Mi
door Misja Jan 18, 2018 om 12:45
Geldzaken & recht

Opgelicht door sleutel maker

Hoi,

Ik woon in een particuliere huurwoning in Tilburg. Samen met 4 medehuurders. Orangebrick is onze bemiddelaar en daar worden onze zaken meegeregeld.

Afgelopen zaterdag kwam ik thuis en bleek het slot van de voordeur het niet meer te doen. Wel kon je je sleutel erin doen, maar deze kon je niet omdraaien om de deur open te krijgen. Er stonden toen al 2 medebewoners voor de deur die niet wisten wat ze moesten doen.
Ik heb hun binnen gelaten via de achterdeur  ( ik ben de enige die aansluiting heeft tot de achterdeur).
Eerst hebben wij geprobeerd onze bemiddelaar, orange brick te bellen. Maar helaas zijn deze niet bereikbaar in het weekend. Ook onze huisbaas en klusjesman, waren niet bereikbaar.
Daarna hebben wij besloten een sleutelmaker te bellen om het slot te komen repareren aangezien er nog 2 bewoners thuis moesten komen en er niet altijd iemand thuis is.
Google: sleutelmaker, eerste site + telefoon nummer.. bellen maar.
Ik vroeg of hij een prijsopgaaf kon geven ivm de koste die wij zonder toestemming zouden gaan maken maar wel moesten verklaren bij Orange brick. Meneer kon deze opgaaf niet geven omdat hij niet wist wat er met het slot aan de hand was. Toch maar langs laten komen.
De meneer die langs kwam gaf aan dat de cilinder kapot was en dat er een nieuwe in moest.

Deze cilinder zou 150 euro kosten en daar zouden we 3 sleutels bij krijgen. Ook vertelde hij dat we 150 euro moesten betalen voor het feit dat hij langs kwam.
Wilde we dit niet, dan moesten we sowieso 70 euro betalen voor de voorrijkosten en de annulering.
Uiteindelijk, onder enige druk, besloten om het slot te laten maken.
Toen hij uiteindelijk klaar was en de rekening op maakte, bleek dit grapje ons 512 euro te gaan kosten!
Hij legde daarna pas uit dat er ook nog zaterdag kosten bij kwamen, 50 % van de 'normale' kostte.
Owja, dit moest ook nog meteen betaalt worden.

Wij voelen ons erg opgelicht en onze bemiddelaar twijfeld of ze ons nu wel dit geld terug willen geven ondanks ze zelf niet bereikbaar waren om ons te helpen.
Het befrijf bestaat wel echt, KVK nummer is gecheckt, dus de politie kan hier waarschijnlijk vrij weinig mee.

Wat kunnen wij hier nog mee doen? 512 euro voor een cilindertje vervangen kan toch niet kloppen?!?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2588 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 18, 2018 om 13:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Google sleutelmaker, 1ste site! Adv.
Overal op internet is te lezen dat men sowieso de hoofdprijs betaald voor de "eerste de beste" die je aanklikt. Vervolgens: het was nu eenmaal weekend en dan vragen ze extra hoofdprijs. Valt niet onder kop oplichters maar u valt onder niet goed te hebben gezocht. En omdat u een achterom had, was het dan niet mogelijk geweest de andere nog te komen bewoners te verwittigen met briefje van: achterom en wachten tot u de Orange brick wel (maandag)  had kunnen bereiken?

panter22
door panter22 - Jan 18, 2018 om 13:32
6599 Antwoorden / Vragen

Gelijk betalen. Logisch, geen gedoe achteraf voor deze slotenmaker. En zoveel geld konden jullie gelijk pinnen?
Je laten overdonderen en niet gezegd dat dit bedrag veel te hoog was?
Die slotenmaker gaat toch echt geen geld teruggeven. En een rechtszaakstarten voor die paar honderd euro teveel? Dat gaat meer kosten dan het oplevert.
Bovendien konden jullie het huis wel in. Er was zoveel haast bij dat jullie niet even tot maandag konden wachten.
Je had een sleutel van de achterdeur. Wel 2 of 3 neem ik aan,
Niet een druppeltje olie geprobeerd of een ouders of vrienden om raad gevraagd?
Dure les.
https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/slotenmakers

Een kapot slot moet een verhuurder vervangen. Maar was het wel echt noodzakelijk?
De reactie van de verhuurder maar even afwachten.

