be
door belgraffe Jun 1, 2015 om 19:11
Geldzaken & recht

Opzegtermijn kamerhuur

Onze dochter huurt een onzelfstandige studenten kamer en heeft vanwege studie naar een andere stad haar huur opgezegt.In haar contract staat 2 maand opzegtermijn en de huurbaas houd zich hieraan. Volgens mij is de wettelijke regel opzegtermijn gelijk aan de huurtermijn , ze betaalt per maand.Dus 1mnd opzegtermijn ook ondanks dat huurcontract ?

2110 7 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Jun 1, 2015 om 19:18
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste belgraffe,

u heeft inderdaad gelijk, de opzegtermijn is 1 maand.
De belbus is er al eens aan te pas gekomen, klik hier.

Opzeggen uiteraard schriftelijk, aangetekende brief of email zodat u het aan kunt tonen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 1, 2015 om 19:57
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Zeer goed antwoord, vraagsteller, let op: u kunt ook nog eventueel bij de huur aangerekende bemiddelingskosten 'opeisen'. Let ook op dat u de borg terug ontvangt!

valerius-2
door valerius-2 - Jun 1, 2015 om 20:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het is ook al een keer bij de rijdende rechter geweest en daar kwam ook de maand voor de opzegging.

door 1953 - Jun 1, 2015 om 20:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De wettelijke opzegtermijn is 1 maand. Zakelijk kunnen afwijkende opzegtermijn bedongen zijn.

Zou een stok achter de deur gaan zetten met behulp van o.a. het Juridisch Loket en/of met de Huurcommissie dreigend.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 8, 2015 om 17:17
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even terug op een eerder antwoord waarin ik stelde: opzegtermijn 1 maand. Art 7:292 BW noemt een opzeggingstermijn van één jaar (tenzij bij overeenkomst anders is overeengekomen).

zoekster
door zoekster - Jun 8, 2015 om 17:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op maandag 8 jun 2015, 17:17]Ik kom nog even terug op een eerder antwoord waarin ik stelde: opzegtermijn 1 maand. Art 7:292 BW noemt een opzeggingstermijn van één jaar (tenzij bij overeenkomst anders is overeengekomen).
U bent in de war, 7:292 gaat over bedrijfsruimte.

Voor deze vraag geldt dit

art 7:271 lid 5a

Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen:

bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;

Omdat de huurder per maand betaald, kan die per maand opzeggen.

Maar... heeft de huurder een huurcontract getekend voor een bepaalde termijn dan moet in principe de huurder de termijn van het contract uitdienen, tenzij anders aangegeven in de huurovereenkomst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 15, 2015 om 12:49
16887 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 8 jun 2015, 17:43][quote=gerritaltena schreef op maandag 8 jun 2015, 17:17]Ik kom nog even terug op een eerder antwoord waarin ik stelde: opzegtermijn 1 maand. Art 7:292 BW noemt een opzeggingstermijn van één jaar (tenzij bij overeenkomst anders is overeengekomen).
U bent in de war, 7:292 gaat over bedrijfsruimte.

Voor deze vraag geldt dit

art 7:271 lid 5a

Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen:

bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;

Omdat de huurder per maand betaald, kan die per maand opzeggen.

Maar... heeft de huurder een huurcontract getekend voor een bepaalde termijn dan moet in principe de huurder de termijn van het contract uitdienen, tenzij anders aangegeven in de huurovereenkomst.

Inderdaad, helemaal correct, de wettelijke opzegtermjin is inderdaad 1 maand en de clausule in de huurovereenkomst is nietig. (Wet gaat voor)