ki
door kieke55 May 25, 2008 om 21:41
Geldzaken & recht

Overlast buurhond

Onze buurvrouw heeft een hond, die ze enkel jaren geleden uit een asiel haalde. Het dier is vroeger erg mishandeld. Als ze met de hond gaat lopen heeft ze hem aan een extra sterke riem en is het dier gemuilkorfd. Met name naar mannen toe is het beest onbetrouwbaar.(we wonen in een zeer kinderijke buurt.) Nu hebben we de buurvrouw al een paar keer gezegd dat we geluidsoverlast van de hond hebben, Hij blaft namelijk bij nacht en ontij. Reageert erg op postbode en andere mensen die iets in de brievenbus doen. Nu komt ons ochtendblad 's morgens al 0m +/- 5.15 uur.  en dan begint het "feest"soms al. Maar ik heb zelf soms ook nachtdienst en probeer dan overdag dus te slapen. en ook dan laat ze de hond onnodig blaffen. Ze neemt geen maatregelen en spreekt hem niet toe. Het probleem is dus dat de hond geluidsoverlast veroorzaakt. Buurvrouw zelf doet hier niets aan. Wat kan ik doen om dit te laten stoppen/om buurvrouw te bewegen maatregeln te nemen???

10014 35 Rapporteer

kiran
door kiran - May 25, 2008 om 22:29
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo kieke55

Doorgaans is dit alleen op te lossen door te blijven praten.

U kunt ook overwegen om eens een praatje te gaan maken met een wijkagent. En die erop afsturen. Of 't werkt? Meestal is dat ook maar voor een poosje. Als 't inderdaad een vrij gevaarlijk beestje kan zijn, zou ik haast zeggen dat er eerst iets zou moeten gebeuren voordat er aktie kan worden ondernomen. Hoop natuurlijk van niet! Maar meestal gaan die dingen wel zo.

Wens u succes

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 26, 2008 om 12:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ik sluit me hier geheel bij aan. Prate, praten en zonodig eens de wijkagent laten praten.

chouffebier
door chouffebier - May 26, 2008 om 13:24
32 Antwoorden / 27 Vragen

U schrijt dat ze er niets aan doet en dat ze de hond laat blaffen.

Ook ik heb 2 hondjes.

Die beginnen ook te blaffen als ze een van de vele katten uit de buurt op mijn achterplaats zien.

Ik probeer dan op alle manieren om ze stil te krijgen wat ook wel lukt maar "ze hebben weer geblaft".  De meeste hondenbezitters hebben n.l. zelf ook een hekel als hun honden blaffen maar dat is de natuur van elke hond.

Is het ook niet zo dat u slecht slaapt en daardoor eerder het geblaf opmerkt?

Beter een goede buur (zelfs met hond) dan een verre vriend.

Erger je niet, dat kost alleen maar verloren energie maar praat er met je buurvrouw over.

Groet Chouffe

hmpf
door hmpf - May 26, 2008 om 13:35
122 Antwoorden / 60 Vragen

Eerlijk gezegd vind ik dat een huishouden geen hond moet hebben als er overlast is én de eigenaar niets doet om die te beperken.

Ik heb een benedenbuurvrouw (flat) die een hond heeft gekregen. Hij huilde veel als ze weg is (soms urenlang) en daarom heeft ze een hondje erbij genomen, zodat hij niet alleen is. Ook heeft ze vaak gevraagd hoe het ging met het geluid, zet de honden in de meest prikkelarme kamer van het huis als ze weggaat en heeft ze het zó geregeld dat ze op dezelfde dagen is gaan werken als ik. De honden zetten nog regelmatig een keel op en dan baal ik wel, vooral natuurlijk als ik vakantie heb en zij niet, maar de Goodwill die ze heeft gekweekt door alles eraan te doen om de overlast te beperken heeft bij mij de grootste ergernis weggenomen.

