OK app
Ik ben er net achter gekomen dat mijn zoon van 13 de OK app heeft gedownload en zijn gegevens en bankgegevens heeft ingevoerd. Vervolgens is er 1 cent van zijn rekening afgeschreven. Nu kan hij met zijn telefoon aankopen doen waarna het bedrag wordt geincasseerd. Ik heb hier geen toestemming voor gegeven.
Nu heb ik de website van OK app is doorgespit. De algemene voorwaarden zijn in het Engels en bevatten juridische termen waarvan je mag aannemen dat een kind van 13 dat niet snapt. Ook stellen ze dat je minstens 13 jaar moet zijn om de app te mogen gebruiken en dat je toestemmning van je ouders moet hebben. Als ouder heb je daar geen invloed op, want ook al weet je van niets en zou je dit nooit goed vinden is het leed al geleden.
Nu heeft hij nog geen aankopen gedaan en zal ik zorgen dat de app van zijn telefoon verdwijnt. De bankrekening blijkt standaard ingesteld te zijn op het wel toelaten van incasso's maar dat is inmiddels gewijzigd. Daarna nog een goed gesprek uiteraard.
Mijn vraag is of het legitiem is om een kind; een minderjarige zo makkelijk per incasso te laten kopen. Algemente voorwaarden dienen door de gebruiker begrepen te worden, is Engels dan toegestaan?
Bij wie kan ik hierover een klacht indienen? Hoe kan ik zorgen dat AL zijn gegevens uit hun database wordt verwijder? Voldoet hun werkwijze aan de AVG?
Sorry voor de vele vragen maar ik denk dat dit een probleem voor de toekomst gaat worden waarbij ouders uiteindelijk de klos zijn.
Het bedrijf achter de app kan niet ruiken wie de app download en wie er gebruik van maakt. Als de gebruiker bewust vinkjes aanzet dat hij ouder is, of zegt dat er toestemming is dat er niet is, dan is dat niet de fout de verkoper.
De enige optie zou zijn om een id in te scannen of op te sturen, maar dat betekend dat elke online aankoop of contract langer gaat duren.
Het gaat hier om een financieel produkt met betaling achteraf. Daar zou wel een wat hoogdrempelige toelating voor mogen zijn. Een contract afsluiten voor een mobiele telefoon kan ook niet zomaar.

@heremietkreeft
Als je niet weet wat voor app het is, dan moet je niets zeggen
Het is een betalingsapp wasrmee je kan betalen in winkels.
Ik kwam het twee weken geleden tegen bij Dirk van de Broek en heb hem ook gedownload en geactiveerd.
Bij de kassa open je de app en er verschijnt een barcode.
Barcode wordt gescand en je geeft toestemming met een door jouw gekozen pincode voor deze app (dus niet je standaard pincode!)
Er wordt inderdaad een cent afgeschreven van je rekening bij activatie om op die manier te controleren dat dit inderdaad jouw bankrekening is.
Dit gebeurt gewoon via iDeal en de app van je bank op je telefoon
Niemand kan dus zomaar je rekening leeghalen en er zijn voor de gebruiker geen kosten aan verbonden.
En de Fraudehelpdesk heeft hier niets mee te maken.
De jongen heeft zelf de app gedownload en op de juiste wijze geactiveerd
Dit is gewoon net zo iets als Paypal
Kinderen moeten wel beschermd worden tegen dit soort diensten door het hoogdrempelig te maken. Als je jong bent denkt je niet altijd na over de gevolgen. Als er niet geincasserd kan worden volgt er een bezoek van een incasso buro. Kopen op rekening is niet voor kinderen!

@R.KEMPERMAN??? Pardon ? Ten eerste bent u de vraagsteller niet en ten tweede ik lees heel duidelijk dat Ts meldt dat zijn zoon betaalgegevens heeft verstrekt en er vervolgens € 0,01 is afgescheven. Ongewenst. Niet meer en niet minder. Het maakt mij dan niet uit wat voor app het is, vooral gelet op alle waarschuwingen. Ts. en ook andere collegae geven aan dat het zeer ongewenst is dat dit kan en daar gaat het vooral over. Minderjarigen zouden ook m.i. dat, voorzichtig gezegd, niet zo makkelijk kunnen doen en dat als er consequentuies zijn, met welke app dan ook de ouders er wel aansprakelijk voor zijn.

