eu
door eutt Oct 13, 2004 om 08:56
Geldzaken & recht

Overleden VOOR 65 jaar

Ik stel even een vraag voor een kennis, het wordt uitgezocht maar het duurt te lang...

Zij is net 65 geworden, en een jaar geleden overleed haar man op 63 jarige leeftijd na ongeveer 38 jaar pensioengeld afgedragen te hebben (38 jaar werknemer geweest dus). Nu krijgt zij GEEN pensioen omdat hij VOOR zijn 65ste overleed. Is dit normaal? Bij het pensioen van mijn vader is dit bijv niet zo. Wat moeten ze dan rijk geworden zijn bij dat pensioenfonds zeg! Hoeveel mensen overlijden niet VOOR hun 65 ste?

eutt

1439 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 13, 2004 om 09:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is volgens mij niet normaal. Toen mijn vader voor 8 jaar terug op 51 jarige leeftijd is overleden kon mijn moeder kiezen, of op dat moment het pensioen uit laten betalen of het laten staan en uitbetalen op het moment dat zij 65 word. Dus ik zou de polissen er maar eens goed op na slaan als ik uw kennis was.

Groeten, Anita

ve
door verwijderd - Dec 27, 2004 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd. Toen mijn man op 53 jarige leeftijd overleed kreeg ik vanaf dat moment een nabestaanden-pensioen Ook hij had 38 jaar pensioenjaren opgebouwd.

gr.luukjory

ve
door verwijderd - Dec 27, 2004 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud draadje

ve
door verwijderd - Jan 24, 2005 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om welk pensioenfonds gaat het hier? Het is vrijwel uitgesloten dat dit bestaat. Alle pensioenfondsen baseren hun bestaansrecht mede op de verzorgingsgedachte. ALLE pensioenfondsen en dus ook alle pensioenregelingen kennen een nabestaandenpensioen. Er is verschil in hoe dit nabestaandenpensioen wordt gefinancierd en hoe deze worden opgebouwd. Maar voor de deelnemer is dit minder interessant. Indien uw partner overlijdt verkrijgt u normaliter een recht op een direct ingaand nabestaandenpensioen dat is gebaseerd op het totaal behaalbare ouderdomspensioen van uw overleden partner.

Er is echter een "maar". In sommige pensioenregelingen kan het zo zijn geregeld dat de deelnemers kunnen kiezen of zij wel een nabestaandenpensioen willen verzekeren. Als je bijvoorbeeld niet getrouwd bent en denkt ook nooit te zullen gaan trouwen dan hoef je geen nabestaandenpensioen te verzekeren. Dan bouw je dus meer ouderdomspensioen op voor jezelf. In de meeste gevallen echter zullen pensioenfondsen automatisch voor gehuwden en samenwonenden een nabestaandenpensioen verzekeren, tenzij de deelnemer dit uitdrukkelijk niet wil (schriftelijk aangeven met instemming van de partner). In het pensioenreglement van uw overleden partner staat precies waar u recht op heeft.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2005 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

erg oud draadje