Helen

pierre60
door pierre60 - May 26, 2008 om 13:36
132 Antwoorden / 14 Vragen

Nou weet ik niet of u in een huur of koopwoning woont maar als u in een huurwoning woont en praten helpt niet dan kunt u met andere buurtgenoten, die er ook last van hebben, een brief opmaken en met z'n allen een handtekening eronder zetten. Stuur de brief naar de woningstichting. Als alles goed gaat krijgt die vrouw snel een bezoek van een woningconsulent. Ze krijgt dan een waarschuwing. Blijft het geblaf bezig, meldt u zich dan weer bij de woningstichting. Het zal waarschijnlijk een paar keer zo gaan maar uiteindelijk moet de vrouw gaan verhuizen of haar honden weg doen. Is bij mij in de buurt ook zo gegaan en wat is het nu heerlijk rustig. Helaas heeft het wel twee jaar geduurd voordat de eigenaar gedwongen werd om te verhuizen. Succes

op
door oplossing - May 26, 2008 om 13:41
119 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan zeer irritant zijn maar nu even een belangrijke vraag....... heeft u en uw buurvrouw een koop- of huurwoning. Als u en uw buurvrouw een huurwoning hebben dan kunt u het beste in eerste instantie de Woningbouw (verhuurder) inschakelen en uw probleem voorleggen want dit is duidelijk geluids/woonoverlast wat u heeft, in de meeste gevallen gaat er dan een opzichter langs om eens polshoogte te gaan nemen, ook kunt u de wijkagent inlichten zeker omdat de hond zelf niet te vertrouwen is dat blijkt wel uit de muilkorf die hij draagt en u in een kindvriendelijke wijk woont. Maar ik adviseer u wel de buurvrouw hiervan op de hoogte te brengen welke maatregelen u gaat nemen als zij niet in aktie komt om er iets aan te doen, meestal schrikt dit wel af en zijn ze bereid om mee te werken, lukt dit niet dan zeer zeker naar de Verhuurder stappen want zo kan het niet verder. De verhuurder is verplicht hier iets aan te doen omdat hier in onze straat ook zoiets is voorgevallen en die bewoners kregen de mededeling of verhuizen of de hond weg doen, ze hebben de hond weg moeten doen en hebben nu een andere "stille" hond,

succes,.

qp
door qpc - May 26, 2008 om 13:47
203 Antwoorden / 0 Vragen

Bel de gemeente eens.

Vaak hebben ze in de Gemeentelijke Verorderingen een artikel staan tegen overlast (van hondengeblaf).

Hierdoor kan de gemeente optreden bij dit soort overlast, daar waar bijvoorbeeld de politie of woningbouwverenigingen dit niet kunnen.

U staat sterker als u met meerdere buurtbewoners de overlast aankaart.

mi
door mij1234 - May 26, 2008 om 14:00
24 Antwoorden / 12 Vragen

ook ik heb zo'n buurvrouw die er gewoon 'schijt'aan heeft.ze heeft ook zo'n antiblaf apparaat gekocht o aanraden van een kennis,dat werkte heel goed,maar de batterijen zijn leeg en ze doet er geen nieuwe in!!!Ik heb haar er al een keer op aan gesproken en ze zei dat ze ging verhuizen,maar via via heb ik gehoord dat dat niet doorgaat.Aangezien we elkaar nu ontwijken,omdat ik zowat ontplof als ik haar zie,wilde ik een klacht indienen bij de woningstichting,maar dat moet schriftelijk,dus wacht ik nog even af.Laatst heb ik,nadat ie de hele dag had geblaft dat ie z'n kop dicht moest houden,omdat ie anders vergif krijgt!Dat is nu het gesprek van de dag,ik doe dat echt niet hoor!!!!Maar hij is al een stuk rustiger.Ik heb ook van internet een cursus gekopieerd om je hond het blaffen af te leren en er een briefje bijgedaan dat ze dat maar eens moet gaan doen of nieuwe batterijen of een klacht,met mede bewoners naar de woningstichting!!!Nu maar afwachten.

Kijk een hond is leuk,maar niet als anderen er last van hebben,in haar nadeel is ook dat ik nix van honden moet hebben.....

Maar het was jou probleem en ik hoop dat er hier toch iets bij staat dat jou kan helpen,succes

af
door aflierman - May 26, 2008 om 14:10
128 Antwoorden / 0 Vragen

Geluid overlast overdag wordt een moeilijke zaak.
Het wetboek van Strafrecht(3e boek) praat voor zover ik weet allen over geluid overlast indien het plaats vind in de voor de nachtrust bestemde tijd.
De tijd zelf wordt niet genoemd en is in de grote stad een stuk later dan een dorp op het platte land.
Als de buurvrouw alles dicht heeft zal het niet meevallen zeker als er niet mee valt te praten want het is wel degelijk af te leren.
Zelf heb ik een zwerfhond (St.Bernard) die overal op reageerde toen ik haar pas had,nu reageert ze nergens meer op maar je moet het zelf wel willen!!!!

De buurtagent lijkt mij de enigste oplossing in geval van een eigen woning(of vereniging van eigenaren)
Anders de woningstichting.!!!

