ik
door ikke2506 Oct 2, 2016 om 23:08
Geldzaken & recht

Opgelicht via Marktplaats!

In mei via Marktplaats een Canta invalide auto gekocht  (1750) euro. Na 4 weken auto finito, politie en ambulance erbij, blijkt de motor kapot. Vastgesteld door de politie. Wilde aangifte doen, maar dit werd geweigerd door de politie want het was een civiele zaak, dus advocaat ingeschakeld maar had geen aankoopbewijs. Wel een rekeningnummer waar een aanbetaling op is gedaan en kenteken van die man zijn bus en zijn naam. Advocaat heeft de RDW gegevens van dit kenteken opgevraagd. Advocaat heeft het bedrijf aangeschreven/gesommeerd maar zij schrijven 2 regels dat ze hier niks mee te maken hebben ze handelen niet in Canta,s en we zitten bij de verkeerde. Om nu adresgegevens te krijgen via rekeningnummer moet er aangifte gedaan worden, maar de politie weigert een aangifte op te nemen, dus die smerige oplichter mag ongestraft weg komen en ik heb een hoop ellende en geen vervoer

Wie weet hoe/wat/waar/wanneer? Heb al melding gemaakt bij Fraudemelding.nl. Nu loopt het vast omdat de politie weigert om mijn aangifte op te nemen terwijl er voldoende bewijs is.

11063 19 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 2, 2016 om 23:16
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ikke2506 ,

Wat kan ik doen als de politie weigert om mijn aangifte op te nemen?

  • Weigert de politie om uw aangifte op te nemen? Dan kunt u dat schriftelijk melden bij de korps-chef van het politiebureau of bij de officier van justitie waar het desbetreffende politiebureau onder valt. De officier kan de aangifte zelf opnemen of de officier kan het politiebureau opdragen om de aangifte op te nemen.

    Mochten ook de korpschef en/of de officier van justitie de aangifte niet willen opnemen, dan kunt u per brief klagen bij het gerechtshof waar de korpschef of officier van justitie onder valt. Ook kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. Via het Gerechtshof kan opgelegd worden dat de aangifte alsnog in behandeling moet worden genomen.

Bron : Juridisch Loket.nl

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 2, 2016 om 23:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Marita ik kan toch ook geen aangifte doen bij pech met mijn auto! Heel terecht dat hiervan geen aangifte wordt opgenomen.
Diewilik

marita5
door marita5 Oct 2, 2016 om 23:41
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Diewilik , ik weet niet het hele verhaal , politie / en ambulance erbij er zal wel meer aan de hand zijn. niet geschoten is altijd mis .

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2016 om 23:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voldoende bewijs van wat? U hebt een Canta gekocht, maar blijkbaar weet u niet van wie. En waarom komt de politie en een ambulance bij een auto die finito is?

U hebt al een advocaat en dan vraagt u hier wat u moet doen?

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 2, 2016 om 23:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

10 bonuspunten van mij.

hammond
door hammond Oct 3, 2016 om 13:21
122 Antwoorden / 15 Vragen

De politie liet waarschijnlijk een ambulance komen omdat de man invalide is,lijkt mij.

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2016 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou een taxi dan niet handiger zijn?

ik
door ikke2506 - Oct 2, 2016 om 23:20
11 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Marita5

Bedankt ik ga dit morgen gelijk aan mijn advocaat doorgeven de politie in onze gemeente staat erom bekend dat ze vaak een aangifte weigeren op te nemen

ik
door ikke2506 - Oct 2, 2016 om 23:23
11 Antwoorden / 3 Vragen

Nou vriendelijk hoor Tijger1

U kunt beter niet meer reageren want met mensen zoals u kan ik de strijd echt winnen NIET DUS !!

ja
door jackyh Oct 2, 2016 om 23:48
953 Antwoorden / 4 Vragen

Niet zo kattig. U wilt toch een eerlijke mening, nou dan.

tenormin
door tenormin Oct 3, 2016 om 00:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Helemaal met je eens @jackyh. Als antwoorden niet plezierig zijn  dan..... Nou ja.

costnix
door costnix Oct 3, 2016 om 15:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

We houden het wel beleefd!

