joe
door joe Mar 17, 2021 om 11:08
Geldzaken & recht

Oplichting door broer.

Ik had samen met mijn broer een bedrijf. Hij beheerde de gezamenlijke bankrekening. Een paar jaar na zijn overlijden ontdekte ik tot mijn ontzetting dat hij mij (zeker vanaf 2005) financieel benadeeld had. Hij had overboekingen gedaan naar eigen rekening, privé belastingen betaald en had andere privékosten van de zakelijke, gezamenlijke rekening betaald. Daar ben ik kortgeleden achtergekomen. Mijn vertrouwen was ernstig geschokt. Kan ik de erven van mijn broer aansprakelijk stellen voor de schade? En verjaart deze schuld, die hij aan mij heeft?

4754 17 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Mar 17, 2021 om 11:13
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Zou hier juridische ondersteuning bij vragen. U zal nml duidelijk moeten kunnen aantonen in hoeverre u benadeeld bent. Of u de erven kunt aanspreken zou ik niet weten maar het feit dat u er pas na zoveel tijd achter komt werkt niet in uw voordeel. Men zou het kunnen zien als nalatigheid van u omdat u waarschijnlijk zelf nooit eerder de rekening heeft bekeken. Daarnaast zou e.e.a. ook nog fiscale gevolgen kunnen hebben door het mogelijk doen van onjuiste aangifte.

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2021 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: off-topic en toon]

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2021 om 11:20
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Ja! Aangifte doen, strafrechtelijk op basis van vermoeden van verduistering  en een advocaat inschakelen en dat laatste dan vooral ook m.b.t. de eventuele civiele aspecteninzake terugvorden. (Eventueel via www.juridischloket.nl) Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan onmiddelijk in.

gerbera
door gerbera Mar 17, 2021 om 11:29
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Aan gifte doen op basis van vermoeden heeft geen zin, de TS zal moeten aantonen dat deze benadeeld is. Dus zal eerst juridisch uitgezocht moeten worden of en in hoeverre de TS is benadeeld alvorens aangifte te kunnen doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 17, 2021 om 11:45
16888 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, inderdaad zal Ts moeten aantonen dat hij benadeeld is resp. het vermoeden heeft van een strafrechtelijk feit maar zal dat ook moeten m.b.t. de civiele aspecten.  Deze info is niet verouderd https://www.wetrecht.nl/verduistering/  en zie deze en met naduk bij de tweede stip: https://www.afm.nl/nl-l/consumenten/themas/waarschuwing/boilerrooms/opgelicht  (Daar staat toch echt duidelijk het woord vermoeden - Citaat van die zin:

  • Doe aangifte bij de Politie. Oplichting is strafbaar. Bij vermoedens van oplichting of fraude kun je aangifte doen. )

gerbera
door gerbera Mar 17, 2021 om 13:38
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas uw linken gaan  weer over geheel andere zaken, hier is geen sprake van oplichting of fraude doch slechts het vermoeden van verduistering. Daarom zo jammer dat u zaken door elkaar haalt waardoor de TS op het verkeerde been wordt gezet.
En of hier sprake is van een strafrechtelijk feit kan alleen door de rechter worden bepaald. Deze zal aan de hand van aangeleverde (juridisch) onderbouwde stukken een oordeel vellen.
De politie zal met een aangifte van vermoedelijke verduistering niets doen, sterker nog als achteraf blijkt dat er boekhoudkundig alsook juridisch niets verkeerd is gedaan kan dit tot gevolg hebben dat er sprake is van valse aangifte.

Lees hier  de definitie over fraude; en hier over oplichting en klik dan ook even op de rode link "verduistering" bij oplichting.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2021 om 10:07
16888 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, ik heb de afgelopen jaren redelijk intensief met soortgelijke zaken te maken gehad als adviseur en heb mijn reactie ook  gebaseerd op mijn ervaringen daarmee. (Eén ervan heeft zelfs ca. 10 jaar geduurd voor er een acceptabel resultaat was voor gedupeerden.