Ik wens U sterkte want dit zult u echt nodig hebben.
vriendelijke groet.
A.F.

op
door oplossing - May 26, 2008 om 14:10
119 Antwoorden / 1 Vragen

@mij1234, wees heel voorzichtig met bepaalde uitspraken want stel iemand anders dient die hond iets toe waar hij erg ziek van wordt met de dood ten gevolge dan krijg jij de vinger naar je toe omdat jij zoiets hebt geuit!!!!! dus kijk altijd uit met wat je roept al ben je ziedend en spring je uit elkaar van woede.

Het is niet altijd gezegd dat zoiets schrftelijk moet want op papier kan je geen geblaf laten horen, het beste is een opzichter langs te vragen die het geheel kan aanhoren en dan heb je bewijs genoeg.  Doe geen overhaaste dingen waar je later spijt van hebt maar ga eerst volgens het boekje te werk.

mo
door morgenrood - May 26, 2008 om 14:23
7 Antwoorden / 4 Vragen

haha; Mijn buren zijn hier net komen wonen en hebben 8 hondjes. en in de tuin kunnen zij erg tekeer gaan en doen hun behoefte in de tuin van hun dus worden nooit uitgelaten. en draaien ook harde muziek in de tuin, heb er al problemen mee en krijg de vieste en slechte opmerkingen.
Heb hier 32 jaar met rust gewoond, maar  ik zeg maar niets meer, want ik ben alleen.
Denk wel dat anderen hier wat aan zullen doen. zoals ik wel merk.
Ik heb goede oordoppen en zo kan ik met warm weer toch van mijn tuin genieten  of ik ga maar weg.
Mijn  andere Buurvrouw gaat ook maar weg.
Jammer dat men niet normaal kan praten met elkaar, maar ze zegt; het is mijn huis en ik betaal huur en doe wat ik wil.

op
door oplossing - May 26, 2008 om 14:31
119 Antwoorden / 1 Vragen

@morgenrood. ik hoop dat u het met die oordoppen redt en hopelijk bestaat er ook zoiets als neusdoppen want als die 8 honden hun behoefte ook al in de tuin doen (pies en poep) kan het met de zomer heel erg gaan stinken. En u zegt....u bent alleen dus zegt maar niets meer" ??? .......... nou schijt!!! je mag nog steeds voor je recht opkomen en op deze manier neemt zo´n gezin binnen een mum van tijd alle macht in handen?  Juist nu moet u laten zien en merken dat u niet bang bent, vecht voor je recht!!!!

jantje
door jantje - May 26, 2008 om 14:55
123 Antwoorden / 12 Vragen

Wij hebben ook een hondje, ook iedere morgen zodra hij één van ons naar de w.c. hoort gaan (het ruischen van het water door buizen die door de schuur lopen) begint Sjonnie als een gek de mat voor de deur omhoog te werken. Omdat hij denkt dat hij zich onder de deur door kan graven.

's Nachts moet hij in de schuur / bijkeuken slapen. We wonen in een twee- onder- één- kap-woning. Wij, en de buren kunnen het hondje iedere morgen goed horen. Daar zijn we goed zat van, dus nu ga ik in de offensief. Normaal als ik de deur open doe, komt Sjonnie me tegemoet en wil meteen spelen. Hij zoekt een ding uit zijn bak en rent ermee de kamer in. Nu doe iik het zo: Spreek hem rustig maar streng toe, dat al dat lawaai niet mag. Dat is foei. Desnoods met de opgerold stuk krant waar je net mee van de w.c. komt in de hand. Er even mee zwaaien. Gaat hij toch blaffen, geef een tik met die krant tegen zijn schouder.
En ga niet in op zijn speels gedrag. Dit is al een grote straf voor hem. De volgende dag was het al een stuk rustiger. En dan wèl rustig maar aardig begroeten van de hond.
Deze manier herhalen, dan luisterd hij ook wel.

Ik zou niet meteen naar de politie stappen, maar vraag de buurvrouw eens een keer om een kopje koffie of thee te komen drinken. Gezellig met wat lekkers erbij.

Vraag vantevoren iemand om op dàt moment iets bij de buren in de brievenbus te deponeren. Dan kan ze zelf horen wat voor een lawaai haar hond produceerd.

Dan weet ze vanaf dat moment wat er van haar verwacht wordt. Doet ze niks, dan kun je er altijd iets van zeggen. En zelf actie ondernemen.