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 2, 2016 om 23:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

In mei gekocht, 4 weken goed mee kunnen rijden, dus hoe moet verkoper weten dat er iets met de motor was? Verkoper is geen helderziende. Misschien heeft u wel een bijzondere rijstijl erop na gehouden.
U verwijt iemand een oplichter te zijn maar misschien is die Canta wel ter goeder trouw verkocht.
Logisch dat de politie geen aangifte op wil nemen van een stukke motor , en oplichting is niet aan te tonen.
Ik zou die zogenaamde advocaat maar de laan uit sturen want die voegt duidelijk niets toe.
Verder is uw manier van schrijven en reageren veelzeggend.
Diewilik

hammond
door hammond Oct 3, 2016 om 13:27
122 Antwoorden / 15 Vragen

Een bijzondere rijstijl in een Canta? Het is gewoon een simpel dieselmotortje met een variomatic riemaandrijving die haast onverwoestbaar zijn. Het is trouwens een defecte motor en geen stukke motor. Staat zo tokkieachtig.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 3, 2016 om 13:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik wilde me graag aanpassen aan de schrijfwijze van ts :-)

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2016 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar welke strijd wilt u dan winnen? Aan uw verhaal is geen touw vast te knopen.

ik
door ikke2506 - Oct 2, 2016 om 23:58
11 Antwoorden / 3 Vragen

O wat een vriendelijke Nederlanders het probleem van de kapotte motor daar wist de verkoper van omdat dit probleem niet plots ontstaat maar heb een klacht ingediend bij de politie en sluit mijn vraag wat een betweeters zijn er kan er ook normaal gereageerd worden op mijn vraag jullie hebben niks anders te doen zeker dan lelijk doen als iemand een vraag stelt

newmikey
door newmikey Oct 3, 2016 om 00:12
830 Antwoorden / 0 Vragen

U reageert als een klein kind en loopt stampvoetend boos weg omdat mensen een paar kritische vragen durven te stellen? Da's wel een heel triest dieptepunt. Als u op straat iets koopt, uit de "achterbak" zogezegd, en het gaat na 4 weken kapot dan moet u niet gaan lopen zeuren als achteraf blijkt dat er problemen mee zijn.

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2016 om 00:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De enige die leljk doet bent u. U hebt vier weken rondgereden en toen ging de motor blijkbaar kapot. Geen zaak voor een ambulance of de politie. En u weet niet erns van wie u dat ding gekocht hebt. En vragen sluiten kunt u niet.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 3, 2016 om 00:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Edit

be
door bertwolf Oct 3, 2016 om 11:33
28 Antwoorden / Vragen

Na dit antwoord snap ik direct dat de Politie uw aangiften niet opnam, ook op de vragen van de Politie zo gereageerd?

koekeloer
door koekeloer Oct 3, 2016 om 13:02
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als U 4 weken met dat karretje rijdt heeft U toch ook wel gelijk in de gaten dat de motor niet goed is? Waarom rijdt U er dan 4 weken mee verder? Want zoals U zegt, gaat de motor niet in 1 keer defect toch? Het is volgens U dus onmogelijk dat er ergens in de motor iets afbreekt oid (dat is een plotseling falen).

Waarvan heeft U eigenlijk aangifte willen doen?

costnix
door costnix Oct 3, 2016 om 14:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Aggut, u krijgt niet de antwoorden, die u gevallig zijn en gaat zitten pruilen als een klein kind.

ha
door hamburger - Oct 3, 2016 om 00:27
84 Antwoorden / Vragen

Ik probeer uw vraag te begrijpen. U heeft een gebruikte Canta gekocht voor € 1.750, (geen nieuwe met garantie dus) die na 4 weken motorproblemen kreeg. Kennelijk heeft u geen aankoop keuring laten doen. Maar wat die ambulance er nu mee te maken heeft, snap ik niet. Als u pech heeft met uw auto zal de politie daar ook zeker geen aangifte van willen en kunnen aannemen.
U heeft kennelijk cash betaald bij afhalen van de auto (op het bedrag van de aanbetaling na). En geen kwitantie of factuur.
Via het kenteken heeft u de "vorige" eigenaar aangesproken die van niets weet/zegt te weten.
U krijgt natuurlijk nooit n.a.w. gegevens van een rekeningnummer bij een bank, privacy, weet u wel.
M.i. weigert de politie terecht een aangifte op te nemen. U noemt de verkoper wel een oplichter, maar de andere kant heet smaad en daar staat celstraf op, waarop u nu kans maakt op dit openbare forum. Alleen mis ik één ding in uw verhaal: het voldoende bewijs.

