ph
door philip_1 Mar 28, 2019 om 11:37
Geldzaken & recht

OK app

Ik ben er net achter gekomen dat mijn zoon van 13 de OK app heeft gedownload en zijn gegevens en bankgegevens heeft ingevoerd. Vervolgens is er 1 cent van zijn rekening afgeschreven. Nu kan hij met zijn telefoon aankopen doen waarna het bedrag wordt geincasseerd. Ik heb hier geen toestemming voor gegeven.

Nu heb ik de website van OK app is doorgespit. De algemene voorwaarden zijn in het Engels en bevatten juridische termen waarvan je mag aannemen dat een kind van 13 dat niet snapt. Ook stellen ze dat je minstens 13 jaar moet zijn om de app te mogen gebruiken en dat je toestemmning van je ouders moet hebben. Als ouder heb je daar geen invloed op, want ook al weet je van niets en zou je dit nooit goed vinden is het leed al geleden.

Nu heeft hij nog geen aankopen gedaan en zal ik zorgen dat de app van zijn telefoon verdwijnt. De bankrekening blijkt standaard ingesteld te zijn op het wel toelaten van incasso's maar dat is inmiddels gewijzigd. Daarna nog een goed gesprek uiteraard.

Mijn vraag is of het legitiem is om een kind; een minderjarige zo makkelijk per incasso te laten kopen. Algemente voorwaarden dienen door de gebruiker begrepen te worden, is Engels dan toegestaan?

Bij wie kan ik hierover een klacht indienen? Hoe kan ik zorgen dat AL zijn gegevens uit hun database wordt verwijder? Voldoet hun werkwijze aan de AVG?

Sorry voor de vele vragen maar ik denk dat dit een probleem voor de toekomst gaat worden waarbij ouders uiteindelijk de klos zijn.

17206 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2019 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt al het nodige gedaan om rampen te voorkomen. Deels had u dat ook al eerder kunnen doen.

Ik zou maar eens een goed gesprek hebben over deze gang van zaken met uw zoon.

ne
door neodutchio - Mar 28, 2019 om 12:28
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het bedrijf achter de app kan niet ruiken wie de app download en wie er gebruik van maakt. Als de gebruiker bewust vinkjes aanzet dat hij ouder is, of zegt dat er toestemming is dat er niet is, dan is dat niet de fout de verkoper.
De enige optie zou zijn om een id in te scannen of op te sturen, maar dat betekend dat elke online aankoop of contract langer gaat duren.

ph
door philip_1 Mar 28, 2019 om 12:34
1 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat hier om een financieel produkt met betaling achteraf. Daar zou wel een wat hoogdrempelige toelating voor mogen zijn. Een contract afsluiten voor een mobiele telefoon kan ook niet zomaar.

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 28, 2019 om 12:34
423 Antwoorden / 4 Vragen

@heremietkreeft
Als je niet weet wat voor app het is, dan moet je niets zeggen

Het is een betalingsapp wasrmee je kan betalen in winkels.
Ik kwam het twee weken geleden tegen bij Dirk van de Broek en heb hem ook gedownload en geactiveerd.
Bij de kassa open je de app en er verschijnt een barcode.
Barcode wordt gescand en je geeft toestemming met een door jouw gekozen pincode voor deze app (dus niet je standaard pincode!)

Er wordt inderdaad een cent afgeschreven van je rekening bij activatie om op die manier te controleren dat dit inderdaad jouw bankrekening is.
Dit gebeurt gewoon via iDeal en de app van je bank op je telefoon

Niemand kan dus zomaar je rekening leeghalen en er zijn voor de gebruiker geen kosten aan verbonden.
En de Fraudehelpdesk heeft hier niets mee te maken.
De jongen heeft zelf de app gedownload en op de juiste wijze geactiveerd

Dit is gewoon net zo iets als Paypal

ph
door philip_1 Mar 28, 2019 om 12:54
1 Antwoorden / 3 Vragen

Kinderen moeten wel beschermd worden tegen dit soort diensten door het hoogdrempelig te maken. Als je jong bent denkt je niet altijd na over de gevolgen. Als er niet geincasserd kan worden volgt er een bezoek van een incasso buro. Kopen op rekening is niet voor kinderen!