Moin.

lorenza
door lorenza - May 26, 2008 om 15:09
5 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb 2   honden en woon op een gallerij. Op die gallerij wonen 10 katten die continu daar lopen en voor mijn deer zitten te zonnen. Geen enkel probleem.  Zodra er mensen langslopen en vooral kinderen die dan de gewoonte hebben met een sleutel langs de ballustradestangen te ratelen en hard geluid maken, slaan mijn honden op tilt. En die kinderen lachen en voor mijn keukenraam blijven staan kijken. Dus zodra er iemand nu aanbelt of ze horen de bel bij de buren dan accociëren mijn honden dit met harde geluiden en gaan ze al meteen in de aanval. Zodra ik buiven wil gaan, is er altijd wel een kat die niet weg wil en wordt er ook hard geblaft en hou ik zowat mijn 2 honden niet omdat die kat niet weg wil van mijn voordeur. En ik maar de schuld krijgen van geluidsoverlast. Iedereen denkt dat ik een hekel heb aan katten omdat ik ze niet heb maar honden heb. Ik hou van alle dieren maar dat breng ik ze niet aan hun verstand. Ik doe verder niks aan dat geblaf omdat anderen dit gewoon uitlokken en daar lol in hebben om mij weer te kunnen 'pakken', dus ik laat mijn honden gewoon blaffen. In de nacht zijn ze doodstil tot een uur of 12 in de ochtend, en niemand moet mij nog iets zeggen of IK ga blaffen en bijten haha....

labren
door labren - May 26, 2008 om 15:26
862 Antwoorden / 0 Vragen

in principe mag er geluid gemaakt worden tussen 7 uur s,morgens en 22.00 uur s,avonds dat U overdags moet slapen omdat U ook s,nachts werk is erg vervelend maar daar kan U de buurvrouw niet mee lastig vallen want dat is U eigen keuze, geluid overlast is als de hond uren achter elkaar aan het loeien is maar niet als die af en toe blaft omdat er iemand aan de deur zit te rommelen dat is waakzaam heid van de hond en valt niet onder geluids overlast , kinderen spelen en gillen en honden blaffen nu eenmaal als het maar overdags is , ik heb ook zon buurman die onregelmatige diensten heeft en af en toe snacht moet werken maar daarom hoef ik overdags nog niet stil te zijn om dat de buurman moet slapen , het is zijn eigen keuze dat die s,nachts wil werken maar daar kan ik geen rekening mee houden, hij heeft dus de keuze of om van baan te veranderen of oordopjes te kopen als het maar stil is vanaf 22.00 uur tot 7 uur s,morgens

jantje
door jantje - May 26, 2008 om 15:55
123 Antwoorden / 12 Vragen

@ Labren,
Ook al 'mag' men vanaf 7 uur in de morgen harde geluiden maken, dan is het nog niet perse nodig dat het ook gebeurd. Ik wil zelf ook niet hebben dat andere mensen last van mij of van mijn hond hebben.

Nachtdiensten draaien is meestal een dag een vier, in die periode zou men wel een beetje rekening met elkaar kunnen houden wat harde geluiden betreft.

Want er kan een dag komen dat je zelf ook graag wat stilte in en om het huis verlangt, om wat voor redenen dan ook.

In de Middeleeuwen legde men stro voor iemands deur als er ziekte in dat huis was. Dat demte het geratel van karren.

op
door oplossing - May 26, 2008 om 18:14
119 Antwoorden / 1 Vragen

nou labren dat kan ook wel wat vriendelijker, maar uit uw opmerking blijkt wel dat u geen verstand heeft van wat voor een geluid hondengeblaf teweeg kan brengen dit gaat werkelijk door merg en been dus zoals u zich dan aan de regeltjes wilt houden tussen 7 en 22 uur nou succes ermee maar als iemand een hond heeft die ten eerste niet te vertrouwen is voor kinderen, ten tweede gemuilkorft op straat gaat en ten derde voor alles blaft wat er in en om de woning gebeurd nou dan lust ik er nog wel een paar, misschien kunt u eens een maandje van woning ruilen met die persoon die overlast heeft van die hond en dan zal u wel terugkomen op hetgeen u in uw schrijven zet, hou er wel rekening mee dat hondengeblaf niet te vergelijken is met wat muziek of spelende kinderen op straat, een hond kan uren door blijven gaan en daar kan een mens goed gestresst door raken, niet van ander soort geluiden omdat die met oordopjes weg te krijgen zijn en voor wat betreft dat die persoon nachtdiensten draait? misschien is ze wel verpleegster? dan is het niet te hopen dat u ooit in het ziekenhuis terecht komt want ook die mensen werken daar in nachtdiensten en dan is het toch wel prettig als er iemand is die u kan verzorgen.......of niet soms!!!! dus beslis nu niet over iemand zijn baan of die wel of geen nachtdiensten mag draaien, kom zeg doe normaal.