O ja, kat mij ook maar af, fijne dag verder.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 3, 2016 om 00:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ooh u bedoelt dat u dat blik met uw ogen dicht heeft gekocht zonder proefrit en zonder verdere vragen. U dient zelf actief achter informatie aan te gaan, dus vragen stellen, proefrit maken, keuring uitvoeren. Nogmaals de verkoper kan niet zien of de motor stukgaat.  Als bij de proefrit de motor niet goed was geweest had u dit ding toch niet gekocht. Kopen bij een particulier is kopen zonder verdere rechten, dat weet die flutadvocaat zelfs.

tenormin
door tenormin Oct 3, 2016 om 00:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, hoe krijg jij het nu voor elkaar om zo @ hamburger te "citeren? Knap hoor. En @hamburger, al heb ik er niks mee te maken: je commentaar is okay hoor! diewilik, je hele commentaar stond aan de rechterzijde bij openen: nu weer normaal. Ik snap de site ook niet meer, heel eerlijk gezegd.

me
door mein33 - Oct 3, 2016 om 12:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ikke2506,

Ik begrijp helemaal niet waarvan en tegen wie u aangifte wil doen.
U heeft een voertuig gekocht en het voertuig is u ook geleverd, maar u weet niet van/door wie, op zich is dat al een vreemd uitgangspunt.
Aangezien het produkt geleverd is is er geen sprake van oplichting.
Mogelijk is u een ondeugdelijk produkt geleverd, maar ook dat is zeer te betwijfelen aangezien u er wel, zoals u zelf aangeeft, vier weken mee heeft rondgereden.
Blijkbaar hebben zich in die vier weken geen (noemenswaardige) problemen voorgedaan en had u ook geen reden om bij de (onbekende) verkoper te willen reclameren.
Maar na vier weken ongecompliceerd te hebben rondgereden onstond er een technisch mankement aan de motor van het voertuig.
Het is, mocht u er uiteindelijk in slagen om de verkopende partij aansprakelijk te stellen voor de veronderstelde schade, te bewijzen dat de schade niet is ontstaan door uw eigen toedoen, zoals bijv. geen motortolie bijvullen als dat nodig was.
Een agent van politie en een ambulance mederwerker hebben geconstateerd dat de motor van het voertuig defect is, maar in uw relaas kom ik nergens een exacte omschrijving tegen van welk mankement een vakman/monteur uiteindelijk aan de motor heeft geconstateerd.
Het blijft dus gissen naar de oorzaak van het stilvallen van het voertuig.

Zou het ook nog zo kunnen zijn, ik doe maar een gooi, dat u bent vergeten tijdig brandstof te tanken en is het voertuig daardoor stil gevallen.

En voor het geval u ook mij  .........  , mijn rug is breder en gladder dan de niagara watervallen.

ed
door editusernaam - Oct 3, 2016 om 12:38
18 Antwoorden / Vragen

Goedkoop is weer eens duurkoop!

En het kastje naar de muur wordt eens van stal gehaald.

ma
door manwijf - Oct 3, 2016 om 12:44
574 Antwoorden / 1 Vragen

Waarvan wilt u precies aangifte doen? Er worden nl wel meer auto's verkocht die later niet in orde blijken te zijn. Had u niet een keuringsbewijs kunnen vragen bv? Heeft u verder al gekeken op of u niet via internet aangifte kunt doen?

