ol
door olsamo Jun 22, 2007 om 21:14
Geldzaken & recht

Nederlandsche muntenhuis

hallo,

Op 23 mei 2007 kreeg ik een herinneringsacceptgiro van het Nederlandsche muntenhuis t.w.: E. 16,50 voor 3 munten.Ik was verbaasd daar ik NIETS besteld had. Navraag gedaan via de email en kreeg te horen dat er via internet besteld zou zijn. De munten zouden verzonden zijn begin mei 2007. Ik ben gaan zoeken tussen het "oud papier"en kwam daar een envelop tegen met 3 munten. Ik dacht dat het een reclame-envelop was en heb deze dan ook ongeopend weggegooid. Ik heb totaal geen interesse in "mailings"van het Nederlandsche Muntenhuis.Ik heb direct de munten teruggestuurd in de antwoordenvelop die bij de zending zat.Diverse malen over en weer ge-emaild, gevraagd om kopien van deze "bestelling", het enige wat er verteld wordt is dat ik MOET betalen. Ze bevestigen zelfs dat de munten bij hen retour zijn gekomen.Alleen daar het niet binnen de 30 dagen is geweest zou ik aan een betaling vast zitten, terwijl ik NOOIT maar dan ook nooit iets besteld heb.Inmiddels hebben ze vandaag het incassoburo Intrum Justitia ingeschakeld en dat ik binnen 5 werkdagen moet betalen, zijnde E. 16,50 + E. 20,00 incassokosten.

Mijn vraag is dan ook:

Is er iemand die ook een vervelende ervaring  met het Nederlandsche Muntenhuis heeft gehad, en dat er zomaar gezegd kan worden dat er een bestelling via internet heeft plaatsgevonden?En wat staat mij nu te doen?

598 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Lees even de info hier;

Eerdere vraag

Nog een

Succes,

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag alsamo,

Een koop op internet is een beetje tricky, want elke grapjas kan natuurlijk met jouw gegevens een koop afsluiten en bewijs dan maar eens dat jij zelf dat niet gedaan hebt. In principe kan elke malafide firma van deze truc gebruik of zeg maar misbruik maken, want ze kunnen ook je NAW-gegevens zo maar uit een telefoonboek plukken.

Meestal heb je dan juridisch gezien nog wel wat ontsnappingsmogelijkheden. Allereerst moet de hier volgende informatie op hun site staan:

Voordat de koop op afstand wordt gesloten, moet de verkoper de koper op een duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie geven:

a. de (adres)gegevens van de verkoper ( een postbusnummer of antwoordnummer is géén geldend adresgegeven)

b. de belangrijkste kenmerken van hetgeen wordt gekocht;

c. de koopprijs, inclusief BTW;

d. afleveringskosten (als deze in rekening worden gebracht);

e. hoe kan worden betaald en de manier waarop wordt afgeleverd;

f. de eventuele bedenktijd om de koop te ontbinden (deze geldt niet voor bepaalde producten, zie hieronder);

g. de tariefkosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand (bijvoorbeeld telefoonkosten) als deze hoger zijn dan het basistarief;

h. de periode dat het aanbod en de prijs gelden;

i. de minimale duur van de overeenkomst als de verkoper gedurende een bepaalde periode iets levert (bijvoorbeeld wanneer het om een abonnement gaat).

Als die wettelijk verplichte informatie niet vooraf bekend is, is de koopovereenkomst nietig. Je zult dit dus zelf even moeten nachecken.

Zie deel 2:

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deel 2:

Vervolgens:

Is de koop eenmaal gesloten (of beweert de verkoper dat er een koop is gesloten), dan geldt in ieder geval ook nog dat de koper uiterlijk bij het verzenden van de goederen:

1. de hiervoor vermelde informatie is/wordt aangeboden op, zoals dat heet, een duurzame gegevensdrager (bijvoorbeeld op schrift);

2. wordt gewezen op de mogelijkheid de koop binnen een bepaalde periode te ontbinden en dat hem hooguit de kosten voor het terugsturen van het gekochte in rekening kan worden gebracht;

3. het bezoekadres van de verkoper krijgt waar een klacht kan worden ingediend;

4. de garantiegegevens krijgt en de m.b.t. de koop aangeboden diensten (indien van toepassing);

5. te horen krijgt hoe de overeenkomst kan worden opgezegd als de koop minstens een jaar of onbepaalde tijd duurt (bijvoorbeeld bij een abonnement).

Uitzonderingen

Geeft de verkoper de koper bovenstaande informatie niet of niet tijdig, dan zijn de gevolgen niet mis: de periode waarin van de koop kan worden afgezien wordt dan automatisch met drie maanden verlengd.

