Peteri
door Peteri Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij post gestolen en aangepast...Bank verteld dat ze nog onderzoek doen, maar handtekening klopte. Wij willen graag dat formulier zien, maar ABN zegt, dat er geen pdf of zoiets van bestaat. Hoe weten wij nou of bank had moeten zien dat het aangepaste vervalsing is?

4795 7 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Apr 24, 2024 om 11:41
427 Antwoorden / 1 Vragen

Fraude met overschrijvingskaarten komt regelmatig voor https://www.google.com/search?q=fraude+met+overschrijvingskaarten&oq=fraude+met+overschrijvingskaarten&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDgxMDFqMGo3qAIIsAIB&sourceid=chrome&ie=UTF-8#ip=1

Ik zie al items voorbij komen uit 2002.

Edit. Woont betrokkene soms in de regio Haarlem? Daar zie ik de recentste melding van maart jl. voorbij komen. De politie Haarlem is inmiddels een onderzoek gestart. Doe in ieder geval aangifte als dat nog niet gebeurd is.
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=820074510164767&set=a.142925021213056&type=3

sira
door sira Apr 24, 2024 om 12:49
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Heel goed gegoogeld Sherlock ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2024 om 11:42
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is het een kwestie om daar zelf heel attent op te zijn en het had m.i. ook op moeten vallken dat de betaling naar België ging.
Toch had men dat m.i. ook bij de bank moeten onderkennen doch ook helaas, daar ziet men niet alles. Het lijkt mij zaak om dit te melden bij https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/ waar men u verder kan adviseren en of handelen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 24, 2024 om 13:24
2071 Antwoorden / Vragen

Hoe ben je daar alert op, ga je dan posten bij de brievenbus? Of ga je extra goed op je papieren afschrijvingen letten die een week achter de feiten aanlopen dus dat geld is al honderd keer van de rekening gehaald?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 24, 2024 om 14:11
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@HENK DE7E, volgt u dan de adviezen in deze niet om hoe dan ook ten alle tijde goed op te letten en vootral ook letten op onterechte afschrijvingen omdat die dan gestoreneerd kunnen worden en ook direct de eigen bank geïnformeerd kan worden.
Afgezien daarvan gaf ik antwoord aan de vraagsteller en bent u dat niet!

Mabelle
door Mabelle Apr 24, 2024 om 14:20
427 Antwoorden / 1 Vragen

Ben in 30 jaar nog nooit een onterechte incasso tegen gekomen. Direct de bank informeren als je 1 maand later pas de papieren afschriften krijgt? De persoon in kwestie zal op 99% zeker niet aan internetbankieren doen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 24, 2024 om 14:55
2071 Antwoorden / Vragen

Het gaat hier toch om een overschrijfingskaart, staat er best wel duidelijk, en die heeft letterlijk niets te maken met een automatische incasso. En mogelijk komt dit dan als een verassing; een overschrijving in tegenstelling tot een incasso kan niet worden gestorneerd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2024 om 15:31
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@MABELLE, geluk gehad en hoop voor u dat u ook hierna nooit een onterechte incasso ontvangt (lees onterecht betaalverzoek!).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 24, 2024 om 12:33
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Peter,

Van  een overschrijvingskaart maak Ik altijd een kopie voor ik het opstuur.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 24, 2024 om 13:22
2071 Antwoorden / Vragen

Zorgt dat ervoor dat je overschrijvingskaart niet gestolen en veranderd kan worden? Helpt dat de bank bij het herkennen van een eventuele fraude? Kortom wat doet dat er in het kader van dit verhaal überhaupt toe?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 24, 2024 om 15:44
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Homer Henk,

Als je een kopie hebt van de originele overschrijving, dan heb je toch meer bewijs voor de bank?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 24, 2024 om 15:45
2071 Antwoorden / Vragen

Bewijs van wat?

rj
door rjw Apr 24, 2024 om 20:21
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Maar digitaal bankieren was toch zo gevaarlijk waardoor je alles op papier wil blijven doen? Als je altijd kopieën moet maken is dat papieren bankieren toch niet zo veilig

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 25, 2024 om 00:41
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk en RJW,

In de 38 jaar, dat ik mijn bankzaken per post doe, heb ik  nog nooit fraude meegemaakt omdat ik altijd een kopie maak als bewijs.

ne
door neodutchio Apr 25, 2024 om 07:45
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Nogmaals, wat heeft het een met het ander te maken? Een kopie maken zegt niets over dat het niet gestolen kan worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 25, 2024 om 11:51
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik zal het nog 1x verduidelijken:

Als je een kopie maakt van de originele beschreven overschrijvingskaart, dan heb je een bewijs voor de bank, dat met de andere is gefraudeerd.

Vergelijk het met een kopie van een brief.

Mabelle
door Mabelle Apr 25, 2024 om 12:40
427 Antwoorden / 1 Vragen

Een foto bewijst 3x niks. Na het maken van de foto kan jij de overschrijving gewijzigd hebben. Slaat werkelijk nergens op wat jij doet of denkt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 25, 2024 om 18:41
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Nu vertelt u toch echt onzin....

Waarom zou ik zelf fraude willen plegen bij een betaling?

Weet u wel wat een overschrijvingskaart inhoudt?

Mabelle
door Mabelle Apr 26, 2024 om 10:45
427 Antwoorden / 1 Vragen

Laat maar, het gaat je Amsterdamse verstand te boven, kan je verder ook niets aan doen.

Mabelle
door Mabelle - Apr 24, 2024 om 14:27
427 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de handtekening klopt, klopt natuurlijk want het is zijn eigen handtekening. In België is ook (nog) geen naam/nummer controle dus het enige wat die gasten hoefden te wijzigen was het bedrag en rekeningnummer.

