ku
door kuhn Jan 27, 2013 om 11:57
Geldzaken & recht

Ouderen massaal in verzet

Wat is er nu aan de hand? Hierbij één aspect:
Bij mensen in loondienst en bij vele uitkeringen was tot 2012 dat de werkgever of de uitkeringsinstantie de inkomensafhankelijke zvw premie uitbetaalde aan de werknemer cq uitkeringsontvanger. Over deze vergoeding moest je wel belasting betalen. Over ouderdomspensioen, pre-pensioen, vut, en lijfrenten had je die belaste vergoeding niet. In het kader van het eenvoudiger maken van de loonstrook heeft men nu bedacht dat de werkgever deze vergoeding vanaf 2013 niet meer aan de werknemer betaald.
Omdat de werknemer c.q. uitkeringsontvanger dan een belastingvoordeel zou verkrijgen heeft men de 1e schijf inkomstenbelasting van 1,95% verhoogd naar 5,85%. Zo zou het netto loon neutraal blijven. Helaas heeft men geen rekening gehouden met de pensioenen en lijfrenten.
Dus alle mensen die zulke inkomsten in 2013 hebben zullen dus meer belasting betalen. En zo zijn nog meerdere aspecten te noemen waarbij de ouderen behoorlijk gedupeerd worden. Ik vraag me alleen af of de media nu ook zo massaal op deze intems springt als toen bij de inkomenafhankelijke zorgpremies waarbij de beter bedeelden behoorlijk last hadden. Met steun van de media was het snel afgelopen met deze regeling.
Groetjes

882 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 27, 2013 om 12:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is inderdaad een vervelend en onterecht gevolg voor die groepen, mensen die het vaak al niet breed hebben gaan er netto op achteruit. Om het nu te vergelijken met de inkomensafhankelijke zorgpremies gaat mij wat ver, we hebben het nu over tientjes en in het andere geval over honderden euro's.

Maar wellicht wil de Telegraaf er weer chocoladeletters aan wijden?

valerius-2
door valerius-2 - Jan 27, 2013 om 13:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik heb dus hier ook minder netto door maar daar valt over heen tekomen, maar de pebsioen gaan dus waarschijnlijk omstreeks april naar beneden en dat gaat meer kosten dan wat er nu gebeurd.

go
door gonneke2009 - Jan 27, 2013 om 14:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wees eens blij en trost dat je niet afhankelijk van een ander hoeft te zijn! en dat je gewoon voor jezelf kunt zorgen.

Ook ik heb even behoefte te reageren op deze uitzending. Minister Drees heeft er ooit voor gezorgd dat we nog steeds genieten van een AOW. Als je kijkt naar het principe van de AOW dan was om de laatste 3, 5, 7 jaar (hooguit) van je leven in ruste te kunnen doorbrengen. Als je dan heerlijk oud wordt (in dit geval 97jr.) en wat ik overigens iedereen gun, zullen die extra (vaak medische) kosten toch ergens van betaald moeten worden.

Als je naar het recente verleden kijkt dan waren/zijn er mensen die al met 50 of 55 jaar met de VUT gingen, vervolgens AOW ontvingen (en er soms naast hun AOW en pensioen ook nog bij gingen werken; terwijl er tegenwoordig voldoende werkeloze zijn die dat werk kunnen doen). Als je dan de zege hebt 97 jaar te worden en er wordt dan een eigen bijdrage gevraagd van een in dit geval behoorlijk kapitaal Kom op! Zeg natuurlijk moet dat kunnen. Het waren toch juist centjes voor je oude dag? En niet de erfenis voor je kinderen!!! waar ze ook nog dik belasting over moeten betalen?

Ik moest vorig jaar na 17 jr zelfstandig ondernemer te zijn geweest stoppen met mijn bedrijf. Ik heb geen recht op een WW uitkering, bijstand krijg ik niet omdat de overwaarde van mijn huis (lees “mijn pensioen”) meer bedraagt dan 20.000,00. Een huurhuis in de sociale woningbouw heeft een wachttijd van ongeveer 3 jaar. Een goedkopere woning kopen kan niet want ik heb geen inkomen en krijg dus geen hypotheek en dat geld ook voor een woning huren in de vrije sector (geen inkomen geen huurwoning). En waar iedereen zo bang is dat de hypotheekrente aftrek vervalt; ach het maakt mij niet uit want ik heb geen inkomen dus geen aftrek; dubbele pech!

