D.
door D.A. Pol Aug 19, 2021 om 15:42
Geldzaken & recht

Opzegtermijn huur

Hoi,

Ik heb eigenlijk twee vragen waar ik graag meer over wil weten.

Mijn huurbaas is een huisjesmelker, hij vraagt voor een kamer van 20m2 625 euro.

Opzich vind ik dit geen probleem maar hij heeft ook in het contract een opzegtermijn van 3 maand staan.

Wat het vrijwel onmogelijk maakt om van particuliere huur om naar sociale huur over te gaan. Is dit wettelijk toegestaan?

Daarnaast weigert hij een verhuurdersverklaring toe te sturen tot na de oplevering van de kamer.

Wat in mijn ogen totaal onlogisch is omdat je de kamer pas nadat je iets nieuws hebt gevonden oplevert.

Dan is die verklaring toch veelste laat?

Graag hoor ik meer over wat mijn rechten hier als huurder zijn.

Alvast bedankt!

6148 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2021 om 15:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hir kunt u nagaan of u niet teveelhuur betaalt. Doorlezen en  naar beneden scrollen.

marita5
door marita5 Aug 19, 2021 om 16:04
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , u bent vergeten de link te plaatsen .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2021 om 15:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik dien het gegeven antwoord te corrigeren (16:18 uur)nu ik dit zie: https://housinganywhere.com/nl/Nederland/huurprijs-bepalen-van-een-kamer/ . Het lijkt er dus op dat u hoe dan ook teveel betaalt. De weigering om u nu  een huurdersverklareing toe te zenden lijkt mij wel degelijk terecht olmdat die normaliter pas afgegeven behoeft te worden na beëindigen van de huurovereenkomst en het hebben verlaten van het gehuiurd. Het lijkt mij zinvol om uw vraag/probeem ook voor te leggen aan - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Als in de overeenkomst die u heeft gesloten inderdaad de clausule m.b.t. 3 maanden opzegtermijn bevat 'zit u daar m.i. helaas wel aan vast' omdat u daar dan mee accoord bent gegaan.

Ik zie het probleem niet m.b.t. overstappen naar een sociale huurwoning, in ieder geval niet anders dan dat dan mogelijk 2 maanden dubbele huur zou betekeken.

Eenzijdig niet nakomen van een bestaande overeenkomst zal het probleem van 'wanprestatie' voor u kunnen opleveren. In deze kwestie m.b.t. wel of niet rechtmatig zijn van de genoemde 3 maanden kunnen meningen verschillen, wij zijn geen rechter. (En ik zie inmiddels ook dat dat het geval isOok daar kan men u bij het juridischloket nader over informeren.

U kunt ook de woonbond benaderen maar dan zal men denk ik vragen of u daar lid van bent of wilt worden. Bij het juridischloket kan men u nader informeren wat u wel en niet kunt doen in deze.

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2021 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is geen verschil in meningen. Die clausule van drie maanden is in het geval van de Ts niet rechtsgeldig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 19, 2021 om 16:45
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U mag best gelijk hebben, mogelijk heeft u dat ook, maar indien het onrechtmatig is zal die onrechtmatigheid toch middels een procedure moeten worden aangevochten en dat heeft dan ook consequenties vandaar dat ik adviseer om hulp te zoeken via het juridisch loket.

En m.b.t. verschil van meningen frappant dat u op mijn reactie reageert.

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2021 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan misschien de andere reacties ook lezen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 19, 2021 om 17:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb inmiddels, zoals u kunt zien verder gezocht en inderdaad heeft u gelijk. Maar toch blijft aan de orde dat gelijk hebben toch dan wel de nodige moeite zal kosten om het ook te krijgen en dan is en blijft het juridischloket een goede weg. Hier herhaald:  opzegtermijn kamerhuur - Kassa (bnnvara.nl)

En dan m.b.t. uw advies om de andere reactiues ook te lezen, is deze dan aan u ontgaan??:

DOOR SWAT1500 19 AUG. 2021 OM 16:11
3173 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

De regel lijkt mij dus wel rechtsgeldig. Er staat immers "ongeacht de betalingstermijn ... maximaal 3 maanden".

Dan tenslotte: mijn uitgangspunt is onder meer dat de kamerverhuurder het niet met u eens zal zijn en dan wel overtuigd zal moeten worden van zijn ongelijk. Die zal naar ik aanneem vooralsnog 'van mening blijven verschillen' en zal dus overtuigd moeten worden van zijn ongelijk/onrechtmatig handelen in deze.