De advocaten van de tegenparij vonden o.a. mijn inbreng wel erg lastig. Gelukkig hadden gedupeerden goede rechtsbijstandsdekking.

Let a.u.b. ook nog eens op de regels van deze site!  En kijk toch eens even van wie u de + kreeg!

gerbera
door gerbera Mar 18, 2021 om 11:44
7388 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het steeds over regels van deze site. Doel is vraagstellers zo veel mogelijk van de juiste informatie te voorzien. Zo ik geen antwoordt op vragen heb waar een TS mee uit de voeten kan onthoud ik mij daarvan. Ik hou mij dus aan de regels maar blijkbaar mag ik geen reacties bij u plaatsen. Dat ik toevallig de + van u kreeg zegt mij al genoeg.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2021 om 11:47
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Ik gaf de + NIET toevallig. U gaf ook advies nader juridisch advies te zoeken.!

Redacteur
door Redacteur Mar 18, 2021 om 12:05
1065 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo Gerbera en Heremietkreeft,

Houden jullie het leuk? Onderling discussiëren draagt niet bij aan een passend antwoord natuurlijk.
Dank!

Groet,
Danny

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 17, 2021 om 11:30
1819 Antwoorden / 31 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 17, 2021 om 11:41
1819 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte redactie,

Dit is ook geen consumenten topic....

TS. praat immers over een bedrijf.

1paul
door 1paul - Mar 17, 2021 om 11:33
3201 Antwoorden / 0 Vragen

laat de erven zien wat er gebeurt is en overleg met hen, feitelijk heeft uw broer een schuld aan u en deze zal verrekend moeten worden.

willen ze niet mee in uw claim dan zult u echt een advocaat in moeten schakelen maar probeer eerst de zaak minnelijk te schikken....

ne
door neodutchio - Mar 17, 2021 om 11:41
5185 Antwoorden / 12 Vragen

Bestond het bedrijf nog steeds bij het overlijden van uw broer? Zo nee, dan is er geen schuld die op de erfgenamen over is gegaan. Zo ja, dan moet eerst goed uitgezocht worden wat er exact ontvreemd is en wat dat voor financiële gevolgen heeft gehad voor het bedrijf. Dat zal een lastige puzzel worden. U moet het zo zien, als er privégelden uit de zaak zijn gehaald kan dat van invloed zijn geweest op bijvoorbeeld de hoogte van belastingen van de zaak. Dat moet allemaal herberekend gaan worden welke effecten dat gehad hebben en wat dat uiteindelijk voor u betekend zou hebben. Dat wil zeggen vanaf 2005 opnieuw de hele administratie doorlichten, aanpassen en berekenen. Alles is mogelijk, maar de hoeveelheid werk die u hiermee krijgt zal wellicht niet opwegen tegen de opbrengsten.

Geen idee om wat voor bedrag het gaat, maar soms is laten rusten beter.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 17, 2021 om 11:44
1819 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Mijn advies was hetzelfde.

Familie is belangrijker dan geld in deze Corona tijd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 17, 2021 om 11:56
16888 Antwoorden / 202 Vragen

In dit soort zaken is het altijd aan te bevelen een advocaat in te schakelen die hierin is gespecificeerd en het beste via de rechtsbijstandsverzekering als Ts die heeft.

In navolging van @NEODUTCHIO en @GEBORENAMSTERDAMMER is het wel zinnig om wel een indicatie te hebben van de schade. Ik heb bij mijn antwoord evenwel aangenomen dat de schade wel degelijk relevant lijkt omdat anders de vraag niet zou zijn gesteld.

