Jo
door JoeDutch Sep 28, 2017 om 18:04
Geldzaken & recht
OPROEP: Ik wil een zaak beginnen tegen POSTNL over de "afhandelingskosten".

Bij bestellingen van buiten de EU rekent POSTNL standaard 13,- voor een dienst waar zowel de verzender als de ontvanger niet om gevraagd hebben.

Op de factuur staat dan "PostNL Pakketten Benelux B.V. heeft .... aangifte gedaan".

Dat er BTW betaald wordt bij invoeren is prima, maar het doen van aangifte is niet een zaak van PostNL.

Bijna niemand die iets bestelt uit het buitenland vraagt aan PostNL om aangifte voor zijn of haar aankoop te doen. Als iemand aangifte wil doen is hij of zij daar zelf voor verantwoordelijk.

Met andere woorden: PostNL steelt van ons door ongevraagd tussen de koper en de Douane in te stappen. Het is zeer waarschijnlijk dat de Douane een afspraak heeft met PostNL, maar dat is niet het probleem van de ontvanger van een pakket, lijkt mij.

Daarom bij deze een oproep aan iedereen die hiervan slachtoffer is geworden om contact op te nemen. Zorg ervoor dat je de factuur hebt van PostNL, zodat we samen een zaak kunnen beginnen tegen dit malafide bedrijf.

14515 23 Rapporteer

hutch
door hutch - Sep 28, 2017 om 18:16
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als u iets koopt vanuit buiten de EU en het aankoopbedrijf, inclusief de verzendkosten, blijft onder de € 22,--, betaalt u helemaal niets (extra).
Vanaf € 22,-- tot € 150,-- betaald u BTW + (de door u bedoelde) afhandelingskosten.
Daarboven betaald u ook nog eens invoerrechten.

En het is echt niet alleen PostNL die afhandelingskosten berekend.

"Wel moet u meestal nog afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijf."

me
door mein33 - Sep 28, 2017 om 18:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Daarom bij deze een oproep aan iedereen die hiervan slachtoffer is geworden om contact op te nemen.

Welke 'stichting' gaat u in het leven roepen en welke (juridische) kosten zijn daar aan verbonden ?
Welk onderzoek heeft u inmiddels uitgevoerd om 100% zeker van uw/deze zaak te zijn ?
Met wie en hoe moet/kan er contact worden opgenomen als er  aan uw oproep al gehoor wordt gegeven ?

ne
door neodutchio - Sep 28, 2017 om 18:21
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Elke transporteur neemt dit werk op zich. In uw geval doet de webwinkel zaken met PostNL en deze heeft de aangifte voor u gedaan. Elk pak wat van buiten de EU ingevoerd wordt wordt bekeken en zal verplicht aangifte over gedaan moeten worden. Als u iets ontvangen heeft, hoe en waarvan wilt u dan achteraf aangifte doen? U kunt wel alles opschrijven, er is immers niet bekend wat er ingevoerd is.

Niemand vraagt er om om belasting te betalen, maar we moeten het toch. Het ligt niet aan PostNL dat ze dit doen, dit is de wet. Of nu PostNL het doet of de belastingdienst of douane zelf, wat is het verschil.

Overigens, de verzender vraagt nergens om, die verstuurd wat u besteld heeft. U behoort de wet te kennen en zal hiernaar moeten handelen.

Sterkte met het opzetten van uw stichting.

tenormin
door tenormin - Sep 28, 2017 om 18:22
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Denk niet dat u daar ver mee komt: een zaak aanspannen.
https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2017 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Post.nl doet gewoon wat ze moet doen. Anders niet.

Als u die kosten niet wenst te betalen, moet u uw spullen in Europa kopen en niet in de VS.

Dus niet zo'n grote broek aantrekken en hier een onzin verhaal neerzetten.

Jo
door JoeDutch Sep 28, 2017 om 19:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb niks gekocht. Het ding werd onder garantie vervangen.

Jo
door JoeDutch - Sep 28, 2017 om 18:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel allemaal voor de reacties.

