luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Jan 5, 2021 om 12:14
Geldzaken & recht

Overstapservice werkt niet met alle organisaties?

Niet alle organisaties werken mee aan de gezamenlijke Overstapservice van de banken. Zo weigert BNP Paribas het IBAN nummer aan te passen. Maar ook andere organisaties werken hier niet altijd aan mee. Op de vraag waarom zij niet meewerken krijg ik niet altijd antwoord. Tevens gevraagd of ze hun bezwaren ook kenbaar hebben gemaakt. Geen antwoord. Weet iemand waarom niet alle organisaties hier aan mee willen werken? De Overstapservice werkt met een veilig formulier waarbij je een handtekening zet. Ik zie niet in dat hierin fraude zou kunnen worden gepleegd. Mensen kunnen net als anders altijd het bedrag nog laten storneren of melding onterechte incasso doen.

3237 9 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2021 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan regelt u die overstap toch zelf. U krijgt bij elke bank een eigen nummer. Het IBAN wordt niet aangepast.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Jan 5, 2021 om 15:26
55 Antwoorden / 25 Vragen

Dat is niet de vraag. Graag reageren op mijn vraag.

tijger1
door tijger1 Jan 5, 2021 om 15:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar snapt u het niet. IBAN wordt nooit aangepast.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Jan 5, 2021 om 15:41
55 Antwoorden / 25 Vragen

Wanneer ik overstap van MoneYou naar ASN bank dan verandert mijn IBAN nummer. Dus wordt mijn IBAN nummer gewijzigd, dat bedoelde ik met aanpassen. Blijkbaar snapt u mij niet.

Dit is ook gebeurt bij klanten van de Friesland bank dat nummer werd ook gewijzigd. Mijn IBAN van de Generale bank is ooit aangepast naar Fortis bank en weer later naar ABN AMRO.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 5, 2021 om 18:21
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@LUCHTKWALITEIT ?? U reageert met dit op @TIJGER1 'Dat is niet de vraag. Graag reageren op mijn vraag'. U classificeert het antwoord echter wel als topantwoord!? Voor de goede orde: het antwoord is wel degelijk correct als ook al door anderen gezegd: als u van bank verandert verandert hoe dan ook het IBAN want dat bevat o.a. een code van de betrokken bankinstelling.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 5, 2021 om 12:44
7209 Antwoorden / 3 Vragen

Uitleg  waarom het wenselijk is om het bestaande rekeningnummer voorlopig niet aan te passen.

rj
door rjw - Jan 5, 2021 om 13:24
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou sowieso nooit gebruik maken van wat voor overstapservice dan ook. Kan je veel beter zelf doen, dan heb je alles in de hand en hoef je bij fouten alleen maar jezelf de schuld te geven.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Jan 5, 2021 om 15:34
55 Antwoorden / 25 Vragen

De Overstapservice geeft de inassanten een bericht dat je een nieuwe IBAN nummer hebt. Ik ben wel vaker overgestapt van bank. Dat ging altijd goed. Waarom zou je er geen gebruik van maken? U geeft alleen als reden op dat u dan zelf alles in de hand heeft. Dat heeft u ook met de Overstapservice. De incasso's worden doorgeleid naar uw nieuwe IBAN nummer. U ziet een aparte vermelding erbij als een organisatie uw IBAN nummer nog niet heeft aangepast. Ook als mensen geld storten, dan gaat dat geld naar uw nieuwe IBAN nummer. Behalve als er geld gestort wordt vanaf het IBAN nummer waar de Overstapservice op loopt. U dient alleen nieuw IBAN nummer te versturen aan partijen die geld storten, zoals werkgever, Belastingdienst enzovoorts.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Jan 5, 2021 om 15:36
55 Antwoorden / 25 Vragen

Het doorgeven van handmatig nieuwe IBAN nummer verloopt ook niet altijd even goed. Zo was ik overgegaan naar MoneYou bank. De betreffende organisatie vroeg om aanvullende codes van deze bank. BIC code. Die had ik doorgegeven maar werd vervolgens niet uitgevoerd.

rj
door rjw Jan 5, 2021 om 18:25
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Alleen op deze site zijn door de jaren heen al vele klachten geplaatst over overstapservices van diverse branches. Dat alleen al lijkt me reden genoeg om het zelf te doen. Als er iets fout gaat met een overstapservice (bijvoorbeeld dat een betaling fout is gegaan, of rekeningen blijven doorlopen) krijg je toch echt zelf de problemen en niet de organisatie die de overstap voor je zou regelen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 5, 2021 om 13:56
2093 Antwoorden / Vragen

U kunt NOOIT uw rekeningnummer behouden als u naar een andere bank gaat maar de overstap service probeert dat proces zo eenvoudig mogelijk te maken. BNP doet trouwens gewoon mee. Ik denk dat u een beetje last heeft van het klok en klepel probleem.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Jan 5, 2021 om 15:24
55 Antwoorden / 25 Vragen

Henk de Zevende,

Ik denk dat u last heeft van niet goed kunnen lezen. Ik heb nergens gezegd dat ik mijn IBAN nummer wil behouden. BNP Paribas weigert het IBAN nummer aan te passen en heeft mij formulier opgestuurd waar ik een nieuwe machtigingsformulier dien in te vullen. Dus uw verhaal de klok en de klepel is onterecht en niet nodig.

tijger1
door tijger1 Jan 5, 2021 om 15:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@luchtkwaliteit, waar hebt u het nou over?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 5, 2021 om 16:16
2093 Antwoorden / Vragen

Als u tot vier keer moet uitleggen dat u niet goed begrepen bent, denkt u dan dat ik niet goed kan lezen of dat u wat gehandicapt bent in uw vermogen u schriftelijk uit elkaar te drukken? En het ergste is dat ik nog steeds geen idee hebt wat uw probleem nou is. IBANs worden niet 'aangepast' en BNP is gewoon deelnemer in de overstap service. Probeert u nogmaals 'het probleem' te beschrijven.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 5, 2021 om 14:10
11532 Antwoorden / 15 Vragen
luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Jan 5, 2021 om 15:28
55 Antwoorden / 25 Vragen

De Consumentenbond zegt hierin dat het niet altijd vlekkeloos verloopt. En dat klopt dus.

Hoevaak krijgt de incassant een bericht met het nieuwe IBAN nummer?

marita5
door marita5 Jan 5, 2021 om 17:48
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@luchtkwaliteit , Hoe vaak krijgt de incassant een bericht met het nieuwe IBAN nummer? Zou ik niet weten , ben nog nooit overgestapt naar een andere bank .

ro
door ronny530 - Jan 5, 2021 om 16:57
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De overstapservice is er voor bedoeld om alle instanties waarvoor u een automatische incasso machtiging heeft afgegeven te informeren dat uw bank en rekeningnummer is gewijzigd. Als u bij BNP een spaarrekening heeft zal u dat nieuwe bankrekening nummer aan uw spaarrekening moeten koppelen en zo zal dat ook bij een creditcard o.i.d. gaan vaak kan dat online en is niet bijster veel werk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 5, 2021 om 18:24
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op al gegeven reactie deze info wat de overstapservice inhoudt: https://www.banknu.nl/overstapservice/ hetgeen dus hulp/assistentie betekent m.b.t. het overzetten van bestaande betaalverplichtingen die u via de bank verrichtte waar u 'afscheid van neemt'.

mo
door mof - Jan 6, 2021 om 19:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen
1paul
door 1paul - Jan 7, 2021 om 09:42
3173 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon zelf alles regelen, juist om deze reden, je weet nooit wie wel en wie niet meedoen....