cavandijk
door cavandijk Jan 6, 2015 om 19:28
Geldzaken & recht

Onterechte afschrijving

Vandaag zag ik dat de sokken en lingerie handelaar 2 bedragen ter incasso van mijn giro rekening wilde laten afschrijven.
Als man van 70+ heb ik geen behoefte aan lingerie en sokken koop ik gewoon in een winkel.
Een andere leverantie heeft er ook niet plaats gevonden en kennen doe ik dit bedrijf pas nadat ik had "gegoogeld_
Kortom ze wilden me bestelen.
Gelukkig kan de bank de afschrijving herstellen en verdere afschrijvingen blokkeren, maar nu vraag ik me af :
Moet ik daar eigenlijk geen aangifte van doen?
Het is toch misdadig dat een of andere held op of met sokken zomaar je rekening kan plunderen.

1349 11 Rapporteer

komsja
door komsja - Jan 6, 2015 om 19:59
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@cavandijk
Of het nou een held op sokken is of een held in lingerie,er kan volgens mij alleen wat van uw rekening afgeschreven worden als uw rekening nummer bij 1 van die twee helden bekend is

valerius-2
door valerius-2 - Jan 6, 2015 om 20:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u niet eens bent dat de afschrijving klopt dan kan u die dus bij u bank weer terugf vorderen..

cavandijk
door cavandijk - Jan 6, 2015 om 20:47
9 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Komsja,
Natuurlijk heb ik daar ook over nagedacht en ik denk de oorzaak te weten.
Via MP bied ik wel eens postzegels en munten, die ik dubbel heb, voor weinig aan.
Ik accepteer dan al vrij snel het bod en geef ze m'n naam, banknummer en woonplaats.
Soms hoor ik dan niets meer.
Dan denk ik maar dat het een scholier is geweest die grappig wilde zijn of zoiets.
Laatst is me dat 2x kort achter elkaar overkomen.
Ik vermoed dat dit zo.n manier is om aan mijn bankrekening nummer te komen.

cavandijk
door cavandijk - Jan 6, 2015 om 20:55
9 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 6 jan 2015, 20:12]Als u niet eens bent dat de afschrijving klopt dan kan u die dus bij u bank weer terug vorderen..

Terug vorderen is al gebeurd, maar omdat dit bedrijf al jaren internationaal aan de gang is, vroeg ik me af of ik daar aangifte van moest doen.
Daarom had ik mijn vraag in de juridische rubriek geplaatst.

komsja
door komsja - Jan 6, 2015 om 21:00
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@cavandijk
Tja,wat u zegt daar heb ik ook niet bij stilgestaan dat dat ook een manier is,maar wellicht is het een beter idee om met de eventuele kopers van uw postzegels of munten het op een andere manier af te spreken opdat u uw geld gewoon contant in handen krijgt,maar ook dan weet je niet of het allemaal wel klopt want voor hetzelfde geld betalen ze u met vals geld want dat schijnt ook regelmatig voor te komen.Oftewel:hoe men het doet doet men het het blijft ten alle tijden oppassen geblazen want oplichters zullen er altijd zijn.

aurora1
door aurora1 - Jan 6, 2015 om 23:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt voortaan beter de transacties via MP met contant geld doen op een neutrale plaats zoals bijv. bij een McDonald o.i.d.
Misschien is er een rubriek op Opgelet op Internet waar u terecht kunt en anders misschien inderdaad via internet aangifte doen?
Klik hier, lees anders ook nog klik hier.

rots92
door rots92 - Jan 8, 2015 om 13:36
157 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe komen ze aan het nummer van uw rekening?

cavandijk
door cavandijk - Jan 8, 2015 om 13:50
9 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=rots92 schreef op donderdag 8 jan 2015, 13:36]Hoe komen ze aan het nummer van uw rekening?

Beste Rots.
Aan Komsja die de zelfde vraag had, heb ik het volgende geantwoord:
Natuurlijk heb ik daar ook over nagedacht en ik denk de oorzaak te weten.
Via MP bied ik wel eens postzegels en munten, die ik dubbel heb, voor weinig aan.
Ik accepteer dan al vrij snel het bod en geef ze m'n naam, banknummer en woonplaats.
Soms hoor ik dan niets meer.
Dan denk ik maar dat het een scholier is geweest die grappig wilde zijn of zoiets.
Laatst is me dat 2x kort achter elkaar overkomen.
Ik vermoed dat dit zo.n manier is om aan mijn bankrekening nummer te komen.

Mijn vraag was overigens : Moet ik daar aangifte van doen,?
Niemand geeft antwoord , maar stelt vragen.
Toch bedankt voor de moeite.

ni
door nikkimcbn - Jan 8, 2015 om 15:06
12 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan ook zijn dat iemand anders uw naam en betalingsgegevens heeft weten te achterhalen en op uw naam artikelen probeert te kopen, identiteitsfraude dus. Altijd aangifte van doen!

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2015 om 15:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt aangifte doen als u dat wilt, maar is meestal vrij zinloos.

Laat in ieder geval dat mummer bij uw bank blokkeren.

Na de wetswijziging hoort dat bedrijf een getekende schriftelijk incassomachtiging van u te hebben. Dus zij overtreden in ieder geval de wet.

U kunt ook een klacht hierover indienen bij uw bank. Kost ze ern aardig bedrag zo'n onterechte incasso terugboeking.

aurora1
door aurora1 - Jan 9, 2015 om 06:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik dacht dat ik met mijn links een antwoord op uw vraag gegeven had.
De ene link betreft de website van de politie met informatie over aangifte doen, en de andere is een link naar de ACM met informatie over hoe een klacht in te dienen, i.c. tegen een bedrijf dat zonder uw schriftelijke toestemming geld van uw rekening wil halen. Zie ook @tijger1 en klik hier.
Met mijn eerste regel bedoelde ik impliciet dat u beter geen naam, adres en rekeninggegevens aan onbekenden kunt geven en ook onbekende kopers beter niet zomaar thuis moet ontvangen.