Allereerst héb ik in dit geval niets gekocht. Het betreft een item dat onder garantie werd vervangen. De invoerrechten heb ik dus al lang betaald.

Zoals ik al meldde heb ik geen enkel bezwaar tegen invoerrechen. Het gaat mij om het bedrag wat PostNL zomaar in rekening brengt voor eigen gewin.
Dat staat niet in verhouding tot wat dan ook.

De reacties vind ik negatief, bijna schaapachtig, moet ik eerlijk zeggen. Er gaat geen stichting komen, maar een simpele zaak met juridische backup.

Het is niet PostNL die uit zichzelf aangifte hoeft te doen. Nergens staat dat zij dat moeten.

Het is de verantwoordelijkheid van de Douane om in te grijpen, als zij dat nodig acht. Zij kan al de pakketten onderscheppen en ze wordt betaald door de heffingen die in rekening worden gebracht.

PostNL heeft hier immers geen rol in?

jo
door jorisw - Sep 28, 2017 om 18:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De oplossing is niet zo moeilijk:

- Klant bestelt iets buiten de EU.
- Dit komt NL binnen en blijft liggen (klant wil immers niet dat PostNL de verdere diensten uitvoert.
- Klant gaat naar douane en regelt alle administratieve zaken en neemt het pakketje mee naar huis.

Ik gok dat dit voor de klant duurder is dan 13 euro aan PostNL betalen. Tenzij je naast Schiphol woont en er naartoe kan fietsen.
Vergeet niet dat voor dit proces er ook een klantenloket moet worden gebouwd. Die kosten zullen doorberekend moeten worden aan eigenwijze mensen die dit allemaal niet gewoon door de bezorgdienstverlener wil laten doen. En dan heb ik het nog niet over alle problemen die bovenstaande manier van werken gaat opleveren (bijvoorbeeld mensen die gaan zeiken over slechte bezorging terwijl het pakje op ze ligt te wachten).

Jo
door JoeDutch Sep 28, 2017 om 19:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb niks gekocht. Het ding werd onder garantie vervangen.

lo
door lovewinnie Sep 29, 2017 om 07:04
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als u bewijs kunt leveren dat u al eerder invoerrechten hebt betaald over dit artikelen en bewijs hebt van verzenden van dit product uit Nederland naarbuitenland kunt u u geld terug vragen. U heeft wel bewijs plicht

Verder doet postnl niks verkeerd. Zij doen wat de wet vraagt ( DHL doet het ook) en zolang u onder de 22 blijft is er niks aan de hand ( bestel al jaren uit China).  Boven de 22 betaald u btw in invoerkosten. Dat is eigenlijk gewoon administratie geld voor aangifte, soms verzenden brief ontvangen voor waardebepaling en alsnog verzenden. Post nl werkt samen met oa aliexpress en heeft steekproef gewijs controle. DHL heeft 100% controle en ook volgens mijn duurder nog in invoerkosten

aurora1
door aurora1 - Sep 28, 2017 om 18:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een kletskoek
Koop uw spullen binnen Europa dan hoeft u ook niet te zeuren (en maakt u de Donald ook ontevreden)..

Jo
door JoeDutch Sep 28, 2017 om 19:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb niks gekocht. Het ding werd onder garantie vervangen en was gekocht in Nederland.

emcede
door emcede Sep 29, 2017 om 07:28
960 Antwoorden / 4 Vragen

Je valt in herhaling, ‘Joe’...

jo
door jorisw Sep 29, 2017 om 10:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen
Jo
door JoeDutch - Sep 28, 2017 om 19:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is duidelijk dat men hier NIET LEEST wat er staat. Nogmaals; ik heb niks gekocht. Het ding werd onder garantie vervangen.

diumenge
door diumenge Sep 28, 2017 om 20:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan had je dat direct in je vraag moet zetten, niet om 18:54 het vermelden en dan opmerken dat men hier niet leest. Er zijn maar twee reacties van ná dat je dat aangeeft.

