inkiebabe
door inkiebabe Jun 10, 2010 om 16:52
Geldzaken & recht

Noodpakketten

Ministers kregen er 1 bij hun kerstpakket notabene.....waar is het noodpakket voor de mensen met lage inkomens? Er wordt namelijk geadviseerd in reclames dat het verstandig is een noodpakket in huis te hebben. Dat is fijn voor iedereen, maar ik kan zo'n noodpakket niet betalen....waarom verstrekt de overheid die niet??!!!!

16052 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet wat er precies in dat pakket dient te zitten, maar je kunt toch steeds iets kopen, hoeft niet allemaal in 1 keer.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat dit niet gebeurt omdat er bezuinigd moet worden. Het klaarmaken en uitdelen van de noodpakketten kost ook geld.

Uiteraard wordt niet bezuinigd op de kerstpakketten en dus ook noodpakketten voor de ministers. ;)

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het basisnoodpakket kost 50,- euro, klik hier. Tien maanden 5,- euro p.m. sparen en je kan er één kopen.

Persoonlijk zie ik geen reden waarom de overheid dat weer gratis moet verstrekken.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dergelijke noodpakketten kosten bij de ANWB €49,95 en bevatten:
- VARTA zaklamp, spatwaterdicht
- VARTA high energy batterijen, 4 x AAA en 4 x AA
- Draagbare radio, spatwaterdicht
- Het Oranje Kruis verbandtrommel
- Twee reddingsdekens 58 gram per stuk
- Desinfecterende handgel, 250 ml
- GOUDA waxinelichten, brandtijd 50 uur
- Coghlan's doosje met 45 waterproof lucifers
- RVS Combitool / zakmes
- Waarschuwingsfluitje
- Exclusieve waterdichte tas met reflectieband, ophanghaakjes, schouderband en opbergvak voor medicijnen
- Rampen-instructiekaart

Ook zijn de pakketten zelf samen te stellen met o.a.:
* Radio op batterijen, afgestemd op de rampenzender, met extra batterijen.
* Zaklamp met extra batterijen.
* Eerstehulpdoos met eerstehulphandboekje.
* Lucifers in waterdichte verpakking.
* Waxinelichtjes.
* Warmhouddekens.
* Gereedschapsset.
* Waarschuwingsfluitje.

En eventueel uit te breiden met:
* Voorraadje van de medicijnen die u op doktersvoorschrift gebruikt.
* Contant geld en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren.
* Reservesleutels van huis en auto.
* Plattegrond van de omgeving, een autokaart en een lijstje met de telefoonnummers en adressen van mogelijke schuiladressen.
* Desinfecterende handgel.
* Drie liter water per dag per persoon, voor minstens drie dagen.
* Voorraad houdbaar eten voor minstens drie dagen (plus blikopener als het eten in blik zit).
* Voorraad verzorgingsartikelen: wc-papier, vochtige doekjes, zeep, wasmiddel, maandverband, tandpasta, tandenborstels.
* Lichte regenponcho per gezinslid.
* Iets om drinkwater mee te vervoeren (fles of jerrycan).

Afhankelijk van uw eigen situatie (de samenstelling van uw gezin, uw gezondheid) heeft u misschien andere dingen nodig. Vul de lijst daarom zelf verder aan. En controleer elk half jaar of uw voorraad nog compleet en houdbaar is. (bron: Denkvooruit.nl)

Dus waarom zou de overheid dergelijke pakketten moeten verstrekken? Uiteindelijk betalen we er toch zelf voor via belastingen e.d. Het is heel makkelijk om dit alles zelf stuk voor stuk te regelen. U kunt dan zelf bepalen wat u wanneer koopt, welk merk u koopt en welk bedrag u besteedt.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mrbmrb: die link had ik al gegeven.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@inkiebabe

"Basisnoodpakket kost €50,00". En de meeste dingen heb je als het goed is al in huis. Verbanddoos/waxinelichtjes/zaklamp/batterijen/radiootje ....
Zelf een pakket maken en Klaar??

"Fluitje" vind ik de leukste.
Begint 't te rommelen, fluit om je familie bijeen te trommelen!

En nee, ook ik zie niet in waarom de overheid dat gratis moet verstrekken.
Geen kerstpakket, dan ook geen noodpakket. :(

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@kiran: denk eerder dat het fluitje bestemd is om hulpverleners te laten weten onder welke berg stenen je bedolven ligt.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@birdies: Yep je was me net voor met die link. Toen jij op publish drukte, was ik nog aan het typen. Had iets meer tekst. :-)

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

inkiebabe

Probeer wat bondgenoten te verzamelen en neem dan kontakt op met de wethouder van sociale zaken in jouw gemeente. Als je niks vraagt, krijg je ook niks.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

Note: als je ziet wat de overheid over de balk smijt, dan lijkt het me niet meer dan logisch om iedere burger gratis zo'n noodpakket te geven!