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2021 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U jammert dat ik slecht onder uw reactie reageer. Maar ik heb ook onder de reactie van swat1500 gereageerd, dat hij het verkeerd ziet.

En dan slaat de Ts die verhuurder maar met de wet om de oren. Dus geen verschil van mening. Het contract is, in ieder geval deze clausule, onjuist. Om over de rest maar niet te spreken.

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2021 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u per maand betaalt, geldt het volgende.

Voor de huurder geldt een opzegtermijn die gelijk is aan de betalingstermijn; ongeacht de betalingstermijn geldt een opzegtermijn van minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden.

Die regel in uw contract is niet rechtsgeldig.

sw
door swat1500 Aug 19, 2021 om 16:11
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De regel lijkt mij dus wel rechtsgeldig. Er staat immers "ongeacht de betalingstermijn ... maximaal 3 maanden".

D.
door D.A. Pol Aug 19, 2021 om 16:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn contract staat: ' Art. 3.1: Deze overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd met een minimale duur van 12 maand ingaande op datum xx-xx-xxxx en lopende tot en met xx-xx-xxxx. De eerste 3 maand zullen gezien worden als proef maanden en kan per direct opgezegd worden door de verhuurder.'

'Art 3.2: De opzegtermijn voor de huurder is 3 maand. Opzeggen zal geschieden per aangetekende brief of een bindend gesprek. Bij tussentijdse opzegging zullen de bijkomende kosten in rekening gebracht worden. Indien in 3.1 een bepaalde tijd opgenomen is en deze periode verstrijkt zonder opzegging, heeft de huurder de mogelijkheid de overeenkomst te verlengen voor onbepaalde tijd.'

Maar dit is al mijn tweede 'jaarcontract'.. Toevoeging: Er staat voor de huurder, dat ben ik. Opzegtermijn staat gelijk aan het betalingstermijn, dat is voor mij maandelijks. De verhuurder zit hier dus fout?

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2021 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De termijn is gelijk aan de huurbetaling. Als men per maand de huur betaalt, is dat dus één maand, ongeacht het contract. Betaalt men de huur per half jaar, dan is de maximale termijn drie maanden.

D.
door D.A. Pol Aug 19, 2021 om 16:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel Tijger1! :)

panter22
door panter22 Aug 19, 2021 om 17:26
6599 Antwoorden / Vragen

Tweede jaarcontract?
Na het eerste jaarcontract heb je een contract voor onbepaalde tijd of heb je nu weer een bepaalde tijd afgesproken.
https://www.amsteladvocaten.nl/opzegging-huurovereenkomst-voor-onbepaalde-tijd/ En voor de zekerheid opzeggen per aangetekende brief. Scheelt een hoop gedoe.

panter22
door panter22 Aug 19, 2021 om 17:52
6599 Antwoorden / Vragen

Nog even een (wettelijke)aanvulling op de reactie van Tijger1,
In het Burgerlijk wetboek staat:
BW: 271 lid 5 en 6

  • 5Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen:

    • a.bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;

    • Een opzegging die in strijd met lid 1, lid 3 of lid 5 onder a is gedaan .........gelden niettemin als waren zij gedaan tegen de voorgeschreven dag en met inachtneming van de voorgeschreven termijn.

    • Lid 6 betekent, dat ook al staat er een opzegtermijn van 3 maanden, dan geldt de opzegtermijn van de huurbetaling. Je betaalt per maand, dus 1 maand
    • https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2017-07-01/0/Boek7/Titeldeel4/afdrukken

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2021 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2021 om 16:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Voor de goede orde, ik heb mij reactie van 15:59 geheel aangepast. Dus s.v.p. opnieuw lezen.

rj
door rjw Aug 19, 2021 om 18:28
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Bij vrijwel ieder onderwerp moet je je reactie aanpassen n.a.v. commentaar van anderen. Misschien voortaan s.v.p. iets meer tijd nemen om over het antwoord na te denken alvorens iets op internet te gooien. Is voor iedereen makkelijker.