Omdat hier ook sprake is van gevolgen m.b.t. nalatenschapsafwikkeling kan het uitermate lastig zijn en daarmee ook procedureel een lange tijd kunnen vergen.

ma
door malty - Mar 17, 2021 om 12:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De dader is overleden en maakt het heel moeilijk om erachter te komen wat er tussen u en uw broer was afgesproken.
Ik geef u eerlijk gezegd weinig kans.

getty
door getty - Mar 17, 2021 om 12:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk het niet, maar dit lijkt me sowieso een zaak voor een jurist, informeer daar dus!

mahadma
door mahadma - Mar 17, 2021 om 15:00
11606 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vrees dat omdat de dader op het spreekwoordelijke kerkhof ligt dat u niets te claimen heeft op de erfgenamen, u zal dan goed geld naar kwaad geld moeten gaan gooien. Reken eerst uit wat de kosten/baten zijn voordat u juridisch gaat vechten. Als de erfenis van uw broer afgehandeld is, lijk mij dit een zinloze missie. Als die erfenis nog gaande is zult u bij de executeur moeten zijn met uw claim.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 17, 2021 om 15:02
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Uw vermoedelijk Frauderende broer is reeds overleden, en erfenis verdeeld.

Als je van 2005 fraude ontdekte ben je gewoon erg slordig en te laat.
De erfgenamen zijn ter goeder trouw en alleen als je kon aantonen dat ze het weten en  ik vermoed dat zij ook schikken en
totaal van niets weten.

Na 15 jaren  en  je weet niet  of hij iets voor de zaak heeft betaald en zo later verrekend.
Als hij alles beheerde en jij niet controleerde, beetje dom...
Als hij ziek is weet je van niets en beide is altijd beter.

Hij kan nu geen uitleg meer geven en als hij nog zou leven,  15 jaren terug vragen weet ik ook niet meer precies alles..

Gu
door Guller - Mar 17, 2021 om 15:36
11 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Joe,

De erfgenamen erven onder de algemene titel. De erfgenamen moet je sowieso aansprakelijk stellen. Een aangifte bij de politie heeft geen zin, een dode man kan in zijn graf niet worden vervolgd.

De  verjaringstermijn is 5 jaar in dit soort gevallen.

Je kan in ieder geval de schade van de afgelopen 5 jaar eisen dit is namelijk nog niet verjaard.

Als je niet weet wat je wil gaan doen, dan moet je heel snel de verjaringstermijn stuiten. Stuur de brief aangetekend ter voorkoming van iedere discussie. de wederpartij moet de brief hebben ontvangen: je kan daarnaast ook eventueel  foto van brief maken en appen. Doel is dat de wederpartij, lees erfgenamen, kennis hebben genomen van de inhoud van de brief. Een vink is dus daarbij niet voldoende, maar lok ze uit, dat ze in ieder geval inhoudelijk reageren.

De sluiting van verjaring moet dus schriftelijk en ondubbelzinnig gebeuren.  Geef duidelijk aan in je brief dat je niet afziet van je vordering. En leg uit wat er aan de hand is. Dus ook dat je nu pas erachter bent gekomen wat er heeft afgespeeld sinds 2005. Dit is van belang om te bepalen wanneer de termijn van de verjaring begint te lopen. Het gaat dus om het moment van bekend worden met de feitelijkheden.

Succes. Guller

1paul
door 1paul Mar 19, 2021 om 16:45
3201 Antwoorden / 0 Vragen

verjaringstermijn gaat pas lopen als je weet hebt van een delict en hier lijkt het zo te zijn dat TS nu pas weet heeft hiervan en nu dus verjaring pas gaat lopen....

Gu
door Guller - Mar 17, 2021 om 16:10
11 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Joe,

De erfgenamen erven altijd onder de algemene titel. De erfgenamen moet je sowieso aansprakelijk stellen. Een aangifte bij de politie heeft geen zin. Een dode man kan helaas in zijn graf niet worden vervolgd.

De verjaringstermijn is in dit soort gevallen 5 jaar. De vordering van de afgelopen 5 jaren kun je in ieder geval opeisen. Dit is nog namelijk niet verjaard.

