ja
door jangmcoolen Dec 3, 2012 om 14:16
Geldzaken & recht

NOTARIS

Meestal lees ik de inzendingen op deze rubriek en steek daar heel veel van op; ben daar gelukkig mee.
Ik stel ook wel eens een vraag MAAR NU HEB IK EEN LEVENSGROOT PROBLEEM. Mijn heel lieve vrouw (68) is overleden. De ING vraagt mij ivm met haar rekening dat ik een verklaring van erfrecht opstuur (moet u bij de notaris aanvragen). Ik bel de assistente van de notaris en die zegt: "O, ja, dat doen wij, maken wij in orde". Echt ik verkeer in de veronderstelling dat ik per post van de ons bekende notaris een A4-verklaring thuisgestuurd krijg. Krijg ik ook + EEN REKENING VAN BIJNA 700 EURO !! Ben compleet in paniek en vind dat ik voor mijn naiviteit wel erg zwaar word gestraft. WAT MOET IK DOEN?? Wie heeft een gouden tip om hier een andere (goedkopere) wending aan te geven euro. Die ben ik zeer dankbaar. (Uit google blijkt dat ik veel en veel te veel moet betalen; daar is het gemiddelde 250-300 !!).

1129 11 Rapporteer

getty
door getty - Dec 3, 2012 om 14:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tja, ik denk dat er weinig aan te doen is. U had van te voren naar de prijs moeten vragen. Achteraf klagen heeft niet zoveel zin. De notaris mag vrij tarieven hanteren dus u heeft geen poot om op te staan. Misschien mag u het in termijnen betalen als u het niet in 1 x kan betalen.

tenormin
door tenormin - Dec 3, 2012 om 14:59
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Allereerst mijn deelneming met het verlies van uw vrouw. Ik ben echter wel een beetje "gepuzzeld" door uw vraag. Ik had vorig jaar hetzelfde met mijn man en de ING vroeg me om een verklaring te zenden van TESTAMENT, dus anders dan verklaring van erfrecht. Daar zal dan wel het verschil in zitten; ik moest alleen een brief van het Centraal Testamenten Register overleggen, wat me alleen een postzegel kostte. Het zal hier misschien gaan om een groter bedrag wat op naam van uw vrouw stond? U heeft inderdaad de hoofdprijs moeten betalen en terugdraaien kan niet meer.

aurora1
door aurora1 - Dec 3, 2012 om 15:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Helaas heb je niet van tevoren de kosten gevraagd. Je zou eens op internet kunnen kijken of deze notaris altijd dit tarief hanteert, mocht hij een website hebben. Ik zou in ieder geval er even heen gaan en vragen of het wel klopt en melden dat je wel erg geschrokken bent van deze rekening, of er geen sprake is van een misverstand, gezien de lagere tarieven die je kent. Klopt het wel dan zou ik bijv. vragen of de kosten niet wat verlaagd kunnen worden. Zeker is het niet of je een nieuwe en lagere rekening dan krijgt, maar het valt altijd te proberen (niet geschoten....). Ik heb in het verleden ook weleens met een notaris over de kosten onderhandeld en dat scheelde wel zij het dat het wel vooraf was. Erheen dus (werkt meestal beter dan telefonisch) en erover overleggen op dat kantoor.

vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Dec 3, 2012 om 15:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een toevoeging. Als dit zijn tarief is dan zou ik me de vraag stellen hoe de kosten zijn mocht hij ook de belastingaangifte e.d. gaan doen. Is hij ook daarmee erg duur dan zou ik eens rondkijken of er niet een goedkopere goede notaris daarvoor te vinden is.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2012 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw vrouw. En ja dan komen de kraaien en hebt uzelf niet in de gaten dat u moet opletten.

De vraag is natuurlijk ook of u die verklaring überhaupt nodig had. Dat is alleen maar het geval als uw vrouw een testament had. Zou uw vrouw geen testament gehad hebben, dan ligt de zaak anders. Het CTR geeft alleen maar een verklaring af, of en een testament is, en zo ja, door welke notaris dat is opgemaakt.

Als er geen testament door de overledene is opgemaakt geeft het CTR een verklaring af: van geen testament en volgens het nieuwe erfrecht bent u dan automatisch erfgenaam en tot handelen in alle zaken bevoegd. Ook tegenover banken en de belastingdienst bijvoorbeeld. De hoogte van de nalatenschap is niet relevant.