Mi
door Misja - Jan 18, 2018 om 13:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen ik heb de sleutel van achterom. Want de achterkant van het huis is mijn woning.
Ik moest dat weekend gewoon werken. Dus kan moeilijk de achterdeur van mijn woongedeelte open laten, dan kan iedereen zomaar binnen lopen.

Maar ook al hebben we niet gewacht tot maandag, de hoofdprijs van 512 euro. Is dat dan normaal?

tijger1
door tijger1 Jan 18, 2018 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is niet normaal, maar wel voor die slotenmakers die met “adv” bovenaan in Google staan. En dat gedoe is wel bekend en verscheidene keren op tv behandeld.

wi
door willem2sigaren Jan 19, 2018 om 06:00
44 Antwoorden / Vragen

Betreft het hier toevallig een woning in de Alleenhouderstraat (hoekhuis). Gezien de omschrijving van die indeling weet ik wie de eigenaar is en kan u alvast vertellen dat het een heel aardige man is.

hutch
door hutch - Jan 18, 2018 om 13:53
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U heeft zelf dat bedrijfje benaderd.

Als die persoon gezegd heeft, dat de kosten € 150,-- + € 150,-- (= € 300,--) zijn, dient hij zich daar aan te houden.
Ik begrijp ook niet dat u dat bedrag betaald heeft. Persoonlijk zou ik hem € 300,-- hebben betaald en de rest uiteraard niet.
Afspraak is afspraak en niet later met allerlei smoesjes komen. Zelfs geen BTW berekenen nadien, omdat aan consumenten altijd een bedrag berekend dient te worden inclusief BTW.

Nu u betaald heeft, heeft u pech gehad. De rest (€ 212,--) terug vragen / vorderen heeft geen enkele zin, en vooral niet bij malafide 'bedrijfjes'.

Nog een tip:
bedrijven die bovenaan staan (als eerste) bij Google en met de letters 'Adv.' (advertentie) ervoor, kunt u beter niet benaderen.
Dat zijn meestal de duurste bedrijven.

Probeer samen met de verhuurder er uit te komen, bijv. een bepaald gedeelte voor de verhuurder en de rest voor jullie samen. Zie het als leergeld.

Cookies
door Cookies - Jan 18, 2018 om 13:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, natuurlijk is ruim 500 euro niet een normale prijs. Je wordt besodemieterd waar je bij staat. Dergelijke 'slotenmakers' zijn beunhazen /oplichters van de bovenste plank en daar wordt ook al jaren voor gewaarschuwd. https://www.google.nl/search?client=opera&q=oplichters+slotenmakers&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 18, 2018 om 18:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Deze oplichtingstruc is al meermalen op tv geweest en in andere media.
Het 1e resultaat in Google kost misschien wel 80 euro per klik, dat is de enige reden dat dit soort bedrijven bovenaan staan en absurde bedragen rekenen.
U heeft contact gehad met een call center zij schakelen een slotenmaker bij u in de buurt in en deze slotenmaker betaalt een commissie aan het call center van zo'n 150 euro. Tel dit eens op en je zit zomaar aan €500

Franske1958
door Franske1958 - Jan 18, 2018 om 19:59
426 Antwoorden / 2 Vragen

"ik woon in een particuliere huurwoning"     Hebt U al eens in uw huurcontract gekeken wie welke kosten moet betalen als er iets defect is.
Wij hebben van onze verhuurder (een woningstichting, sociale huurwoning)  een keurig lijstje gekregen welke kosten voor de eigenaar zijn
en welke voor ons zijn, en bij mijn huurcontract staat duidelijk dat kosten van defecten aan hang en sluitwerk voor de verhuurder zijn.

ne
door neodutchio - Jan 18, 2018 om 22:53
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ik mag aannemen dat alle huurder ouder zijn dan 18 jaar. Dat er 2 voor de deur stonden en niet wisten wat ze moesten doen klinkt als behoorlijk radeloos. Ook direct de eerste de beste slotenmaker bellen getuigd van niet veel oplettendheid. U weet met wie u woont, al zou de nood hoog geweest zijn, had dan een huisgenoot de sleutel van de achterdeur gegeven zodat deze de andere bewoners binnen kon laten. In totaal woont u daar met 5 personen, dan zijn er ook 5 vaders die gebeld kunnen met de vraag wat nu te doen. Vaders zijn vaak handig en hadden dit klusje ook kunnen oplossen. Een tijdelijke cilinder bij de Gamma halen voor een paar euro, paar minuten werk en een flesje bier. Dan maandag weer naar de huisbaas bellen en voor een paar euro hoefde u niemand binnen te laten.