Ik leef nu van het spaargeld (lees wederom “mijn pensioen”)! En nee dat vind ik niet leuk maar ik accepteer het wel. Ik heb van de overheid wel minimaal 2 jaar extra tijd gekregen om mijn pensioen alsnog te kunnen aanvullen;-) Ik ben blij en trots dat ik van niemand afhankelijk ben. Zo kan je het ook benaderen.

Wil iedereen die dat kan gewoon blij en trost zijn dat hij/zij voor zich zelf kan zorgen!

ri
door richard35 - Jan 27, 2013 om 17:34
204 Antwoorden / 37 Vragen

Als we alles maar accepteren dat kan de regering zo lekker doorgaan. Wat een typisch Nederlandse mentaliteit....alles maar pikken en accepteren.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 27, 2013 om 21:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=richard35 schreef op zondag 27 jan 2013, 17:34]Als we alles maar accepteren dat kan de regering zo lekker doorgaan. Wat een typisch Nederlandse mentaliteit....alles maar pikken en accepteren.

Zolang het geld niet aan de bomen groeit moet er toch een keuze worden gemaakt. En die zijn niet altijd leuk. Er zullen best mensen zijn die dit niet leuk vinden. Maar er zijn meer dingen die niet leuk voor de een en voor de ander wel.Moet je dan voor elk persoon aparte regels maken en controleren, dan blijft er niemand voor het ander werk om de centen binnen te brengen.

den dries
door den dries - Jan 28, 2013 om 15:32
62 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe er nu met ouderen wordt omgegaan moet een waarschuwing zijn voor de hedendaagse jeugd !
Wij die na de oorlog dit land hebben opgebouwd worden door de Overheid als dank kaal geplukt.
De jeugd wordt nu tegen de ouderen uitgespeeld onder het motto: 'straks is er voor jullie niets meer'.
Een lafhartige houding van dit GENOCIDE KABINET die over lijken gaat om het vermogen van de rijken te beschermen. Derhalve tuig van de bovenste richel.

zw
door zwaardvis - Jan 28, 2013 om 21:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

De invoering van de WUL heeft de overheid voor gepensioneerden slechts gedeeltelijk gecompenseerd door het verhogen van de ouderenkorting, de algemene heffingskorting en het verlengen van de eerste schijf. Alles bij elkaar ongeveer 430 euro wat overeenkomt met een volledige compensatie op AOW-niveau. Over het pensioen, dus naast de AOW, moet men plots 3,9% meer belasting betalen, tot 19.465 euro. Dat gedeelte werd/wordt dus niet gecompenseerd. In schijf 2 en 3 is het belastingtarief (nagenoeg) gelijk gebleven. Resteer dus een naddel van ongeveer 30 euro per maand als je schijf 1 helemaal vol maakt qua inkomen.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2013 om 11:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De AOW is daarnaast ook nog verhoogd. Als je als alleenstaande AOW hebt, heb je € 15 netto meer, plus een hogere zorgtoeslag.

pe
door pensioentrekker - Jul 4, 2014 om 13:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het wordt tijd...

De pensionado's worden bestormd met rendementen en procenten.
De heren in de top lachen zich wezenloos. Witteboordencriminilateit wordt niet bestraft.
Als we een tegeltje oppakken, waar moet dat dan naar toe?

Met z'n allen kunnen we toch niet zo weerloos zijn?

valerius-2
door valerius-2 - Jul 4, 2014 om 15:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pensioentrekker schreef op vrijdag 4 jul 2014, 13:31]Het wordt tijd...

De pensionado's worden bestormd met rendementen en procenten.
De heren in de top lachen zich wezenloos. Witteboordencriminilateit wordt niet bestraft.
Als we een tegeltje oppakken, waar moet dat dan naar toe?

Met z'n allen kunnen we toch niet zo weerloos zijn?
U zal eens om u heen gaan kijken wat u kan doen en dan niet kijken naar de gene die meer kan doen, maar wel de andere kant is kijken die veel minder hebben dan.