D.
door D.A. Pol - Aug 19, 2021 om 16:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn contract staat: ' Art. 3.1: Deze overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd met een minimale duur van 12 maand ingaande op datum xx-xx-xxxx en lopende tot en met xx-xx-xxxx. De eerste 3 maand zullen gezien worden als proef maanden en kan per direct opgezegd worden door de verhuurder.'

'Art 3.2: De opzegtermijn voor de huurder is 3 maand. Opzeggen zal geschieden per aangetekende brief of een bindend gesprek. Bij tussentijdse opzegging zullen de bijkomende kosten in rekening gebracht worden. Indien in 3.1 een bepaalde tijd opgenomen is en deze periode verstrijkt zonder opzegging, heeft de huurder de mogelijkheid de overeenkomst te verlengen voor onbepaalde tijd.'

Maar dit is al mijn tweede 'jaarcontract'..

Toevoeging: Er staat voor de huurder, dat ben ik. Opzegtermijn staat gelijk aan het betalingstermijn, dat is voor mij maandelijks. De verhuurder zit hier dus fout?

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2021 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, compleet fout. Voor de rest klopt er ook weinig van dat contract. Neem contact op met de Woonbond.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 19, 2021 om 16:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik gaf al aan dat meningen kunnen verschillen. Het is dus hel goed mogelijk dat de verhuurder hier fout zit maar dat durf ik u niet met zekerheid te stellen.
U heeft de overeenkomst m.b.t. de drie maanden ondertekent en als die clausule onrechtmatig is (hetgeen ik ook niet uitsluit) is nader advies van een hierin gespecialiseerde jurist , via het juridischloket te vinden, absoluut aan te bevelen. Vraag dan om een jurist/advocaat die de eerste intake gratis doet.

Hoe dan ook zal  het 'aanvechten van onrechtmatigheid in deze moeite en mogelijk ook het nodige kosten in relatie tot 2 maanden dubbele huur. En dan toch ook deze https://www.juridischloket.nl/hoe-we-werken/advocaat-nodig/

D.
door D.A. Pol Aug 19, 2021 om 16:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel Heremiet en Tijger, ik ga inderdaad binnenkort eventjes bij het Juridisch loket langs/bellen! :)

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2021 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 19, 2021 om 16:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER!, hoe goed ook bedoeld, uw verwijzing gaart over huurprijzen van complete zelfstandige woningenb en niet over kamer(ver)huur.  kamers. Deze info is er wel (https://housinganywhere.com/nl/Nederland/huurprijs-bepalen-van-een-kamer/ )

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2021 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan even de link helemaal doorlezen en de juiste categorie aanklikken?

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 20, 2021 om 09:37
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, de woonbond gaat alleen over sociale woningen. Bij zoeken zie ik in ieder gaval ook nog deze https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/huurprijzen/puntentelling-kamers/  In uw link staat duidelijk toch echt dit: Het totaal aantal punten bepaalt de maximale huur van uw sociale huurwoning. Hoe meer punten, hoe hoger de huur.

Er zijn aparte puntentellingen voor:

  • zelfstandige woningen
  • onzelfstandige woningen (kamers)
  • woonwagens en woonwagenstandplaatsen.
en toegegeven, ook nog een verwijzing naar de huurcommissie en dus niet de woonbond.

tijger1
door tijger1 Aug 20, 2021 om 09:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijft u nu werkelijk doorzeuren?

lees dit https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/wat-is-het-verschil-tussen-een-sociale-huurwoning-en-een-huurwoning-in-de-vrije-sector

e
n dan met name de laatste alinea onder de blokjes met een punt ervoor.

Een kamer is een sociale huurwoning.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2021 om 16:57
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Na nog even zoeken vond ik inmiddels ook dit als antwoord op een soortgelijke vraag in 2015. De clausule is dus onrechtmatig en kan dus met succes worden aangevochten.
Betaalt u de huur per maand? Dan is de opzegtermijn ook een maand | woonbond.nl  Bron: opzegtermijn kamerhuur - Kassa (bnnvara.nl)

Donuts
door Donuts Aug 19, 2021 om 17:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat het onrechtmatig was, wisten we dankzij het goede antwoord van @tijger1 al.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 19, 2021 om 17:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@SPRIETJE, ik heb de onrechtmatigheid niet betwist. Ik wijs op het feit dat de verhuurder overtuigd zal moeten worden en dat daar mogelijk hulp bij nodig is. Mijn eerste reactie die ik daarna heb aangepast was fout.