Als deze firma dus ook maar één van deze wettelijk vereiste infopunten niet tijdig heeft gegeven, dan kun je zonder kosten binnen drie maanden van de kkop afzien.

Bovenstaande is gebaseerd op:

BW7 boek 7 Koop op afstand:

BW7:46a BW7:46b BW7:46c BW7:46d BW7:46e

BW7:46f BW7:46g BW7:46h

BW7:46i BW7:46j

http://www.computerconsument.nl/pages/printen.php?redartID=171

http://www.computerconsument.nl/pages/redartikelendetail.php?redartID=170

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 07:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor de informatie.

Is het verstandig om mijn rechtsbijstandverzekering in te schakelen om dit voor mij uit te gaan zoeken?

gr. Olsamo

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 08:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ter aanvulling;

Een koopovereenkomst moet in dit geval ook ingeschreven staan in het handelsregister van een Kamer van Koophandel.   Zolang dit niet is gebeurt (en een grote kans dat dit muntenhuis dit altijd nalaat) geldt deze drie maanden.

In uw geval is een brief met bericht van ontvangst (track&trace)met uw vraag aan hen om een schriftelijk bewijs van de beweerde overeenkomst tussen u en dit muntenhuis.  Dit bewijs zullen zij hoogstwaarschijnlijk niet kunnen leveren.

Het inschakelen in dit stadium van uw rechtsbijstand is te voorbarig.  Komt een incassobureau om de hoek kijken dan is een copie van uw brief naar dat muntenhuis gestuurd voldoende om verder de zaak te laten rusten.

Er is voldoende bekend over de werkwijzen van dit soort firma's.  Veel dreigen maar uiteindelijk blazen zij toch wel de zaak af.

Goeden morgen overigens.

De Vrije vogel

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag olsamo,

Het inschakelen van jouw rechtsbijstandverzekering is je eigen keuze. Hou er wel rekening mee dat niet elke verzekeraar zo'n zaak aanneemt bij zo'n laag bedrag.

Nogmaals groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Willemo, lees de vraag eens goed voor je een reactie geef!! Wat je schrijft slaat nergens op.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Olsamo,

U schrijft:
ik ben gaan zoeken tussen het "oud" papier en kwam daar een envelop tegen  met 3 munten. Ik dacht dat het een reklame-envelop was en heb deze dan ook ongeopend weggegooid.
Verder schrijft u:
dat u de munten hebt teruggestuurd in de antwoord-envelop en dat er bevestigd is dat ze zijn ontvangen.

Een ongeloofwaardig verhaal, want zijn ze nu wegegooid of teruggestuurd en als ze zijn teruggestuurd is het vreemd dat u dat niet meer weet terwijl het zich in mei 2007 heeft afgespeeld. Dat na ruim één maand nadat dit heeft plaats gevonden Interum Justitia al is ingeschakeld wil er bij mij ook niet in.

Nou ja, een leuk en spannend verhaal.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze staan er om bekend dat ze zonder herrinnering inkassoburo's op je afsturen/

het is een duitspostorderbedrijf gezeteld in zwitserland en een postbus ummer in Echt in limburg.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo willemo,

de ongeopende envelop van het nederlandsche muntenhuis is door mij "weggegooid"tussen het oud papier. Daar ik niet wekelijks oud papier opruim, heb ik de envelop gevonden tussen het oud papier toen ik een betalingsherinnering kreeg. In de envelop zat een antwoordenvelop en deze heb ik gebruikt om alles terug te sturen naar het nederlandsche muntenhuis. Zij zeggen nu dat dat niet binnen de 30 dagen was. Maar ik wist absoluut niet dat er naar mij munten waren verzonden, zodoende heb ik ook niet kunnen reageren, want er is en was door mij NIETS besteld. En daar blijf ik bij.

gr. olsamo

ve
door verwijderd - Jul 13, 2007 om 07:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geacht Forum,

Ik heb op advies van mijn verzekeringsagent een brief verzonden naar het SRK. In eerste instantie wilde men mij een "juridisch advies"geven.

Alsnog hebben ze "coulance halve" zowel Het Nederlandsche Muntenhuis en Intrum Justitia een schrijven verstuurd waarin duidelijk werd gemaakt dat er inderdaad sprake was van een ongevraagde toezending. art. 7:7 lid 2BW.

In de brief aan het Nederlandsche Muntenhuis staat:

- Tot op heden heeft u client, ondanks zijn verzoeken daartoe, geen door hem ondertekende overeenkomst of ander document overlegd waaruit de juistheid van uw stelling moet blijken. Indien u uw vordering niet aantoonbaar kunt maken, bent u gehouden uw incassomaatregelen per direct te staken.-

Tot nu toe heb ik geen reactie meer gehad van het Ned. muntenhuis.Hoop dat dat zo blijft.

m.vr.gr. Olsamo