Verder als je niet weet wat je wil gaan doen dan moet je de verjaringstermijn stuiten. Dit moet schriftelijk en ondubbelzinnig gebeuren.  stuur de brief aangetekend om iedere discussie te voorkomen.  De wederpartij moet de brief hebben ontvangen. Geef duidelijk in de brief aan dat je niet afziet van je vordering, leg uit wat er is gebeurd, bijv dat je onlangs bent achter gekomen wat er is gebeurd. Dit is relevant ivm de aanvangstermijn van verjaring.

Succes. Guller

Gu
door Guller - Mar 17, 2021 om 16:29
11 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Joe,

Ik vergeet het te vragen. Wat voor soort bedrijf is het? Een rechtspersoon, bijv BV./cooperative vereniging. Of een eenmanszaak, een VOF, een maatschap. Bij de laatsten is er geen onderscheid tussen privé en zakelijk vermogen.Biij het rechtspersoon is er wel een verschil. dus houdt er rekening mee wie de rechtspersoon vertegenwoordigd. zie KvK.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 17, 2021 om 19:31
1819 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Guller,

Uw antwoorden lijken professioneel : bent u jurist?

joe
door joe Mar 18, 2021 om 11:02
8 Antwoorden / 7 Vragen

@GULLER Ten tijde van het overlijden was het een VOF

sw
door swat1500 - Mar 17, 2021 om 17:39
3805 Antwoorden / 0 Vragen

Aangifte doen bij de politie heeft geen enkele zin. De mogelijke verdachte is overleden dus zal de politie geen onderzoek gaan doen.
U kunt een accountant inhuren om uit te zoeken wat er met het mogelijk verduisterde geld is gebeurt en of er inderdaad in strijd met de regels in het bedrijf is gehandeld. Hierbij is wel van belang welke onderlinge afspraken er waren over het privé gebruik van de zakelijke rekeningen. Om de erfgenamen aansprakelijk te stellen zult u moeten aantonen dat zij rechtstreeks hebben geprofiteerd van het handelen van uw broer en (mogelijk) of daar weet van hebben gehad of hadden kunnen hebben.
Als de erfenis al is afgewikkeld wordt het tamelijk ingewikkeld allemaal en zal u juridische hulp nodig hebben.

aurora1
door aurora1 - Mar 17, 2021 om 22:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou hier juridisch advies over inwinnen (rechtsbijstand?).
Wel een goed overzicht maken (+ bewijzen) van de bedoelde kwesties.

Jammer dat u niet zelf af en toe eea heeft gecontroleerd.

panter22
door panter22 - Mar 18, 2021 om 11:10
6599 Antwoorden / Vragen

Ik neem aan dat je voor het eerst in miniaal 15 jaar eens in de boeken hebt gekeken.
Wil je wie dan ook aansprakelijk stellen, dan moet je bewijs hebben.
Ik zou eerst maar eens contact  opnemen met een notaris en het contract en eventuele aanvullen contracten laten bekijken.
Die notaris kan je eventueel verder helpen met wat je kunt doen.
Bovendien zul je bewijs moeten hebben dat je broer gefraudeersd heeft. Daar zul je wel een accountant voor nodig hebben.
Mocht er uit komen dat je broer gefraudeerd heeft, dan pas zou ik brieven beginnen te schrijven.
Als je nu al erfgenamen aansprakelijk gaat stellen, dan moet je er rekening mee houden dat zij hun rechtsbijstand of een advocaat inschakelen. De eerste vraag is dan, waar is je bewijs. Dan moet je met meer aankomen dan ik heb het zelf gezien.

joe
door joe - Mar 18, 2021 om 11:15
8 Antwoorden / 7 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor de reacties en antwoorden. Ik weet nu beter wat me te doen staat.

gerbera
door gerbera Mar 18, 2021 om 14:31
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Veel sus6 en bedankt voor de melding.