ma
door marcohane Nov 18, 2012 om 00:29
Geldzaken & recht

Onterechte data kosten vodafone

Hallo,
Onlangs ben ik met mijn vriendin op vakantie geweest in Tarifa (spanje). Nu kregen wij beiden onze rekening van vodafone en zagen tot onze verbazing dat er hoge kosten gemaakt zijn in Marokko. Nu zijn wij niet in Marokko geweest en kunnen dat ook aantonen aangezien je een stempel in je paspoort krijgt als je Marokko binnenkomt.

Nu heb ik contact gezocht met Vodafone en het uitgelegd dat wij in Tarifa zijn geweest (20 km) van Marokko en ik dus niet bereid ben om kosten te betalen voor een land waar ik niet ben geweest.

Vodafone zegt daarin tegen dat ik een smsje heb gehad met welkom in Marokko (toch vreemd als je in Spanje bent) op mijn rekening staat dat ik op 10-9-2012 om 10.11 uur in Spanje was en vervolgens 10-9-2012 om 10.17 uur in Marokko ben waarop ik 10-9-2012 om 10.34 weer in Spanje ben. Vodafone gooit het er nu op dat dan de dekking vanuit Marokko sterker was (20km verder) dan die van Spanje. Maar dat mag toch niet mijn probleem zijn?

Is het dan niet zo dat ik bij elke wisseling ook een welkoms smsje had moeten krijgen? Heeft iemand hier ook ervaring mee en weet iemand welke rechten ik heb?

Alvast bedankt.

Groet, Marco

1954 16 Rapporteer

ui
door uiver - Nov 18, 2012 om 00:41
43 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat is wel jouw probleem. Jij hebt je toestel ingesteld om automatisch de sterkste zendmast te vinden. Dat is dus gebeurt.

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2012 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Straks komt hier een berichtje van Linda web crew team VODAFONE, met het verzoek al je gegevens op te sturen en dan zegt ze dat ze het gaat uitzoeken. Niet dat er dan iets gebeurd hoor..

Maar in uw geval denk ik dat het uw eigen "schuld" is, zoals uiver al zegt.

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2012 om 12:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waar komen die hoge kosten dan vandaan? Heeft u in de tijd dat u op het Marokkaanse netwerk zat (veel) gebeld of internet gebruikt?

ro
door ron530 - Nov 18, 2012 om 12:25
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tja als je roaming aan laat staan in het buitenland ben je zwaar de pineut.

ma
door marcohane - Nov 18, 2012 om 12:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

De kosten komen alleen van het data verkeer. Nu is het volgende, ik heb een iPhone smart abonnement, waarover Vodafone het volgende schrijft..

Bij het Vodafone iPhone Smart abonnement kun je het tegoed voor bellen, sms en dataverbruik ook in de
Vodafone Passport-landen gebruiken, welke landen dit zijn kun je vinden op www.vodafone.nl. Voor SMSgebruik
vanuit je bundel in de Vodafone Passport-landen geldt een maximum, zie de uitgebreide
tarieveninformatie op www.vodafone.nl Het gebruik van je bundel in de Vodafone Passport-landen mag
maximaal gedurende 60 dagen in het jaar.

Voor de zekerheid heb ik dit bij vodafone nagevraagd en is mij verteld dat zolang ik in Europa ben mijn roaming niet uit hoef te zetten, omdat dit binnen de bundel valt.

Voor smsse en bellen wat ik ook vanuit Tarifa heb gedaan zijn geen kosten berekend. Daarnaast staat er achter elk gemaakt bedrag een (T) wat inhoud (zie kleine lettertjes contract) T = kosten die binnen het tegoed vallen....

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2012 om 12:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dus je laat terecht (in tegenstelling tot wat ron530 schrijft) je roaming aan staan en hebt dan de pech dicht genoeg bij de Marokkaanse grens te komen, waar het Marokkaanse signaal sterker is (wel absurd 20 km van de grens, maar wellicht was het Spaanse signaal héél zwak).

Gevoelsmatig zeg ik dat dit buiten je schuld is en Vodafone het niet in rekening zou moeten brengen, maar overtuig ze daar maar eens van.

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2012 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Linda heeft het denk ik, vandaag te druk met andere klachten over Vodafone.

ui
door uiver - Nov 18, 2012 om 13:27
43 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcohane schreef op zondag 18 nov 2012, 12:47]
Voor de zekerheid heb ik dit bij vodafone nagevraagd en is mij verteld dat zolang ik in Europa ben mijn roaming niet uit hoef te zetten, omdat dit binnen de bundel valt.

Moet je dus niet op de grens zitten van een land dat daar buiten valt. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2012 om 13:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=uiver schreef op zondag 18 nov 2012, 13:27]
Moet je dus niet op de grens zitten van een land dat daar buiten valt. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.Wat een onzin, je mag er nog steeds van uit gaan dat je op het netwerk van de provider zit van het land waar je bent en niet dat van een buurland.

Heb je nu niets aan, maar wellicht wel voor een volgende keer. Zet het zoeken van het netwerk op handmatig en niet op automatisch, daarmee voorkom je dat het sterkste netwerk wordt opgepakt.

ro
door ron530 - Nov 18, 2012 om 14:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het is wel simpel, woon of verblijf je in een grensgebied dan kan het zijn dat een ander land de service overneemt. Spanje is nog Europa maar Marokko op 20 km afstand is dat weer niet. Beetje mosterd na de maaltijd maar wijs op reis geldt zeker voor het gebruik van de smartphone.

ui
door uiver - Nov 18, 2012 om 22:50
43 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 18 nov 2012, 13:50]Wat een onzin, je mag er nog steeds van uit gaan dat je op het netwerk van de provider zit van het land waar je bent en niet dat van een buurland.

Dat is pas echt onzin. Zenders houden zich niet aan landsgrenzen en dat kan je dus weten.

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2012 om 22:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan moet ze die zenders wat beter opstellen en verder weet jij het misschien, maar kan je dat niet van iedere consument verwachten. Of moet je soms een hele studie gaan doen voor je je telefoon op reis mee kan nemen?

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2012 om 22:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

moet = moeten

Wacht nog steeds op een edit-functie.

ma
door marcohane - Nov 18, 2012 om 22:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=uiver schreef op zondag 18 nov 2012, 22:50][quote=diumenge schreef op zondag 18 nov 2012, 13:50]Wat een onzin, je mag er nog steeds van uit gaan dat je op het netwerk van de provider zit van het land waar je bent en niet dat van een buurland.

Dat is pas echt onzin. Zenders houden zich niet aan landsgrenzen en dat kan je dus weten.

ma
door marcohane - Nov 18, 2012 om 23:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=uiver schreef op zondag 18 nov 2012, 22:50][quote=diumenge schreef op zondag 18 nov 2012, 13:50]Wat een onzin, je mag er nog steeds van uit gaan dat je op het netwerk van de provider zit van het land waar je bent en niet dat van een buurland.

Dat is pas echt onzin. Zenders houden zich niet aan landsgrenzen en dat kan je dus weten.

Hoe moet ik nu weten dat een zender die waarschijnlijk meer dan 20km van mij vandaan staat, wel te verstaan aan de overkant van de overzees in Afrika sterker is dan een zendpaal in Spanje zelf?

ui
door uiver - Nov 18, 2012 om 23:12
43 Antwoorden / 0 Vragen

Door je toestel te controleren misschien?