Iylia
door Iylia Dec 15, 2020 om 18:32
Geldzaken & recht

Otis lift repraratie bijna 600 euro

Een tijdje terug heb ik een tafel naar boven verhuisd en hiervoor de lift gebruikt. Wat bleek, we hadden perongeluk de deur niet goed opengehouden waardoor de liftdeur dicht viel. Iemand ergens in de lift had de lift aangeroepen, want logisch, diegene wil deze gebruiken. Op het moment dat die deur dicht valt, willen de binneste deuren van de lift ook dicht, maar deze kwamen klem te zitten tussen de tafel. Hierop direct met Otis reparaties gebeld en met een uur stonden ze er, top service zou je denken.

Het incheck moment van de monteur was 12:43 en uitcheck was 13:19 op een Zaterdag. De VVE heeft de factuur aan mij doorbelast. Enerzijds zou je denken dat je met een appartement van 100 personen hier wel tegen verzekerd bent? Lijkt me niet dat dit een eenmalig iets is. Anderzijds, terecht gezien het onze toedoen is.

Puntje bij paaltje. Een rekening van 570 euro. Is dit normaal voor een reperatieservice voor een lift?

Op de factuur staat alleen vermeld "Vast tarief ("Zaterdagtoeslag")

4614 11 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Dec 15, 2020 om 18:35
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me wel. Dubbel tarief wegens zaterdag, voorrijkosten, onderdelen, BTW Dan zit je zo aan 600

getty
door getty - Dec 15, 2020 om 19:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bent u zelf niet verzekerd? (aansprakelijkheid)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 15, 2020 om 19:58
2096 Antwoorden / Vragen

Ik denk ook dat je een goede kans maakt. Blijkbaar ben je hiervoor aansprakelijk en dit is geen opzicht of huur.

ne
door neodutchio - Dec 15, 2020 om 20:12
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een VVE is natuurlijk niet verzekerd voor individuele personen. U hebt problemen aan de lift veroorzaakt, dan bent u de persoon bij wie ze aankloppen. Otis heeft een landelijke dekking, er moet dus een monteur apart naar u toe rijden en het te maken. Zaterdagtarief, voorrijkosten en BTW maken het duur.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2020 om 21:18
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mij lijkt het dat het aangerekende niet abnormaal is. Mogelijk niet abnormaal is dat er reparatie nodig was nu een deur niet dicht kon omdat er nog iets tussen stak, in dit geval uw tafel. Naar mijn mening moet een liftdeur daar tegen kunnen want stel dat een persoon er tussen zou komen.
Ik baseer dat op het feit dat ik af en toe een liftdeur die gaat sluiten met 'het steken van de voet er tussen 'open houd als er nog iemand meewil. De deur behoort dan automatisch open te gaan. Er is kennelijk een reden geweest waarom de deuren niet terug openden bij het belemmerd worden bij het dichtgaan.
Dat is m.i. wel een reden om navraag te doen en dan in ieder geval ook bij uw VvE.

Uw opmerking over verzekeren > het is aan de leden van de VvE om te besluiten of voor dit soort zaken ook een verzekering is gewenst.

Dan toch ook deze: heeft u zelf geen aansprakelijkheidsverzekering die dit dekt?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 15, 2020 om 21:20
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geschte Iylia,

Hoe oud is deze flat van u?

De meeste moderne liften zijn beveiligd tegen dit soort situaties.

Ik zou goed de huisregels van de Vereniging van Eigenaren doorlezen want het is vreemd, dat u opdraait voor deze kosten.

Is het verboden om grote spullen in de lift te plaatsen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 16, 2020 om 19:25
2096 Antwoorden / Vragen

Hoezo is dat vreemd. Als ik van u iets kapot maak ben ik toch ook aansprakelijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 17, 2020 om 02:32
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@HenkDezevende,

Moderne liften zijn beveiligd tegen hard sluiten van de deuren.

Wie is verantwoordelijk als iemand gewond raakt door de liftdeuren?

