Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 12:25
Geldzaken & recht

Nomad

Hallo allen,

Ik zou graag per 1 januari als nomad willen leven, dus in een camper zonder vaste woonadres. een vriendin van me kan me helpen aan een post/briefadres

Zijn er speciale dingen waar ik rekening mee moet houden ? kan ik gewoon een vaste part/full-time baan hebben ?

5107 16 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2017 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kunt u een vaste baan als nomade hebben:-))

Gaat u met die camper op het parkeerterrein van uw werkgever staan?

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 13:14
4 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor uw antwoord tijger1

Ja als dat mag wel en anders op gratis of betaalde kampeer plaatsen.

Hoe zit het eigenlijk met mijn post/brief -adres, ik lees dat het voor 6 maanden is maar is er voor mij geval een alternatief ? of moet ik elke 6 maanden mijn post/brief-adres verlengen ?

En kan ik als rede geven van mijn aanvraag voor post/brief-adres dat ik nomad ben ?

Gu
door Gualathar - Nov 29, 2017 om 13:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor uw antwoord tijger1

Ja als dat mag wel en anders op gratis of betaalde kampeer plaatsen.

Hoe zit het eigenlijk met mijn post/brief -adres, ik lees dat het voor 6 maanden is maar is er voor mij geval een alternatief ? of moet ik elke 6 maanden mijn post/brief-adres verlengen ?

En kan ik als rede geven van mijn aanvraag voor post/brief-adres dat ik nomad ben ?

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 29, 2017 om 13:13
641 Antwoorden / 77 Vragen

Wat maak je het jezelf toch moeilijk........

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 13:14
4 Antwoorden / 1 Vragen

kan je dit verder toelichten ?

mathijs_b
door mathijs_b Nov 29, 2017 om 13:27
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik verwacht dat onaangename verassingen uit onverwachte hoeken zullen komen.

Een (vaag) postadres... dat kan al goed misgaan.

- Ik denk b.v. aan een bekeuring. Of belastingaanslag... Die blijft liggen, komen boetes bij... deurwaarder kan je niet bereiken... torenhoge schulden als gevolg.

- Ik moest ooit bewijzen dat ik 50 jaar in NL gewoond en gewerkt had om de volledige AOW te kunnen krijgen.

Dit omdat de SVB een "gaatje" in mijn levensloop ontdekt had.

Jij bent mogelijk ook een tijdje "onzichtbaar"...

Ik kan er zo nog wel een paar bedenken.

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 14:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedank voor uw reactie !

Over mijn post maak ik me niet druk, ik heb goeie contacten met de persoon die mijn een post adres kan geven en zal ook regelmatig haar bezoeken en als er belangrijke post is zal ze contact met me opnemen en ze heeft evt toestemming om mij post te openen om te zien of het belangrijk is.

Het stukje AOW zie ik ook niet als een probleem aangezien ik gewoon werkzaam ben in NL en dus genoeg bewijs is dat ik hier werk en niet onzichtbaar ben. daarnaast kan ik dan een hoop geld sparen om als het zo ver is nog beter van mijn ouwe dagen te kunnen genieten.

Ik zal zeker goed opletten dat er geen vreemde situatie optreden. bedankt voor uw tips

ma
door malhy2 Dec 4, 2017 om 01:25
309 Antwoorden / 13 Vragen

Kijk even hier : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb

Ed

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 29, 2017 om 13:41
7210 Antwoorden / 3 Vragen
Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 14:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u, ik was hier van op de hoogte

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2017 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk helemaal de vraag of de gemeente van uw vriendin wel u als postadres op haar adres wil inschrijven.

Een postadres wordt in de meeste gevallen alleen in nood gegeven. Bij een verblijf in de gevangenis, verpleeghuis en dergelijke. Of in bijzondere gevallen zoals voor schippers en kermisklanten.

