jc
door jcaspers Feb 20, 2010 om 12:52
Geldzaken & recht

Offerte rechtsgeldig?

Ik heb een offerte opgevraagd van een bestelling die voor mij door een derde is gedaan. De prijs staat op de mail met naam. Nu komt de bestelling en deze valt veel hoger uit. En niet door BTW of verzendkosten oid. Dezelfde bestelling want stond al klaar toen de offerte naar mij gestuurd werd.
Mag ik nu het offertebedrag overmaken? Is hier iets opgenomen in het Burger Wetboek?

5863 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begrijp ik nu goed dat er eerst een bestelling is gedaan en dat je daarna een offerte hebt gevraagd?

Als dat het geval is, dan zou het zomaar kunnen dat door bijvoorbeeld een prijswijziging of een actie een artikel nu tegen gereduceerde prijs wordt aangeboden. Als je echter al daarvoor de bestelling hebt gedaan, dan betaal je dus gewoon de oude prijs.

Iets meer duidelijkheid over waar het hier om gaat is denk ik wel aan te bevelen: wat heb je gekocht, hoe heb je dat gekocht en wat is het prijsverschil?

Algemeen: soms wil het wel eens helpen te gaan praten met de winkelier...

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is hier iets over in de algemene voorwaarden van het betreffende bedrijf geregeld?

Staat in offerte duidelijk vermeld:
Product kost: .....
of is er prijsopgave onder voorbehoud gedaan in offerte?

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

---Juridische bepalingen rond de geldigheid van uw offerte
U kunt een offerte vrijblijvend uitbrengen of u kunt een termijn noemen. Vrijblijvend houdt in dat u de offerte kunt intrekken of inhoudelijk mag wijzigen. Bijvoorbeeld de prijs. Dit kan zelfs nog nádat de klant uw offerte al aanvaard heeft. Doe dit dan wel onmiddellijk na de aanvaarding door uw klant. Daar mogen niet vele dagen tussen zitten. --Offerte

Wat dus inhoud dat de prijs kan wijzigen als het een vrijblijvende offerte betrof maar dat ze jouw daarover hadden moeten informeren...........
Verwacht dat enige wat je kunt doen bestelling dan retourneren als je niet accoord bent met hogere prijs.

Je zou het nog even kunnen bespreken/laten doornemen met Juridisch Loket

Succes,

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klikt u hier

om een artikel over rechtsgeldigheid offerte t.a.v. termijn, inhoud etc

( http://www.financieel-ondernemen.nl/artikelen/408/Geldigheid_van_uw_Offerte___Noem_in_uw_Offere_een_geldigheidstermijn/)

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de snelle antwoorden!

Dit is een bestelling die door een arts rechtstreeks bij een groothandel is gedaan, per fax. Direct erna heb ik het bedrijf een mail gestuurd wat het zou kosten en dat ik EERST een offerte wil alvorens de bestelling verstuurd wordt. Toen kreeg ik als reactie , het kost 70 euro.
Nu de bestelling gearriveerd is staat er 125 op de factuur. Terugsturen kan bij dit bedrijf, kosten zijn dan voor mij.
In dit geval denk ik of ik betaal 70 euro of ik stuur het terug op HUN kosten.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

jcaspers schreef op zaterdag 20 feb 2010, 13:11: Dank voor de snelle antwoorden!

Dit is een bestelling die door een arts rechtstreeks bij een groothandel is gedaan, per fax. Direct erna heb ik het bedrijf een mail gestuurd wat het zou kosten en dat ik EERST een offerte wil alvorens de bestelling verstuurd wordt. Toen kreeg ik als reactie , het kost 70 euro.
Nu de bestelling gearriveerd is staat er 125 op de factuur. Terugsturen kan bij dit bedrijf, kosten zijn dan voor mij.
In dit geval denk ik of ik betaal 70 euro of ik stuur het terug op HUN kosten.

Overleg eerst met arts hoe u dit probleem oplost.
Als deze de kosten van terugsturen voor zijn rekening neemt, laat dit dan bevestigen, liefst schriftelijk.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit laatste antwoord begrijp ik niet. De arts besteld, ik vraag het bedrijf wat het kost, ik moet nl betalen, krijg dan een offerte en de bestelling en daar zit dus ruim 50 euro tussen.
De arts heeft hier niets mee te maken en deze zal de kosten zeker niet voor zijn rekening nemen.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

jcaspers schreef op zaterdag 20 feb 2010, 13:22: Dit laatste antwoord begrijp ik niet. De arts besteld, ik vraag het bedrijf wat het kost, ik moet nl betalen, krijg dan een offerte en de bestelling en daar zit dus ruim 50 euro tussen.
De arts heeft hier niets mee te maken en deze zal de kosten zeker niet voor zijn rekening nemen.

Je arts heeft de bestelling geplaatst, zeg je. Bij een groothandel. Daar zou jij als particulier sowieso al niet moeten kunnen kopen, want groothandels horen niet aan particulieren te leveren.

In dit geval lijkt het erop dat de arts optreedt als "verkoper". Hij koopt in en levert het product aan jou. Jij bent "consument" en betaalt dan de consumentenprijs. Als ik ervan uitga dat er een redelijke winstmarge op het product zit, zou het best eens zo kunnen zijn dat de consumentenprijs inderdaad rond de 125 euro (incl. btw, etc.) ligt. Wordt aan jou misschien gewoon de consumentenprijs berekend?