ne
door neodutchio - Oct 3, 2016 om 12:46
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Da's gek, als ik autopech heb bel ik altijd van die gele wagens van de landelijke pechhulp die met een sleepwagen komen. Misschien de volgende keer ook maar de politie en ambulance bellen voor een technisch probleem.
Laat eerst eens nagaan wat er mis is met de Canta. Aangezien deze 4 weken wel normaal heeft gereden is er iets gebeurd. Een garage/monteur kan nagaan of het puur toeval is, of dat de vorige eigenaar had kunnen weten dat dit kon gebeuren. Pas in het laatste geval kunt u achter de verkoper aan, maar tot die tijd riskeert u een celstraf voor het roepen van oplichting.
pas ALS het een verborgen gebrek is die de vorige eigenaar had moeten weten en u bewust misleid heeft (bijna niet te bewijzen), en u niet via de reguliere wegen de verkoper kan achterhalen, pas dan zou u eventueel bij de politie kunnen aankloppen. Maar dan niet voor oplichting. Nu heeft u wel een rekeningnummer, dus ook de achternaam en woonplaats. Voornaam had u ook al schreef u, dus hoe moeilijk kan het zijn om te googelen op deze naam, danwel op facebook te zoeken.

Hv
door Hvoort_1 - Oct 3, 2016 om 12:57
1 Antwoorden / Vragen

Ja ik verkoopt ook wel eens iets op marktplaats! Maar ik zeg ook altijd garantie tot de deur.
Van oudere machines outo's e.d. Weet je nooit hoelang het heel blijft.
En anders met garantie kopen bij een erkend bedrijf. Goedkoop is vaak duurkoop

vr1944
door vr1944 - Oct 3, 2016 om 16:12
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ja voor een dubbeltje op de eerste rang zitten lukt niet altijd oftewel een gevalletje goedkoop is duurkoop.Voor een Canta van ca 5-7 jaar oud betaal je rond de 7 a 8000 euro . In jouuw geval waarschijnlijk garantie tot de voordeur Uithuilen en opnieuw beginnen.Zonde van de advocaatkosten.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 3, 2016 om 23:35
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarschijnlijk gesubsidieerde rechtsbijstand.

de
door dejeeper - Oct 3, 2016 om 17:29
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo IKKe2506.

U wilt aangifte doen en dat is uw goed recht. De vraag is dan wel: van welk strafbaar feit wilt u aangifte doen.
De politie neemte aangiften op van strafbare feiten.
Als u aangifte wilt doen van oplichting dan moet u toch even het wets artikel over oplichting goed lezen.

Ik wens u verder succes en hoop dat het probleem voor u opgelost wordt.

Vr. gr. Cor

ro
door ronny530 - Oct 3, 2016 om 18:14
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Toch wel een beetje triest maar was de verkoper wel een handelaar met een inschrijving bij KVK want het kan ook maar zo een particulier zijn die in Canta's wel een goede bijverdienste ziet, dat kan ook verklaren dat u geen koopcontract heeft ontvangen want een particulier doet dat in de regel niet. U neemt aan dat de bus waarvan u het kenteken heeft genoteerd van hem is maar waarom heeft u het kenteken genoteerd want dat heeft totaal geen zin omdat de bus niet van hem hoeft te zijn. Politie technisch heeft u geen poot om op te staan want a, u heeft geen aankoopbewijs gekregen dus is de verkoper niet bekend b, het kenteken van de bus behoort niet aan hem toe en c, u heeft enkel bewijs van een aanbetaling. Sprake van oplichting is er ook niet want de motor is pas na 4 weken kapot gelopen en het kapot lopen kan ook aan u te wijten zijn geweest. De politie gaat uw aangifte niet opnemen want u heeft geen bewijs dat u bent opgelicht omdat de verkoper u gelevert heeft wat u kocht.

opaplop
door opaplop - Oct 3, 2016 om 20:34
76 Antwoorden / 12 Vragen

Zou dit een onderwerk zijn van: Kan niet waar zijn??????

lp
door lpaard1981 - Oct 6, 2016 om 10:59
50 Antwoorden / 1 Vragen

Aangfte hiervan doen. De politie heeft gelijk om hiervan geen aangifte op te nemen.
De aangifte zal toch gelijk geseponeerd worden.
les voor de volgende keer:
doe een aankoop onderzoek. Heeft U er zelf onvoldoende verstand van? neem iemand mee.
les voor nu:
schop de advocaat de deur uit.
neem u verlies