U moet toch ook in persoon bij uw notaris geweest zijn? En niet over de kosten gesproken?

U zegt dat u dit forum regelmatig volgt. Deze kwesties zijn echt regelmatig behandeld, maar helaas.

U zegt: " van de bij ons bekende notaris" . Ik weet natuurlijk niet of de notaris nog veel andere werkzaamheden voor u heeft moeten verrichten, maar als dat niet het geval is, zou u hem een brief kunnen sturen met het verzoek om uitleg over de hoge nota, waarbij u kunt verwijzen naar de tarieven op internet.

Ik geef u echter weinig kans op een verlaging van de nota. Er zijn al veel minder transporten van hypotheken en dergelijke en de kachel moet daar ook branden.

@tenormin

De ING vraagt natuurlijk niet om een verklaring van testament, maar zij willen een verklaring van erfrecht of een verklaring van het CTR dat er geen testament is.

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2012 om 16:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......De vraag is natuurlijk ook of u die verklaring überhaupt nodig had. Dat is alleen maar het geval als uw vrouw een testament had.......

Verklaring van Erfrecht wordt juist om gevraagd als er geen testament is.

tenormin
door tenormin - Dec 3, 2012 om 16:12
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, vandaar dat ik een beetje gepuzzeld was, bij CTR was er een testament (in onze sutiatie dan). Maar de notaris die ik daarna nodig had, op papier, koste me rond de €100,00 en die heb ik, na stennis maken, dat wel, van de ING teruggekregen. Dus ietwat andere situatie dan waarin de TS zit, kennelijk.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2012 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carole83

U bent abuis. Als er een testament is, MOET er een verklaring van erfrecht worden opgemaakt, want niemand weet wat er in dat testament staat. Dat blijkt juist uit die verklaring van erfrecht. De echtgenoot kan wel onterfd zijn.

Als er geen testament is volstaat de verklaring van het CTR, volgens het nieuwe erfrecht is de echtgenoot (note), dan automatisch erfgenaam en bevoegd tot handelen inzake de nalatenschap. Eventuele kinderen krijgen een vordering op hun ouder.

@tenormin

Als ik het goed begrijp is er in uw situatie een verklaring van erfrecht opgemaakt, wat door de ING is vergoed? Bizar.
U hebt dus GEEN verklaring kunnen overleggen van het CTR dat er geen testament was. Dus de ING stond volkomen in hun recht om die verklaring van erfrecht te vragen. En dan € 100,00? Daar kon je verleden jaar bij geen een notaris voor terecht hoor.

In welke situatie vraagsteller zit, weten we niet. Ja dan nee testament van zijn overleden echtgenote.

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2012 om 17:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: je hebt gelijk, is idd net per 1/1/12 gewijzigd:

Verklaring van erfrecht niet altijd nodig

Een verklaring van erfrecht is niet altijd nodig. Bij kleine bedragen eisen sommige banken geen verklaring. Het is verstandig hierover contact op te nemen met de bank.

Sinds januari 2012 verlangen banken geen verklaring van erfrecht meer als:

-er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap,
-er geen testament is
-en er niet meer dan € 100.000 op de rekening staat.

Dat scheelt jaarlijks ruim 50.000 minder aanvragen voor een verklaring van erfrecht, waardoor burgers in totaal ruim 75.000 uur en ruim 23 miljoen euro per jaar besparen. De banken hebben deze soepelere regels doorgevoerd op voorstel van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

Bron: Rijksoverheid

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2012 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carole.83

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/formulieren/2011/12/15/formulier-beschikken-over-bankrekening-overleden-echtgenoot-partner/datac1vs2-100-homestore9-labordus-formulier-beschikken-over-bankrekening-overleden-echtgenootpartner.pdf

(Ik kan op mijn I-pad geen link maken)

Als u dat formulier bekijkt, waar u naar verwijst in verband met de versoepeling, dan zult u zien dat als er een testament is, er ALTIJD nog ern verklaring van erfrecht nodig is.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2012 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carole.83

Sorry, ik zag even niet dat dat ook in uw opsomming stond.