Misschien kunt u officieel een kamer bij haar huren? Dan is er geen probleem, afgezien van wellicht de huisbaas.

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 14:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat moet ik nog aanvragen en zien wat ze zeggen

het is ook een nood situatie aangezien ik geen woning heb maar anders heb ik nog een paar adressen waar ik me in zou kunnen schrijven des noods leger des heils

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 15:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn ze het eigenlijk niet verplicht ? ik bedoel zij willen een adres om zo in contact te komen met mij, dus als ze dat niet doen kunnen zij mij niet bereiken en dat lijkt me meer een probleem voor hun dan voor mij....

Er staat nergens dat je verplicht bent om in een huis te wonen daarnaast is "digitale nomade" erg in trek tegenwoordig die mensen hebben ook geen vaste woonadres omdat ze ook vaak in het buitenland zijn. "Inschrijven Basisregistratie Personen (BRP) Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). (Site van rijksoverheid)

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2017 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent een grapjas. De gemeente is helemaal niets verplicht. U bent verplicht zich op een adres in te schrijven.

Uiteraard zijn mensen soms maanden in het buitenland, voor werk, vakantie of om te overwinteren of zo, maar ze moeten wel een Nederlands adres hebben.

U hebt trouwens ook een Nederlands adres nodig voor uw zorgverzekering en zo meer. En ja de overheid wil u kunnen bereiken en daar moet u voor zorgen dat dat kan, niet zij.

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 16:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja precies ik MOET van ze een adres opgeven maar ik ben niet verplicht om in eens huis te wonen(staat nergens in de wet) dus indirect MOETEN zij een postadres accepteren.

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2017 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor. Zij moeten helemaal niets. U hoort te wonen waar u ingeschreven staat en u hoort u in te schrijven waar u woont.

De gemeente zit niet op zwervers te wachten.

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 17:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Alternatieve woning(tiny house, persoon met baan en die belasting betaald) en zwervers zijn totaal andere dingen maar ik merk dat ik hier geen antwoord zal krijgen op mijn vraag...

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2017 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen tiny house. U hebt een camper. Belasting betalen en een baan hebben, hebben niets van doen met die verplichte inschrijving.

Maar ga naar de gemeente, daar moet u zijn.

U krijgt hier wel een antwoord, maar dat bevalt u niet.:-))

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 17:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is een Tiny House? van de Tiny House Movement

Het is een klein huisje, vaak op wielen, die je eventueel zelfs zonder tussenkomst van een bank zou kunnen bouwen. Heel erg kort samengevat. De term is overgewaaid uit Amerika. Daar is, in reactie op onder andere de groter wordende dure huizen met daarbij de groeiende vraag naar energie en een daaropvolgende banken- en hypotheekcrisis, een behoefte ontstaan aan een andere manier van leven en wonen. Eenvoudiger, kleiner, met minder spullen, duurzamer en goedkoper.

Uw antwoord bevalt me niet omdat ik weet dat dat niet klopt :-)

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2017 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet wat een tiny house is, maar die mag ook niet zomaar langs de kant van de weg gaan staan. En als dat ding op een camping of zo staat, kunnen de bewoners zich ook niet in de gemeente waar die camping onder valt, inschrijven.

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 17:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

blijkbaar niet omdat mijn "camper" volgens u niet een tiny house kan zijn en de vraag is nu dus hoe doen die mensen dat en blijkbaar weet u dat niet ook al doet u alsof u het allemaal wel weet..... het is een grijs gebied omdat het allemaal zo nieuw is. ik heb inmiddels een facebook account aangemaakt en me aangemeld bij zo'n community en zal wanneer ik een duidelijk antwoord op heb hier wat plaatsen zo dat u de volgende keer mensen beter kunt informeren.

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 17:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

.

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2017 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bijvoorbeeld in Heijplaat hebben bezitters van een tiny huis tijdelijk een stuk grond van de gemeente ter beschikking gekregen.

