El
door Ellievaneerden May 13, 2016 om 10:54
Geldzaken & recht

Netto minder vakantie geld wao uitkering

Ik ontvang een volledige WAO uitkering .Elk Jaar krijg ik in de maand mei 2 betaalspecificaties t.w. 1 bedrag bruto-netto maandelijkse wao uitkering en 1 betaalspecificatie vakantie toesalg bruto netto. Dit jaar krijg ik netto ongeveer €135,-- minder vakantietoeslag uitbetaald. De reden hiervan is dat het UWV  nu beide bruo bedragen op 1 betaalspecificatie zet waardoor er veel meer loonbelasting wordt geheven. Vorig jaar bedroeg mijn netto vakantiegeld betaling € 933,65. Gezien de wettelijke verhoging WAO uitkering m.i.v. 1-1-2016 zou mijn vakantiegeld netto in mei 2016 ca. € 950,-- netto moeten zijn. Door de andere toepassing van de berekening ontvang ik deze maand € 814,51 vakantiegeld.Heb hierover kontakt gehad met de klantenservice van het UWV en kreeg te horen dat dit een wettelijke regeling is. Vervolgens heb ik kontakt gezocht met de klantenservice van de belastingdienst. Deze mevrouw kon mij daar ook niet over adviseren.Ik denk niet dat ik de enige uitkeringsgerechtigde ben die onevenredig veel financieel moet inleveren. Mijn vraag aan U is dan ook, kunt U mij helpen/adviseren wat hier aan te doen is.
Met vriendelijk groeten
[edit red: persoonlijke gegevens]

5729 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 13, 2016 om 11:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De reden die u noemt, is onjuist. Of het op één specificatie staat of twee, doet niets ter zake. Voor de belastingheffing is dat niet van belang.

Vakantiegeld gaat over de twaalf maanden voorafgaand aan de uitbetaling. Het bedrag per 1 januari 2016 telt dus maar gedeeltelijk mee.

Ook is het gewone percentage aan belasting verhoogd.

U kunt het brutobedrag aan vakantiegeld controleren door de brutobedragen van 7 keer verleden jaar plus vijf keer dit jaar op te tellen, en daar (mijns inziens) 8% van te nemen.

Dan weet u of het bruto bedrag klopt. Als dat klopt, kunt u ervan uitgaan dat de inhoudingen correct zijn.

edit
Of wellicht is het acht maanden van verleden jaar en vier van dit jaar.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 13, 2016 om 11:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik snap uw vraag maar als ik dan letterlijk citeer "Ik denk niet dat ik de enige uitkeringsgerechtigde ben die onevenredig veel financieel moet inleveren" dan denk ik alleen maar wees blij dat je als uitkeringsgerectigde uberhaupt een normale uitkering krijgt en daar bovenop ook nog vakantiegeld, kijk eens naar een aantal landen om ons heen en je zult zien dat beiden geen vanzelfsprekendheid zijn.
Verder sluit ik me aan bij tijger want naar mijn mening maakt het ook niet (veel) uit of ze nu alles ineens berekenen of in twee losse delen.

Diewilik

ja
door janf43 May 13, 2016 om 11:40
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan wel degelijk wat uitmaken, als er geen verplichte belastingaangifte over het totale jaar is. In theorie zou er een aantal uitkeringen kunnen zijn waarover als je ze afzonderlijk bekijkt geen of heel weinig belasting betaald hoeft te worden. Heb je echter meerdere uitkeringen dan worden die belastingtechnisch bij elkaar opgeteld en door het progressieve tarief kan er dan toch opeens wel een substantieel bedrag moeten worden betaald.

ha
door halex May 17, 2016 om 18:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

In dat geval ben je verplicht om aangifte te doen, er is namelijk te weinig afgedragen. Zie art 2 uitv.rg AWR.

tijger1
door tijger1 May 17, 2016 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@halex

Dat heb ik op de 13e al vermeld. :-))

Cookies
door Cookies - May 13, 2016 om 11:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe kom je er bij dat dit de reden is? Wel erg simpel gedacht. Zoals gezegd, dat heeft er NIETS mee te maken.

De reden hiervan is dat het UWV  nu beide bruo bedragen op 1 betaalspecificatie zet waardoor er veel meer loonbelasting wordt geheven.

marita5
door marita5 - May 13, 2016 om 11:35
11649 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ellievaneerden ,

Hier kunt u zelf uw vakantiegeld berekenen klik op de rode regels .

http://www.vakantiegeld-berekenen.nl/

V.A. 1- 7 - 2016 veranderd uw inkomen van UWV als u een toeslag heeft , zie hier

http://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/toeslag-van-uwv/index.aspx

tijger1
door tijger1 May 13, 2016 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft die site met een toeslag van doen met de inhouding op het vakantiegeld?

marita5
door marita5 May 13, 2016 om 11:53
11649 Antwoorden / 15 Vragen

Heeft niks te maken met vakantiegeld , maar wel met veranderingen per 1- 7 -2016 .