@kreeft
Lees nou uw eigen antwoord eens door. Heeft dus niets met fraude van doen.
Het is net als pinnen. En dat zal hij ook met zijn betaalpas kunnen.
@Kreeft, er is niets ongewenst van de rekening gehaald. Je gaat een overeenkomst aan en ter controle wordt er, geheel volgens de voorwaarden, 1 cent van de rekening gehaald, dit om te bevestigen dat het om een bestaand rekeningnummer gaat.
Dit soort dingen kunnen omdat kinderen kunnen liegen. Waar je vroeger als 15 jarige bij de ingang van de disco zei dat je 16 bent en later een paar jaartjes erbij liegen om alcohol te kopen, tegenwoordig gebeurt dit online. Even aanvinken dat je oud genoeg bent en je ouders akkoord zijn. De verantwoording ligt dan bij diegene die dat doet.
Het is niet het zelfde als pinnen.
Met pinnen wordt meteen saldo gecontroleerd en afgeschreven. Geen saldo kun je niet kopen
Dat is dus niet zo met de app waar het hier over gaat. Hiermee kun je kopen en dat wordt later van je rekening afgeschreven. Ze maken dus geld op wat er niet is. Wat met pinnen dus niet kan. Geen saldo houdt het op
Gevolg dat wnr er geen geld opstaat om af te boeken er een incasso volgt
Zelfde als met paypal zeg maar

Maar volgens mij kan je standaard € 500 rood staan op een rekening.
Jongeren rekening zeker niet. En roodstand moet je aanvragen. Is niet standaard
Topantwoord

7.1 To pay with the OK App, you must be at least 13 years of age, and fully able and competent to understand and comply with these Terms. If you are 13 or older but under the age of 18, you (i) should review these Terms with your parent or guardian to make sure that you and your parent or guardian understand these, and (ii) need the permission of your parent or guardian for the linking of payment accounts to your OK App.
U kunt nog chatten met OK app en vragen of zij de data van uw zoon willen verwijderen.
Hopelijk is uw goede gesprek met hem terdege doorgedrongen.
Dat klopt. Maar kinderen hebben streken.
Ik heb inmiddels contact met ze gehad en uitgelegd dat ik het niet juist vind dat een kind van 13 deze app zo makkelijk kan activeren en vervolgens op rekening kan kopen. Mijn grootste bezwaar is dat de algemene voorwaarden in het Engels zijn en juridische termen bevatten. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat dit niet toegestaan is omdat je als gebruiker in begrijpelijke tekst en in de taal van het land waar de dienst wordt aangeboden de voorwaarden moet kunnen lezen en begrijpen. Zelfs volwassenen spreken soms geen juridisch Engels laat staan een kind van 13. Ze waren dit met mij eens. De gegevens zijn inmiddels verwijderd dat was ook geen probleem. Het gesprek moet nog komen want hij is op schoolreis vandaar dat ik het nu pas merkte.
Ik snap best dat dit moeilijk te controleren is voor bedrijven maar in de supermarkt mag hij nog geen blikje Shandy kopen terwijl op internet van alles wat niet zou moeten mogelijk is.

Maar u hebt hem een smartphone gegeven en blijkbaar zonder vooraf regels te stellen en te controleren over wat er gedownload mag worden. En een bankrekening voor hem geopend, waarmee hij ongetwijfeld kan betalen in de winkel, zonder voordien restricties te stellen aan die rekening.
Beide veronderstellingen zijn niet waar. Nogmaals een kind wat in de supermarkt nog geen blikje Shandy mag komen maar wel als vader of moeder even niet in de buurt is een schuld kan opbouwen vind ik vreemd. Nu ik dat weet ga ik daar ook actie op ondernemen.
In elk geval bedankt voor de tips en het meedenken.
Dat een kind een schuld kan opbouwen ligt aan het kind, niet aan de app. Als uw zoon door rood fiets krijgt hij een bekeuring. Doet hij dat 10 keer, krijgt hij 10 keer een bekeuring. Is dat dan de schuld van het verkeerslicht? Of wellicht van de agent? Uw zoon overziet nog niet alles, dan is het de taak van de opvoeders om dat bij te brengen. Als uw zoon liegt dat hij oud genoeg is, of akkoord heeft voor iets, dan kan wederom de app daar niets aan doen. Dan kunnen de regels wel strenger worden, maar stel dat er een kopie id van u moet worden ingestuurd, dan maakt hij daar een foto van en stuurt die op. uw zoon mag nog geen blikje shandy kopen, maar als hij dat graag wil hebben, dan stuurt hij wel een oudere vriend naar de winkel.
Kinderen verleggen grenzen en gaan op zoek. En als ze zelf niet snappen dat je geen geld kan uitgeven dat er niet is, dan is het aan u als opvoeder om daarvoor te waken. Of het nou om een betaalapp gaat, een zak knikkers die hij wil kopen of bekeuringen die binnen komen, daar zit geen verschil in.

