ho
door homegrown Sep 5, 2005 om 17:56
Geldzaken & recht

Nota achteraf??

Hallo,

Even de volgende vraag. Onze netwerkbeheerder (continuon) stuurde ons onlangs een brief met daarin de melding dat er geen contract was afgesloten voor gas. We wonen hier sinds januari 2003 en tot op heden niets vernomen. We hadden onze electra over laten nemen door voormalig evolta, en dachten dat dit ook met het gas gebeurd was.

Vandaag gebeld met Continuon, en idd. geen overeenkomst voor een gas aansluiting. Maar we hebben wel ruim 1,5 jaar gas gehad. Nou zeggen ze dat ze normaal geen gas mogen leveren zonder dat er een overeenkomst is. Houdt dit nou ook in dat ze over deze periode geen nota mogen zenden? Wie weet wat de procedure is??

460 7 Rapporteer

famdehaan
door famdehaan - Sep 5, 2005 om 18:38
4 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas , voor het netwerk (de beheerder in deze is Continuon ) moet men
aleacht de periode voor de aansluiting naar de woninging en het beheer
van de totale infrastructuur (denk aan kabel , masten e.d. ) hiervoor
conform de gelibrialiseerde markt Nuon Continon een dochter van Nuon
betalen.

Denk maar aan de via een andere aanbieder bellen  toch kosten voor
de telefoon via de KPN voor het vastrecht.Maandbedrag abonnement.

Ook neem je stroom af van een ander of gas toch betaal je voor het gebruik van de meter de aansluitingen naar je huis e.d.

Hiervoor staat helaas geen verjaringstermijn.

vrijwilliger van een Wijk Hulp en Adviesdienst (alsmede jaren onbezoldigd vakbondsbestuurder)

vladja
door vladja - Sep 5, 2005 om 18:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U krijgt de nota gewoon thuis gestuurd. U heeft gas verbruikt dus dat moet u betalen net als vastrechtkosten etc.

U bent namelijk zelf ook verplicht om u aan te melden. U heeft toch
duidelijk kunnen zien dat er geen gas afgerekend werd door Evolta. Ik
neem aan dat u de jaarafrekening over 2003 hebt ontvangen.

Dat zou mooi zijn. Je meldt je niet aan, gebruikt gas en dat hoef je
dan niet te betalen? Zelfs de gebroeders Grimm kunnen zulke sprookjes
niet verzinnen.

Vladja

ho
door homegrown - Sep 5, 2005 om 19:00
3 Antwoorden / 2 Vragen

Zo een reactie begrijp ik nou niet, Vladja. Ik stel simpelweg een vraag en jij komt direct met vooroordelen dat ik niet zou willen betalen (zelfs de gebroeders Grimm kunnen zulke sprookjes niet verzinnen....bah). Er wordt mij door de continuon een antwoord gegeven waaruit overkomt dat ze mij geen nota MOGEN sturen omdat ik nooit voor afname getekend heb. En daarbij is de gasopmeter afgelopen jaar gewoon netjes langsgeweest. Als er in eerste instantie al geen gasaansluiting geweest was, ja, dan had ik me idd. aangemeld omdat je gas nodig hebt. In eerste instantie dachten we dat het bij de servicekosten in zat omdat hier alles in het begin collectief ging, zodra dit aangepast werd heb ik me netjes om laten zetten bij de evolta (oxxio), althans dit dachten we.

Dit bleek echter niet zo te zijn en vandaar nu mijn vraag.

ro
door ronny530 - Sep 5, 2005 om 19:15
2830 Antwoorden / 41 Vragen

Zit hier geen verschil tussen de netwerk beheerder en de daadwerkelijke leverancier. Aan netwerk beheer valt niet te toornen want zij zijn verantwoordelijk voor de buizen. Konden we maar terug naar vroeger dan wist je met een factuur waar je aan toe was. Als het energie bedrijf niet vermeld dat er ook nog kosten zijn voor transport cq netwerk zal uiteindelijk toch betaald moeten worden. Met andere woorden je merkt het niet maar het is er wel. En protesteren ik denk dat u geen kans maakt en als het lukt dan ligt het hele netwerk beheer op zijn gat.

ro
door ronny530 - Sep 5, 2005 om 19:19
2830 Antwoorden / 41 Vragen

Ter aanvulling, veel energiestunters vergeten "toevallig de kosten van de netbeheerder te vermelden" de goede daar gelaten.

medewerker
door medewerker - Sep 6, 2005 om 11:58
120 Antwoorden / 2 Vragen

Paar draadjes terug een zelfde soort vraag, dus even gekopieerd...

Goedemiddag,

U heeft natuurlijk een verplichting zich aan te melden voor een adres Nuon heeft ook een verplichting leegstand te controleren... Maar waar leg je de grens... De wettelijke verplichting is om binnen 3 jaar te factureren. Dit doen zij dus op dit moment

De termijn waarover leegstand getollereerd wordt, is inmiddels al veel korter. Mensen krijgen tegenwoordig steeds sneller een "einde leverings bericht". Dat houdt in dat je je dan met spoed moet melden bij een leverancier anders wordt de voorziening afgesloten...

Nuon verwacht echter niet dat een eventuele hoge nota die voortkomt uit "Leegstand" in een keer wordt betaald. Een ruime betalingsregeling is over het algemeen mogelijk...

met vriendelijke groet,

een medewerkster

ar
door arriepar - Oct 5, 2005 om 21:13
29 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie op het antwoord dat er binnen drie jaar moet worden gefactureerd.

Volgens uitspraken van de geschillencommissie voor nutsbedrijven mag slechts anderhalf jaar (18 maanden) teruggerekend worden als klanten niet zijn gefactureerd voor vastrecht.

Het verbruik geregistreerd op de meter mag wel worden gefactureerd.

De ervaring leert overigens ook, dat de meeste grote energiebedrijven bij terugbetalingen aan de klant 24 maanden terugrekenen. (meer dus dan de geschillencommissie verlangt.)