jo
door joseph6 - May 26, 2008 om 18:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik (wij)hebben een buurvrouwdie,2 huis,tuin en keuken hondjes heeft ,ik heb deze beesjes nooit op straat gezien,daarom die benaming.Deze dame liet deze hondjes 's nachts nog om 2uur 30 de tuin in en dan blafte ze de hele buurt wakker,nadat veel klagen en vele briefjes van buurtbewoners geen baat hadden,ben ik personlijk naar haar gegaan heb haar gezegt,de vele briefjes zijn niet van mij,maar ik kom persoonlijk en na een fatsoenlijk gesprek waarin zij niet toegaf dat ze fout was heb ik fatsoelijk gezegt,Dan!!ga ik verder,ik ben naar de bouwvereniging geweest en!!!!het heeft baat gehad. Dus dit kan zonder ruzie worden opgelost

op
door oplossing - May 26, 2008 om 18:38
119 Antwoorden / 1 Vragen

@moin, ik ben het deels met je eens maar als mensen zich al vanaf het begin zo opstellen en werkelijk lak aan de buren hebben dan ben ik bang dat ze ook met een normaal gesprek niet voor rede vatbaar zijn, mijnsinziens lijkt het mij beter dit uit handen te geven en de verhuurder in te schakelen uiteindelijk zijn zij degene die deze bewoners de woning hebben toegezegd maar was het de verhuurder ook bekend dat er een luidruchtige hond mee verhuisde??? want op problemen huurders onderling zitten ze echt niet te wachten en als dat niet lukt dan is de politie nog een laatste redmiddel. Maar is er dan geen huurdersvereniging in die buurt? dat vraag ik me nu net af......

ba
door bachanaal - May 26, 2008 om 19:33
248 Antwoorden / 7 Vragen

onder de clausule äantasting woongenot"is zoiets altijd aan te pakken(wettelijk). je kan het ook bij de rijdende rechter proberen(die heeft een kantoor in amsterdam, postbus en telnr weet ik niet meer maar dat is wel te vinden op internet neem ik aan.

jantje
door jantje - May 26, 2008 om 19:37
123 Antwoorden / 12 Vragen

@ oplossing,

Je hebt gelijk, als praten niet meer mogelijk is, dan moet je een stap verder gaan en naar de woningbouw-vereniging gaan.
Wij hebben ooit buren gehad die niks anders deden en doen dan 'buurtjes pesten'. Gelukkig stonden wij op dat moment al ingeschreven voor een ander huis, we hebben ons wat die lui betreft rustig gehouden. De omgeving waar we nu wonen is echt een weldaad. In ons geval hadden we ook het plan gehad om naar de woningbouw te gaan.
Maar het is nog altijd zo: Met onwillige heren is het kwaad kersen eten.

toolboy
door toolboy - May 26, 2008 om 20:12
965 Antwoorden / 40 Vragen

Dat wordt een lastige strijd. Alhier ben ik met een soortgelijk probleem al vanaf 2005 bezig.De verhuurder laat het volledig afweten ondanks vele politie meldingen/constateringen,geluidsopname`s en gesprekken met belofte`s.Op dit moment is de politie bezig met een buurtonderzoek en hopelijk komt er in mijn geval binnenkort een einde aan de overlast.Bel de politie elke keer als er overlast is.

SC6 T

va
door vanrijzewijk - May 26, 2008 om 23:32
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo kieke55

Wij hebben dit ook meegemaakt en niets hielp ook de vele gesprekken met de buren niet. Een blafband bood even een oplossing maar toen de batterijen leeg waren begon het weer opnieuw. Na een observatie vanuit ons huis door een honden psygoloog bleek dat de hond gedrachtsgestoord was.En als eigenaren daar niet mee om kunnen gaan (je mag de hond dan b.v. niet lang alleen laten) kun je het volgende ondernemen.Als er meer mensen last van hebben handtekeningen verzamelen,ook aan de postbode en andere personen die het geblaf kunnen bevestigen.Geluidsopnames maken vanuit je eigen woning en plaats. Melden bij de bouwvereninging, handhaving van de gemeente inschakelen en de wijkagent.De gemeente kan namelijk de APV zo aanpassen dat ovelast van blaffende honden strafbaar wordt.En stil zijn tussen 10.00 uur sávonds en 7 uur s'morgens is onzin,je mag nooit overlast bezorgen ook niet op andere tijden van de dag.Het kost je wel een hoop tijd om het voor elkaar te krijgen maar de aanhouder wint.Als de hond veel alleen is kun je ook de dierenbescherming bellen.En de stelling een hond moet blaffen daar is hij hond voor is echt onzin.Een goed opgevoedde hond blaft niet bij elk geluid of bel gerinkel en ik spreek uit ervaring.Succes gewenst