Jo
door JoeDutch Sep 28, 2017 om 20:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet helemaal niets. Feit is dat 13,- Euro niet in verhouding staat. Of je nu iets koopt of niet is irrelevant. De Douane hoort die dingen in de gaten te houden en, als ze willen, er een rekening aan te koppelen. PostNL niet, ténzij ze er echt een 'service' van maken en de ontvanger op de hoogte houden. Iets wat makkelijk kan als ze het koppelen aan de track & trace functie, om maar een voorbeeld te noemen.

diumenge
door diumenge Sep 28, 2017 om 21:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jawel, je moet niet zo zeiken.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Sep 28, 2017 om 19:29
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@joedutch, misschien lezen de forumleden, als u zich daar inschrijft, wel anders dan hier wordt gereageerd.

https://radar.avrotros.nl/forum/

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2017 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u wat gekocht hebt in Nederland, waarom wordt dat ding wat "onder garantie is vervangen" dan niet naar het bedrijf gestuurd, waar u het gekocht had?

En u kunt om 19.10 wel overal uw verhaaltje onder plakken en klagen dat er niet gelezen wordt, maar zou u niet beter naar de tijdstippen van de reacties kijken?

Maar u mag van mij rustig een zaak starten hoor. Interesseert mij niets.

Topantwoord

hutch
door hutch - Sep 28, 2017 om 19:47
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Het ding werd onder garantie vervangen en was gekocht in Nederland."

Als dit in Nederland gekocht is en onder garantie vervangen is, mag aan u geen kosten worden berekend.
De winkel / verkoper is dan verantwoordelijk voor de gang van zaken, ook m.b.t. de door u genoemde kosten.

Of was het weer zo'n malafide 'zolderkamerhobbyist', die er een beetje bij beunt door zaken te kopen in, dan wel de bestelling door te sturen naar, (o.a.) China?

Jo
door JoeDutch Sep 28, 2017 om 20:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is de fabrikant van een case voor 'n laptop. De fabrikant heeft op de site een pagina voor als er wat mis is met het product. De procedures heb ik gevolgd en ze vroegen om een factuur van aankoop mee te mailen.
Alles gewoon keurig geregeld dus.
Het alternatief was namelijk terug naar Merdiamart :)

ne
door neodutchio Sep 28, 2017 om 21:30
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U heeft in een winkel een case gekocht en krijgt via de fabrikant een nieuwe geleverd uit China? Het verhaal begint steeds absurder te worden. Bij klachten over een product moet u bij de verkoper zijn.

Overigens ken ik geen winkel die Medriamart heet.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Sep 28, 2017 om 20:51
5165 Antwoorden / 12 Vragen

"Het gaat mij om het bedrag wat PostNL zomaar in rekening brengt voor eigen gewin."

Het gaat hier niet om eigen gewin. Net zo goed dat u betaald wilt worden voor uw werk, wil PostNL dat ook.

U past uw verhaal aan dat u onder garantie iets ontvangen heeft. In dat geval moet u bij de webwinkel gaan klagen. Deze zet namelijk buiten op het pakket wat de waarde is en wat de verzendskosten zijn. Daar wordt, mits logisch, de invoerrechten op bepaald. Als daar garantie op gestaan zou hebben was de kans groter geweest dat het vrij was gegeven. Mocht dit dan toch nog door de wettelijk bepaalde douane onderschept worden zal de verkoper deze kosten moeten vergoeden.

Voor u misschien schaapachtig, maar PostNL doet enkel wat de wet hen opdraagt. Koppel het terug bij de verkopende partij en vraag daar de kosten terug. Bij PostNL, belastingdienst en de douane gaat u bakzeil halen.

Jo
door JoeDutch Sep 28, 2017 om 20:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt dat PostNL dacht te maken te hebben met een aankoop, omdat er een standaard kaartje in het pakket zat met 'Thank you for your purchase'. Feit blijft dat zij mijn post niet open mogen maken. Dat mag alleen de Douane. Ook is 13,- een zot bedrag voor een 'service' waar ik niet om gevraagd heb. Ook de verzender niet.

ne
door neodutchio Sep 28, 2017 om 21:28
5165 Antwoorden / 12 Vragen

De verzender heeft hier niets mee te maken. Een leverancier in China kan geen rekening houden met alle regels in alle landen van de wereld. Hier in Nederland is het bij wet geregeld dat bij binnenkomst de kosten voldaan moeten worden. Hier worden kosten voor gemaakt en zullen dus ook gewoon betaald moeten worden. Nogmaals, u werkt ook niet gratis voor uw werkgever.