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

jcaspers

Hoewel dit geen consumentenkoop is, is de regeling dat je het produkt mag terug sturen wel coulant. Bij een gewone consumentenkoop zou er immers in dit geval geen sprake zijn van een bedenktijd. De keuze is dus aan de koper: óf terugsturen (en de kosten daarvan zijn dan inderdaad voor rekening van de koper), óf het produkt behouden.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Holpen zo ligt het niet. Het is een soort postorderbedrijf voor vit en supplementen en deze geven korting als je de eerste keer een receptje hebt van een arts.
De arts is dus geen verkoper en de prijzen zijn de prijzen voor de consument met recept of als klant van patienvereniging.

Ik stuur de boel terug. Net zo handig.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens wel vreemd dat een prijsopgave zo weinig waarde heeft.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een gewone consumentenkoop heeft toch een bedenktijd van 8 dagen?!
Hier 30 dagen dat is inderdaad uitzonderlijk.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

jcaspers schreef op zaterdag 20 feb 2010, 18:19: Een gewone consumentenkoop heeft toch een bedenktijd van 8 dagen?!
.

Alleen een koop op afstand heeft 7 dagen bedenktijd,dus niet elke consumentenkoop, maar daarop zijn ook wel uitzonderingen, medicijnen ed dingen die je nu besteld hebt komen veelal juist niet in aanmerking voor retouren ivm (gezondheids) risico`s.............dus beetje vreemd wel, zeker de 30 dagen termijn...

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

7 dagen moet zijn 7 WERKdagen ( dus feitelijk 9 dagen)

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is koop op afstand en terugname uiteraard alleen als het niet geopend is.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je zelf al contact met het bedrijf opgenomen om te vragen waar het prijsverschil vandaan komt.

Trouwens belachelijk dat je zoiets als voedingssuplementen mag retoureneren.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje, is er een bedrijf met klantvriendelijke voorwaarden en dan ga je dat belachelijk noemen.
Dat vind ik nu vreemd.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoef geen 2e hands suplementen.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ja zeg, ik ook niet maar die potjes zijn volstrekt verzegeld.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sonjaatje heeft wel een punt, zoals ik al eerder zei, ik vind het ook vreemd dat je maand hebt om te retourneren.

------De apotheek mag inderdaad geen medicijnen terugnemen als deze de deur uit zijn geweest. Dit is een strenge eis van de inspectie. De reden is dat zodra medicijnen de deur uit zijn de apotheek geen zicht meer heeft op de bewaaromstandigheden van de verpakking en dus niet meer garant kan staan voor de kwaliteit ervan. De eis lijkt soms overdreven, maar voor de apotheek staat gegarandeerde kwaliteit voorop.---Apotheekinfo

Verwacht dat voedingssup. niet onder de strenge regels en eisen vallen en met voedingssuplementen ed zal het gezondheidsrisico ook minder of geen zijn, anders dan met medicatie wellicht, maar toch.......jij kunt verpakking die maand wel in de zon hebben laten liggen grillen........of laten liggen in de auto met vorst.......zal kwaliteit ook niet beter op worden lijkt me.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2010 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey daar zit wel wat in, ik ga ervanuit dat mensen die bij deze winkel bestellen en allemaal lid zijn, er fatsoenlijk mee omgaan. Je wil zelf ook niet iets hebben wat een maand fout behandeld is.
Bij een apotheek komt jan en alleman.

Al met al dit was de vraag niet. Ik wacht af wat ze doen en anders gaat het gewoon rerour

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een ondernemer mag zijn aanbod nog veranderen of zeggen dat het niet meer geldig is totdat de consument zegt dat hij het product wil kopen of de dienst wil hebben. Daarna mag het niet meer. De ondernemer zit dan aan zijn aanbod vast. Wanneer zit hij er niet aan vast?

Als in het aanbod staat tot wanneer het geldig is, en deze datum is voorbij.
Als er bij het aanbod staat ‘op is op’ of ‘beperkte voorraad’. Als de voorraad dan op is, geldt het aanbod niet meer.
Als in het aanbod een fout staat die iedereen meteen kan zien. Bijvoorbeeld als het prijskaartje is omgevallen waardoor je de laatste twee nullen niet meer kunt zien. Er staat nu €10 in plaats van €1000. U moet kunnen begrijpen dat het product nooit zo goedkoop kan zijn.
Als het aanbod vrijblijvend is. Dat is zo als u een vrijblijvende offerte krijgt. Dat betekent dat de ondernemer nog kan zeggen dat hij de klus niet doet als u het aanbod al wel geaccepteerd hebt. Anders zou een klusjesman geen offertes meer kunnen maken, omdat hij dan misschien tien klussen tegelijk moet doen.
Zijn deze situaties niet van toepassing? En accepteert u een aanbod? Dan sluit u een overeenkomst. De verkoper moet zich dan houden aan zijn aanbod. Heeft de verkoper zich vergist of heeft hij het product niet meer? Dan kunt u misschien een ander product krijgen. Of een schadevergoeding omdat u nu geen voordeel hebt door het verkeerde aanbod van de verkoper. Dit is vaak lastig. De verkoper zal u niet altijd willen helpen. Het kan ook zijn dat zijn reclame misleidend was.

M.a.w. zij moeten mij deze producten voor de eerst genoemde prijs leveren.