labren
door labren - May 27, 2008 om 00:28
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet niet of iedereen het verhaaltje goed gelezen heeft van kiek55 maar ze HEBBEN DE BUURVROUW GEZEGT en POSTBODE die lopen snachts niet en heeft kiek wel eens aangebelt bij die buurvrouw om er over te praten of is die bang voor die hond omdat die naar mannen onbetrouwbaar is en dan BEGINT HET FEEST SOMS dus niet altijd , in mijn beleving blaft die hond soms en als er iemand aan de deur komt maar dat is toch normaal bij een hond, een goede hond is waaks, volgens mij loopt er s,nachts niemand met reclame en wordt ook de post niet bezorgt,die man kan beter eerst eens met die buurvrouw gaan praten inplaats van hier te gaan lopen klagen omdat die bang is voor die hond.

labren
door labren - May 27, 2008 om 00:45
862 Antwoorden / 0 Vragen

echte geluids overlast van een hond is als die een halve dag zit te loeien of als de buurvrouw weg is dat die dan continu aan het blaffen is uren achter elkaar of wat nog erger is loeien , daar is wel wat aan te doen maar niet als die af en toe blaft als er wat door de brievenbus wordt gegooit, als dat het geval is dat als de buurvrouw weggaat en de hond gaat loeien of blaffen tot dat ze terug komt dan moet je de politie bellen en daar een rapportje van laten opstellen , bij het derde rapportje kan die hond door de politie uit het huis gehaalt worden of een klacht indienen bij de woningbouw want daar moeten en zullen ze echt wel iets aan doen hoor, maar niet omdat die af en toe blaft omdat er wat door de brievenbus wordt gegooit eneen buurman overdags moet slapen omdat die s,nachts moet werken , ik weet dat dat heel iritant kan zijn vooral als je er op gaat letten , maar bel gewoon eens aan bij die buurvrouw en praat er eens serieus over om dat probleem uit de wereld te helpen

labren
door labren - May 27, 2008 om 01:00
862 Antwoorden / 0 Vragen

en als je dan toch met die buurvrouw gaat praten probeer dan eens om haar over te halen om met die hond op gedrag curses te gaan bij een honden club bij jullie in de buurt misschien kan die dan in de toekomst los lopen en lekker met de kinderen uit de buurt lekker ravotten in het park en dan kan je zelf ook eens spelen met die hond , nu moet die gemuilkorft door het leven omdat die het vertrouwen in de mannen kwijt is , dus die hond is nu gewoon extstra waaks omdat die bang is want je zit er nu toch al enkele jaren tegen aan te hikken volgens jou schrijven en dan ineens ga je er nu  over klagen en is die hond ineens de gebeten hond omdat je overdags moet slapen.

te
door teerg - May 27, 2008 om 11:26
6 Antwoorden / 2 Vragen

  1. Als ik u was zou ik de woningbouw vereniging schrijven teminste als u geen koopwoning heeft want dan weet ik niet hoe het zit. Dit heb ik jaren geleden ook gedaan omdat ik last had van hondengeblaf wanneer iemand bij mijn buren aanbelde overdags of snachts. De buren moesten kiezen hond afleren te blaffen of wegdoen. Uit eindelijk geen geblaf meer want hond ging weg en voor mij een opluchting.