Overigens mag de douane wel gewoon het pakket openen. Mocht er aan de buitenkant niet blijken wat de waarde is zal het opengemaakt moeten worden om te zien wat er in zit en wat de werkelijke waarde is. Ook mogen ze bij twijfel over import van illegale artikelen gewoon kijken.

U bent nu boos op PostNL, maar die heeft niets gedaan van niet mag. Alles is volgens de wet gegaan. De winkel waar u gekocht heeft laat steken vallen, daar moet u heen.

aurora1
door aurora1 - Sep 28, 2017 om 21:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus u schrijft een halfbakken en onvolledig verhaal en heeft dan ook nog kritiek op de reacties en beweert dat men "niet leest"?
Ga lekker een rechtszaak beginnen, dan zal de rechter het u vast nog wel uitleggen.
Zie ook o.a. de reactie van @mein33.
Deze rubriek is overigens niet bestemd voor oproepen. Fat is u misschien óók ontgaan. Lees de spelregels maar eens door.
Doe uw oproep maar in dagbladen e.d.

me
door mein33 - Sep 28, 2017 om 22:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Jo
DOOR JOEDUTCH 28 SEP. 2017 OM 19:10
2 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik heb niks gekocht. Het ding werd onder garantie vervangen.

Ook goederen welke onder garantie worden geïmporteerd van buiten Europa vallen onder dezelfde regel als goederen die tegen betaling worden geïmporteerd en worden gelijkelijk behandeld.
Dus als u  meent een 'zaak' te hebben dan kan ik u uit uw (schaapachtige) droom helpen.

Tip!!  Geef bij een volgend topic ineens alle relevante informatie en kom daar niet, heel eigenwijs, halfverwege het verhaal mee aan zetten.

newmikey
door newmikey - Sep 28, 2017 om 23:25
830 Antwoorden / 0 Vragen

U praat over iets waar u klaarblijkelijk géén enkel verstand van heeft. Het is wettelijk verplicht om aangifte te doen. U kunt dat niet zelf want u heeft daarvoor niet de juiste computersystemen die verbinding leggen met het landelijke douanesysteem. De vervoerder is daarom de aangewezen partij omdit te doen en daar komen kosten bij kijken. De Douane zit niet bij alle vervoerders in het pand en ziet vaak 99.99% van de zendingen niet.

U kùnt helemaal géén zaak beginnen, dat is geneuzel en geklets, er valt niks te veranderen en het is zo prima geregeld. Niet alleen in de 28 EU lidstaten maar in bijna alle WCO/WTO lidstaten (op een tiental na àlle landen ter wereld). U kunt hooguit uw aankopen laten versturen via een vrachtvervoerder en in laten klaren door een door u aan te wijzen douane-agent - geraamde kosten ca. €75-150

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2017 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zijn carnaval artikelen ineens een garantie kwestie voor een laptop?

U liegt hier de hele boel aan elkaar.

Jo
door JoeDutch Sep 29, 2017 om 10:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ziet u het woord 'Incipio' staan? Eén Google handeling en u weet wat dat is. Het heeft dus niets met carnaval of feestartikelen te maken. PostNL liegt hier de boel aan elkaar, dus dit is ook nog eens een vormfout. Niet al te snugger, die bijdrage van u.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, goochel maar lekker verder. Gewoon betalen en klaar.

Als u snugger was geweest, had u een en ander via "Merdiamart" geregeld.

ne
door neodutchio - Sep 29, 2017 om 00:01
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Nu de puzzelstukjes een beetje in elkaar beginnen te vallen zegt u het volgende:

U koopt een case voor uw laptop bij de Media Markt. Hier is schijnbaar een probleem mee en u meldt zich bij de fabrikant. Deze acht de klacht gegrond en stuurt u vanuit China een nieuwe cover waar u helaas invoerkosten over moet betalen.