Zo grijs is het gebied niet. U weet toch waar u moet zijn?

aurora1
door aurora1 Dec 1, 2017 om 14:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u het allemaal zelf zo goed weet, waarom stelt u dan hier vragen? En dan ook nog commentaar omdat de (correcte) reacties u niet bevallen? Bent u soms de deur uitgezet met die vastgestelde datum die u noemt om zwerver te worden?

Topantwoord

ro
door ron503 - Nov 29, 2017 om 19:16
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een leuk idee een beetje nomad zijn maar niet helmaal. JanF43 gaf een link die het meest in de buurt komt want het gaat de overheid er om dat u vindbaar bent en niet dat u daadwerkelijk op het adres woonachtig bent. Maar er zijn meer hobbels op uw camperweg want als u aan het zwerven bent waar moet uw post dan bezorgd worden. Alle financiéle zaken zullen per automatische incasso moeten gaan en er moet voldoende saldo op de rekening zijn om de tussentijdse werkeloosheid op te kunnen vangen. Het vinden van werk is een probleem want het is uw bedoeling om verder te trekken als u weer voldoende geld bij elkaar heeft en daar is de nederlandse werkgever niet op ingesteld.

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 19:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ron

bedank voor je reactie.

De bedoeling is niet echt om rond te zwerven(naar het buiteland of zo , nog niet iig) zo als u zegt ben ik voor de overheid of andere financiéle zaken bereikbaar en heb ik ook een vaste baan dus rond trekken zal niet zo snel gebeuren, mijn eerste bedoeling is om geld over te houden zo dat als ik vrij ben (vakantie/weekend) geld heb om te kunnen "genieten" ipv werken slapen werken ect.. daar ben ik namelijk erg ziek van geworden en moest de boel omgooien. als ik klein en zuinig kan wonen kan ik al dat geld aan me zelf uitgeven (hobby's , studie, vakanties ect.) daarnaast geeft het me de mogelijkheid om overal te werken ook buiten nederland als ik in de toekomst daar de kans voor krijg. Wat ik ook kan doen is "Digital Nomad" worden, dit houd in dat ik b.v. website's of andere digitale werkzaamheden kan uitvoeren vanuit mijn mobile huis. De moegelijkheden zijn eindeloos maar ik loop even vast op het stukje "inschrijven in de gemeente zonder vaste woonadres". Ik neem aan dat zo lang je je aan de regels houd (kamperen waar dat mag , belasting betaald, werkt en mijn rekeningen zo als zorg en zo betaal) er niets aan de hand zal zijn , echter kan ik hier niets concreets over vinden. Deze levenstyle is erg populair in amerika en probeer dit hier voor elkaar te krijgen, ik weet dat het niet "normaal" is maar dat ben ik ook nooit geweest :P

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2017 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Amerika zijn wel meer dingen normaal, die dat niet hier zijn.

Gu
door Gualathar Nov 29, 2017 om 21:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

33644 antwoorden en 17 vragen grrrrrr een echte tijger ???? kan je nu niet iemand anders zoeken die je wil temmen ????

costnix
door costnix Nov 29, 2017 om 22:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@gualathar: Het antwoord bevalt u niet en u gaat ad hominem? Heel zwak en zielig!

Gu
door Gualathar Nov 30, 2017 om 08:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

nee hoor ze valt me de hele dag al lastig omdat ze zo graag gelijk wil hebben. omdat niemand of bijna niemand zo iets doet wil niet zeggen dat het niet kan, als ze nou met echte feiten zou komen ipv meningen had ik der al lang gelijk gegeven maar nu wordt ze gewoon irritant. mijn vraag was hoe het kan niet OF het kan....

aurora1
door aurora1 Dec 3, 2017 om 20:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het beroerde voor u en mensen als u is dat @tijger1 doorgaans gelijk heeft. Stop met het gezeur en gedram om gelijk te krijgen (want dat heeft u niet) en pas u aan de maatschappij aan. Zwervers zijn er al meer dan genoeg en de meesten zijn dat tegen wil en dank en veelal vanwege een pech.
Een vriendin als vaste "dienst" aan u belasten met uw post is ook vrij asociaal te noemen.
Waarom vertrekt u niet naar Amerika als denkt u daar wel te kunnen doen wat u wilt? U gedraagt zich hier als een eigenwijze en vooral domme puber of een drammerig klein kind dat in de supermarkt de zin niet krijgt. Grow up.