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read, ik zeg het nooit tegen je, maar in dit geval, doe normaal zeg!!
Strak opent hier nog iemand een topic dat de overheid iedere burger op zijn kosten elke week uit eten moet laten gaan.

Maw, er zijn grenzen aan de verzorgingsstaat.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read:ik zie de humor er wel van in.

T

ve
door verwijderd - Jun 10, 2010 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sonjaatje,

Ik zie het verschil niet tussen het gratis uitdelen van een spaarlampenpakket ter waarde van 50 euro en het ter beschikking stellen van bijvoorbeeld een noodpakket. Eerlijk gezegd, vind ik dat laatste meer voor de hand liggen én wenselijker.

Met collegiale groet, ReadAC.

Note: maar goed, we zijn hier niet op de rubriek discussies.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op donderdag 10 jun 2010, 17:10: Het basisnoodpakket kost 50,- euro, klik hier. Tien maanden 5,- euro p.m. sparen en je kan er één kopen.

Persoonlijk zie ik geen reden waarom de overheid dat weer gratis moet verstrekken.

Ik heb het over mensen met een laag inkomen. Ik weet niet wie van jullie hier, maar blijkbaar zit niemand in deze situatie.....anders zou je dit namelijk nooit zeggen. Ik weet niet of jullie van de situatie van mensen met een laag inkomen afweten, maar het gegeven "10 maanden lang 5 euro sparen" is voor deze mensen geen optie. Als je je eten al bij een voedselbank moet halen,..... het is duidelijk dat de meeste mensen met reacties hier niet weten wat het betekent van "niks" rond te moeten komen. Elke maand iets kopen? Laat me niet lachen...mensen met dit inkomen moeten elk DUBBELTJE omdraaien en hebben niet een paar euro "over" per maand maar tekort. Toch bedankt.....??? voor jullie reacties, wel een beetje triest.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 08:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op donderdag 10 jun 2010, 19:39: Read, ik zeg het nooit tegen je, maar in dit geval, doe normaal zeg!!
Strak opent hier nog iemand een topic dat de overheid iedere burger op zijn kosten elke week uit eten moet laten gaan.

Maw, er zijn grenzen aan de verzorgingsstaat.

....en deze is helemááááál in, en in triest....

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 09:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read, ik heb geen gratis spaarlampen gekregen, waar kan ik die halen?

En Inkiebabe, een lager inkomen dan dat ik heb kan niet, maar ik koop zulke dingen gewoon zelf als ik dat wil. Het gaat tenslotte om mijn leven. Ik stel de overheid niet overal verantwoordelijk voor.

Persoonlijk vind ik mensen die alles maar willen hebben een beetje triest.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Vind noodpakket persoonlijk beetje nonsens, stemmingmakerij, zeker als je dit om de zoveel tijd weer overnieuw moet doen ivm bederfelijke waar.

Maar als ik lees dat je voor 3 dagen water moet hebben en voor 3 dagen eten, nou dat schiet lekker op..........
van 3 dagen zonder eten ga je niet echt dood en je hebt altijd wel wat in de vriezer of blik staan wat dan geschikt is om 3 dagen, desnoods op rantsoen, te overbruggen en melk, frisdrank en dergelijke zijn veelal ook wel in huis en dan kun je ook wel paar dagen mee vooruit.

Kaarsje of zaklamp heb je meestal ook wel in huis………en verbandtrommel ook.

Tandpasta en wasmiddel………Ja Tuurlijk dat is van levensbelang als je ergens onder het puin ligt of bijna verzuipt lijkt me…………
En met de (reserve)sleutels van je auto kom je dan ook erg ver……….

Volledig ingerichte bunker met minimaal maand voorraad zou beter opschieten maar wie heeft die in huis of tuin……… ;-)

Maar wil je als enige overlevende uit zo`n bunker stappen als de wereld zou zijn vergaan ?!

Gezond verstand gebruiken en gebruiken wat voorradig/voor handen is en nodig is als er iets is en dan maar bidden dat het goed komt, als het je tijd is gaat een noodrantsoen je ook niet helpen ;-)

ve
door verwijderd - Jun 11, 2010 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@

De redactie mag wel een weekje extra vakantie nemen na zoveel inspanningen.

ReadAC.