kl
door klerkenco Jun 6, 2005 om 19:22
Geldzaken & recht

Nieuw soort belasting in uw gemeente

Ik las vorige week in de krant dat het kabinet overweegt een nieuw soort belasting voor de gemeente goed te keuren. Omdat de WOZ belasting een groot tekort gaat opleveren wordt er over gedacht over uw inkomen belasting te gaan heffen, nu dus door de gemeente. Dus over het bruto loon betaald je belasting, en dan mag de gemeente waar men woonachtig is, er ook nog eens belasting over gaan heffen om op deze wijze het tekort op te heffen. Is dit waar en kan dit zomaar?

490 2 Rapporteer

diertjes
door diertjes - Jun 6, 2005 om 20:43
299 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo klerkenco,

Even een stukje historie. Een club deskundigen is bezig geweest om te onderzoeken op welke wijze het gemeentelijke belastinggebied zou kunnen worden uitgebreid. De aanleiding daarvoor was tweeledig. Aan de ene kant is het kabinet voornemens om het OZB-gebruikersdeel voor woonruimten af te schaffen. Aan de andere kant hebben de diverse kabinetten in het recente verleden steeds meer taken van het Rijk afgeschoven naar de gemeenten, echter zonder daar de benodigde financiën voor beschikbaar te stellen. Die taken zijn als het ware gewoon over de schutting geflikkerd. Gladjanus Zalm tevreden (alweer zoveel miljard bezuinigd op de rijksuitgaven), maar de gemeenten werden wel met het probleem opgezadeld. Meer kosten, maar niet meer (door het binnenkort wegvallen van een deel van de OZB-revenuen zelfs minder) inkomsten. Het is dus niet zo vreemd dat de gemeenten op zoek gaan naar aanvullende manieren om hun uitgaven te financieren. Wanneer het bericht in de krant waar is, dan betekent  dat eigenlijk het opnieuw introduceren van de personele belasting. Deze gemeentelijke belasting werd destijds afgeschaft en in de plaats daarvoor kwam de OGB, de latere OZB.

Of het bericht waar is, weet ik niet, het gerucht ken ik wel. Ik wil met dit verhaal de plannen niet rechtvaardigen, maar ik probeer alleen de aanleiding voor een en ander duidelijk te maken. Volgens artikel 219, tweede lid, Gemeentewet mag de gemeente geen belastingen heffen naar inkomen, winst of vermogen. Maar die bepaling is natuurlijk simpel aan te passen. Groet, M@rtin

fi
door fiscaaltje - Jun 7, 2005 om 01:03
13 Antwoorden / 0 Vragen

In Belgie doen ze la niet anders.

En ............. een wet is zo aangepast.