ay
door aydaube Sep 26, 2009 om 03:48
Geldzaken & recht

Onjuist aanbieden van huisvuil

Een maand geleden had ik van gemeente rotterdam een beschikking ontvangen dat ik mijn huisvuil onjuist heb aangeboden. Tot mijn verbazing was de aangeduide straat 2 blokken verderop waar ik bijna nooit kom. In mijn eigen straat heb ik totaal 6 containers waar ik mijn vuil kan deponeren en ik heb geen flauw idee hoe mijn vuil daar is beland. Na het schrijven van een bezwaarschrift werd mijn bezwaar afgewezen omdat ik te weinig bewijs kon tonen en heb ik toen maar besloten om te betalen (59euro). Nu heb ik precies exacte beschikking ontvangen van de gemeente met een andere straatnaam, ook 3 blokken verderop. ik krijg de vermoeden dat ik wordt belazerd door de gemeente. Kan iemand mij misschien helpen met de stappen die ik hiertegen kan nemen.

582 6 Rapporteer

getty
door getty - Sep 26, 2009 om 09:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ga naar de gemeente en vraag inzage in het dossier, zodat je in ieder geval zeker weet dat het wel jouw zakken waren. Hoe moet je het vuil aanbieden, gewoon los in de container gooien of met een pasje? Als het los ingooien is, dan wordt je mogelijk niet door de gemeente bedonderd maar door een buurtbewoner/stalker?? Mijn ervaring met het inzien van het dossier was goed, bewijs geneebte bleek niet correct en boete verviel, dus inzien zeker proberen. Is overigens iets wat ze moeten toestaan, is je recht.

elenay
door elenay - Sep 26, 2009 om 23:55
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Om dit in de toekomst te voorkomen kunt u beter geen briefjes met uw naam en adres in de vuilniszak deponeren. Ik doe die altijd door een papierversnipperaar. Want door dit soort etiketten/brieven komen ze erachter dat het uw huisvuil is.

kroonmeester
door kroonmeester - Sep 27, 2009 om 01:16
457 Antwoorden / 45 Vragen

U hebt zes weken de tijd om beroep te gaan bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Voor de behandeling bij de Raad van State bent u griffierecht verschuldigd, ca. € 213,-, die u van de gemeente terug krijgt bij het winnen van de zaak bij de Raad van State; slagingspercentage winnen dergelijke zaak bij de Raad van State is ruim 99%!! Bij het winnen krijgt u ook de betaalde boete terug.

ar
door arjan73 - Sep 30, 2009 om 21:52
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb dit in Den Haag ook meegemaakt.

Het punt is dat zij het in principe niet hard kunnen maken dat jij het huisvuil verkeerd hebt aangeboden/neergezet.

Je kunt dit het beste melden bij de consumentenbond en verder niets ondernemen. Zeker niets betalen. Want het is nu aan de gemeente, de eiser, om te bewijzen dat jij het huisvuil onjuist hebt aangeboden en dat kunnen ze niet (als je het ook niet gedaan hebt).

Succes

Lsk520
door Lsk520 - Sep 30, 2009 om 22:24
827 Antwoorden / 2 Vragen

Arjan73:

Briljant antwoord......dus niet! De overtreding is waarschjnlijk wel vastgesteld door iemand van de Reinigingspolitie. Dat is een opsporingsambtenaar en zijn/haar verklaring is voldoende. Fysieke bewijzen hoeven derhalve niet getoond te worden. Als die beambte. op ambtseed verklaart de overtreding geconstateerd te hebben, dan is dat voldoende!

Over je "advies" om niet(s) te betalen zwijg ik al helemaal....je bent duidelijk niet terzake kundig. Ergerlijk dat je met jouw tips anderen op het verkeerde been zet!

maykemeijer
door maykemeijer - Oct 7, 2009 om 14:58
83 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Aydaube,

Begrijp ik het goed dat er een beslissing is waartegen je het bezwaar hebt verloren? Tegen beslissing 1. kun je nu inderdaad beroep aantekenen. Dat moet binnen een bepaalde tijd, die in de beschikking op bezwaar wel vermeld staat. Daarin staat ook precies hoe je dit moet aanpakken en waar.

Je hebt het ook over een tweede beslissing. Hiertegen kun je weer bezwaar aantekenen. Intussen moet je gewoon betalen; dus niet koppig en dom doen, zoals Arjan adviseert. Als je in het gelijk gesteld wordt, krijg je het geld immers weer terug. Ga er vooralsnog van uit dat de gemeente te goeder trouw is. Die heeft wel wat anders te doen dan burgers belazeren. Het lijkt er inderdaad op dat iemand jouw huisvuil uit de goede container in een verkeerde container mikt.

Ik zou de goede tip van Elenay maar opvolgen, en ervoor zorgen dat jouw huisvuil niet naar jouw persoon is te herleiden.

Succes, Mayke