Wat niet kloppend is bij u, bij een klacht moet u bij de verkoper zijn. Media Markt heeft zijn eigen opslag, die zal echt geen los artikel vanuit China laten opsturen.

Vervolgens wordt u kwaad op PostNL omdat deze zich aan de wet houdt.

Klopt dit verhaal, of komen er weer aanpassingen op?

Jo
door JoeDutch Sep 29, 2017 om 10:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

China? Nee, dat klopt niet.
Amerika. Verder lijkt u het verhaal te begrijpen.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joedutch.

Maar waarom krijgt u dan feest- goochel- en carnavalsartikelen toegestuurd?:-))

Is dat om de laptop weg te goochelen

Pi
door Pimmetjes - Sep 29, 2017 om 02:12
3 Antwoorden / Vragen

Het is heel simpel:
Of je nu iets koopt of niet: je brengt het over de grens. Of nog preciezer: je LAAT het over de grens brengen.
Daar zijn douanehandelingen voor nodig die de koerier (PostNL in jouw geval) moet uitvoeren.
Dat is: registreren, aanmelden bij douane, betalen (voorschieten) importheffing, en later weer het verrekenen ervan aan de deur bij bezorging.

Transporteurs zijn dit VERPLICHT. Net zoals iedere particulier die iets importeert dit verplicht is.
Of jij nu met jouw auto een goed (dat voor je moeder is) over de grens brengt: jij brengt het over de grens dus jij moet het importeren melden aan de douane en eventueel iets betalen (en niet je moeder).

Een andere vraag: Hoe kan de koerier/PostNL zien dat er al betaalt is? Ze mogen van jou niet 13 Euro in rekening brengen om administratie bij te houden... En jij kan bij het UIT de EU zenden kiezen voor tig koeriers, dat hoeft niet dezelfde te zijn als de koerier die het weer binnen de EU brengt. Sterker nog: vaak is dat niet dezelfde koerier. Ik wens je veel succes met je rechtszaak.

Pi
door Pimmetjes - Sep 29, 2017 om 02:22
3 Antwoorden / Vragen

Ik zou eens beginnen met de kleine lettertjes te lezen in de overeenkomst die u sluit met PostNL.
(In dit geval heeft u het ontvangen en heeft u geen overeenkomst, dat weet ik ook wel.)
Maar u had omwille van die € 13,- natuurlijk ook tegen PostNL kunnen zeggen: ik betaal niet(s), neem je pakketje maar weer mee.
Dan was het artikel teruggestuurd naar de verzender en had u zich daar zelf moeten melden of zij bij u.
En dat is precies wat u nu moet doen: meldt uw kosten bij de verzender!

Enige verschil is dat u te hebberig was en al betaald heeft aan de deur.
Dus nu heeft u het UW probleem gemaakt in plaats van het probleem van de verzender. Tja.
Maar het is nog steeds niet het probleem van PostNL.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 29, 2017 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

De afzender heeft de nieuwe laptopcase opgestuurd en verzendkosten betaald, maar geen douanekosten. Die moet je nu zelf betalen en die heb je betaald aan de postbode. Je kunt bezwaar maken om die kosten terug tekrijgen.
Volgende keer terug naar de Mediamarkt, scheelt een hoop ergernis.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/wat_kan_ik_doen_als_ik_het_niet_eens_ben_met_het_te_betalen_belastingbedrag_internetaankopen/
Van de site belastingdienst:
Zijn de kosten die hier onder staan niet door de afzender betaald aan het post- of koeriersbedrijf? Dan brengt het post- of koeriersbedrijf de onderstaande kosten bij u in rekening bij aflevering van het pakket:

  • inklaringskosten
    (de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt voor het doen van de aangifte bij de Douane)
  • afhandelingskosten
    (de kosten voor ander werk dat het post- of koeriersbedrijf voor u doet)
  • de eventueel te betalen belastingen
    (belastingen bij invoer, zoals invoerrecht, btw - omzetbelasting - en accijns) Hoeveel belastingen u bij invoer u moet betalen verschilt per product.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/

holiday
door holiday - Feb 13, 2018 om 01:51
102 Antwoorden / 12 Vragen

Tot een paar jaar geleden moest een vervoerder enkele pakketten bij de douane aanbieden ter controlle, daar werd niets voor gerekend.
Nu hebben ze een europesche wetje aangenomen, waarin staat dat een vervoerder hiervoor geld mag rekenen.
Sinds die vervoerbedrijven weten dat zij daar handelingskosten voor mogen rekenen, doen zij alle pakketjes aangeven bij de douane.
De douane profiteerd hiervan en ook de vervoerder.

Let op bij het bestellen in Europa, het pakketje kan evengoed uit China of Amerika komen en u betaald de kosten.

Gr
door Grunn1 Feb 13, 2018 om 09:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Late reactie op een topic die al bijna een half jaar oud is.

newmikey
door newmikey Feb 13, 2018 om 09:44
830 Antwoorden / 0 Vragen

Bovendien ook nog eens een onzinantwoord.

holiday
door holiday Mar 9, 2018 om 15:12
102 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien voor jou onzin, maar ik zit zelf in die materie en weet er echt wel iets van af.

newmikey
door newmikey Mar 9, 2018 om 15:25
830 Antwoorden / 0 Vragen

@Holiday: "U zit zelf in die materie"? Dan zou u toch moeten weten dat de Europese Douanewet, het "Communautair Douane Wetboek", ook wel CDW genoemd als sinds 1993 van kracht was en in mei 2016 vervangen is door de "Union Customs Code" of UCC. In géén van beiden is met betrekking to de aangifteplicht van post- of koeriersbedrijven veel veranderd sinds 1993. In géén van beide wetten was ook maar iets geregeld over de kosten die een commerciele pakjesvervoerder voor het leveren van diensten mag of moet rekenen. Dat zou namelijk helemaal niet mogen vanwege het verbod op kartelvorming (ook al weer Europees) wat ook al weer héél lang bestaat.

Dus u mag dan wel "in die materie zitten" maar hebt zich er klaarblijkelijk niet erg gedegen in verdiept. Er is namelijk helemaal geen sprake dat er een "europesche wetje aangenomen, waarin staat dat een vervoerder hiervoor geld mag rekenen". Van de EU mg een vervoerder dit gratis doen, of er honderden euros voor rekenen, sterker nog, er bestaan forse verschillen tussen de tarieven die de verschillende pakjesvervoerders hier voor rekenen en laat PostNL nou net één van de goedkoopsten zijn...

Al
door Albert_55 - Mar 11, 2018 om 21:00
4 Antwoorden / Vragen

U bent uiteraard volkomen vrij om zelf aangifte te doen. Ik wens U daarbij dan bijzonder veel sterkte. U zult zich moeten verdiepen in de vaststelling
van de douanewaarde (dat is iets anders dan de waarde van het product), U zult de juiste HS (Harmonised System) code moeten achterhalen met alle valkuilen die daarbij van toepassing zijn, en de zending wordt uiteindelijk pas vrijgegeven door de douane nadat U invoerrecht en BTW aan hen heeft voldaan. Wat veel mensen vergeten, omdat ze totaal niet bekend zijn met luchtvracht, is dat er dan ook z.g. 1e lijns en 2e lijns opslagkosten ontstaan.

De 1e lijns kosten zijn voor de eerste 48 uur, daarna volgt de (hogere) 2e lijns. De gemiddelde douane expediteur rekent voor een inklaring tussen de
65 en 80 euro. Hoe makkelijk is het dan dat PostNL de zaak voor U afhandelt. Nogmaals, U mag het zelf doen maar dan niet schrikken als de uiteindelijke
kosten van opslag hoger uitpakken dan het bedrag dat PostNL U in rekening brengt voor de afhandeling!

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2018 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het topic is al meer dan een half jaar oud. En de Ts is wel uitgeraasd.