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 28, 2019 om 13:56
16846 Antwoorden / 202 Vragen

@R.KEMPERMAN??? Pardon ? Ten eerste bent u de vraagsteller niet en ten tweede ik lees heel duidelijk dat Ts meldt dat zijn zoon betaalgegevens heeft verstrekt en er vervolgens € 0,01 is afgescheven. Ongewenst. Niet meer en niet minder. Het maakt mij dan niet uit wat voor app het is, vooral gelet op alle waarschuwingen. Ts. en ook andere collegae geven aan dat het zeer ongewenst is dat dit kan en daar gaat het vooral over. Minderjarigen zouden ook m.i. dat, voorzichtig gezegd, niet zo makkelijk kunnen doen en dat als er consequentuies zijn, met welke app dan ook de ouders er wel aansprakelijk voor zijn.

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2019 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kreeft

Lees nou uw eigen antwoord eens door. Heeft dus niets met fraude van doen.

Het is net als pinnen. En dat zal hij ook met zijn betaalpas kunnen.

ne
door neodutchio Mar 28, 2019 om 14:18
5152 Antwoorden / 12 Vragen

@Kreeft, er is niets ongewenst van de rekening gehaald. Je gaat een overeenkomst aan en ter controle wordt er, geheel volgens de voorwaarden, 1 cent van de rekening gehaald, dit om te bevestigen dat het om een bestaand rekeningnummer gaat.
Dit soort dingen kunnen omdat kinderen kunnen liegen. Waar je vroeger als 15 jarige bij de ingang van de disco zei dat je 16 bent en later een paar jaartjes erbij liegen om alcohol te kopen, tegenwoordig gebeurt dit online. Even aanvinken dat je oud genoeg bent en je ouders akkoord zijn. De verantwoording ligt dan bij diegene die dat doet.

lo
door lovewinnie Mar 28, 2019 om 15:26
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet het zelfde als pinnen.
Met pinnen wordt meteen saldo gecontroleerd en afgeschreven. Geen saldo kun je niet kopen
Dat is dus niet zo met de app waar het hier over gaat. Hiermee kun je kopen en dat wordt later van je rekening afgeschreven. Ze maken dus geld op wat er niet is. Wat met pinnen dus niet kan. Geen saldo houdt het op
Gevolg dat wnr er geen geld opstaat om af te boeken er een incasso volgt

Zelfde als met paypal zeg maar

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2019 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar volgens mij kan je standaard € 500 rood staan op een rekening.

lo
door lovewinnie Mar 28, 2019 om 22:52
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Jongeren rekening zeker niet.  En roodstand moet je aanvragen. Is niet standaard

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 28, 2019 om 12:58
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Er wordt een minderjarige tussen 13 en 18 jaar oud geadviseerd om met een ouder te kijken naar de algemene voorwaarden zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

7.1 To pay with the OK App, you must be at least 13 years of age, and fully able and competent to understand and comply with these Terms. If you are 13 or older but under the age of 18, you (i) should review these Terms with your parent or guardian to make sure that you and your parent or guardian understand these, and (ii) need the permission of your parent or guardian for the linking of payment accounts to your OK App.

Een kind van 13 dat een smartphone en een bankrekening beheert zal door de ouders regelmatig gecontroleerd moeten worden.
U kunt nog chatten met OK app en vragen of zij de data van uw zoon willen verwijderen.
Hopelijk is uw goede gesprek met hem terdege doorgedrongen.

ph
door philip_1 Mar 28, 2019 om 14:50
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dat klopt. Maar kinderen hebben streken.

Ik heb inmiddels contact met ze gehad en uitgelegd dat ik het niet juist vind dat een kind van 13 deze app zo makkelijk kan activeren en vervolgens op rekening kan kopen. Mijn grootste bezwaar is dat de algemene voorwaarden in het Engels zijn en juridische termen bevatten. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat dit niet toegestaan is omdat je als gebruiker in begrijpelijke tekst en in de taal van het land waar de dienst wordt aangeboden de voorwaarden moet kunnen lezen en begrijpen. Zelfs volwassenen spreken soms geen juridisch Engels laat staan een kind van 13. Ze waren dit met mij eens. De gegevens zijn inmiddels verwijderd dat was ook geen probleem. Het gesprek moet nog komen want hij is op schoolreis vandaar dat ik het nu pas merkte.

Ik snap best dat dit moeilijk te controleren is voor bedrijven maar in de supermarkt mag hij nog geen blikje Shandy kopen terwijl op internet van alles wat niet zou moeten mogelijk is.