aquarius
door aquarius - May 27, 2008 om 12:24
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dit probleem is niet makkelijk op te lossen, zelfs niet als u de woningbouwvereniging en/of de wijkagent inschakelt (dat kan zelfs kwaad bloed zetten). Ik zou eerst maar zelf met de buurvrouw gaan praten, samen met andere buren die mogelijk ook last hebben van het geblaf. Weet echter wel, dat het afleren van blaffen niet eenvoudig is, zeker niet bij een probleemhond die vroeger erg mishandeld is, waarschijnlijk door mannen, gezien zijn agressie tegen het sterke geslacht. Eerst zal nagegaan moeten worden waarom de hond blaft: (verlatings)angst, agressie, verdediging van z'n terriorium, gevaar, verveling enz. Blaffen is voor een hond namelijk communiceren. Door middel daarvan geeft hij aan wat er aan de hand is. Als de buurvrouw weet waarom haar hond overmatig blaft (elke hond blaft hoor!) kan ze hiertegen aktie ondernemen, maar die ligt voor elke blafreden anders. De meest simpele oplossing is om bij het (onnodig) blaffen (b.v. als de brievenbus kleppert) met commandostem "stil" of "foei" te zeggen, hem vervolgens de opdracht "zit" of "af" (= liggen) geven, de hond een paar seconden in die positie laten, erbij blijven en als hij een poosje stil is belonen d.m.v. een aai en complimentje "braaf" of "goed zo". En dit voortdurend herhalen tot het dier doorheeft dat het niet mag blaffen in zo'n geval. Maar nogmaals, dit is een probleemhond die veel heeft meegemaakt. Dan is het overmatig blaffen lastig af te leren, maar toch het proberen waard. En anders moet er professionele hulp (cursus, advies dierenarts) gevraagd worden. Overigens: een antiblafband of een apparaat met ultrasone geluiden werken averrechts). Probeer op goede voet te blijven met de buuf, sukses ermee enne.... oordopjes kopen!

sw
door sweetdog - May 27, 2008 om 16:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt mij dat deze hondeneigenaar wel de verantwoording neemt en heeft, om met deze hond gemuilkorfd en extra aangelijnd op straat te gaan. Tevens heeft deze mevrouw blijkbaar uitlegd aan de buren wat er aan de hand is ivm het verleden van de hond etc.(houd niet van mannen).Het onnodig  laten blaffen van de hond, zoals u zegt is waken  , iemand zit aan de deur (krantenbezorger), het kan na verloop van tijd zijn dat de hond hier aan went.Het blaffen waar de eigenaar niet op reageert volgens u, is waarschijnlijk het verstandigst, als er elke keer gereageert word door de baas als de hond blaft, krijgt de hond aandacht, dus word beloont voor zijn negatieve en ongewenste gedrag.Hoe vervelend dit ook voor buren is , zal dit gedrag op den duur verminderen.Nu begrijp ik dat u wisseldiensten heeft en dan last heeft van blaffen?U woont tevens in een kinderrijke buurt, heeft u geen last van schreeuwende/ voetballende kinderen als u slaapt?U heeft zelf kinderen, maken die geen lawaai overdag of doen zij dit bij anderen voor de deur?Een krijsende baby s'nachts is ook niet prettig voor de buren, of een tiener met luidde muziek , brommertjes voor de deur etc.Dat u deze mevrouw ook gedreigt heeft  haar hond te vergiftigen lijkt mij zeer  angstig voor haar , ik neem aan dat zij alleenstaand is(hond houd niet van mannen tenslotte)en begrijp heel goed dat zij wil verhuizen.Als u kind lawaai maakt en er word gedreigt u kind te vergiftigen hoe zou u zich voelen?Daar wil ik nog aan toevoegen dat u onder nieuwe wetgeving tot 3 jaar gevangenisstraf opgelegd kunt krijgen voor het doden van een dier!Dat de nieuwe woning niet doorgegaan is is spijtig maar ze wil blijkbaar graag weg uit deze buurt, waarom bent u dan nu bezig om problemen te veroorzaken voor haar?Hond blaft bij nacht en ontij volgens u maar alleen als er iets in de brievenbus wordt gedaan?Komt u postbode s'nachts?Het lijkt mij dat er van u kant een persoonlijke vete gaande is, en dat er andere dingen spelen. Hoe dan ook zij wil weg uit de buurt , dus misschien kunt u zichzelf nog even beheersen tot het zover is!

toolboy
door toolboy - May 27, 2008 om 16:44
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ik kan u uit eigen ervaring melden dat dit een hele klus is om van de overlast af te komen.Zelf ben ik al van af 2005 bezig jawel met blaffende en loeiende honden.,De wbv wil geen verantwoordelijheid nemen en schuift het af op de politie ,die vervolgens hetzelfde doet.Nu stelt de wbv voor dat zei op een door hun gekozen tijdstip even een uurtje in mijn woning willen komen luisteren.Gelukkig heb ik nu wel respons van een wijkagent die de situatie serieus neemt.Vele meldingen en rapporten zijn er over de overlast zelfs geluids opname`s.,Helaas is mijn strijd nog niet over maar ik geef niet op.