Als ik deze man zou helpen bij zijn administratie zou ik hem dringend adviseren (en mee helpen als het nodig is) om zijn vaste lasten automatisch te laten incasseren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 24, 2024 om 14:35
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Het is niet aan de bank die het geld ontvangt maar de bank van wiens rekening er alsdan ten onrechte blijkt te zijn afgeschreven en dat zal een Nederlandse bank zijn. Daarbij: mijn Bank in België deed wel degelijk naam/nummercontrole en dat zal nu toch ook wel het geval zijn.

sira
door sira Apr 24, 2024 om 14:50
2348 Antwoorden / 24 Vragen

vaste lasten automatisch te laten incasseren

Ook een goed advies. Ik weet niet hoe de conditie van deze persoon is, want er moet wel voorkomen worden dat hij dubbel overmaakt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 24, 2024 om 15:00
2071 Antwoorden / Vragen

@HK en hoe controleert een Nederlandse bank de naam behorende bij het nummer van een Belgische begunstigde? Naar mijn beste weten heeft een Nederlandse bank helemaal geen toegang tot die gegevens.

Mabelle
door Mabelle Apr 24, 2024 om 15:02
427 Antwoorden / 1 Vragen
Mabelle
door Mabelle Apr 24, 2024 om 15:04
427 Antwoorden / 1 Vragen

@Sira: en bij aut. incasso loopt alles door als hij bijv. in het zkh ligt, vergeetachtig wordt enz.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 24, 2024 om 15:08
16867 Antwoorden / 202 Vragen

أهلا صديقتي

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 24, 2024 om 15:53
2071 Antwoorden / Vragen

Dat Belgische banken straks ook kunnen controleren of de naam en het nummer van een begustigde klopt bij de opdracht tot overschrijven lost het probleem niet op voor een opdracht aan een Nederlande bank,en de ontvangende bank voert die controle niet uit.

Mabelle
door Mabelle Apr 24, 2024 om 15:56
427 Antwoorden / 1 Vragen

@Henk, klopt maar was alleen reactie op HK die uit zijn dikke duim beweert dat er al een naam-nummer controle is bij zijn bank in België.

abnamro
door abnamro - Apr 25, 2024 om 09:45
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste PETERI,

Wat vervelend om te horen dat een overschijvingsformulier vermoedelijk is aangepast waardoor er zo'n hoog bedrag van de rekening is afgeschreven.

Om na te gaan wat wij hierin voor jullie kunnen betekeken, nemen we graag telefonisch contact met jullie op. Bent u officieel gemachtigd op de rekening? Dan kunnen wij hierover met u in gesprek. Als u niet officieel gemachtigd bent, dan kunnen we dit alleen met de betreffende rekeninghouder bespreken. We kunnen hierover telefonisch contact opnemen met de rekeninghouder, waarbij het uiteraard mogelijk is dat u deze persoon bijstaat.

Omdat we afraden telefoonnummers via openbare kanalen door te geven, wil ik u vragen ons het telefoonnummer in een bericht te sturen via Facebook Messenger (privébericht) of Twitter DM. Geef daarbij aan dat u een bericht stuurt n.a.v. onze reactie op Kassa en wanneer jullie bereikbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Elvira

ABN AMRO Webcare

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 25, 2024 om 11:56
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Netjes.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 25, 2024 om 12:36
2071 Antwoorden / Vragen

Ik lees toch echt dat het onderzoek bij de bank al loopt en begrijp eigenlijk niet wat dit daar dan aan toe moet voegen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 25, 2024 om 18:43
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Het betekent, dat de bedrijven en instanties dit forum goed in de gaten houden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 26, 2024 om 10:11
2071 Antwoorden / Vragen

Precies, ze kunnen beter kun klanten goed helpen.

ch
door chronisch zieke Apr 30, 2024 om 15:27
19 Antwoorden / 0 Vragen

Beste @ABNAMRO,

Denkt u nu werkelijk dat een klant van 85 jaar u een vraag kan stellen of iets door kan geven via Twitter of Facebook?

Zorg minstens voor een emailadres!!!

lemmy
door lemmy - Apr 29, 2024 om 18:42
42 Antwoorden / 1 Vragen

Dergelijke formulieren worden niet stuk voor stuk gecontroleerd; dus een aangepast olo formulier kan er doorheen glippen. Bovendien zal de handtekening in orde zijn; het is immers een formulier van de persoon die jij helpt.

Het lijkt aannemelijk dat het formulier tijdens het verzendtraject is onderschept, aangepast en opnieuw op de post gedaan. Maar dat zal de Abn Amro kunnen vaststellen door het originele formulier op te vragen voor onderzoek.

Voorheen (jaren geleden dus) werden dit soort formulieren ook wel onderschept en dan aangepast met type-ex (ja, echt waar). Daarna gingen de criminelen over tot het gebruik van chemische middelen om het bedrag en bankrekening 'weg te poetsen' en te vervangen. Ik vermoed dat dit hier ook het geval is geweest. Onder een blauwe lamp (uv) zou dat meestal zichtbaar moeten zijn.

Ik weet overigens niet of de overschrijvingsformulieren van de Abn Amro voorzien zijn van kenmerken in het papier; als dat zo is, is bewerking met een chemisch middel namelijk makkelijker te zien (met uv dus).

Ook als de bank dus een kopie zou sturen, heb je daar niet veel aan. De handtekening blijft bij dit soort fraudes ongemoeid. En of het formulier chemisch is bewerkt kun je via een kopie toch niet zien.
Het verbaast mij overigens wel dat ze kennelijk geen kopie willen sturen; men zou zo een scan uit het systeem moeten kunnen halen lijkt mij. Dat is namelijk wel handig bij het doen van aangifte (hoewel ook weer niet strikt noodzakelijk).