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2019 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt hem een smartphone gegeven en blijkbaar zonder vooraf regels te stellen en te controleren over wat er gedownload mag worden.  En een bankrekening voor hem geopend, waarmee hij ongetwijfeld kan betalen in de winkel, zonder voordien restricties te stellen aan die rekening.

ph
door philip_1 Mar 28, 2019 om 17:19
1 Antwoorden / 3 Vragen

Beide veronderstellingen zijn niet waar. Nogmaals een kind wat in de supermarkt nog geen blikje Shandy mag komen maar wel als vader of moeder even niet in de buurt is een schuld kan opbouwen vind ik vreemd. Nu ik dat weet ga ik daar ook actie op ondernemen.

In elk geval bedankt voor de tips en het meedenken.

ne
door neodutchio Mar 28, 2019 om 19:12
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dat een kind een schuld kan opbouwen ligt aan het kind, niet aan de app. Als uw zoon door rood fiets krijgt hij een bekeuring. Doet hij dat 10 keer, krijgt hij 10 keer een bekeuring. Is dat dan de schuld van het verkeerslicht? Of wellicht van de agent? Uw zoon overziet nog niet alles, dan is het de taak van de opvoeders om dat bij te brengen. Als uw zoon liegt dat hij oud genoeg is, of akkoord heeft voor iets, dan kan wederom de app daar niets aan doen. Dan kunnen de regels wel strenger worden, maar stel dat er een kopie id van u moet worden ingestuurd, dan maakt hij daar een foto van en stuurt die op. uw zoon mag nog geen blikje shandy kopen, maar als hij dat graag wil hebben, dan stuurt hij wel een oudere vriend naar de winkel.
Kinderen verleggen grenzen en gaan op zoek. En als ze zelf niet snappen dat je geen geld kan uitgeven dat er niet is, dan is het aan u als opvoeder om daarvoor te waken. Of het nou om een betaalapp gaat, een zak knikkers die hij wil kopen of bekeuringen die binnen komen, daar zit geen verschil in.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2019 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dit eens lezen? Handig bij het gesprek met uw zoon.

https://www.nibud.nl/consumenten/financiele-opvoeding/

Ge
door Genee - Mar 28, 2019 om 14:09
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Tegenwoordig zijn 13 jarige heel wat wijzer dan vroeger.
Behandel hem zoals u behandeld zou willen worden op die leeftijd, hij zal het zeker waarderen als u hem niet meer als een klein kind behandeld.
Geef hem wat meer verantwoordelijkheid, misschien heeft hij een krantenwijk of ander baantje waarmee hij wat geld verdiend en dan ontzegt u hem zo’n betaal app?

En de OK app is maar bij een beperkt aantal winkels bruikbaar en niet voor in app aankopen bij spellen bijv.
Wat ik lees zit er ook een limiet op de bestedingen.

Lees in FAQ alles wat u wilt weten over de OK app en hoe u de bankrekening eventueel kunt ontkoppelen.
https://support.ok.app/

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2019 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik betwijfel toch echt dat kinderen nu wijzer zijn dan vroeger hoor.:-))

aurora1
door aurora1 Mar 29, 2019 om 10:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ook, wat weer een kletspraat.

Th
door Thijs124 - Mar 28, 2019 om 17:29
289 Antwoorden / Vragen

Bedankt voor Uw tip. Handige app. Heeft nog wat uitbreiding nodig. Maar dat komt nu wel met de bekendheid!

aurora1
door aurora1 - Mar 29, 2019 om 11:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar een goed gesprek met zoonlief, waar u vooraf mee had moeten beginnen. Desnoods die telefoon een tijdje afpakken als les.
Het is niet de schuld van anderen als uw zoon dingen doet die u niet goed vindt. Het is altijd gemakkelijk schuld buiten jezelf te leggen.

Ge
door Genee Mar 29, 2019 om 12:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat de vader gevraagd heeft waarom zoonlief de app geinstalleerd heeft, misschien omdat vrienden die ook gebruiken en erg tevreden over zijn?
Uw suggestie om desnoods een tijdje de telefoon af te pakken is natuurlijk belachelijk.
Duidelijk dat de vader zich eens moet verdiepen in de OK app en niet meteen de zaak afkraken omdat de algemene voorwaarden in het engels zijn.