sc6 T

hmblankvoort
door hmblankvoort - May 27, 2008 om 16:53
3 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u al eens met uw buurvrouw hierover gesproken?
Wij hebben nl. in eenzelfde situatie gezeten waarbij onze hond zat te joelen wanneer wij niet thuis waren. We hadden geen idee hiervan aangezien het joelen pas na 5 jaar is begonnen. Vanaf het moment dat we de hond kregen hebben we de buren gevraagd of zij hem hoorden en toen wij iedere keer te horen kregen dat zij niets hoorden namen we na ongeveer 1 jaar aan dat het goed ging.

Toen de buren ons eindelijk vertelden (via een lullig briefje in de brievenbus omdat bij hen blijkbaar de irritatie ook hoog was opgelopen) konden we iets ondernemen.
Wij hebben toen een oppas adres gevonden voor de hond en het probleem was opgelost! Het dierenasiel bij ons in Zwolle biedt dagopvang aan tegen een redelijke prijs en ik weet zeker dat ook andere steden dit hebben. Verder heb je ook nog veel particulieren die tegen een kleine vergoeding graag op je huisdier willen passen.

Dus mijn advies is om toch eens met de buren op een normale manier te gaan praten, zonder meteen hoog van de toren je eigen frustraties te spuien.

ca
door calimer - May 27, 2008 om 17:56
96 Antwoorden / 11 Vragen

Met de buurvrouw gaan praten is actie nummer 1. Overigens erg verstandig van haar dat ze de hond muilkorft als ze er niet op durft te vertrouwen dat ie niks zal doen. De hond laten blaffen is ook niet per se lui van haar, als je reageert op ene hond zijn blaffen, beloon je hem juist. Misschien kun je haar aanraden de hond te "leren blaffen". Die van mij blaffen op commando, en daardoor juist niet als je het commando niet geeft. Is even trainen, maar het werkt wel!

Overigens een nuancering ten opzichte van de opmerkingen over melden bij woningstichting, juist altijd schriftelijk melden, dan kunnen ze een dossier opbouwen. Liefst ook meldingen van meerdere mensen en niet anoniem. Langs laten komen, buurtbrigadier ook, en dan kunnen ze een sommatie sturen dat het afgelopen moet zijn. MAAR het is nagenoeg onmogelijk om mensen te dwingen hun hond weg te doen. Daar kan de WS mee dreigen, maar dit krijg je bij een rechtbank zelden of nooit voor elkaar. Dan moet het wel bizar erg zijn, en als ik dit zo lees is het dat niet.

ep
door ep - May 28, 2008 om 11:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

Klagen Klagen Klagen........

Er word zoveel geklaagt tegen wordig, Beter een goede buur dan een verre vriend hoor.

Ga gewoon eens praten met de buren, laat het toch niet zo hoog op lopen.

Beesten horen nu eenmaal bij de maatschappij. Er is al zoveel elende op de wereld.

Leven en laten leven.

Als u er niet tgen kan, tja verhuizen is een optie naar een hurje op de heide.

Maar ik denk dat een dan weer last heeft van de vogeltjes.

toolboy
door toolboy - Jun 5, 2008 om 12:09
965 Antwoorden / 40 Vragen

Jawel er zijn gesprekken geweest met de buren.echter deze zegt van niets te weten.Ik heb zelfs film opname`s dat ze hun huis verlaten met de deurklink in de hand met op de achtergrond krijsende honden.Maar ze weten van niets.

T

lorenza
door lorenza - Jun 5, 2008 om 21:39
5 Antwoorden / 0 Vragen

Sweetdog, honderd procent correct zoals je het schrijft, deze hond heeft een probleem en deze hond moet geholpen worden met dit angstprobleem, want blaffen kan ook angst betekenen, bijten trouwens ook : angstbijters.  Sommige mensen zijn notoire klagers en in plaats nu deze vrouw te helpen en naar haar verhaal te luisteren met haar verhaal over haar blafhond, wordt ze bedreigd...echt een ''tokkie'' mentalitteit en allicht dat deze vrouw weg wil.
Ze kan eens contact opnemen met Martin Gaus honden hotel  of een mail sturen naar: info@martingaus.nl en haar probleem voorleggen.
Deze mensen zijn gespecialiseerd in honden met een probleem.
Nogmaals: een heel goed antwoord Sweetdog...