Misschien dit eens lezen? Handig bij het gesprek met uw zoon.
https://www.nibud.nl/consumenten/financiele-opvoeding/
Tegenwoordig zijn 13 jarige heel wat wijzer dan vroeger.
Behandel hem zoals u behandeld zou willen worden op die leeftijd, hij zal het zeker waarderen als u hem niet meer als een klein kind behandeld.
Geef hem wat meer verantwoordelijkheid, misschien heeft hij een krantenwijk of ander baantje waarmee hij wat geld verdiend en dan ontzegt u hem zo’n betaal app?
En de OK app is maar bij een beperkt aantal winkels bruikbaar en niet voor in app aankopen bij spellen bijv.
Wat ik lees zit er ook een limiet op de bestedingen.
Lees in FAQ alles wat u wilt weten over de OK app en hoe u de bankrekening eventueel kunt ontkoppelen.
https://support.ok.app/

Ik betwijfel toch echt dat kinderen nu wijzer zijn dan vroeger hoor.:-))

Ik ook, wat weer een kletspraat.
Bedankt voor Uw tip. Handige app. Heeft nog wat uitbreiding nodig. Maar dat komt nu wel met de bekendheid!

Dan maar een goed gesprek met zoonlief, waar u vooraf mee had moeten beginnen. Desnoods die telefoon een tijdje afpakken als les.
Het is niet de schuld van anderen als uw zoon dingen doet die u niet goed vindt. Het is altijd gemakkelijk schuld buiten jezelf te leggen.
Ik neem aan dat de vader gevraagd heeft waarom zoonlief de app geinstalleerd heeft, misschien omdat vrienden die ook gebruiken en erg tevreden over zijn?
Uw suggestie om desnoods een tijdje de telefoon af te pakken is natuurlijk belachelijk.
Duidelijk dat de vader zich eens moet verdiepen in de OK app en niet meteen de zaak afkraken omdat de algemene voorwaarden in het engels zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord

Kalktabletten
Ik krijg op advies van mijn huisarts ook vitamine D voorgeschreven maar deze tabletten worden sinds 1 jan. niet meer vergoed door mijn zorgverzekering CZ. Tot zover geen probleem want dan betaal ik zelf die € 29,46 voor 90 stuks. (Is voor 3 maanden) Tot mijn verbazing kreeg ik (voor het eerst dit jaar) een nota van mijn apotheek van € 40,09. Daarop staat het bedrag voor de tabletten van ... Lees meer

Dell.com haalt kapotte pc niet op
Op 9 november van vorig jaar heb ik een Dell Inspiron computer gekocht bij Dell. Die bleek stuk te zijn. Er is veel gebeld en overlegd, maar niemand kreeg de Dell aan de praat. Het was een "maandagmorgen-produkt" en ik kreeg een gloednieuwe.
Die nieuwe doet het prima, maar de toezegging om de defecte Inspiron op te halen, is nog steeds niet nagekomen (sinds vorig jaar). Mijn dossier is gesl
...
Lees meer
Via indeed is er geld afgescheven op mijn CC ik wil dit bedrag graat terug zien
Via indeed heb ik destijds voor mijn bedrijf waar ik werkte een vacature geplaatst, nu is er in feb (515 euro van mijn cc gehaald) terwijl indeed ook zag dat deze vacatures al heel lang niet meer open staan en zelf het bedrijf permantent gesloten is. hoe kan ik dit geld terug krijgen ? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer