dg
door dgriep Feb 21, 2006 om 20:30
Geldzaken & recht

Oplevering huurwoning

Ik lever eind deze maand mijn huurwoning op. De woning is gehuurd vanaf 1976. In de woning ligt parket en er staan kasten die van oorsprong bij het huis horen.

Ik heb inmiddels een verklaring van de vorige bewoner dat het parket in de woning al aanwezig was toen hij in de woning trok. De beheermaatschappij van de woning schrijft dat ik ondanks de verklaring niet heb aangetoond dat het parket zich in de woning bevond.

Wat moet ik nu doen?

1827 5 Rapporteer

soepkiep
door soepkiep - Feb 21, 2006 om 22:06
529 Antwoorden / 75 Vragen

hallo

de kasten horen bij het huis vertel je die mag je achter laten    de parket vloer eigelijk niet  als de nieuwe bewoner de parket vloer goed vind mag je het volgens mij gewoon laten liggen   zo was het  ook bij ons 2 deuren verder  gegaan   alleen de bewooner had er ook nog een ligtbad  in geplaats en dat vond de nieuwe bewooner niet goed dus die moest er uit en weer in de oudde staat terug gebracht worden

diertjes
door diertjes - Feb 21, 2006 om 22:29
299 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo dgriep,

De verklaring van de vorige bewoner dat het parket er al lag toern hij de woning betrok, is op zich niet doorslaggevend. Een huurwoning moet in het algemeen worden opgeleverd in de staat waarin deze zich bij aanvaarding bevond.

Wanneer een huurwoning wordt opgeleverd door de oude huurder, dan kunnen er voorzieningen zijn die hij zelf heeft aangebracht. Parket en plavuizen zijn daar voorbeelden van. Staat de verhuurder toe dat die zelf aangebrachte voorzieningen worden achtergelaten, dan neemt hij daarmee ook de onderhoudsverplichting over. Wanneer de verhuurder dat niet wil, dan kan de nieuwe huurder ze met toestemming van de verhuurder wel overnemen. De eventuele verplichting tot verwijdering bij het verlaten van de woning gaat dan over op de nieuwe huurder.

Wanneer u bij het aanvaarden van de woning die voorzieningen niet heeft overgenomen van de vorige huurder en ze waren wel aanwezig, dan kan men u niet verplichten het parket en de kasten te verwijderen. Men heeft de woning aan u verhuurd met inbegrip van die zaken. Laat de verhuurder maar aantonen dat zij bij het aangaan van de huurovereenkomst met u duidelijk hebben gemaakt dat het parket en de kasten niet tot de bij de woning behorende voorzieningen mochten worden gerekend.

Groet, M@rtin.

holstein
door holstein - Feb 22, 2006 om 08:24
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik meen toch dat sinds een paar jaar de bewoners niet meer dusdanig door de woningbouwvereniging kunnen worden aangesproken om ALLES in originele staat te brengen bij verhuizing.
Is het netjes en komt het 't woongenot ten goede, al kun je daar over discusseren, dan mag het blijven zitten volgens mij..........

diertjes
door diertjes - Feb 22, 2006 om 09:14
299 Antwoorden / 3 Vragen

Granaet,  het klopt op zich wel wat je zegt. Natuurlijk kan een huiseigenaar de vertrekkende huurder niet verplichten om bijvoorbeeld de bedstee die dertig jaar of nog langer geleden is verwijderd, weer aan te brengen.

Maar als het gaat om zaken als plavuizen, parket, granol op de muren, met siersteen betegelde schoorstenen et cetera kan het anders liggen. Wanneer de huiseigenaar die voorzieningen accepteert, dan neemt hij daarmee ook de onderhoudsverplichtingen over. En wanneer die voorzieningen afwijken van het door de huiiseigenaar gevoerde standaardpakket of -type, dan kan dit in beheerstechnische zin problemen opleveren. Bijvoorbeeld wat te doen wanneer er één plavuis moet worden vervangen en het model is niet meer leverbaar? Of een deel van het parket wordt vernieuwd en er ontstaat kleurverschil? Huiseigenaren zitten niet op dat soort problemen te wachten. Aan de discussie of de voorziening het woongenot verhoogt of niet, wordt gewoon niet toegekomen. Groet, M@rtin

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 28, 2006 om 21:07
16950 Antwoorden / 202 Vragen

1. als de nieuwe bewoner bekend is, vragen of hij/zij de vloer wil overnemen. Zo ja, dat vastleggen op overname verklaring. Is nog geen nieuwe huurder bekend, bij de verhuurder stellen dat u tot verwijdereing over gaat als de nieuwe bewoner bekend is en u overleg heeft gehad met negatief resultaat.

Ik begrijp dat deze verklaring er niet is geweest toen u de woning huurde.

Hoewel de huurwetgeving in België minder gunstig is is er daar één aspect dat gunstig afwijkt: er moet alrijd een plaatsbeschrijving worden opgemaakt. Is helaas in nl niet zo.

Wil de nieuwe bewoner niet overnemen of houdt de verhuurder stuyk bij voet: helaas, in dat geval zou ik het parket meennemen.