Het lijkt of de liftdeurbeveiliging niet goed werkt.

rj
door rjw - Dec 15, 2020 om 22:01
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Het bedrag van de reparatie en het handelen van de VvE vind ik eerlijk gezegd niet raar. 570 euro voor een reparatie op locatie is vrij normaal (ik heb wel hogere rekeningen langs zien komen uit de tijd dat ik nog in een VvE Bestuur zat. En normaal gesproken heeft een VvE alleen een verzekering voor alles wat te maken heeft met verantwoordelijkheden van de vereniging (aansprakelijkheid van de bestuurders) en een opstalverzekering. Geen verzekering voor schades die zijn veroorzaakt door de leden (daarnaast ga je je, zeker als vereniging, niet verzekeren voor dit soort kleine schades).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 16, 2020 om 03:00
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geschte RJW,

Ik vind dit een dubieuze kwestie.

Stel, dat er iemand gewond raakt door deze lift, wie is er dan verantwoordelijk voor?

Ik neem aan de Vereniging van Eigenaren.

Hoort een lift niet beveiligd te zijn bij dit soort gebeurtenissen?

rj
door rjw Dec 17, 2020 om 08:24
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Je gaat er nu een heel ander verhaal van maken. Er is schade aan de lift ontstaan door de tafel in de lift. Er staat nergens dat de beveiliging niet werkte.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 16, 2020 om 10:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Door iets tegen de deur gaat deze niet meer open!

Dat U de lift zonder persoon liet gaan moet er monteur deze openen tegen vaste tarieven.
De deurbeveiliging werikte volgens de normen die er voor staan.
Uw risico dat er niemand in zit om de tafel even terug te halen en deur ging weer open...

En de persoon die op knop drukte,  die gaat ook vrijuit... dit wilde met lift mee....

JlPl
door JlPl - Dec 16, 2020 om 11:46
1 Antwoorden / Vragen

Een lift is beveilgd. Dit geldt voor beide deuren, zowel binnen als buiten. Je kan er ook met je jas of bijv. een buggy, lichaamsdeel o.i.d. tegenaan of tussen komen. Dat de lift dus toch gaat "rijden" betekent dat de beveiliging van deze lift niet goed is. Zou niet betalen. Laat de lift onderzoeken of deze uberhaupt wel veilig is.

mo
door mof - Dec 16, 2020 om 13:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag eens na bij Otis of ze kunnen uitleggen wat de reparatie inhield.

ro
door ronny530 - Dec 16, 2020 om 17:54
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Als de tafel in de lift past valt u eigenlijk niets te verwijten want dan is het gebeurde een ongelukkige samenloop van omstandigheden. In oudere gebouwen waar eerst enkel een toegangsdeur was zijn veel liften voorzien van een extra schuifdeuren en daardoor wel kleiner geworden maar ook ik ben van mening dat die schuifdeuren beveiligd dienen te zijn en als er een obstakel gedetecteerd wordt direct open dienen te gaan en de toegangsdeur ontgrendeld wordt. Indien dat niet het geval is geweest dan is de lift levensgevaarlijk want als er meerdere mensen in de lift staan en iemand zet per ongeluk een voet tussen de schuifdeuren dan is het leed niet te overzien. Mocht het zo zijn dat de schuifdeuren wel beveiligd zijn en de tafel te groot voor de lift was dan valt u wel iets te verwijten want u had kunnen weten dat de tafel niet in de lift paste. Als dat zo is kunt u als u WA verzekerd bent een beroep op die verzekering doen want u heeft schade aan andermans goed veroorzaakt.

1paul
door 1paul - Dec 17, 2020 om 08:38
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft recht op een factuur die uitgesplitst is, aan de andere kant voor een kleine 3 kwartier werk is deze wel fors te nomen....

uiteraard is dit ook afhankelijk of er schade is ontstaan aan de lift wel later nog opgelost moet worden....

stuur deze rekening door naar uw aansprakelijkheids verzekering zou ik zeggen trouwens....

ju
door juliomariner Dec 17, 2020 om 18:09
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Op zaterdag incl. Voorrijden is dit helemaal niet fors

1paul
door 1paul Dec 18, 2020 om 07:52
3173 Antwoorden / 0 Vragen

jawel hoor, wij betalen dit bedrag echt niet bij een storing in het weekend....