Cookies
door Cookies May 13, 2016 om 11:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er komen nog wel meer veranderen per 1/7. Moeten we die dan ook allemaal hier neer gaan zetten? De vraag gaat over vakantiegeld, niet meer, niet minder.

marita5
door marita5 May 13, 2016 om 11:57
11649 Antwoorden / 15 Vragen

Maakt niks uit het antwoord was bedoeld voor Ts .

tijger1
door tijger1 - May 13, 2016 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janf43

Als men uit een aantal bronnen inkomen heeft, krijgt men al, normaal gesproken, een verzoek tot het doen van aangifte.

Ook is het zo dat als men belasting zou moeten nabetalen en men geen verzoek krijgt, men dat zelf moet doen. Of er komt jaren later nog een verzoek, en dan is het huilen, want men heeft niets gereserveerd.

Ee
door Eeneneenistwee - May 13, 2016 om 12:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou adviseren volgend jaar een belasting aangifte te doen. Dan kunt u zelf zien of en hoeveel loonheffing (te veel ??) heeft betaald.

audb
door audb - May 13, 2016 om 12:51
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ook aaw-jong heeft daar mee te maken.

Maar of ze nu bijde bedragen of twee enkele op papier zetten daar gaat het echt niet om over bijden wordt loonbelasting in gehouden en de totaal som is dan gewoon het zelfde helaas.

Maar blijbaar kan je in Nederland beter een economische vluchteling zijn want dan krijg je zo €3000 mee als je de grens wordt over gezet omdat ze niet van te voren even controlleren uit welk land je komt.

Maar nog even doorbijten en dan zijn we van deze <CENSUUR> regering af en hopelijk komt er dan een regering die het zelfde doet als Oosterijk. gewoon terug sturen en goede gevangenis straffen uitdelen en gewoon op de wchtlijst voor een woning met de zelfde huur als iedereen.

ja
door jackyh - May 13, 2016 om 13:06
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het was altijd al zo dat er meer betaald moest worden over vakantiegeld maar per 1 januari is de ZKV ook nog eens fors verhoogd.

uwv_webcare
door uwv_webcare - May 17, 2016 om 13:57
66 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ellievaneerden,

Je vakantiegeld is 8% van de bruto-uitkering waarop je recht had in de twaalf maanden voor de maand mei.
Van je vakantiegeld trekken wij loonbelasting en premies af, net als bij de WAO-uitkering. Bij de inhouding van deze loonbelasting wordt de belastingtabel ‘bijzonder tarief’ gebruikt. Hierdoor wordt er meer loonheffing ingehouden dan op je gewone uitkering.
Ondanks dat de reguliere uitkering dit jaar samen met het vakantiegeld op de specificatie vermeld staat, wordt dit wel gescheiden gehouden bij de betaling. Hiervan ondervind je dus geen nadelen.
Wellicht dat je de afgelopen twaalf maanden minder WAO hebt ontvangen dan ervoor waardoor het vakantiegeld nu lager uitvalt.

Met vriendelijke groet,
Marleen
www.uwv.nl/webcare

tijger1
door tijger1 - May 17, 2016 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Men betaalt over zijn vakantiegeld niet meer belasting dan over het gewone inkomen, maar bij het gewone inkomen wordt de loonheffingskorting toegepast. En dat gebeurt uiteraard niet bij het vakantiegeld.

De verhoging van de premie ZVW is niet relevant want dat betaalt de uitkeringsinstantie.

ha
door halex - May 17, 2016 om 18:15
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Waarschijnlijk ontvangt u netto minder omdat de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is geworden. In het gewone tarief voor de loonheffingen is de afbouw van de korting al meegenomen in de berekening. Maar deze houdt geen rekening met bijzonder inkomen, zoals het vakantiegeld. Daarom is de inhouding daarop hoger. En daarmee wordt een extra stukje heffingskorting gekort.
Stel u hebt op jaarbasis een inkomen van 34.000 euro. De loonheffing normaal is 40,2%. Krijgt u vakantiegeld, of een dertiende maand dan draagt men daarover 45% af.
Zie de tabel op: http://faq.salar.nl/index.php?/article/AA-01362/0/Het-bijzonder-tarief-dit-jaar-wijkt-sterk-af-ten-opzichte-van-vorig-jaar-klopt-dit.html