage rente dat een schuldeiser kan eisen bij ingebreke blijven van een schuldenaar (kort gezegd: je afspraken niet nakomen waarna over het bedrag dat de afspraak waard is rente berekend wordt).
Het kan echter best zo zijn dat meer rente verschuldigd is wanneer dit gewoon is afgesproken bijvoorbeeld in het kader van een lening. Veel hypothecaire leningen hebben bijvoorbeeld een rentepercentage boven de 4% en over het krediet op bijvoorbeeld een creditcard kan soms wel 19% rente worden geheven.

Ik kan uw geval niet helemaal beoordelen omdat me niet helemaal duidelijk is waar de rekening van 800 euro waar u over spreekt voor is, maar als dit
bijvoorbeeld een vorm van krediet betreft zou het kunnen dat in de algemene voorwaarden een rentepercentage hoger dan 4% staat vermeld en dat betekent dan dat u daar aan vast zit.

Voor meer informatie over wettelijke rente zie:
http://www.wettelijkerente.nl/