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2021 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Man, man, die verhuurder hoeft niet overtuigd te worden. Die moet gewoon op die fout gewezen worden.

Dus als de Ts de huur op wil zeggen, kan worden volstaan met één maand opzegtermijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 20, 2021 om 09:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zal een huisjesmelker niet moeilijk doen, denk toch eens na. Kent u het begrip niet? Nog nooit iets gehoord over huyisjesmelkers die proberen het onderste uit de kan te halen en intimideren, bij door inhouden van huur. Lees dan dit maar eens

Huisjesmelker

Naar navigatie springenNaar zoeken springen

Een huisjesmelker is een uitdrukking voor een nalatige verhuurder die meerdere panden bezit. De huisjesmelker probeert door minimale bestedingen aan onderhoud een zo groot mogelijke winst te halen. Vaak hebben huisjesmelkers door woningnood de kans om een hogere huurprijs te vragen. Ook kunnen huurders worden geïntimideerd door de huisjesmelker.[1][2] Huisjesmelkers die woningen verhuren in achterstandswijken aan arme minderheden, worden ook wel "ghetto landlords" genoemd. Ook kunnen huisjesmelkers winkelcentrums beheren. Huisjesmelkers hopen dat de overheid hun panden opkoopt of in beslag neemt.

En houd a.u.b. op met verder gedram. Wat heeft Ts daaraan? Duidelijk is dat de huisjesmelker fout zit maar de vraag is en blijft hoe er mee om te gaan en u verwees nota bene zelf ook naar het juridisch loket. Vanaf nu negeer ik al uw opmerkingen.

tijger1
door tijger1 Aug 20, 2021 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat valt er aan huur in te houden doir die huisjesmelker?

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 20, 2021 om 10:42
16885 Antwoorden / 202 Vragen

... _ _ _ ...

marita5
door marita5 - Aug 19, 2021 om 18:13
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo D.A.Pol ,

Bij het Juridisch Loket wordt exact hetzelfde vermeldt , als wat @tijger1 heeft aangegeven , zie deze link .

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huur-opzeggen/

D.
door D.A. Pol Aug 19, 2021 om 18:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Maritas5,

Dank je wel! Het is fijn om te weten dat ik volledig in mijn recht sta als ik er binnen één maand uit zal gaan.

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2021 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doe het wel tijdig, schriftelijk en aangetekend. Bewaar een kopie. Allemaal voor de zekerheid. Denk aan de borg.

U kunt dus eventueel die te hoge huur aanvechten en u hebt geen dwingend recht op een verhuurdersverklaring.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 19, 2021 om 20:45
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Beste forum leden;

Er is een groot verschil in voorwaarden van  Huurhuis en Kamers....

en dat laatste geeft minder rechten en bescherming.

Ik ga niemand persoonlijk aanvallen maar deze Kamer bewoner   kreeg Huurhuis antwoord.....
Zodra je normale en beter geprijsde woning hebt opzeggen, niets meer betalen want  met dergelijk flut contract
heeft  hij  geen poot om op te staan...

3 maanden opzegtermijn is leuk in slechte tijden maar met zoveel huurder die graag willen  is  1 week er al meerdere nieuwe huurders....
Kijk goed welke antwoorden goed en fout zijn.

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2021 om 23:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U weet niet waar u het over hebt. Complete onzin.

mo
door mof - Aug 20, 2021 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De opzegtermijn voor de huurder mag nooit langer zijn dan de betaaltermijn van de huur: betaalt u contractueel de huur per drie maanden, dan mag dit, betaalt u de huur per maand, dan mag dit niet.

Ro
door Roelofs.weurt - Aug 20, 2021 om 13:07
7 Antwoorden / Vragen

Dat is wel erg veel huur voor die oppervlakte.
opzegging is normaal een volle maand

1paul
door 1paul - Aug 20, 2021 om 15:03
3173 Antwoorden / 0 Vragen

huur is veel te hoog, als u al huurt kunt u huurverlaging aanvragen en eventueel afdwingen, daar zijn wel site´s over te vinden, in sommige steden zijn er lokale iniatieven in deze of via de woonbond.

opzegtermijn is normaal de huurperiode die u betaalt, betaal je per maand is dat ook de opzegtermijn!

Verhuurdersverklaring krijg je bij opzegging als het goed is maar is geen verplichting!!!!