Gu
door Gualathar - Nov 30, 2017 om 09:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zo ver ben ik inmiddels gekomen qua informatie :

"Voor die mensen die geen vast woonadres hebben is de mogelijk van een postadres, formeel heet dit een briefadres. Het bijzondere is dat iedere gemeente daar anders mee omgaat. De gemeente Borsele hanteert strak de richtlijnen van de VNG, maar de grotere gemeenten gaan daar ruimer mee om. Zo ook de gemeente Goes, die wil ons zien als mensen die een zwervend bestaan leiden en daarom in aanmerking komen voor een briefadres, mits wij niet langer dan 8 maanden aaneengesloten in het buitenland verblijven. Er zal dus een controle plaatsvinden dat wij regelmatig in Nederland zijn. Dat is simpel te doen. Wij zijn namelijk ieder halfjaar in Nederland voor dokters en tandartsen bezoek, het halen van medicijnen, bezoek aan familie en kennissen. Kortom bewijzen zijn makkelijk te leveren.  Officieel hebben wij nog geen toestemming maar mondeling en per mail is dit toegezegd."

jo
door jorisw - Nov 30, 2017 om 10:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Geen antwoord op de vraag, maar ik vind het wel grappig: je wilt blijkbaar een vrij leven hebben als nomade, maar je hebt daarvoor dan wel een vaste datum geprikt in je agenda :-)

Gu
door Gualathar Nov 30, 2017 om 10:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

klopt dan is mijn huur opgezegd ;-) je moet ergens beginnen hé :-D

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2017 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent een wonderlijk persoon. U hebt een vraag en die vraag stelt u op een forum. De vraag is niet, hoeveel is twee plus twee, want daarop is het antwoord simpel.

Nee, uw vraag is gecompliceerd, omdat daar veel regels voor zijn in Nederland.

Daar reageer ik op en u vindt dat “lastg vallen”. En wordt u beledigend.

Maar als het allemaal zo simpel is, waarom regelt u dan niet even dat briefadres? Kunt u nomad spelen.

marita5
door marita5 - Nov 30, 2017 om 10:25
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gualathar ,

Lees deze informatie eens door ,

https://samendewereldontdekken.nl/uitschrijven-uit-de-gba-lang-op-reis/

Gu
door Gualathar Nov 30, 2017 om 10:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marita,

bedankt voor uw reactie.

Ik heb het artikel gelezen maar het gaat daar voornamelijk over uitschrijven en ik wil me juist in laten schrijven, per 1 januari heb ik officieel geen woning meer en wil ook geen officiele woning hebben maar in een camper wonen. Ik zal dan gewoon blijven werken en verblijven in de buurt van mijn werk op plaatsen waar dat toegestaan is maar geen vaste plaats.

marita5
door marita5 Nov 30, 2017 om 10:59
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Gualathar , u heeft per 1 januari officieel geen woning meer , maar dan stond u toch ingeschreven ?

Gu
door Gualathar Nov 30, 2017 om 11:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

ja klopt ik sta nu ingeschreven in de gemeente gouda in een huur woning waar ik nu de huur van heb opgezegt, mijn medehuurder blijft echter nog in het huis wonen.

marita5
door marita5 Nov 30, 2017 om 11:35
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Een briefadres is ook maar een tijdelijke oplossing .

