Ma
door Marissahokke Oct 24, 2019 om 10:11
Geldzaken & recht

Ongewild lidmaatschap vakbond FNV

Volgens de vakbond FNV blijk ik vanaf 2017 hen te steunen door lid te zijn. Echter heb ik nooit een lidmaatschap aangemaakt, maar een informatiepakket brochure aangevraagd. Zij beweren dat dit niet waar is en blijven volhouden dat ik mijzelf heb aangemeld als lid.

Vervolgens heb ik gevraagd om een bewijsstuk met daarop mijn handtekening. En/of ons telefonisch contact. Hierop heb ik nooit een duidelijk antwoord gekregen en ook deze bewijsstukken tot op heden nooit mogen ontvangen. En aangezien ik met zekerheid durf te zeggen nooit een brief te hebben ondertekend en opgestuurd naar de vakbond, zal ik deze ook niet gaan ontvangen. Ook zal ik geen bewijsstuk ontvangen van ons telefonisch contact, want die is er niet geweest. Ik heb mijn bel geschiedenis opgevraagd bij mijn provider en FNV staat er niet tussen.

Mijn moeder heeft begin dit jaar 2019 het contact met FNV overgenomen van mij, om te proberen of zij via deze weg misschien wel een antwoord zou kunnen krijgen. Ook dit heeft niet gewerkt. Haar e-mails worden niet beantwoord en per telefoon worden wij alsnog van het kastje naar de muur gestuurd. na al veel telefonisch contact en per mail contact te hebben gehad met de FNV zijn wij nu zo’n 2 jaar verder zonder enige vooruitgang.

Nu enige tijd later ontvang ik persoonlijk afgelopen maandag 30 september een incasso rekening (betalen voor 5 okt.) per mail. Zodat de FNV dit bedrag alsnog bij mij probeert te verhalen, maar dan doormiddel van het uit handen geven aan een incasso bureau.Ik heb per mail bezwaar gemaakt voor deze rekening bij het incasso bureau. Vervolgens kreeg ik gister 23-10-2019 antwoord van het incassobureau dat de rekening tijdelijk is "stopgezet".

Ik heb in eerdere e-mails naar de FNV aangegeven dat ik graag de bewijsstukken wil ontvangen. En zodra ik deze heb en zij inderdaad kunnen aantonen dat ik een geldig lidmaatschap heb aangemaakt, ik het openstaande bedrag zou overmaken. Hier heb ik nooit een normaal antwoord op terug gekregen.

Tevens ben ik erg benieuwd of het buiten een ondertekende brief of een band opname per telefoon om überhaupt mogelijk is om een lidmaatschap aan te maken van iemand waarbij alleen de volgende gegevens bekend zijn:

- voor en achternaam
- Adres ouders
- Leeftijd
- E-mail adres

Mocht dit het geval zijn, is het dus mogelijk om voor iedereen een lidmaatschap aan te gaan. In de zin van fraude?

Via de volgende link heb ik mijn klacht online gezet in de hoop op een reactie:

https://www.klacht.nl/fnv/

Ook via deze weg weer geen antwoord kunnen krijgen. Wel kreeg ik een e-mail waarin staat dat de vakbond mijn klacht niet behandeld. Tevens treft u hier dezelfde soort situaties aan. Ik blijk dus niet de enige te zijn die niet geholpen word door de vakbond.

Gister 23-10 heb ik een afspraak gehad bij de gemeente voor juridisch advies. Ook naderhand van dit gesprek ben ik niet veel verder gekomen. De enige oplossing blijkt te zijn om een advocaat in te huren en het uit te laten komen op een rechtszaak. Alleen het betreft een bedrag/betalings achterstand van €164,38 bij de vakbond zonder de verhoging van het incassobureau. Voor dit totale bedrag is het niet eens mogelijk om überhaupt een advocaat te vinden. En mocht de FNV toch ineens beschikken over bewijsstukken, ben ik verplicht alle kosten te betalen.

dus de enige oplossing blijkt om het totale bedrag van €164,38 te voldoen, maar daar ben ik het nog steeds niet mee eens zonder het zien van bewijsstukken.

Ik hoop oprecht dat er door de Consumentenbond word gekeken naar deze situatie en via jullie eventueel misschien wel een antwoord valt te verhalen bij de vakbond, zodat dit probleem na lange tijd eindelijk eens kan worden opgelost. Ik beschik over veel bewijsstukken zoals e-mail verkeer en telefonische gesprekken.

Bijvoorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Marissa Hokke

5947 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2019 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als zij niet kunnen bewijzen, met formulieren of iets dergelijks, dat u lid geworden zou zijn, dan hebt u niets te vrezen en hebt u ook helemaal geen advocaat nodig.

Mocht de bond werkelijk een rechtzaak aanspannen, ga daar dan wel naar toe. Maar dat zullen zij beslist niet doen, als zij geen bewijs hebben.

Correspondentie goed bewaren.

Ma
door Marissahokke Oct 24, 2019 om 10:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

mocht de vakbond wel beschikken over bewijsstukken, ben ik alsnog verplicht al deze kosten te betalen.

dus uiteindelijk wil ik graag een oplossing vinden zonder de kosten te moeten betalen en graag gewoon de bewijsstukken ontvangen.

mvg,

Marissa

Tr
door Trostomaat Oct 24, 2019 om 18:30
239 Antwoorden / Vragen

Als u nooit lid bent geworden, hoeft u de kosten niet te betalen.
Dat ís de oplossing.
Tenzij u niet uitsluit, dat u eerder, in een onbewaakt ogenblik wellicht, toch een lidmaatschap bent aangegaan.
Sluit u dat niet uit?

marita5
door marita5 - Oct 24, 2019 om 10:24
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MarissaHokke  ,

Lees hier de klachtenregeling van FNV , klik op de rode regel .

https://www.fnv.nl/service-contact/klachtenregeling

Ma
door Marissahokke Oct 24, 2019 om 10:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

via deze handeling heeft mijn moeder een e-mail verzonden. Hier hebben wij nooit antwoord op gekregen.

ik heb al via meerdere mogelijkheden geprobeerd antwoord te verhalen, maar niets werkt. De FNV wilt/kan mij geen antwoord geven. Zij beweren al antwoord te hebben gegeven, maar sturen mij de bewijsstukken niet op.

mvg,

Marissa

marita5
door marita5 Oct 24, 2019 om 10:32
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Doe dit niet via e-mail maar schriftelijk , stuur een brief , liefst aangetekend zo heeft u altijd bewijs .

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 24, 2019 om 10:34
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@MarissaHokke ,

Neem eens contact op met Consuwijzer .

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Ma
door Marissahokke Oct 24, 2019 om 10:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie!

ik heb mijn vraag doorgestuurd via de link.

mvg,

Marissa

marita5
door marita5 Oct 24, 2019 om 10:55
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2019 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is dat nu voor rare opmerking? "Mocht de vakbond wel over bewijsstukken beschikken".

U weet toch zelf wel of u ja dan nee lid geworden bent?

Maar die twee mogelijkheden, brochure of lid worden staan boven elkaar en voor beide moeten de zelfde gegeven worden ingevuld. Dus hebt u wellicht op de verkeerde knop geklikt?

marita5
door marita5 Oct 24, 2019 om 10:46
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , tussen lid worden en brochure aanvragen zit een verschil . Bij lid worden moet je bij de 2de optie werksituatie invullen , deze optie is er niet bij een brochure aanvragen .

Ma
door Marissahokke Oct 24, 2019 om 10:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien het 2 jaar geleden is en de FNV beweerd dat het om een lidmaatschap betreft, zou dit zo kunnen zijn. Ik geef aan dat ik met zekerheid durf te zeggen dat ik de brief nooit ondertekend heb terug gestuurd. Daarom wil ik ook graag de bewijsstukken daarvan zien.

mvg,

Marissa

Ma
door Marissahokke Oct 24, 2019 om 10:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

@maritas inderdaad! Ook via mijn werkgever is er onderzoek gedaan en ik kom niet voor op de leden lijst. De FNV heeft alleen de boven benoemde gegevens van mij. Ik beschik over een e-mail van de FNV waarin word gevraagd om mijn verdere gegevens, omdat deze ontbreken.

mvg,

Marissa

Topantwoord

jo
door jorisw - Oct 24, 2019 om 10:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Weer zo'n organisatie die altijd zo goed weet te vertellen wat anderen allemaal fout doen. Om er zelf ondertussen een rotzooitje van te maken. Succes met het oplossen hiervan.

Magnum007
door Magnum007 - Oct 24, 2019 om 11:48
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Marissa,

Bij dit soort kwesties is het verstandig om altijd schriftelijk een aangetekende brief te sturen om bewijzen te vragen.

Bij geen reactie is het "klaar".

Ik praat uit ervaring met een incassobureau.

Topantwoord

ro
door ron503 - Oct 24, 2019 om 12:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als het incassobureau de rekening/vordering tijdelijk heeft stopgezet dan heeft het incassobureau ook geen bewijs van het FNV aangeleverd gekregen. Ik acht de kans dat het incassobureau het bewijs van uw inschrijving als ondersteunend lid gaat krijgen bijzonder klein omdat als dat bewijs er al zou zijn u dat bewijs op uw verzoek toegestuurd had gekregen. Voorlopig nog niets betalen en de reactie van het incassobureau afwachten.

panter22
door panter22 - Oct 24, 2019 om 13:29
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent zonder het te weten lid geworden van de FNV. Je hebt nooit 1 cent betaald en plotseling moet je 2 jaar lidmaatschapskosten betalen?
Je hebt nooit acceptgiro's ontvangen, noch is er maandelijks een bedrag van je bankrekening afgeschreven?
Plotseling krijg je te maken met een incassoburo?
Nu kun je wel bewijsstukken van lidmaatschap vragen, maar als je keurig elke maand je contibutie hebt betaald, dan mag je toch aannemen dat je lid bent.
Heb je het lidmaatschap wel opgezegd ?

marita5
door marita5 Oct 24, 2019 om 14:47
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , waarom een lidmaatschap opzeggen wat niet bestaat en Ts niet heeft ? Bij opzeggen moet je ook je lidnummer vermelden .

panter22
door panter22 Oct 24, 2019 om 17:27
6599 Antwoorden / Vragen

Daar heb je gelijk in. Het is mij niet duidelijk hoe het met het lidmaatschap zit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2019 om 17:53
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Om een lang verhaal kort te houden: niet meer e-mailen maar een brief zenden, aangetekend met bericht van ontvangstbevestiging waarin u aangeeft dat u zich nooit als lid heeft aangemeld en zo men van mening is dat dat wel het geval is u het bewijs daarvan vordert.

Verder behoeft u dan vooralsnog helemaal niets te doen. Op de site van de FNV zie ik dat bij het aanmelden als lid er eenmalig een contributie bedrag ad. € 25,00 geldt voor de eerste 4 maanden en ik neem aan dat u die ook nooit heeft betaald.

Maak u niett druk over incasso etc. en herhaald doe vooralsnog niets. Zo er sprake zou zijn dat er inderdaad een vordering wordt gesteld via een echte deurwaarder middels een exploit voor een zitting, geef daar dan absoluut wel gehoor aan en maak dan bij de kantonrechter uw probleem duidelijk met daarbi dat aan uw vraag om bewijs van de stelling van de FNV niet wordt beantwoord (als dat dan nog het geval zou zijn). Zo u geen gehoor zou geven aan de oproep via de deurwaarder loopt u het grote risico dat u bij verstek wordt veroordeld to betaling. Als u wel gaat dan zal de rechter m.i. in uw voordeel beslissen en mogelijk ook uw tegenpartij veroordelen tot het vergoeden van eventueel door u gemaakte kosten. Ps. U kunt ook nbog voor advies terecht bij www.juridischloket.nl

Ma
door Marissahokke Oct 24, 2019 om 19:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb gister advies gekregen bij het juridisch loket en zij verwijzen mij door naar een advocaat.

mvg,

Marissa

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 24, 2019 om 22:59
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ga dan op zoek naar een advocaat die de eerste intake gratis doet. Maar als al gezegd, u kunt eerst zelf een aangetekende brief zenden aan de FNV. Als een advocaat meer moet gaan doen kost dat hoe dan ook geld, ook al is het op basis vann toevoeging.

panter22
door panter22 - Oct 24, 2019 om 19:00
6599 Antwoorden / Vragen

Toch vind ik het een beetje vreemd allemaal. Acceptgiro's, aanmaningen en andere berichten heb je nooit ontvangen van de FNV. Pas na meer dan 1 jaar krijg je bericht per mail van een incasso buro. Die weet je wel te vinden.
Of zijn eerdere berichten bij het oud papier terecht gekomen.
Het is natuurlijk mogelijk dat er iets mis is gegaan met de aanmelding. Maar ik kan mij niet voorstellen dat je nooit wat van de FNV hebt gehoord.
Nu kun je wel weer een aangetekende brief naar de FNV sturen, maar het kost een hoop geld.Bovendien heeft de FNV je zaak uit handen gegeven aan de GGN. Dus dat heeft geen nut.
De rekening van de GGN is gisteren tijdelijk stopgezet. Dan doen ze niet zomaar. Wordt de zaak nu uitgezocht? Dan kun je daar even op wachten. Bij een volgend bericht van de GGN kun je weer verder stappen ondernemen.

Ma
door Marissahokke Oct 24, 2019 om 19:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn situatie hier boven staat niets beschreven over dat ik geen acceptgiro's heb ontvangen of nooit contact heb gehad met de FNV. Alleen als ik denk dat ik geen lid ben, ben ik daar ook niet in geïnteresseerd, maar hier ging mijn vraag verder ook niet over.  Ik heb nog nooit iets betaald aan de FNV, anders hadden zij meerdere gegevens van mij gehad dan die ik hierboven heb benoemt.

mvg,

Marissa

marita5
door marita5 Oct 24, 2019 om 19:50
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , Ts heeft meerdere acceptgiro`s ontvangen , daarop heeft zij telefonisch contact gehad met FNV , zie de klacht op klacht.nl  https://www.klacht.nl/fnv/klacht/ongewild-lidmaatschap-fnv/

panter22
door panter22 Oct 24, 2019 om 21:11
6599 Antwoorden / Vragen

@Marita5, bedankt voor de link.
@Marissahokke, dus je hebt acceptgiro's gekregen en er in eerste instantie niets mee gedaan. Dacht je dat de FNV dan op zou geven?  Nu ligt de zaak al bij de GGN.
Voortaan direkt reageren  als je zoiets overkomt.
Dan is het misverstand meteen op te lossen en nu suddert het al 2 jaar door.
Heb je het gratis informatiepakket wel ontvangen?De knop lid worden staat net boven het informatiepakket. Een foutje is zo gemaakt,
Maar ook bij de ledenadministratie van de FNV kan iets mis gaan.Je hebt wel een lidmaatschapsnummer gekregen.
Nu heb je allerlei instanties ingeschakeld en zelfs advies gekregen.om naar een advocaat te gaan.Wat een gedoe.
Misschien loopt het goed voor je af nu de GGN de zaak stop heeft gezet.
Nogmaals even wachten op waar de GGN mee gaat komen.

aurora1
door aurora1 - Oct 24, 2019 om 22:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lang en vreemd verhaal, maar dit is niet de website van de Consumentenbond. Weet u heel zeker dat u geen abonnement heeft? Zijn er geen mails bij de spam beland? Heeft u niet per ongeluk op verkeerde knoppen gedrukt?

Ma
door Marissahokke - Oct 25, 2019 om 10:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zojuist contact gehad met de GGN.

De zaak is gesloten aangezien FNV geen bewijzen kan aanleveren. Het probleem blijkt eindelijk te zijn opgelost!

iedereen bedankt voor de reacties! :)

Mvg,

Marissa

panter22
door panter22 Oct 25, 2019 om 11:13
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig maar. Bedenkt voor het terugmelden.

Tr
door Trostomaat Oct 25, 2019 om 21:04
239 Antwoorden / Vragen

Mooi zo. Eind goed, al goed.

da
door dametje25 Dec 23, 2019 om 11:12
1 Antwoorden / Vragen

Wat fijn dat dit gelukt is. Hoe heb je dit uiteindelijk gepakt?

Engelse drop
door Engelse drop - Oct 25, 2019 om 12:31
63 Antwoorden / 5 Vragen

Als u het bedrag kunt missen gewoon betalen onder protest. Duidelijk maken dat U het bedrag gaat terug eisen met een boete clausule van bv 5 euro per dag plus de huidige geldende rente. Dat bedrag kan voor U dan aardig oplopen.  En wie weet is het wat voor de snelbus dan.

panter22
door panter22 Oct 25, 2019 om 18:06
6599 Antwoorden / Vragen

Marissa hoeft niets meer te betalen. Zie haar bericht van 10:21

mo
door mof - Oct 25, 2019 om 12:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als fnv de bewijsstuken heeft moet u gewoon betalen, en zoniet, dan wint u een rechtsszaak. Maar, u kunt ook gewoon wachten totdat fnv een procedure gaat starten.

panter22
door panter22 Oct 25, 2019 om 18:07
6599 Antwoorden / Vragen

Marissa hoeft niets meer te betalen. Zie haar bericht van 10:21

da
door dametje25 - Dec 23, 2019 om 11:11
1 Antwoorden / Vragen

Beste Mariska,

Ik lees dat het inmiddels is opgelost. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik heb exact dezelfde ervaring, ik heb nooit getekend voor een lidmaatschap bij het fnv. Als ik vraag naar de bewijsstukken dan krijg ik te horen dat het in het archief zit omdat het om een aanmelding uit 2016 gaat. Ik zou ook een welkomspakket ontvangen hebben, daar had ik op moeten reageren als ik dat niet zou willen.

Dit vind ik zo vreselijk, juist voor een organisatie als FNV!

gerbera
door gerbera Dec 23, 2019 om 11:51
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als de stukken in het archief zitten snap ik niet dat ze deze dan niet kunnen tonen. Dacht dat daar juist een archief voor is. Heeft u het welkomspakket ontvangen en in al die jaren een vakbondsblad cq informatie hebben ontvangen dan staat u als lid geregistreerd, zo niet dan moeten ze maar met bewijs komen. Neem contact op met, indien van toepassing, het incassobureau en vertel hun dat u geen lid bent en het FNV dit niet wil en kan bewijzen. Betaal dan niet en mocht het ooit tot een rechtzaak komen ga er dan heen en vertel uw verhaal. Het blijkt de laatste tijd regelmatig voor te komen dat bij aanvraag van info de FNV er direct vanuit gaat dat men lid is geworden.