Gu
door Gualathar - Nov 30, 2017 om 10:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

Mijn vraag was aan mensen die hier kennis van hebben .....

Maar ik ben al blij dat u nu wel aangeeft dat het gecompliceerd is ipv NEE het kan niet. wat u gister de hele dag deed

Ik ben niet beledigd maar geef gewoon aan dat wat u zegt niet klopt en dat u daar blijkbaar niet genoeg kennis over hebt ook al probeert u mij van te overtuigen dat u die wel hebt.

En ik heb niet gezegt dat het simpel was, ik stel hier de vraag of er mensen zijn die weten hoe het moet of tips kunnen geven.

Aan al uw reacties heb ik nog niets nuttigs uit kunnen halen en nu ik een voorbeeld heb kunnen vinden dat het wel kan past u uw mening al een beejte aan.

Mijn vraag aan u is of u niet op een andere deel van deze forum kunt reageren waar u wel verstand van hebt....

Cookies
door Cookies - Nov 30, 2017 om 10:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoals ik het lees, wil je als geciviliseerde Westerse nomade gaan leven. Een nomade maakt zich niet druk om regeltjes of vaste baan, maar scharrelt zijn koeien of geiten bij elkaar, pakt zijn spullen op en trekt verder. Maar goed, nomad klinkt natuurlijk heel wat interessanter dan zwerver.

Voor regeltjes over briefadres moet je bij je gemeente zijn.

Gu
door Gualathar Nov 30, 2017 om 10:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Carola,

bedankt voor uw reactie, ik was echter op zoek naar wat meer informatie voor dat ik bij de gemeente ging aankloppen zo dat ik het duidelijk kon uitleggen.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2017 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lezen is blijkbaar moeilijk. Wat u wilt kan dus NIET in Nederland, dan in de uitzonderingsgevallen die ik al noemde.

En als sommige gemeenten het toch toestaan, is dat uit coulance en in ieder geval kortdurend.

En u bent niet beledigd, maar beledigend.

Gu
door Gualathar - Nov 30, 2017 om 11:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ tijger1

Appart dat ik mensen/verhalen gevonden heb die het WEL doen :D maar hierbij ook de laaste keer dat ik op u reageer dank u voor al uw informatie

tenormin
door tenormin Nov 30, 2017 om 12:35
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@gualathar, wat ik dan wel opvallend vind, als u de antwoorden van @tijger1 niet okay vindt u het desondanks beloond met het Topantwoord, tot 2 keer toe zelfs. Heb gewoon dit Topic gelezen omdat ik het wel interessant vind. Ook dat u Amerika aanhaalt. Maar, en dat is helaas, in Amerika gaat het er veel eenvoudiger aan toe. En ook minder onbezorgd op financial gebied. Daar mag je voor jezelf zorgen als je niets hebt. Dus mag je daar in een kartonnen doos slapen; op de meeste parkeerplaatsen van Walmart mag je gratis de nacht doorbrengen en ook: je mag bedelen. Niks geen pensioenopbouw o.i.d. Dus of dit nu zo'n goede vergelijking is. Maar los daarvan, ik wens u veel succes als nomade.

Gu
door Gualathar Nov 30, 2017 om 12:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hey tenormin,

Ja dat was een foutje haha ben nieuw op deze forum.

Amerika was idd een voorbeeld maar er zijn in nederland ook mensen die dit doen, ik kon niet in contact met ze komen vandaar dat ik de vraag hier stelde. Nomad is misschien niet de juiste benaming maar wist niet hoe ik het anders kon noemen. ik heb momenteel meerdere "communities" gevonden waar ik deze vraag heb gestelt en wacht op hun antwoord zodra ik wat weet zal ik het hier posten.

Bedankt!

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2017 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb er nog eens mijn gedachten over laten gaan, maar ik kan u twee plaatsen aanbevelen.

Ruigoord of Fort Oranje.

Die zien u graag komen.